Gå til innhold

CFC vs Sellmer og valg av åpen donor


April15

Anbefalte innlegg

Jeg er i prosess med å planlegge min første inseminasjon i Danmark. Er singel og venter på å ta blodprøve for FSH og AMH. Håper på å kunne følge naturlig syklus og kun vanlig inseminasjon. Snart 38 år.

 

Hvis jeg skjønner det rett så kan man få inseminering hos CFC med åpen donor hvis man selv bestiller og kjøper sæd fra en sædbank. Hvis jeg ikke leser helt feil så koster denne ca 3500NOK. Pris hos CFC for inseminasjonen er ca 3000inkl skanning før inseminasjon. Har kun lest på nettet om CFC.

 

Jeg har vært i kontakt med Sellmer og der koster det kr 7000NOK for inseminasjon med åpen donor og skanning før inseminasjon.  Rent prismessig er det nesten det samme, en anelse dyrere hos Sellmer, men jeg har skjønt at Sellmer har litt bedre tid til deg en CFC.

 

Sånn som jeg ser det så er eneste grunnen for å bestille hos sædbank og bruke CFC for å å ha flere åpne donorer å velge i? 

 

Noen som har bestilt direkte fra sædbank og benyttet CFC?

Hvorfor valgte dere i såfall å bestille fra sædbank selv?

Er det for å ha mer å velge i? Jeg er litt fristet til å få klinikken til å velge for meg. Flere valg, dess vanskeligere å velge føler jeg.

 

Ser at de oppgir blodtype i listene. Er dette noe dere syns har vært viktig? Det har jeg ikke tenkt på før jeg så at blodtype var oppgitt. Vet ikke min egen blodtype engang...

Kan jo være aspekter ved dette jeg ikke har tenkt på så hører gjerne hva andre har tenkt rundt valgene de har gjort rundt dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-)

Jeg har hatt flere inseminasjoner og senere ivf-forsøk i Danmark, så har stått i de samme valgene selv.

Har hørt mye positivt om Sellmer. Mer samlebåndfølelse hos cfc har jeg også hørt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett an amh og fsh-prøvene før du bestemmer deg. Hvis de prøvene ikke er så gode kan det være lurt å vurdere å gå rett på ivf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(skriver i flere avsnitt siden skriver fra mobil og redd det skal forsvinne før jeg får sendt)

Når det gjelder donor er det mye å tenke på, men høres ut som du tenker på åpen donor.

Selv ønsket jeg å velge donor selv, og i tillegg ha utvidet profil. Jeg ønsket meg også flere barn i utgangspunktet så bestilte inn 12 strå av samme donor til klinikken, sånn at jeg skulle ha nok til søskenforsøk også med samme donor. Men vet det er flere som lar klinikken velge, og det er sikkert et like godt alternativ.

Jeg vil tro at også Sellmer lar deg bestille inn egne strå av donor hvis du ønsker det :-)

Når det gjelder blodtype tenkte jeg ikke på det i det hele tatt.

Endret av Tidenerinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi brukte stork klinikk, og valgte donor selv. Vi valgte en med utvidet profil, for vi syntes det var fint å kunne lese om feks helseopplysninger osv. Vi valgte en donor vi føler at vi likte veldig godt :) 



Anonymous poster hash: 3179f...026
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei lita jente på 3 mnd fra Sellmer og veldig fornøyd med de!! Jeg fikk to lister med donorer, en med større profiler(barnebilde, brev, sykdomshistorie for familien han etc), listene var halvparten anonyme og halvparten åpne donorer. Du kan se på profilene til de med større profiler før du bestemmer deg og betaler ikke noe for det, noe du må gjøre i sædbanken. Når jeg da bestemte meg for donor så reserverte de flere doser så jeg kunne ha flere forsøk med samme donor uten å betale noe ekstra for det. De er kjappe med journalsamtaler, hvor jeg veit det kan være ganske lang ventetid på CFC, jeg ordna alt på en uke så jeg var klar til å dra ned på første EL 14 dager etter jeg først tok kontakt med de. Også veldig greit at det går ann å skrive sms til de utenom åpningstid og si i fra om EL så man da kan komme dagen etter. Siden jeg bor i Østfold så kjørte jeg t/r på en dag og de er på avkjøringen etter Kastrup så da rett etter Øresundsbruen så kjapt inn og ut derfra. De ligger også inne på et STORT kjøpesenter så er man litt tidlig ute så kan man shoppe litt samtidig :) Når jeg hadde fått positiv test så fikk jeg også et bevis på hvilken donor de har brukt med donor nr og bank. 

Endret av Minnimusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene😊. Jeg heller mot Sellmer. Har fått to lister fra dem allerede. Tror jeg går for donor uten bilde og utvidet profil. Kjennes på en måte litt merkelig å vite så mye om en person som for meg likevel ikke er en person, bare et redskap. Donor blir veldig klinisk for meg, hvis dere skjønner hva jeg mener. Høres kanskje rart ut. Men skal ha åpen donor for barnet sin del. Dere som har sett barnebilder av donor, tenker dere på likheter og sammenligner barnet med donor? Håper jeg klarer å få til første forsøk i mai. Har ikke alle prøvesvar klare enda så håper alt er ok så det går glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte en donor vi syntes var søt, noe som er naturlig når man først har valget ;) Barnet er veldig likt meg, men er også noen trekk fra donoren. men, det er ikke noe vi tenker over i hverdagen :) 



Anonymous poster hash: 3179f...026
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta en med utvidet profil, men når jeg hadde valgt så var han på den listen og fikk da se profilen og barnebildet. Og når jeg så bildet så ble det helt klart at det skulle bli den donoren. Han hadde så mye like trekk med meg at det nesten var litt skummelt, kunne helt fint vært tatt for å være broren min i den alderen(1.kl bilde). Og moro nå at alle som ser mi lille jente bryter ut med en gang "Ikke tvil om hvem som er mora her!!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når det gjelder blodtype, så kan det være en fordel å vite sin egen og finne match hvis det skulle vise seg at du har rhesus minus. Jeg har det og valgte donor med samme blodtype, da slipper jeg den (lille risikoen) det er at kroppen danner antistoffer mot fosteret.



Anonymous poster hash: 9b2a9...152
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...