Gå til innhold

Å få barn før studier


medfram

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Meldte meg akkurat inn her for å forhåpentligvis få litt råd og tips fra andre i samme situasjon! Vet at mange får barn ila. studietiden eller allerede har barn i en viss alder fra før når en begynner å studere, men lurte på om det er noen andre som bevisst planlegger å få barn før man begynner på et langt (eller kort) studie?

 

Jeg skal begynne å studere medisin neste høst, og vi har begynt å snakke om å få barn 2-3 mnd før studiestart (han er på jobb frem til da, og vil ikke føde mens han er borte). Vi er selvfølgelig begge klar over at det kan ta lang tid å bli gravid, men det er snakk om å prøve; går det, så går det - går det ikke, så går det ikke :) Vi har vært sammen i 2 år, og vi vet begge at det blir oss to :wub:  Han er 27 og jeg er 22. Vi har lenge snakket om hvor mye vi gleder oss til den dagen vi skal få barn sammen, og for noen mnd siden falt det meg inn at det er en mulighet å få barn før jeg begynner å studere. Jeg tok det opp med ham, og han var veldig positiv!

 

For det første vil jeg ha brukt 1,5 år på å ta opp fag som privatist for å i det hele tatt komme inn, og studiet tar minst 6 år å gjennomføre. Studiet er hardt, og jeg er redd for at et semester kan gå i vasken hvis jeg blir gravid og får mye plager - og utdanningen vil dermed ta enda lengre tid. Det er uaktuelt for oss begge å vente til etter utdanningen min er ferdig (altså om 7 år). Kjæresten min jobber ca. 30 uker i året og tjener godt, slik at vi både hadde klart oss bra økonomisk, og det ville blitt enklere for min del å kunne studere med barn mtp. hans jobbordning. De ukene han er på jobb har vi begge foreldre og unge besteforeldre som helt sikkert vil "flytte inn" mens han er borte (studiestedet er kun 2 timer unna). Vi vil uansett ha kjøpt leilighet og flyttet dit før jeg evt. føder - slik at vi slipper å stresse med flytting rett etter fødsel. Hvis dette blir aktuelt og alt klaffer, vil jeg altså føde i april/mai/juni, og begynne på studiet i august.

 

Har lest om studenter som får barn i og er tilbake på skolebenken allerede 6 uker etter fødsel. Og som til og med er aleneforeldre! Jeg synes at 2-3 mnd med babyen hadde vært veldig lite, men skjønner at det også er mange andre studenter som får samme tid med barnet før de begynner igjen. I tillegg vil kjæresten min være hjemme hele det første året, og man er jo mye mer fleksibel som student enn som fast ansatt. Det jeg da lurer på, er hvordan det er å studere med et lite barn hjemme - å balansere livet som nybakt mor og fulltidsstudent på et nytt og hardt studie? Og 6 år frem i tid? Kan dette virkelig være en god løsning?

 

Jeg skjønner at det kan se ut som om vi vil ha barn fordi det passer best mtp. meg og mine studier og at det kan høres veldig egoistisk ut, men slik er det virkelig ikke! Vi har pratet om det en god stund nå, og vi begynner å håpe og glede oss allerede - vi er virkelig klare for å få barn! :jepp: Og om det ikke skulle gå, så er jeg selvsagt villig til å "ofre" et år (evt. to) av studiet mitt - men føler at dette kan være en kjempeløsning!

 

Dette ble ganske langt, men håper det er noen der ute som har vært i samme situasjon, eller som har råd eller tips! Jeg vil gjerne holde dette "hemmelig" for venner og familie, og spør derfor dere isteden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at du som medisinstudent må i praksis litt rundt om i landet. Deretter kommer turmustjeneste med minst to flytteturer. Og sist men ikke minst må du også beregne å jobbe på minst 2 sykehus som LIS, evt et sykehus + legekontor. Da er det ikke tatt høyde for at det stadig blir vanskeligere å få jobb som lege, noe som fører til enda flere flytteturer.

Mitt svar er enkelt. Jeg ville ikke fått barn før/under medisinstudiet som 22 åring. Vent...

 

Anonymous poster hash: d2e81...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke prioritert plass i hjemby om man har eid leilighet så og så lenge og i tillegg har barn? Gjorde jeg hvertfall:-) men er en del år siden..

 

Anonymous poster hash: 0ef98...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke prioritert plass i hjemby om man har eid leilighet så og så lenge og i tillegg har barn? Gjorde jeg hvertfall:-) men er en del år siden..Anonymous poster hash: 0ef98...bb4

Kun om barnet er i skolealder. Som LIS før en ingen fordeler.

 

Anonymous poster hash: d2e81...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du som medisinstudent må i praksis litt rundt om i landet. Deretter kommer turmustjeneste med minst to flytteturer. Og sist men ikke minst må du også beregne å jobbe på minst 2 sykehus som LIS, evt et sykehus + legekontor. Da er det ikke tatt høyde for at det stadig blir vanskeligere å få jobb som lege, noe som fører til enda flere flytteturer.

Mitt svar er enkelt. Jeg ville ikke fått barn før/under medisinstudiet som 22 åring. Vent...

 

Anonymous poster hash: d2e81...438

 

Takk for svar! Godt å få plantet bena litt på bakken :) Jeg trodde turnustjenesten hadde falt ut, og at man nå må søke seg til et sykehus der man begynner direkte som LIS-lege, og at man dermed har sluttet å "trekke lodd" om hvor man før ble sendt i turnus? Er forberedt å på å måtte flyte litt på meg mtp. praksis, men hører stadig at mange medisinstudenter velger å få barn i studietiden, og tenker at "da må jeg også kunne klare det" - hvis du skjønner. Kjæresten er 35 når jeg er ferdig, så å vente til utdanningen er ferdig blir uansett uaktuelt for oss.. Det blir evt. å få barn etter andre året, og vi vil helst ha to! Puslespill altså.. Spørsmålet blir om det går an å henge med på skolen med en liten baby hjemme i et nytt studie.. Har allerede fullført et år på høyskole (samme type studieretning) med 60stp, men føler medisinstudiet gjerne krever litt mer! Kinkig situasjon!

Endret av medfram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått to barn under studietiden og det er veldig tøft periodevis. Første gang var jeg hjemme til barnet var 3 mnd, så var pappa hjemme resten av permisjonen. Hun var svært urolig på nattestid så den første tiden var jeg helt zombi, men til tross for det fikk jeg gode resultater og greide fint å holde følge med skolearbeid.

Det var vanskelig og kombinere ammingen og skole, så etterhvert måtte vi gå over på flaske.

 

Andremann var rolig som gjorde alt mye lettere. Siden jeg dette året så og si ikke har noe obligatorisk oppmøte har jeg valgt å være hjemme med han, droppe forelesninger og lese litt ekstralitteratur. I vinter fikk jeg helt greie resultater, mens nå til våren er jeg mer i tvil. Men det er ingen krise heller hvis jeg må pynte på vitnemålet senere.

 

Til høsten begynner minstemann i barnehagen og da blir det mer tid til rådighet. Er man på forelesninger og er aktiv fra 7.30-15.30 får man gjort utrolig mye. Utenom i eksamensperiodene har jeg kveldene og helgene til mannen og barna mine.

 

 

 

Anonymous poster hash: fe745...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått to barn under studietiden og det er veldig tøft periodevis. Første gang var jeg hjemme til barnet var 3 mnd, så var pappa hjemme resten av permisjonen. Hun var svært urolig på nattestid så den første tiden var jeg helt zombi, men til tross for det fikk jeg gode resultater og greide fint å holde følge med skolearbeid.

Det var vanskelig og kombinere ammingen og skole, så etterhvert måtte vi gå over på flaske.

 

Andremann var rolig som gjorde alt mye lettere. Siden jeg dette året så og si ikke har noe obligatorisk oppmøte har jeg valgt å være hjemme med han, droppe forelesninger og lese litt ekstralitteratur. I vinter fikk jeg helt greie resultater, mens nå til våren er jeg mer i tvil. Men det er ingen krise heller hvis jeg må pynte på vitnemålet senere.

 

Til høsten begynner minstemann i barnehagen og da blir det mer tid til rådighet. Er man på forelesninger og er aktiv fra 7.30-15.30 får man gjort utrolig mye. Utenom i eksamensperiodene har jeg kveldene og helgene til mannen og barna mine.

 

 

 

Anonymous poster hash: fe745...52f

 

Oi! Det står jeg i respekt av, utrolig bra jobba! Kan jeg spørre hvor gammel du var da du fikk barn? Og hvor langt studiet ditt er? Ser mange skriver at de blir veldig mye mer effektive med lesing etter at man har fått barn, og jeg er skikkelig ordensmenneske fra før - så det burde jo kunne gå. Spesielt når pappaen kan være hjemme såpass mye i tillegg. Det er en sinnsykt stor avgjørelse, så er supert å få høre hvordan det har fungert for dere andre  :)

Endret av medfram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har fått to barn under studietiden og det er veldig tøft periodevis. Første gang var jeg hjemme til barnet var 3 mnd, så var pappa hjemme resten av permisjonen. Hun var svært urolig på nattestid så den første tiden var jeg helt zombi, men til tross for det fikk jeg gode resultater og greide fint å holde følge med skolearbeid.

Det var vanskelig og kombinere ammingen og skole, så etterhvert måtte vi gå over på flaske.

Andremann var rolig som gjorde alt mye lettere. Siden jeg dette året så og si ikke har noe obligatorisk oppmøte har jeg valgt å være hjemme med han, droppe forelesninger og lese litt ekstralitteratur. I vinter fikk jeg helt greie resultater, mens nå til våren er jeg mer i tvil. Men det er ingen krise heller hvis jeg må pynte på vitnemålet senere.

Til høsten begynner minstemann i barnehagen og da blir det mer tid til rådighet. Er man på forelesninger og er aktiv fra 7.30-15.30 får man gjort utrolig mye. Utenom i eksamensperiodene har jeg kveldene og helgene til mannen og barna mine.Anonymous poster hash: fe745...52f

 

 

Oi! Det står jeg i respekt av, utrolig bra jobba! Kan jeg spørre hvor gammel du var da du fikk barn? Og hvor langt studiet ditt er? Ser mange skriver at de blir veldig mye mer effektive med lesing etter at man har fått barn, og jeg er skikkelig ordensmenneske fra før - så det burde jo kunne gå. Spesielt når pappaen kan være hjemme såpass mye i tillegg. Det er en sinnsykt stor avgjørelse, så er supert å få høre hvordan det har fungert for dere andre  :)

Med førstemann var jeg 21 år og med andremann var jeg 23 år. Studiet mitt er 5-årig.

 

Jeg har blitt supereffektiv etter jeg fikk barn :)

 

Anonymous poster hash: fe745...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått barn ila medisinstudiet. I praksisperioder fikk de med barn prioritet og praksisplassene nærmest studiestedet. Turnus er nå søknadsbasert. Oslo, trondheim og tromsø har ikke karakterer på studiet per dags dato. Det betyr at du må bygge deg cv ila studiet for å ha sjanse på turnusplass i studiebyen (der er det ofte rift om turnusplassene). Det betyr igjen at du må ha noe mer å vise til enn studier, dvs jobb innen helse og helst ha jobbet som student med lisens når du får studentlisens etter 4,5 år. Har du ikke noe å vise til enn studiet har det vist seg vanskelig å få turnusplass. Det kan jo være dette endrer seg til du kommer så langt.

Jobb i tillegg til studier og mann som er mye borte høres knalltøft ut, men man får til det man vil. Jeg hadde mann med fleksibel jobb som aldri reiste med jobben og likevel var det av og til vanskelig å få hverdagen til å gå i orden.

Jeg har ikke angret på at jeg fikk barn ila studiet, men er også glad jeg fikk noen år på å komme inn i det før jeg fikk barn. Du er jo ung og har god tid, tror jeg ville unnet meg noen år på studiet uten barn først.

 

Ellers er det bare å si gratulerer med studievalg, medsinstudiet og jobben etterpå er kjempespennende og byr på mange utfordringer:)

 

Anonymous poster hash: 4274e...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg har fått to barn under studietiden og det er veldig tøft periodevis. Første gang var jeg hjemme til barnet var 3 mnd, så var pappa hjemme resten av permisjonen. Hun var svært urolig på nattestid så den første tiden var jeg helt zombi, men til tross for det fikk jeg gode resultater og greide fint å holde følge med skolearbeid.

Det var vanskelig og kombinere ammingen og skole, så etterhvert måtte vi gå over på flaske.

Andremann var rolig som gjorde alt mye lettere. Siden jeg dette året så og si ikke har noe obligatorisk oppmøte har jeg valgt å være hjemme med han, droppe forelesninger og lese litt ekstralitteratur. I vinter fikk jeg helt greie resultater, mens nå til våren er jeg mer i tvil. Men det er ingen krise heller hvis jeg må pynte på vitnemålet senere.

Til høsten begynner minstemann i barnehagen og da blir det mer tid til rådighet. Er man på forelesninger og er aktiv fra 7.30-15.30 får man gjort utrolig mye. Utenom i eksamensperiodene har jeg kveldene og helgene til mannen og barna mine.Anonymous poster hash: fe745...52f

 

Oi! Det står jeg i respekt av, utrolig bra jobba! Kan jeg spørre hvor gammel du var da du fikk barn? Og hvor langt studiet ditt er? Ser mange skriver at de blir veldig mye mer effektive med lesing etter at man har fått barn, og jeg er skikkelig ordensmenneske fra før - så det burde jo kunne gå. Spesielt når pappaen kan være hjemme såpass mye i tillegg. Det er en sinnsykt stor avgjørelse, så er supert å få høre hvordan det har fungert for dere andre  :)

Med førstemann var jeg 21 år og med andremann var jeg 23 år. Studiet mitt er 5-årig.

 

Jeg har blitt supereffektiv etter jeg fikk barn :)

 

Anonymous poster hash: fe745...52f

 

 

Digg å høre at du er på min alder, og at du klarer deg så bra! Tusen takk for input, og lykke til videre med både studiene og barna  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått barn ila medisinstudiet. I praksisperioder fikk de med barn prioritet og praksisplassene nærmest studiestedet. Turnus er nå søknadsbasert. Oslo, trondheim og tromsø har ikke karakterer på studiet per dags dato. Det betyr at du må bygge deg cv ila studiet for å ha sjanse på turnusplass i studiebyen (der er det ofte rift om turnusplassene). Det betyr igjen at du må ha noe mer å vise til enn studier, dvs jobb innen helse og helst ha jobbet som student med lisens når du får studentlisens etter 4,5 år. Har du ikke noe å vise til enn studiet har det vist seg vanskelig å få turnusplass. Det kan jo være dette endrer seg til du kommer så langt.

Jobb i tillegg til studier og mann som er mye borte høres knalltøft ut, men man får til det man vil. Jeg hadde mann med fleksibel jobb som aldri reiste med jobben og likevel var det av og til vanskelig å få hverdagen til å gå i orden.

Jeg har ikke angret på at jeg fikk barn ila studiet, men er også glad jeg fikk noen år på å komme inn i det før jeg fikk barn. Du er jo ung og har god tid, tror jeg ville unnet meg noen år på studiet uten barn først.

 

Ellers er det bare å si gratulerer med studievalg, medsinstudiet og jobben etterpå er kjempespennende og byr på mange utfordringer:)

 

Anonymous poster hash: 4274e...571

 

Tusen takk, jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang! Hvordan du syntes det var/er å balansere medisinstudiene med et lite barn i hus? :) Jeg skal studere i Bergen, satser på å lande gode karakterer, og det finnes god en del sykehus i 2-3 timers radius av hjemstedet mitt som jeg håper å kunne få turnusplass på. Det er ganske langt frem i tid, så regner med at det sikkert ordner seg når den tid kommer  :) Vet ikke om du kanskje misforstod litt, men kjæresten min jobber veldig lite ila. et år og er dermed veldig mye hjemme! Han kan i teorien ta ut pappaperm sånn at han er hjemme nesten sammenhengende de 2-3 første årene (unntatt 2 uker her, og 1 uke der - noen få ganger i året). Han har (egentlig latterlig) mye fri, slik at jeg kan studere fullt og han kan være hjemme med barnet. Vi er veldig heldige sånn sett!

 

Utrolig gøy å høre at det faktisk går an å kombinere medisinstudiet og barn! Er bare redd for at jeg "bruker opp" tiden min med å vente til jeg har kommet noen år inn i studiet, selv om det høres helt tullete ut.. Vi vil gjerne ha to barn, og alternativet blir liksom å få ett barn før studiet, og ett etter det andre året. Søsteren min var sykemeldt nesten hele svangerskapene da hun gikk gravid med både nevøen og niesen min, og er så redd for at det samme skal skje meg hvis jeg velger å få barn ila. studiet! Kjipt mtp. jeg allerede har brukt så lang tid på å komme inn. Må nesten riste på hodet av meg selv her, haha! Det ordner seg nok, men er veldig kjekt å få høre ting fra andres perspektiv også  :)

 

Er forresten medisinstudiet så tungt som man hører at det er? Har hørt så mye forskjellig, men det er jo 60stp - som det er de fleste andre steder også. De fleste som kommer inn i Norge er jo relativt strukturerte og har stor arbeidsvilje fra før av, tenker jeg da. Men så har Oslo, Tromsø og Trondheim én megaeksamen i året (hjelp!), i forskjell til Bergen som har én eksamen etter hvert endt emne. Veldig spent på hva jeg har i møte  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Ser at jeg har skrevet øverst at kjæresten jobber 30 uker i året - det skulle stå 20! Med egentlig bare 12 "obligatoriske"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har fått barn ila medisinstudiet. I praksisperioder fikk de med barn prioritet og praksisplassene nærmest studiestedet. Turnus er nå søknadsbasert. Oslo, trondheim og tromsø har ikke karakterer på studiet per dags dato. Det betyr at du må bygge deg cv ila studiet for å ha sjanse på turnusplass i studiebyen (der er det ofte rift om turnusplassene). Det betyr igjen at du må ha noe mer å vise til enn studier, dvs jobb innen helse og helst ha jobbet som student med lisens når du får studentlisens etter 4,5 år. Har du ikke noe å vise til enn studiet har det vist seg vanskelig å få turnusplass. Det kan jo være dette endrer seg til du kommer så langt.

Jobb i tillegg til studier og mann som er mye borte høres knalltøft ut, men man får til det man vil. Jeg hadde mann med fleksibel jobb som aldri reiste med jobben og likevel var det av og til vanskelig å få hverdagen til å gå i orden.

Jeg har ikke angret på at jeg fikk barn ila studiet, men er også glad jeg fikk noen år på å komme inn i det før jeg fikk barn. Du er jo ung og har god tid, tror jeg ville unnet meg noen år på studiet uten barn først.

Ellers er det bare å si gratulerer med studievalg, medsinstudiet og jobben etterpå er kjempespennende og byr på mange utfordringer:)Anonymous poster hash: 4274e...571

 

 

Tusen takk, jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang! Hvordan du syntes det var/er å balansere medisinstudiene med et lite barn i hus? :) Jeg skal studere i Bergen, satser på å lande gode karakterer, og det finnes god en del sykehus i 2-3 timers radius av hjemstedet mitt som jeg håper å kunne få turnusplass på. Det er ganske langt frem i tid, så regner med at det sikkert ordner seg når den tid kommer  :) Vet ikke om du kanskje misforstod litt, men kjæresten min jobber veldig lite ila. et år og er dermed veldig mye hjemme! Han kan i teorien ta ut pappaperm sånn at han er hjemme nesten sammenhengende de 2-3 første årene (unntatt 2 uker her, og 1 uke der - noen få ganger i året). Han har (egentlig latterlig) mye fri, slik at jeg kan studere fullt og han kan være hjemme med barnet. Vi er veldig heldige sånn sett!

 

Utrolig gøy å høre at det faktisk går an å kombinere medisinstudiet og barn! Er bare redd for at jeg "bruker opp" tiden min med å vente til jeg har kommet noen år inn i studiet, selv om det høres helt tullete ut.. Vi vil gjerne ha to barn, og alternativet blir liksom å få ett barn før studiet, og ett etter det andre året. Søsteren min var sykemeldt nesten hele svangerskapene da hun gikk gravid med både nevøen og niesen min, og er så redd for at det samme skal skje meg hvis jeg velger å få barn ila. studiet! Kjipt mtp. jeg allerede har brukt så lang tid på å komme inn. Må nesten riste på hodet av meg selv her, haha! Det ordner seg nok, men er veldig kjekt å få høre ting fra andres perspektiv også  :)

 

Er forresten medisinstudiet så tungt som man hører at det er? Har hørt så mye forskjellig, men det er jo 60stp - som det er de fleste andre steder også. De fleste som kommer inn i Norge er jo relativt strukturerte og har stor arbeidsvilje fra før av, tenker jeg da. Men så har Oslo, Tromsø og Trondheim én megaeksamen i året (hjelp!), i forskjell til Bergen som har én eksamen etter hvert endt emne. Veldig spent på hva jeg har i møte  :)

Studiet er krevende, men absolutt overkommelig. Noen semestre er tyngre enn andre. Eksamensperioder er alltid tøffe, særlig på slutten. Trondheim har én eksamen per år. Oslo har én hvert halvår. Vet ikke hvordan det er i Tromsø.

 

Du HAR god tid. Du er jo bare 22 år!

 

Anonymous poster hash: 4274e...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Jeg har fått barn ila medisinstudiet. I praksisperioder fikk de med barn prioritet og praksisplassene nærmest studiestedet. Turnus er nå søknadsbasert. Oslo, trondheim og tromsø har ikke karakterer på studiet per dags dato. Det betyr at du må bygge deg cv ila studiet for å ha sjanse på turnusplass i studiebyen (der er det ofte rift om turnusplassene). Det betyr igjen at du må ha noe mer å vise til enn studier, dvs jobb innen helse og helst ha jobbet som student med lisens når du får studentlisens etter 4,5 år. Har du ikke noe å vise til enn studiet har det vist seg vanskelig å få turnusplass. Det kan jo være dette endrer seg til du kommer så langt.

Jobb i tillegg til studier og mann som er mye borte høres knalltøft ut, men man får til det man vil. Jeg hadde mann med fleksibel jobb som aldri reiste med jobben og likevel var det av og til vanskelig å få hverdagen til å gå i orden.

Jeg har ikke angret på at jeg fikk barn ila studiet, men er også glad jeg fikk noen år på å komme inn i det før jeg fikk barn. Du er jo ung og har god tid, tror jeg ville unnet meg noen år på studiet uten barn først.

Ellers er det bare å si gratulerer med studievalg, medsinstudiet og jobben etterpå er kjempespennende og byr på mange utfordringer:)Anonymous poster hash: 4274e...571

 

Tusen takk, jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang! Hvordan du syntes det var/er å balansere medisinstudiene med et lite barn i hus? :) Jeg skal studere i Bergen, satser på å lande gode karakterer, og det finnes god en del sykehus i 2-3 timers radius av hjemstedet mitt som jeg håper å kunne få turnusplass på. Det er ganske langt frem i tid, så regner med at det sikkert ordner seg når den tid kommer  :) Vet ikke om du kanskje misforstod litt, men kjæresten min jobber veldig lite ila. et år og er dermed veldig mye hjemme! Han kan i teorien ta ut pappaperm sånn at han er hjemme nesten sammenhengende de 2-3 første årene (unntatt 2 uker her, og 1 uke der - noen få ganger i året). Han har (egentlig latterlig) mye fri, slik at jeg kan studere fullt og han kan være hjemme med barnet. Vi er veldig heldige sånn sett!

 

Utrolig gøy å høre at det faktisk går an å kombinere medisinstudiet og barn! Er bare redd for at jeg "bruker opp" tiden min med å vente til jeg har kommet noen år inn i studiet, selv om det høres helt tullete ut.. Vi vil gjerne ha to barn, og alternativet blir liksom å få ett barn før studiet, og ett etter det andre året. Søsteren min var sykemeldt nesten hele svangerskapene da hun gikk gravid med både nevøen og niesen min, og er så redd for at det samme skal skje meg hvis jeg velger å få barn ila. studiet! Kjipt mtp. jeg allerede har brukt så lang tid på å komme inn. Må nesten riste på hodet av meg selv her, haha! Det ordner seg nok, men er veldig kjekt å få høre ting fra andres perspektiv også  :)

 

Er forresten medisinstudiet så tungt som man hører at det er? Har hørt så mye forskjellig, men det er jo 60stp - som det er de fleste andre steder også. De fleste som kommer inn i Norge er jo relativt strukturerte og har stor arbeidsvilje fra før av, tenker jeg da. Men så har Oslo, Tromsø og Trondheim én megaeksamen i året (hjelp!), i forskjell til Bergen som har én eksamen etter hvert endt emne. Veldig spent på hva jeg har i møte  :)

Studiet er krevende, men absolutt overkommelig. Noen semestre er tyngre enn andre. Eksamensperioder er alltid tøffe, særlig på slutten. Trondheim har én eksamen per år. Oslo har én hvert halvår. Vet ikke hvordan det er i Tromsø.

 

Du HAR god tid. Du er jo bare 22 år!

 

Anonymous poster hash: 4274e...571

 

 

Ååå :) Godt høre! Ja, det er helt sant! Jeg burde jo ikke stresse med det, men når først snøballen har begynt å rulle.. Hjelper ikke på at jeg er skikkelig babysyk i tillegg, og "alle" rundt meg får barn for tiden! Haha! Blir spennende å se hva vi finner ut av! Absolutt mulig at det ikke klaffer, eller at vi ikke kan få barn for alt vi vet heller! Barn ila. studiet blir det forhåpentligvis uansett, men vi får se når det blir  :)

 

 

 

 

Blir veldig glad for å høre andres erfaringer, så del dem gjerne! Er mest spent på hvordan det blir å balansere livet med barn og allikevel få nok tid til å lese uten å få dårlig samvittighet etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jenta mi året før jeg begynte på studier for å bli siviløkonom.. Har bare ett år igjen nå (av 5år). Fikk jenta da jeg var 20. :)

 

Jeg har aldri angret på at jeg fikk barn før studiene.. Tror det er likså mye jobb og kanskje mer krevende å ha full jobb når du har småbarn.. Når du studerer har du tross alt bare ansvaret for deg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten også fått veldig gode resultater på studiet.. Nesten bare A, tror jeg har 5 B'er tilsammen.. Merker at de som er studenter med barn er mer motiverte og faktisk bruker mer tid på studiene.. Det er i alle fall min erfaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid når jeg studerte. Det endte med full sykemelding i andre termin av det året, er fortsatt dårlig etter fødselen. Et år etterpå.

Anbefaler deg å vente, studer heller hardere og gjør studiene på kortest mulig tid. Medisinstudiene er harde i utgangspunktet, det blir hardere med et barn på slep.

 

Anonymous poster hash: 06116...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten også fått veldig gode resultater på studiet.. Nesten bare A, tror jeg har 5 B'er tilsammen.. Merker at de som er studenter med barn er mer motiverte og faktisk bruker mer tid på studiene.. Det er i alle fall min erfaring! :)

 

Så fantastisk! Har hørt fra flere at man blir mer strukturert og ofte får bedre karakterer enn ellers, det er jo supert! Vi har mer eller mindre bestemt oss for å begynne å prøve i slutten av denne sommeren, håper VIRKELIG det klaffer  :) Og blir selvsagt enda mer gira når man hører om sånne som deg, som i tillegg var på min alder! Har kun 3 mnd på oss hvis babyen skal bli født i "rimelig tid" før studiestart, og etter at kjæresten er ferdig på jobb i mars! Dette blir spennende!!!  :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid når jeg studerte. Det endte med full sykemelding i andre termin av det året, er fortsatt dårlig etter fødselen. Et år etterpå.

Anbefaler deg å vente, studer heller hardere og gjør studiene på kortest mulig tid. Medisinstudiene er harde i utgangspunktet, det blir hardere med et barn på slep.

 

Anonymous poster hash: 06116...639

 

Åhh, så kjedelig.. Håper det blir bedre etterhvert! Det er litt derfor vi vil ha barn før studiene, for å slippe å tape så mye tid på evt. sykdom og det å bli dårlig - for barn vil vi uansett ha innen de neste årene  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

jeg har studert medisin i Trondheim :)

 

Det er mange som både har barn og får barn i løpet av studiet, og det går stort sett fint! Fakultetet er stort sett greie med å tilrettelegge i den grad de kan. Noen følger normal progresjon, noen flytter ned et kull (dvs bruker ett år eller to ekstra), uten at noen ser rart på dem for det.

 

Fordelen med Trondheim er at vi kun har eksamen en gang i året, dvs mai/juni. Er du strukturert og har god studieteknikk gjør det at året er ganske forutsigbart. De første 4 årene foregår i Trondheim, så du slipper å reise. 1. og 2.året er relativt greie å komme seg gjennom, og har lite obligatorisk opplegg og til tider korte dager. Hvis du skal være gravid og ha småbarn er "regelen" på medisin i Trondheim at det skjer enten i 1. og 2. eller i 5. og 6. 

 

3. og 4. er derimot VELDIG travle. Forelesninger 8-16, enkelte dager lengre, og praksis på sykehuset som er obligatorisk 1-2 dager i uka (varierende fra avdeling til avdeling hvordan de legger det opp). De som hadde små barn truet med å gjemme dem i garderobeskapene, slik at de skulle få litt tid med dem iallefall... De årene der er harde for alle, særlig for dem som ikke liker å droppe forelesninger.

 

I 5. klasse er det utplassering på lokalsykehus, og det er særplasser til de som har barn på St.Olavs. Noen år har de hatt særplasser på Orkdal sykehus også. Et semester er utplassering, og ett semester er hovedoppgave/masteroppgave, og halvåret med hovedoppgave er et fint semester uten opplegg ellers ;)

I 6.klasse er det 6 ukers allmennpraksis, og da er det også særplasser i Trondheim. Resten av 6.klasse er stort sett forelesninger og lesing, og det styrer du jo selv.

 

Du kan forresten lese om opplegget på http://www.ntnu.no/dmf/studier/medisin , se særlig på semesterhåndbøkene. 

 

Turnus og LIS er jo en saga for seg selv... Men så lenge man har en partner som er flyttbar blir det mye enklere ;) 



Anonymous poster hash: 935ea...0c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser ut som dette er en gammel tråd, men svarer uansett:) Du får tilrettelagt praksisplass, og du får barnehageprioritering. Medisin og barn kan definitivt gå. Det er mange på kullet mitt som har fått barn ila studiet. Hvordan gikk det med deg? :)



Anonymous poster hash: 41402...b63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...