Gå til innhold

Jeg hater russisk mat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Den er så avskyelig.

Kommer dere til å drepe meg nå? Siden jeg er norsk og sier slikt. Etniske nordmenn får jo ikke lov til å snakke nedlatende om andre nasjoner må vite.



Anonymous poster hash: e07a1...a44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørketreet

Øh... Du sier jo bare hvilken mat du ikke liker.... Ditt forsøk på å få kjeft her vil nok ikke funke :P

Jeg har forresten vært i Russland, og sleit litt med å finne mat jeg kunne like selv, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hva du liker og hva du har spist, tenker jeg. Det er kanskje ikke mitt favorittland når det gjelder mat, men de har mye som er godt også. Russland er stort, og det er sikkert store forskjeller på øst og vest, men generelt bruker de ikke så mye krydder, men det gjør vi da tradisjonelt ikke i norsk mat heller. Opplever at de bruker mest salt/pepper, laurbærblad og dill. Jeg studerte russisk for mange år siden, og har bodd i Russland i perioder. Jeg bodde i en russisk familie i Moskva, og jeg fikk mye god mat der! Det er ikke altfor ulikt norsk mat, synes jeg. Mye kjøtt, fisk og poteter. De brukte mye grønnsaker, supper og sopp. Mora og bestemora i familien lagde en veldig god soppsuppe og en slags sopp-pai som også var veldig god! Bestemor lagde også kjempegode blinier (små pannekaker) som hun serverte med rømme og kaviar. Mums!! Også lagde hun pelemenij :) Også veldig godt!! :) Russisk kaviar er veldig godt (den røde med litt størrelse på "eggene" synes jeg er best!) De lagde også små piroger med løk/kjøtt eller kål som var veldig gode. Noen ganger med søtt fyll også. Tror det var med aprikoser. Til nesten alle måltider serverte de noe de kaller "litt saltede agurker". Dette er veldig godt! Jeg lærte å lage sånne hos ei anna dame jeg leide hos i St. Petersburg. Det er små agurker som ligger i en slags saltlake med dill og litt annet krydder. Det fikk jeg lyst til å lage - må ut og se etter små agurker! :) Noe jeg ikke er så fryktelig glad i er gjedde. Det syntes de fleste russere jeg snakket med var en delikatesse! Men jeg spiser ikke gjedde i Norge heller. Eller annen fisk fra ferskvann. Jeg synes rett og slett det smaker gjørme! Jeg savnet norsk brød innimellom, men det mørke brødet er ganske godt hvis det ikke er for mye surdeigsmak på det. Jeg fant en lokal brødbutikk som hadde veldig mye godt brød! Det finnes det meste av mat i russiske butikker - og de har fantastiske markeder!! Det skulle jeg ønske vi hadde i Norge! Veldig god te og honning i Russland! Åååå... savner "familien min" der nå!! :) Må snart reise dit på besøk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smakt noe russisk mat, det meste var ikke godt i det hele tatt, men jeg tipper de har mange gode retter som vi har vært uheldige nok til og ikke få smake på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da regner jeg med at HI aldri spiser pannekaker? Siden det er veldig vanlig russisk mat, vi har tilnærmet den samme oppskriften. Hun spiser heller ikke fiskesuppe av torsk med poteter, selleri og gulrøtter siden det også er vanlig russisk mat. Det som er litt artig er at mye av middagsmaten er ganske lik den norske. Vi spiser mye mer rene kjøttvarer enn nordmenn, helst fisk/kjøtt i stedet for fiskeboller, fiskepudding og andre varer som er tilsatt masse mel. Er man vant til tammere smak på melholdige varer så blir kanskje smaken på rene varer litt for sterk for smaksløkene, og blir oppfattet som noe man "ikke liker".

 

Og bare det er sagt, det er selvfølgelig lov å ikke like matvarer fra et land. Jeg klarer ikke så mye av den indiske maten siden jeg ikke liker currykrydder. Men å si at man hater alt av russisk mat, inkludert pannekaker, fiskesuppe, kyllingsuppe og andre retter som er identiske med norske blir for dumt :)



Anonymous poster hash: cb679...3cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da regner jeg med at HI aldri spiser pannekaker? Siden det er veldig vanlig russisk mat, vi har tilnærmet den samme oppskriften. Hun spiser heller ikke fiskesuppe av torsk med poteter, selleri og gulrøtter siden det også er vanlig russisk mat. Det som er litt artig er at mye av middagsmaten er ganske lik den norske. Vi spiser mye mer rene kjøttvarer enn nordmenn, helst fisk/kjøtt i stedet for fiskeboller, fiskepudding og andre varer som er tilsatt masse mel. Er man vant til tammere smak på melholdige varer så blir kanskje smaken på rene varer litt for sterk for smaksløkene, og blir oppfattet som noe man "ikke liker".

 

Og bare det er sagt, det er selvfølgelig lov å ikke like matvarer fra et land. Jeg klarer ikke så mye av den indiske maten siden jeg ikke liker currykrydder. Men å si at man hater alt av russisk mat, inkludert pannekaker, fiskesuppe, kyllingsuppe og andre retter som er identiske med norske blir for dumt :)

 

Anonymous poster hash: cb679...3cf

 

Tror ikke HI har smakt skikkelig russisk mat :) Det eneste jeg ikke likte så godt i Russland var vel sal (salo? Har glemt så mye av russisken min nå... dessverre...) Tenker på fett med/uten krydder. Vet vi brukte noe lignende i Norge i gamledager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...