Gå til innhold

5. abort - habituell abort og antifosfolipid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har antifosfolipidsyndrom og habituell abort. Har nå mistet for 5.gang. Har prøvd alt i fra akupunktur til fragmin, albyl e, prednisolon og lutinus. Noen som har en solskinnshistorie å dele? Kunne trenge det nå. Fått beskjed om at vi har gode sjanser for å lykkes - men vet ikke helt hva jeg skal tro..

 

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

:(  Trist å lese!!

Er dessverre i samme båt, men det fins historier rundt, om de som har fått det til, tilslutt :)

Det er vanskelig å holde motet oppet, samtidig som det er uaktuelt å gi opp. Har hatt 7 aborter :( Men en dag skal det bli min tur!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi er i alle fall i samme båt! Ikke en koselig båt å være i, men men.. Er ny her. Har hatt 7 spontanaborter på under 3 år, ingen barn. Fikk også påvist antifosfolipidsyndrom og brukt samme medisiner som superbruker, men det funker ikke! Har vært hos dr Jan Helge Mortensen i Bergen og han er kjempeflink selv om vi ikke er i mål enda. Har funnet en annen lege- Øysten Magnus i Oslo, begge disse jobber mot hab.ab. Snakket med ei på kontoret hans og må ha henvisning så skal se om ikke fastlegen kan ordne det. Hos Mortensen trenger man ikke henvisning. Det er en kamp det her, og vi er nødt for å være sterke for å få det til!

 

Jeg er så enig, en dag skal det blir vår tur!

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Det blir veldig spennende å følge deg. Vær så snill å hold oss oppdatert da. Ja, det føles som en kamp.. Det hjelper å være flere føler jeg, da blir vi litt ekstra sterke. Klem

 

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som vet hvilken oppfølging man har rett på når man har denne diagnosen? Jeg har mistet tre ganger på 6 mnd i 2013, og er naturlig nok preget av dette. Er nå gravid i uke 16+3, og går på Abyl-E og Klexane. Var på utredning i uke 9 (da de oppdaget antifosfolipidsyndrom) og ultralyd viste et aktivt foster. Hører hjertet med doppler, så jeg vet at det er liv der inne. Føler likevel at jeg ikke får nok oppfølging, men jeg vet jo ikke hva som er normalt. Virker også som om jeg vet mer om syndromet enn legen min. Utenom vanlige svangerskapskomtroller har jeg fått én ekstra kontrolltime, når jeg er ca. 6 mnd. på vei.

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg vet ikke, og jeg skjønner du blir fortvilet og frustrert. Jeg blir det selv. Jeg hørte om noen som hadde bedt fastlegen om å bli henvist til gynekolog for oppfølging. Da hadde hun fått god oppfølging resten av svangerskapet, men hun hadde kjempet mye før det. Jeg håper det går bra for deg. Du er heldigvis over 12 uker og kan senke skuldrene en del. Så bra du har fått albyl e og klexane. Det skal jo gjøre "susen".

 

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Blir det ikke litt dobbelt å gå både privat og offentlig da? Ville tro de ble litt frustrerte om man sa man gikk begge steder og skulle ha innsett der og medisiner her.. blir ikke det litt dobbelt opp? Mulig jeg tar helt feil altså.. noen som har erfaring??? :-)Spennende å høre..

 

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Jeg er for øvrig helt enig i å gå privat og offentlig i det man blir gravid for å få god nok oppfølging - men jeg tenkte på tiden før det.. f.eks. ift. ivf og andre forsøk på å bli gravid.. samt oppfølging etter diverse aborter.

 

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Jeg blir faktisk tvunget til å gå privat i tillegg til det offentlige, siden offentlige ikke skriver ut prednisolon. Og jeg er ganske så sikker på at det er autoimunt som er årsaken til at jeg mister. Offentlige har gitt meg progresteron og blodfortynnende, men mister fortsatt. De har faktisk satt meg på IVF for å ha en bedre kontroll på at det er gode egg som blir satt tilbake, fortsetter å miste. ikke hjelper det at jeg gråter mine tårer til de om at de må tenke uten for boksen. Legen satt til og med og sa at jeg mister for at jeg blir lett gravid, for han mener da at alt fester seg hos meg. ok, jeg kunne ha vært med på tanken hvis det var snakk om et par ganger, men 7 ganger!!!Ble faktisk provosert der jeg satt, for det er kun en hypotese at man mister for at man blir lett gravid. Ut fra det jeg vet så fins det ikke noen forskning som bekrefter dette selv om det blir gjort forskning på området.

Oppi alt dette har også sædkvaliteten til samboer gått rett i bøtta, så nå må vi faktisk bruke prøverør. Er så forbaskade fortvilet over dette. At de ikke gjør noe for gubben som nå mer eller mindre har blitt steril, mens meg skal de ha på mer hormoner for å produsere flere egg. Men at gubben må ha nok til å befrukte de har de ikke tenkt på. grrrrrrrr

 

Sorry, ble en liten avsporing! Bare mye frustrasjon og sinne angående dette med å miste og lage barn.

Det er så utrolig trist at man må gå privat for å få den hjelpen man trenger. Men er så klart ikke alle private som er like bra heller da. Har vært utfor mye rart...

 

Tror dette ble dagens lille frustrasjons melding!

Lenke til kommentar

Annonse

Hvis jeg kan være til noen støtte så er jeg i samme gjeng. Både IVF og habituell abort <3 Tenker på deg! Hvilken klinikk skal du/dere til?

 

Anonymous poster hash: 91cdf...891

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...