Gå til innhold

Holdt dere navnet hemmelig?


Katrine Andreassen

Anbefalte innlegg

Hei


 


Jeg er frilansjournalist for klikk-foreldre og skal skrive en sak om det å holde babynavnet hemmelig før fødselen.


Vi har inntrykk av at dette blir mer og mer vanlig, og skulle gjerne hørt argumenter fra noen som valgte å ikke fortelle familie og venner hva barnet skulle hete :-)


 


Er det noen som kunne tenke seg å dele sine tanker rundt dette med meg? 


 


Tar gjerne i mot korte innspill her. Hvis noen har tenkt nøye gjennom dette, og kunne tenke seg å si litt mer om det og stille med bilde til saken min hadde det vært kjempefint :-) 


 


Hilsen Katrine Andreassen


frilansjournalist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke 100% bestemt oss for navn da vesla lå i magen, men hadde en del alternativ som vi ikke ville dele med andre. Dette fordi jeg ikke ville la vårt navnevalg bli farget av andres meninger, det skulle være fullt og helt vårt valg. Nå vet de fleste hvilket kjønn som er på vei og med 3D ultralyd så får jo man sett ungen før den er ute også. Da er det litt romantisk at ihvertfall navnet er hemmelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket heller ikke at andre skulle farge våre meninger. Jeg føler at navn er foreldrenes valg.

Da vi ventet eldstemann, klarte svigermor å hale alternativene ut av min mann. Hun mente det ene ikke var et navn. Dette farget helt klart min mann. Det ødela også for opplevelsen da barnet var født, at ingen skulle vite hva han het før da.

Med yngste klarte vi ikke å lande på et alternativ før han ble født. Ingen visste da om alternativene. Det var fint å kunngjøre hva han het da han akkurat var født.

Vi har vært åpne om kjønn begge gangene.

 

Anonymous poster hash: 4f897...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt det hemmelig til etter fødselen de to første gangene, og holder det hemmelig denne gangen, også. Navn er foreldrenes valg, og trenger ikke farges av andres meninger, slik det fort blir når andre får vite det.



Anonymous poster hash: d2464...af4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å holde det hemmelig. Er vårt valg uansett. Lar meg ikke påvirke når jeg har bestemt meg.



Anonymous poster hash: 26898...f43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde 2 navn jeg vinglet mellom og holdt ikke hemmelig hva navnene var. Men da babyen kom ut fikk hun et helt annet navn. Et navn jeg ikke engang hadde tenkt på.

 

Det som var litt dumt, ang. hemmelighold, at en gravid venninne plutselig sa at de hadde tenkt å kalle jenta det samme navnet. Det kom hun med nesten 3 uker etterpå og vel, jeg er ikke klarsynt og når de ikke sier noe så.... De valgte et annet navn.



Anonymous poster hash: 7ba58...aa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestemte oss for navn etter ordinær ultralyd, men holdt det hemmelig til etter han ble født. Grunnen til det var at når vi før det lufta diverse navn for familie og venner fikk alle mulige meninger om navnene...og ikke akkurat positive bestandig. Jeg synes det er uhøflig å si at et navn andre liker er stygt - da kan man heller holde munn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ikke vite kjønn før fødsel, og vi holdt navnet hemmelig. Etter at gutten var født, ringte vi og sendte mld med bilde, kjønn og navn ;) Alle syns det var utrolig morsom måte å gjøre det på :) 



Anonymous poster hash: 19f0c...1e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første så holdt jeg det til dels hemmelig, for hun er en av 4 her i landet som har den navnekombinasjonen. Ikke noe uvanlige navn egentlig, men passer fint sammen.

Mellomste så fikk vi beskjed om at det var en jente, så navnet ble ikke helt klarf før en og en halv uke før fødsel. Så sier seg selv at navnet ikke kom frem før :)

Siste så gav jeg beskjed til de som visste navn at det skal ikke ut på sosiale medier. Det er også helt vanlige navn, men navnekombinasjonen er ikke så vanlig. Selv om de passer sammen :)

Så var halvveis hemmelig :)

 

Opplevde med første da vi hadde snakka om navn at venner tok navnet siden de fikk før oss.

Samme med mellomste, siden vi trodde vi skulle ha jente, og ei jeg kjenner fik før meg og tok navnet babyen var tiltenkt.

Så jeg lærte :)

 

Anonymous poster hash: 7f3e0...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder både kjønn og navn hemmelig helt til barnet er født. Da blir det ingen diskusjon om hva bestemor og tante og oldefar mener er fint og oassende. Vi presenterer barnet med navn når vi annonserer fødselen, og da er det det navnet som gjelder.

 

Vi gjorde det sist, og vi gjør det nå. Så ringer mannen til familien og sier at nå er Jakob født :)

 

Anonymous poster hash: db92f...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde flere alternativ, men ventet med å bestemme oss til vi fikk møte babyene våre for å velge det navnet som passet best.

 

Vi holdt alternativene for oss selv siden det å velge navn et veldig personlig og ikke åpent for diskusjon mellom andre enn foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt det også hemmelig med de to første, og gjør det denne gangen med mini i magen også. Grunnen til det var at vi ikke følte oss helt sikre før vi fikk testet navnet på barnet etter det var født. Da er det dumt at slekt og venner kaller Signe for Pernille.

 

:)



Anonymous poster hash: 1ced7...791
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trudde det alltid har vore vanleg å først seie namnet til barnet etter det er fødd? 

Kanskje det har vore ein periode der ein del sette namn på barnet før fødsel, men i min familie har ikkje det skjedd, og tilbake i tid trur eg det var uvanleg. 

Med førstemann diskuterte me namn med familien, men fann fort ut at det var så mange meiningar ute og gjekk, at det beste var at me to foreldre bestemte oss utan å høyre på andre.  Me var ikkje sikre på kva babyen skulle heite før eit par dagar etter han var fødd.  Med andremann diskuterte me namnevalet minimalt, og fortalde namnet då babyen var fødd.

Mitt tips til vordande foreldre er å ikkje diskutere namn med familien på førehand, men kunngjere namnet når barnet er kome til verda.  Då slepp ein at andre blandar seg inn i namnevalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaller baby i magen for det navnet han er planlagt å få. Det bryter litt med tradisjoner på begge sider, men kan ikke se at noen skal ha noen grunn til å klage på navnet. I så tilfelle hadde det vært meg revnende likegyldig hva andre synes, men mindre navnet var spesielt og nymotens, og av den grunn utsatt for kritikk (type carosander, maximilian osv).



Anonymous poster hash: 452d7...b29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en normal familie som respekterer at navnet faktisk er vårt valg. Når vi har bestemt oss har vi begynt å bruke navnet. Jeg synes det er en fin måte å knytte meg til babyen i magen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi visste ikke kjønn, og ville vente til ungen var ute før vi bestemte oss. Ville rett og slett se hvem det var som lå der inne først. Tok en uke før vi hadde helt bestemt oss og fortalte det til familien.



Anonymous poster hash: f2484...d0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suzette

Avslørte navnet til første like etter vi fikk vite kjønn. Minste sitt fikk ingen vite før etter fødsel da vi var rimelig usikre på navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr en visste vi ikke kjønn, så vi holdt alternativene for oss selv. Med de to andre visste vi kjønnet, men vi vippet fælt på navn. vi kalte barna opp etter oldeforeldre og ville at det skulle holdes hemmelig i tilfelle vi skulle ombestemme oss. Da ville vi hatt en skuffet oldemor og en skuffet oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Vi fortalte navnene til babyene etter oul da vi visste sikkert ang kjønn. :)

 

Da fortalte vi de navnene vi hadde bestemt oss for, vi kom ikke med ulike forslag - kun de ferdig bestemte navnene. Da utelukket vi også forslag fra andre og innspill på våre navn. :)

Endret av usababy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt også navnet hemmelig, mye fordi det er vårt valg, å ikke vil ha innspill av andre. Men også fordi det å få barn er privat, selv om "alle" snakker om det. Og ettersom "alle" får vite at vi skal ha barn (om ikke vi sier det, så gjør jungel*** sin jobb), får de fort også vite (om vi sier det) hvilket kjønn det blir, og da kan det være trivelig å holde navnet hemmelig. Vi gikk ut me navnet samtidig som vi fortalte at barnet var født.



Anonymous poster hash: 7ed0d...7bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har holdt både kjønn og navn hemmelig på alle våre 3 barn til etter fødselen. Vi hadde lyst til å holde dette for oss selv fordi det var noe vi anså som vår sak, og ikke noe alle andre trengte å ha noen meninger eller synspunkter rundt. Når barnet da ble født fortalte vi bare hva det het, og ferdig med den saken ;) Vi har brukt 2 ganske vanlige navn på våre 2 eldste, mens nummer 3 har et navn som ingen andre i Norge heter. Navnene passer likevel sammen. Alle har vært positive til navnene vi har brukt, og spesielt mange synes at yngstebarnet har fått et veldig fint navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte navnet vi sannsynligvis skulle bruke etter oul med eldste. Vi var ikke 100% sikre, men selv om familien visste dette var det noen som brukte navnet hele tiden før barnet var født. Ble skikkelig irritert iom at vi stod mellom to navn og ikke hadde bestemt oss. Denne gangen har vi egentlig bestemt oss, men bare svarer at vi ikke vet ennå når noen spør.

 

Anonymous poster hash: 89691...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er ganske hemmelig. De aller nærmeste vet det, og noen totalt utenforstående som har spurt (random frisør f.eks, som ikke kjenner noen vi kjenner). De aller fleste venner og kjente vet ikke noe.

 

Vi har bare valgt det sånn. Jeg tror det er fordi vi vil ha noe privat angående graviditeten. Navn og kjønn er vel det eneste som kan holdes hemmelig når man går rundt med diger avslørende mage :) Navn er jo noe mange er spent på også, så det blir jo litt stas å "avduke" det etter fødselen.

 

Anonymous poster hash: 6ac99...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt det hemmelig til etter fødselen. Vi ville ikke ha noen innblanding fra andre, og vi ville definitivt ikke høre noen negative reaksjoner om de ikke likte navnet. Det blir jo litt vanskelig for andre/familie å si noe når vi sier at dette er .. ex Klara når de ser barnet for 1. gang.

 

Anonymous poster hash: 01df4...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...