Gå til innhold

Er det mannen eller jeg som er på bærtur her??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Okei jenter ( og eventuelle menn), dere må avgjøre dette for oss.

 

 

Here is the deal:

 

Jeg har vært i et forhold med en mann i ca 2 år nå. Vi har bestemt oss for å nå flytte sammen, og har lagt diverse planer for fremtiden.

 

Han eier bil, båt og leier leilighet.

Jeg eier ingenting, men har god egenkapital.

Foreløpig leier jeg hus.

 

Han har valgt å selge båten sin, for å ha mer til overs i måneden. Ved å selge båten, vil han kunne betale ut lånet på bilen. Altså ha fri økonomi..Det vil bli endel tusen kroner ekstra i mnd, ettersom han slipper å betale for lån og drift av båt. Dette var vi begge enige om at var et godt valg. Vi ønsker å stå sterkt når vi flytter sammen. Altså minst mulig lån og gjeld, mer egenandel og mer penger til oss og vårt liv.

 

Og i dag avslører han, at han har bestemt seg for å kjøpe en ATV til 55 000 kroner.

Ikke fordi han trenger det, men fordi han vil.

 

Jeg har gjentatte ganger i dag sagt at jeg mener det er en dårlig ide nå når vi står på randen til å flytte sammen, og fordi vi skal reise endel dette året som par.

Han blir sint og mener at jeg ikke skal blande meg. Han sier også at han fortjener noe ekstra fordi han jobber så hardt.

Jeg gjentar at jeg ikke mener å stå i veien for en drøm om ATV, men nå trenger vi å spare penger til oss. Han har nettopp valgt å selge båten for å ha mer til overs, og så skal han kjøpe noe nytt igjen?

55 000 er mye penger!

 

Han ble til slutt rasende over at jeg våget å fortelle ham hva han skulle bruke penger på. Jeg på min side, prøvde å få ham til å tenke litt lenger enn morgendagen.

 

Jeg føler ikke han tar oss på alvor, i denne situasjonen...

 

 

Eller? 



Anonymous poster hash: 65dda...ecf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke ATV sånn kjøretøy for 16-åringer med mopedlappen? Synes det er umodent av kjæresten din og kjøpe seg slike gutteleker når dere trenger pengene til andre, vel planlagte ting.



Anonymous poster hash: ee724...20b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke blir enige om så store økonomiske avgjørelser FØR dere flytter sammen ville jeg ikke flyttet med han.

Det er min mening.

 

Anonymous poster hash: 67f0b...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prioriterer rart. Men samtidig har du ikke rett til å bestemme over hans penger/forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke rett til å bestemme over hans økonomi, og til slutt er det helt og holdent hans avgjørelse. Det har jeg også sagt til ham!

 

Men jeg klarer ikke begripe hvorfor han skal kaste ut 55 000 kroner AKKURAT nå, når vi skal flytte sammen og har planer å gjennomføre? 

Det er mye penger :/  Og hvorfor prioritere det nå? 

 

 

HI



Anonymous poster hash: 65dda...ecf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har selvfølgelig full råderett over egne penger og gjør som han vil med dette ATV-kjøpet, men når han går slik i svart pga en diskusjon om økonomi, ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg flyttet sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, han har et poeng. Men samtidig skal dere flytte sammen, og da kan man ikke bare bruke penger på det man har lyst til.. 

Vet ikke hvem som har "mest" rett her, men jeg ville allikevel tenkt at "okei, jeg tror jeg venter med å flytte sammen med denne mannen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett i at du har ingenting med hva han bruker sine penger på.

 

Foreslår at dere kjører en grei modell med at begge bringer det samme til bordet i framtiden, for å unngå økonomiske diskusjoner om hva som skal prioriteres. Da er mye løst.

 

Altså deler dere halvt om halvt på innskudd til hus, eierskap på hus, bil, innskudd og betaling av bil etc.

 

Dermed kan han også oppleve å komme i den situasjonen at han trenger pengene til innskudd til sin del av hus....

 

Begge må da også få muligheten til å jobbe like mye, slik at muligheten for inntjening er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han valgte å selge båten for å betale ned bilen, noe som ville gi han 6000 ekstra i mnd. Dette valget tok han for sin egen økonomi OG fordi vi skulle stå sterkere når vi valgte å flytte sammen.

Og da kan jeg ikke begripe hvorfor han skal ha noe nytt? Hvorfor skaffe mer penger til OSS og fremtiden vi setter igang, for deretter å bruke 55 000 kroner på seg selv?

 

Vi skal på mange lange reiser i år, vi skal flytte sammen og jeg skal studere. 55 000 ER ikke noe vi kan bare kaste bort..

 

 

Timingen er elendig. Og hvorfor blir han så rasende når jeg påpeker det?

 

 

HI

 



Anonymous poster hash: 65dda...ecf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett i at du har ingenting med hva han bruker sine penger på.

 

Foreslår at dere kjører en grei modell med at begge bringer det samme til bordet i framtiden, for å unngå økonomiske diskusjoner om hva som skal prioriteres. Da er mye løst.

 

Altså deler dere halvt om halvt på innskudd til hus, eierskap på hus, bil, innskudd og betaling av bil etc.

 

Dermed kan han også oppleve å komme i den situasjonen at han trenger pengene til innskudd til sin del av hus....

 

Begge må da også få muligheten til å jobbe like mye, slik at muligheten for inntjening er lik.

 

 

Jeg kommer inn med 300 000 i egenkapital. Og jeg velger bevisst å ikke bruke noen av disse pengene, nettopp fordi det skal gå til vår fremtid.

Da synes jeg det er fair å forvente det samme av ham, når han får mer ro på sin økonomi ved å bli gjeldsfri. Han velger å være gjeldsfri i 5 minutter, for deretter å kjøpe nytt. MEns jeg skal sitte å spare og spare?

 

Igjen, jeg forstår ikke hvorfor dette er okei...

 

HI

 

Anonymous poster hash: 65dda...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, han har et poeng. Men samtidig skal dere flytte sammen, og da kan man ikke bare bruke penger på det man har lyst til.. 

Vet ikke hvem som har "mest" rett her, men jeg ville allikevel tenkt at "okei, jeg tror jeg venter med å flytte sammen med denne mannen".[/quote

 

Enig. Når han låser seg slik over en diskusjon om økonomi allerede nå hadde jeg betenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timingen er elendig. Og hvorfor blir han så rasende når jeg påpeker det?

 

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: 65dda...ecf

 

Tja et tips er at han ikke hadde tenkt over konsekvensene av kjøpet før du tok opp dette. Siden du har "rett" og han "feil", slår mannlig stolthet inn og han reagerer med sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han har rett i at du har ingenting med hva han bruker sine penger på.

 

Foreslår at dere kjører en grei modell med at begge bringer det samme til bordet i framtiden, for å unngå økonomiske diskusjoner om hva som skal prioriteres. Da er mye løst.

 

Altså deler dere halvt om halvt på innskudd til hus, eierskap på hus, bil, innskudd og betaling av bil etc.

 

Dermed kan han også oppleve å komme i den situasjonen at han trenger pengene til innskudd til sin del av hus....

 

Begge må da også få muligheten til å jobbe like mye, slik at muligheten for inntjening er lik.

 

 

Jeg kommer inn med 300 000 i egenkapital. Og jeg velger bevisst å ikke bruke noen av disse pengene, nettopp fordi det skal gå til vår fremtid.

Da synes jeg det er fair å forvente det samme av ham, når han får mer ro på sin økonomi ved å bli gjeldsfri. Han velger å være gjeldsfri i 5 minutter, for deretter å kjøpe nytt. MEns jeg skal sitte å spare og spare?

 

Igjen, jeg forstår ikke hvorfor dette er okei...

 

HI

 

Anonymous poster hash: 65dda...ecf

 

Det er ikke ok, og din egenkapital trenger da aldeles ikke å gå inn for begge. Som samboere er det heller ikke nødvendigvis smart om dere skal dele likt på eierskap, da gir du tross alt ham halvparten....

 

Ta opp to lån, ett hver, og ha halve eierskapet hver. Dermed går de 300.000 til din del, så får han stå for sin.

Mest rettferdig, lettere ved et eventuelt brudd, og i tillegg ser det ut til at dere har forskjellig oppfatning av hva man skal bruke pengene på. Dermed er det smart med delt økonomi slik at dere slipper krangler mtp dette i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Han har rett i at du har ingenting med hva han bruker sine penger på. Foreslår at dere kjører en grei modell med at begge bringer det samme til bordet i framtiden, for å unngå økonomiske diskusjoner om hva som skal prioriteres. Da er mye løst. Altså deler dere halvt om halvt på innskudd til hus, eierskap på hus, bil, innskudd og betaling av bil etc. Dermed kan han også oppleve å komme i den situasjonen at han trenger pengene til innskudd til sin del av hus.... Begge må da også få muligheten til å jobbe like mye, slik at muligheten for inntjening er lik.

  Jeg kommer inn med 300 000 i egenkapital. Og jeg velger bevisst å ikke bruke noen av disse pengene, nettopp fordi det skal gå til vår fremtid.Da synes jeg det er fair å forvente det samme av ham, når han får mer ro på sin økonomi ved å bli gjeldsfri. Han velger å være gjeldsfri i 5 minutter, for deretter å kjøpe nytt. MEns jeg skal sitte å spare og spare? Igjen, jeg forstår ikke hvorfor dette er okei... HI Anonymous poster hash: 65dda...ecf

Ingen her synes dette er ok. Men juridisk sett har mannen rett. Du har ingenting du skulle sagt i forhold til hvordan han bruker pengene.

 

Kanskje du må tenke at han nå viser sitt sanne jeg, at dette sier noe om hvordan framtida med ham vil bli, og at du har fått muligheten for å tenke deg litt om angående samboerskap og okonomiske forpliktelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har selvfølgelig full råderett over egne penger og gjør som han vil med dette ATV-kjøpet, men når han går slik i svart pga en diskusjon om økonomi, ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg flyttet sammen med ham.

Enig. Men har han god økonomi ellers? Slik at han har råd til denne ATV'en uten at det går ut over det dere har planlagt sammen? Mannen min var veldig var på økonomi og det å blir "bestemt over" i starten av forholdet. Jeg gikk varsomt frem og nå fem år senere har vi delt økonomi. Tror en del menn er redd for å miste all bestemmelsesrett til egne penger. Hvis dette ikke egentlig påvirker deres planer hadde jeg droppet diskusjonen. Her skulle mannen absolutt ha motorsykkel. Han måtte selv se at det hadde han verken tid eller overskudd til før han selv bestemte seg for å selge igjen. Noen ganger handler det mer om å "bestemme selv" enn den faktiske tingen  ;) 

 

Anonymous poster hash: 100ae...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han noen egenkapital, eller er dere avhengig av din egenkapital for å få lån?

Tror jeg ville gjort som en før her sier, og hatt helt separat økonomi i forhold til en som viser så dårlig prioriteringsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Run, Forrest, RUUUN!!

 

Hvis han oppfører seg slik FØR dere flytter sammen, hvordan tror du han vil være om et par år? Og med den holdningen han har, regner med han forventer delt økonomi?

 

Har han økonomisk sans ellers?

 

Anonymous poster hash: fbbc8...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han noen egenkapital, eller er dere avhengig av din egenkapital for å få lån?

Tror jeg ville gjort som en før her sier, og hatt helt separat økonomi i forhold til en som viser så dårlig prioriteringsevne.

 

 

Han har ingen egenkapital per dags dato, nei.

Han har ellers god økonomisk sans, og er flink å spare.

 

Anonymous poster hash: 65dda...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette eskalerte i går til at han ikke vil flytte sammen lenger.

Han vil at jeg skal respektere hans pengebruk, og la han få gjøre slike ting "mens han er ung"

 

 

 

Ganske sjokkert og betuttet her jeg sitter...

 

 

HI



Anonymous poster hash: 65dda...ecf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du forventer at han skal forsørge deg nærmest. Dere skal reise mye, du skal studere, dere skal flytte sammen og trenger mye nytt. Du har 300 000 kr i EK, OK. Men eier ikke han sin leilighet/hus? Han har vel ek der da?

 

Han er en voksen mann og har lyst til å kjøpe seg en atv. Hvorfor skal du stå i veien for det? Dere har ikke flyttet sammen engang. Om han kjøper den atv`en så koster den ikke 6000 kr i mnd, som du sier han sparte ved å selge båt og kvitte seg med billån.

 

Og når dette er sagt, og dere er uenige om økonomi allerede før dere flytter sammen, så ta et hint og prat om dette før dere kjøper noe i lag. Hvis ikke kommer denne historien tilbake hit etterhvert, men da står dere i andre enden av forholdet.



Anonymous poster hash: 37279...3c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes det høres ut som du forventer at han skal forsørge deg nærmest. Dere skal reise mye, du skal studere, dere skal flytte sammen og trenger mye nytt. Du har 300 000 kr i EK, OK. Men eier ikke han sin leilighet/hus? Han har vel ek der da?

 

Han er en voksen mann og har lyst til å kjøpe seg en atv. Hvorfor skal du stå i veien for det? Dere har ikke flyttet sammen engang. Om han kjøper den atv`en så koster den ikke 6000 kr i mnd, som du sier han sparte ved å selge båt og kvitte seg med billån.

 

Og når dette er sagt, og dere er uenige om økonomi allerede før dere flytter sammen, så ta et hint og prat om dette før dere kjøper noe i lag. Hvis ikke kommer denne historien tilbake hit etterhvert, men da står dere i andre enden av forholdet.

 

Anonymous poster hash: 37279...3c5

 

Sorry, leste feil. Han leier, ikke eier. Men uansett. Du kan ikke bestemme over hans del. Bli enige om økonomien før dere flytter sammen. Ta opp hvert deres lån og ei halve hver.

 

Anonymous poster hash: 37279...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har han noen egenkapital, eller er dere avhengig av din egenkapital for å få lån?

Tror jeg ville gjort som en før her sier, og hatt helt separat økonomi i forhold til en som viser så dårlig prioriteringsevne.

 

Han har ingen egenkapital per dags dato, nei.

Han har ellers god økonomisk sans, og er flink å spare.

 

Anonymous poster hash: 65dda...ecf

Har han ikke egenkapital bundet i leiligheten og bilen da. Det må dere også regne med. Hvordan får du råd til mange og lange reiser mens du studerer?

For meg virker det som om noe mangler for at jeg skal forsyå økonomien deres.

 

Anonymous poster hash: 5c84b...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnader for båt og bil må ha vært veldig store, om han etter salg og innfridd lån sitter igjen med 6000kr i mnd. Hvis han bruker 3000 kr på ATV og nedbetaler over 2 år så sitter han fortsatt igjen med mer enn da han eide båten.

Men en ting jeg ikke skjønner. Får du skaffet til veie full inntekt når du skal studere da? Det koster jo penger å studere også, selv om det selvfølgelig er en investering i fremtiden.
Hva med studielån? Tilfører du deg selv mer gjeld også da eller?
Kan du reise mens du studerer?

Høres ut som en greiest idè at dere de første årene deler de felles utgiftene 50/50, om forholdet kommer til å fortsette da. Det høres jo ut som det har fått seg en knekk om han plutselig ikke vil flytte sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere gjennomfører å flytte sammen, så er samboerkkontrakt ihvertfall alfa og omega her. Skriv hva dere har før dere flytter sammen, så blir det ikke de store problemene i tilfelle rottefelle :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...