Gå til innhold

Den enkleste babymiddagen?


rytme

Anbefalte innlegg

Hei! 

Hva er den enkleste babymiddagen å lage?

 

Jeg er ikke en person som er glad i matlaging. Jeg bruker stort sett alltid Toro-poser eller lignende halvferdige produkter når jeg lager mat. Babyen min (på snart 7 mnd) er veldig glad i sånne middagsglass, men det er jo gjerne billigere å lage litt mat selv også...

 

Kan babyer spise pasta/makaroni? (det finnes jo glass med spaghetti..?)

Kan babyer spiser vanlig kjøttdeig fra butikken? Er evt. karbonadedeig, kyllingdeig eller svinedeig bedre? Eller må kjøttet være helt ubehandlet liksom?

Går det an å bruke sånne fryste poser med grønsaker, feks. lapskausblandingen eller amerikansk blanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både ferdige kjøttdeigar og frosne grønnsaker er innafor det "aksepterte", begge deler er reine produkt. Men vanlig kjøttdeig inneheld mykje fett av den uheldige typen, eg ville brukt karbonadedeig eller deig av svin/kylling, og heller tilsatt rapsolje eller meierifett (bedre enn fett frå rødt kjøtt kan det sjå ut til etter det eg har lest).

 

Mitt tips er fisk frå frysedisken, vel så sunt som kjøt, lettvint å tilberede og lettare å få i barnet her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg har funnet frem "Frå bollar til burritos" for å finne ut hvordan man koker fisk.

 

Vi pleier å kjøpe frossen laks f.eks. uten skinn og bein. Går den an å servere? Men vi pleier å steike den, og den burde kanskje kokes? Aner ikke hvordan man koker fisk eg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg har funnet frem "Frå bollar til burritos" for å finne ut hvordan man koker fisk.

 

Vi pleier å kjøpe frossen laks f.eks. uten skinn og bein. Går den an å servere? Men vi pleier å steike den, og den burde kanskje kokes? Aner ikke hvordan man koker fisk eg...

Om ein kokar (trekker, fisk skal helst ikkje koke heilt) ein filet frå frossen tilstand tek det 7-10 min ca. I bitar tek det mindre tid.

 

Ofte står koketid på pakken. Det går fint an å koke i sane kjele som poteter/gulrøtter osv om du likevel skal mose det saman. Då sparar du litt arbeid og oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør jeg servere fisken med saus??

 

Ofte skal det jo være melk i sauser... går det an å bruke samme mengde mme som det er melk i oppskriften?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bør jeg servere fisken med saus??

 

Ofte skal det jo være melk i sauser... går det an å bruke samme mengde mme som det er melk i oppskriften?? :P

Må innrømme eg forsømmer det med saus, eg brukar litt av kokevatnet saman med litt smør eller olje.

 

Då mi var så lita som din er var middag vanskelige greier, eg gav opp og gav glas. No kan ho i prinsippet ete kva det skal vere. Så eg er neppe den rette å spørre om konkrete oppskrifter. Men eg vil påstå at det er lurt å ikkje komplisere dette med barnemat for mykje. Protein, karbohydrater (korav mykje grønnsaker), fett og væske. Gjerne litt krydder. Drit i saus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

bør jeg servere fisken med saus??

 

Ofte skal det jo være melk i sauser... går det an å bruke samme mengde mme som det er melk i oppskriften?? :P

Må innrømme eg forsømmer det med saus, eg brukar litt av kokevatnet saman med litt smør eller olje.

 

Då mi var så lita som din er var middag vanskelige greier, eg gav opp og gav glas. No kan ho i prinsippet ete kva det skal vere. Så eg er neppe den rette å spørre om konkrete oppskrifter. Men eg vil påstå at det er lurt å ikkje komplisere dette med barnemat for mykje. Protein, karbohydrater (korav mykje grønnsaker), fett og væske. Gjerne litt krydder. Drit i saus..

 

 

Tusen takk for mange gode svar! Da har jeg litt å gå på i alle fall. 

 

Oh... kom på et spørsmål til...

 

Hva med f.eks. ferdiglagde fiskeboller som man kjøper på butikken? :P Går det an? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

bør jeg servere fisken med saus??

 

Ofte skal det jo være melk i sauser... går det an å bruke samme mengde mme som det er melk i oppskriften?? :P

Må innrømme eg forsømmer det med saus, eg brukar litt av kokevatnet saman med litt smør eller olje.

 

Då mi var så lita som din er var middag vanskelige greier, eg gav opp og gav glas. No kan ho i prinsippet ete kva det skal vere. Så eg er neppe den rette å spørre om konkrete oppskrifter. Men eg vil påstå at det er lurt å ikkje komplisere dette med barnemat for mykje. Protein, karbohydrater (korav mykje grønnsaker), fett og væske. Gjerne litt krydder. Drit i saus..

Tusen takk for mange gode svar! Da har jeg litt å gå på i alle fall.

 

Oh... kom på et spørsmål til...

 

Hva med f.eks. ferdiglagde fiskeboller som man kjøper på butikken? :P Går det an?

Etterkvart går det fint an, så lenge ein kjøper kvalitet (altså bollar med mykje fisk). Men så liten som din er bør du unngå det pga saltinnhaldet. Forøvrig vil du bruke meir pengar i forhold til kva du får att enn om du kjøper reine råvarer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...