Gå til innhold

Dårlig opplevelse


Ung og nybakt lykkemamma

Anbefalte innlegg

Jeg var førstegangsfødende, men babyen min lå i seteleie 3 måneder før termin og ville ikke snu seg. På Kongsvinger sykehus måtte han bli tatt med keisersnitt da de ikke tar imot setefødsel ved førstegangs. Ikke hadde jeg noe lyst på setefødsel heller..

Fikk datoen satt 7 dager før termin og fikk ordentlig samtaler i forkant om hva som skulle skje før, under og etter inngrepet. Følte meg veldig trygg da jeg fikk så mange detaljer ang spinalbedøvelse og at jeg ikke kom til å kjenne noenting. 
Kjærsten skulle få være med og sitte ved hodet mitt og være en av de første som skulle få se nurket vårt. 

Da jeg lå på operasjonsbordet og fikk spinalbedøvelsen fikk vi beskjed om at det skulle ta 5-15 min før spinalbedøvelsen virket. Så vi ventet på dette noen minutter og bena mine ble tunge som bly! Legen begynte å klype meg i magen før han skulle skjære for å forsikre seg om at jeg var bedøvd; "IKKE SKJÆR", ropte jeg. For denne klypingen kjente jeg VELDIG GODT! 

Vi ventet alle på operasjonsstua i 30 minutter og bedøvelsen fungerte fortsatt ikke. 

Kjærsten ble plutselig bare sendt ut og jeg fikk maska på. - Full narkose.

 

Jeg våknet en time etter inngrepet og fikk dobbelt opp. Spinal og narkose som jeg måtte få ut av systemet på postoperativ. 

 

Alt gikk fint, men syns ikke noe om opplevelsen som brått ble bestemt der og da. 
Syns jeg kunne fått en advarsel om at dette kunne skje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke godt for noe å sove når barnet sitt blir født - og likevel må det til. Det er rart at de ikke informerte om det, for det kan skje - noen tror at på operasjonsstua er alt under kontroll, men det er faktisk motsatt. Ved en vanlig fødsel vet kroppen hva den skal gjøre - hvordan kroppene våre reagerer på medisinsk inngripen, vet vi ikke før vi har prøvd. For noen virker ikke bedøvelsen, flere grunner til det. Men vi vet at det er ikke gunstig med for mye medisin innabords for et helt nyfødt barn. De gjorde nok det de måtte gjøre - jeg synes kanskje de venta litt lenge, men men. 

 

At man ikke husker informasjon er forresten ikke så uvanlig med høygravide og nybakte foreldre - det er mye informasjon som skal inn på kort tid, og vi har en tendens til å sile hva som er viktig for oss og ikke. Det kan også lett glippe å glemme å gi informasjon når man gir den samme mange ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...