Gå til innhold

Prøver dr Øystein Magnus


Lakseenka

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått time hos en gynekolog som jobber spesifikt mot habituell abort. Han heter Øysten Magnus og jobber i Oslo. Dere kan evt sjekke hjemmesiden til klinikken han jobber på her

 

http://www.bergsspesialistpraksis.no/

 

Ikkje sånn super- informativt, men greit å se. Finner ikkje veldig mye om han på nettet men syns det er verdt å prøve. De måtte han henvisning før de satte opp på time.

 

Jeg har time 7 april- skal fortelle om mine opplevelser der når timen er unnagjort

 

I mellomtiden fant fastlegen ut at eg hadde veldig lave D- vitaminnivåer (hadde 21nmol/l). Har googlet og funnet utenlandske sider som beskriver at D- vitamin er svært viktig for fertilitet og opprettholdelse av svangerskap (og seff artikler der de ikke kan dra den konklusjonen men slik er det nå alltid). Har noen av dere fått sjekket D- vitaminnivået deres?

 

Lykke til så lenge alle sammen.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Lykke til!

Håper du blir tatt godt i mot. Har hatt time hos han, og jeg fikk det som jeg ville. Men for meg var det ingen positiv opplevelse, gikk ut der i fra med tårene i øynene. Og jeg kommer ikke til å bruke han igjen. Men alt har med kjemi å gjøre. Fult mulig han er den rette for deg!

Lenke til kommentar

Det har mye med kjemi å gjøre, ikkje alle man kommer like godt overens med. Før mitt ivf- forsøk endte eg opp med å velge Hausken i Haugesund. Mest fordi han ville se individuelt på det (som han skrev i mailen på min forespørsel) og fordi han hadde svært mange gode tilbakemeldinger på nettet. Eg syns personlig han var ufyselig.

Tenkte eg ikkje hadde noen ting å tape med å prøve en ny lege. Skal skrive noen ord igjen når eg har vært der

Endret av Lakseenka
Lenke til kommentar
Nå har jeg endelig fått time hos en gynekolog som jobber spesifikt mot habituell abort. Han heter Øysten Magnus og jobber i Oslo. Dere kan evt sjekke hjemmesiden til klinikken han jobber på her

 

http://www.bergsspesialistpraksis.no/

 

Ikkje sånn super- informativt, men greit å se. Finner ikkje veldig mye om han på nettet men syns det er verdt å prøve. De måtte han henvisning før de satte opp på time.

 

Jeg har time 7 april- skal fortelle om mine opplevelser der når timen er unnagjort

 

I mellomtiden fant fastlegen ut at eg hadde veldig lave D- vitaminnivåer (hadde 21nmol/l). Har googlet og funnet utenlandske sider som beskriver at D- vitamin er svært viktig for fertilitet og opprettholdelse av svangerskap (og seff artikler der de ikke kan dra den konklusjonen men slik er det nå alltid). Har noen av dere fått sjekket D- vitaminnivået deres?

 

Lykke til så lenge alle sammen.[/quot

 

Jeg er pasient hos Øystein! Han er super! Rett frem, men han vet hva han driver med! Jeg er nå gravid i uke 19!!! Lykke til!!!!

Lenke til kommentar

Annonse

Takk for støtte alle sammen! Gleder meg til Oslo- tur (med kurs i england først og legebesøk på vei hjem)! får i alle fall følelsen av å gå litt videre i livet. Er nå 4 uker siden sist jeg tok medisiner for å fjerne fosterrester så venter spent på mens. Har alltid tatt laaang tid de andre gangene, kan bare håpe på å komme i gang raskt. Kjekt å ha et sånt forum å dele alt med!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så, da har jeg møtt Øysten Magnus. Han hadde desverre ikkje noe særlig nytt å komme med, blei sendt til riksen for blodprøver av noe som egentlig er tatt før (litt sånn dobbelsjekk av noe koagulasjonsgreier). Ellers så spurte han om litt yrkesrealterte greier og alternativer til egne barn(!). Eg tok meg ikkje nær av sistnevnte men etter en to timer flytur for å gå til spesiaist er eg ikkje så interessert i å snakke om adopsjon, egentlig. Eg aksepterer at det er mye legene ikkje kan gjøre men hvis eg ville snakke om adopsjon ville eg gått til et adopsjonsfirma.  Han meinte TLC hadde best resutater men er egentlig ikkje så interessert i det. Det lokale gyn- kontoret har sagt at eg får ul når som helst uansett. På tampen av timen spurte eg om eggløsningsmedisiner (hadde lest på nettet at det kunne hjelpe pga eggene fikk bedre kvalitet), om han trudde det ville hjelpe i det hele tatt. Gadd ikkje nevne det med nettet da en del leger kan ha en tendens til å "steile" når de hører det, eg bare spurte om det var aktuelt i det hele tatt. Han svarte med å forklare kordan slik medisin fungerer og skrev ut resept på det. Syns det var ganske rart, virka litt lite gjennomtenkt. Men kjekt å ha! Han fant faktisk ei cyste på h eggstokk, visstnok ikkje var så stor og han meinte det kunne  være "rester" av noe etter sist svangerskap. Han sa at det kunne være litt vanskeligere å bli gravid hvis cysta var så stor at den kunne forhindre eggløsning/utvikling fra den eggstokken. Eg har forsåvidt en eggstokk til, da.. Han mente også at cysta kunne gå helt bort og han anbefalte å få det sjekka om ca 3 mnd. Eg hadde planlangt å være gravid igjen om 3 mnd, eg... Medisinen hadde samme virkestoff som Femar, den eg fikk heter Letrozol. Leste litt på nettet om den da eg satt og venta på Gardermoen. Det er egentlig kreftmedisin og iflg Felleskatalogen skulle den ikkje brukes av kvinner før menopausen- fikk helt sjokk! Men så fant eg noen atikler om bruk for å få eggløsning og da var doseringa helt anderledes. Siden det er helt nylig disse medisinene er tatt i bruk i Norge står det ingenting om dette i Felleskatalogen. Forskjellen på denne medisinen og de som har vært mest vanlige (husker ingen navn nå) er at stimuleringa av eggstokkene er mye mindre og det stimulerer livmora samtidig og skaper et bedre miljø der. Trenger jo ikkje være så dumt uansett?

 

Men TR kom på besøk i mellomtiden! Kun 5 uker etter medikamentell utskrapning, har aldri fått TR så raskt før. Det var en svak mens, lite blødning men tror eg er i gang, Venter til etter neste mens for å være sikker. Kaaanskje eg skal gidde sjekke opp den cysta først.. Må tenke på det..

 

Eg skal uansett gå tilbake til Dr Mortensen i Bergen, han virker mye dyktigere. Han er mer sympatisk også selv om det ikkje er det viktigste. Sist eg var hos han rekriverte han en masse blodprøver, bla stoffskifte, jern- og vitaminlagre (tror det var omtrent 10 forskjellige prøver). Det ble oppdaga viamin D- mangel. Eg hadde 21mmol/liter, man skal ha 50-150, noen leger mener man ikkje bør ha under 75. Eg har ikkje spurt han om kva han tolker i desse prøvene da eg ikkje orka rett etter eg mista, skal sende mail i dag. Eg har seff scanna nettet for alt om vitamin d og på en del utenlandske sider står det mye om vitamin d og fertilitet. Behøver jo ikkje være derfor eg mister, men uansett er jo 21 altfor lite (vit d- mangel er bla assosiert med MS- noe det er MYE av i min familie)! Så no har eg i ca 5-6 uker spist masse tilskudd, fisk og tran og føler eg har mer energi enn på lenge!

 

Det ble et langt innlegg, men hovedbudskapet er vel: dr Mortensen i Bergen er det beste, ingen over og ingen ved siden!

Lenke til kommentar

Jeg abonerer på Helsemagasinet VOF. I siste utgave hadde de en intressang artikkel om graviditet. Der sto det at mange som mistet hadde nytte ekstra E-vitaminer, og C vitaminer. På C vitaminer anbefalte de 4 g første trimester og økning i de neste trimesterne. De tingene skulle minke spontanaborter, gi lettere graviditeter og gi mindre blødning under fødsel. Så jeg tar dette pluss en god del d vitaminer som jeg også trenger :)

 

En dag blir det din tur! Masse lykke til!!

Lenke til kommentar

Jeg vet hvor irriterende det er å miste gang på gang, som mange andre her inne har opplevd. De fant heller ingen grunn i mitt tilfelle, noe som gjør denne diagnosen utrolig frustrerende. Har ett barn fra før som satt på første forsøk og denne opplevelsen gjorde meg litt usårbar...tenkte ikke på MA/SA, visste at det kunne skje men jeg var liksom ikke en del av den statistikken....Jeg prøvde å google febrilsk etter hvorfor det kan skje enda mer for hver gang jeg mistet ( totalt 3 )...tenkte det må være en årsak. Jeg ble henvist til Rikshospitalet etter den 3. gang ( bosatt i Oslo ), tatt mange blodprøver og var til samtale med dr. Sverre Bjercke. En hyggelig overlege som prøvde å forklare den uforklarelige diagnosen,og intet nytt for min del...det kan gå galt. Vi snakket så klart om at det er nok alder ( 37 år ) som er en avgjørende faktor for kvinner og kvaliteten på spermier, som i vår tilfelle var i orden. Så begge var ok,min AMH var ok tilsvarende alder osv....Så viste han meg statistikken. Aldri mer har jeg vært interessert i det før, men nå var jeg jo en del av den selv...Det er "vanlig" å miste 3 ganger før den 4. gangen blir med stor sansynliget velykket når du er under 25. For kvinner mellom 25-40 (ca.) er det tallet 5. Altså hver 6.graviditet vil da være velykket ( uten behandling ) for aldersgruppe 25-40 ( husker ikke nøyaktig aldersinndeling ). Han forklarte også at kvinner som mister har en tendens til å ha en slags klistre livmor som ikke selekterer bort egg som ikke er egnet til befruktning. Dette er dog kvinner hvor man ikke finner en medisinsk eller genetisk grunn for abortene.

Mitt råd er, lev sunt, ta vitaminer spesielt det du mangler, fysisk aktivitet og virkelig prøv å slappe av. Vet at det er lettere sagt enn gjort. Jeg er nå i uke 22 +3 og har kun fått lutinus i de første ukene samt UL hver 2.uke. Og jeg har vært nervevrak for hver bidige UL. Møtte fastende hver gang for jeg var sikker på at det ble en utskrapning...uvirkelig og tungt. Og jeg er fortsatt redd for at det kan gå galt...klarer ikke å slappe av før jeg hen en frisk baby i armene mine. En helt annen svangerskap enn med 1.mann.

Masse lykke til, det vil bli din tur,tålmodighet er en dyd!



Anonymous poster hash: 1ad6a...bf6
Lenke til kommentar

Dr mortensen i Bergen trur eg var "min redning". Fekk masse medisiner inkl pergotime, orvitrelle, klexane, albyl-e og prednisolon. Og tett oppf til 12 vk. Var veldig fornøgd med hans "effektivitet". Anbefaler! Tvillingar vart resultatet!

Lenke til kommentar

Så du brukte eggløsningsmedisiner, helixx? Eg fekk Femar (Letrazol) fra Magnus i Oslo og er spent på om det kan ha noen virkning utover det kroppen selv har produsert av eggløsninger. Eg har lest på nettet at Femar gir bedre forhold i ivmor og bidrar ofte til bare et egg. skulle svært gjerne hatt tvillinger, men en er definitivt bedre enn null! Trur du at det eggstimulering/ eggløniningsmedisiner har hatt noe å si for deg? Glder meg til å prøve det i neste pp

Lenke til kommentar

Annonse

Fikk du ovitrelle i samme syklus som du forsøkte pergo, helixxx? Helige deg! :) Du måtte vel ha ultralyder eller noe for å sjekke forholdene før du satte ovitrellen da eller? 

Lenke til kommentar

Hei. Ja, eg fekk både pergotime og eggløysingssprøyte 1 gang og då vart eg gravid. Og ja, eg hadde ul først ved mens og så synst eg å hugse at eg hadde det etter pergotime-bruk i 5? Dagar og på syklusdag ca 11-12. Då hadde eg 1 perfekt egg klart og visstnok 1 som var klart. Eg tok eggløysingssprøyte sjølv same kveld og så måtte mannen til pers nokre dagar på rad. Det som var rart var at eg trudde at eg hadde eggløysing omtrent på dag 11 og (det kjendest slik ut) og det hadde eg sikkert og fordi når eg var sjekka når eg var gravid 6+3 så hadde eg 2 bankande hjerte som det såg ut å vere ca 2 dagar mellom :)

Uansett: eg har aldri hatt problemar med å bli gravid ; har no vore gravid 8 gangar, men eg har tru på at medisinen eg fekk hjalp til å optimalisere alt! Eg støttar teorien om at nokon av oss har "sticky egg" sim fratar seg sjølv om dei ikkje er klare eller "bra". Dermed mistar vi. Ellers så har eg tru på at det hos nokon av oss er eit overaktivt immunsystem som støter forstera vekk mulegvis pga autoimmunite. Som kan medverke til abort.....

Lenke til kommentar

Hm. Blir spennende neste omgang, da. Men det "sticky egg" eller livmor som suger til seg både dårlige og gode egg- da har man bra mange dårlige egg/embryoer om man har hatt syv spontanaborter etter hverandre uten levende fødsler? Om man ikkje hadde hatt "sticky egg" da ville det liksom gått minst 1 år før man ble gravid om man sammenligner. Da er man vel strengt tatt infertil likevel? I alle fall sånn eg tenker.. Men gleder meg til å prøve Femar, skal visst være snillere mot eggstokker enn pergo har eg hørt. Lykke til til deg Helixx! Håper 8. gangen sitter for meg også!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter nå her og venter på TR. Grrr. Skulle vel egentlig vært her i går men har kun hatt en mens etter sist spontanabort så det kan vel være litt uregelessigheter. Har litt murringer av og på da, så det er vel bare å være tålmodig.. Føler at tålmodigheta er i ferd med å tømmes. Skal begynne på Letrazol (Femar) på dag 3 denne runden.

 

Men noe "snodig" har skjedd; sist eg var hos Mortensen ble det tatt masse prøver, bla d-vitamin som var veldig lav hos meg (21mmol). I ca 8 uker nå har eg spist masse d-vitaminrik mat og tatt tilskudd. Eg har tidligere testa positivt for antifosfolipidsyndrom- det ble tatt 2 prøver for dette på lokalsykehuset og begge var positive. Blodfortynnende har ikke hjulpet (prøvd det 3 ganger). Så fant eg en artikkel på nettet (pubMed) der det var gjort en undersøkelse på kvinner med antifosfolipidsyndrom i GB og der hadde et stort flertall av disse også lave d-vitaminnivåer. Da eg var hos Ø.Magnus ca 5 uker etter eg hadde begynt å spise d- vit ble det tatt nye antifosfolipidprøver fordi de game var realtivt lave. Etter påske ringte eg til kontoret der og da var prøven negativ! Så fikk eg tatt ny d-vitprøve og denne gangen var den på 90! Man skal helst ligge mellom 50- 150 så nivået mitt er nå perfekt. Det skal også sies at etter siste spontanaborten gikk det 4 uker før eg fikk ny mens, det har tidligere alltid tatt mye lengre. Vet ikkje om det har noe med saken å gjøre, men det er jo interessant at de finner positive resultater for antifosfolipidsyndrom to ganger på rad og så en tredje gang etter d- vitamininntak og så forsvinner det! For at man skal kare å bære frem et barn skal jo forholdene være optimale, om man har vitaminmangel er det ikkje optimalt. Er forsiktig optimist til neste prøverunde. Og livredd

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du skal ta Letrozol? Det virker jo som om nivåene dine har bedret seg. Ønsker deg masse lykke til :) 

Lenke til kommentar

Aner ikkje. Eg bare spurte dr Magnus om eggløsningstabletter ville kunne ha en virkning på meg. Han svarte ikkje på spørsmålet mitt men forklarte kordan Letrazol viket mens han skrev ut resept. Vitamin d brydde han seg ikkje om så det har ikkje noe med de nivåene å gjøre. Eg hadde lest på ulike forum at andre hab.abere hadde fått eggløsningsmedisinger (oftes pregnyl el) og at det hos noen hadde fått effekt, så eg lurte bare. Har lest på nett at det visstnok skal bedre forhold i livmorslimhinna også. Dessuten hadde eg en cyste på den ene eggstokken sist eg var til ul så det kunne kanskje gjøre el fra denne eggstokken noe vanskeligere og da er jo letrazol greit å ha.. Eg syns nå det virker noe lite gjennomtenkt og tilfeldig å gi ut slike medisiner når det ikkje foreligger tydelig grunn til de- han ga meg i alle fall ikkje god forklarting på kvirfor eg fekk slike medisiner. Men, tenkte nå å prøve på neste runde likevel. Takk for lykkeønsker, trenger de! Har ikkje fått mens engang- 2 dager forsinket!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei Ønskegull! Vi prøvde Letrazol denne måneden men i går, 1 uke før IKM, fikk eg en liten menslignende blødning, og i dag litt mer. Noe menssmerter. Men det blir liksom ikkje sånn "ordentlig" menstruasjon av det og det er så irriterende for man vet ikkje helt ka man skal forholde seg til! Vi bestemte oss uansett for å vente en måned før vi prøver igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...