Gå til innhold

Sekundær infertilitet.


Mor til en stor og en liten

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen her inne har erfaringer med å ha problemer med å få et til barn? Jeg har to skjønner gutter på snart 6 og11 og vi har nå prøvd i 2 å på å få nummer tre. Jeg er 37 og gynekologen min finner ikke noe feil med hverken meg eller mannen min. Han sa at jeg har eggreserver som en 30-åring ;-)

Vi skal til gynekologen i morgen for å snakke om hva veien er videre for oss. Vi lever normalt, spiser sunn kost og trener regelmessig. Tar vitaminer og har et fornuftig forhold til alkohol. Jeg har til og med gått ned i vekt da jeg hadde noen kilo for mye, men er nå normalvektig, i håp om at det skulle hjelpe. Men, nei :-(

Så vi har fått diagnosen: sekundær infertilitet. Syns dette er skikkelig kjipt. Førstemann ble jeg gravid med etter 6 mnd. Nr 2 kom på første forsøk. Så da prøver jeg her for å høre om noen har erfaringer med sekundær infertilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problemet. Har to fra før som satt på 1. pp, men har nå prøvd i over 2 år på nr tre. Alt ser bra ut hos begge, og har gode eggreserver (AMH på 35).

Trener og spiser veldig sunt, og er slank. Problemet er vel at mannen ikke gikk med på å prøve igjen før jeg var 39, og nå er jeg altså 41... Men som sagt, alt ser bra ut. Har nok stresset en del de siste årene, men prøver nå å roe litt ned på jobbfronten i alle fall. Har prøvd akupunktur, kanskje vi prøver det igjen snart. Går også på Dong Quai nå (2. pp).

Håper det ordner seg for oss alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også opplevd det. Har to barn og gikk gravid sist i 2010. Begge satt på et par pp. Nå har vi prøvd siden Jan 2011. Nærmeste vi har kommet er en spontan abort i juli... Testen var positiv en dag . Ventet 6 uker før mensen kom igjen .

Under utredning fant de ut at min amh var under 1 og mannens sædkvalitet var veldig dårlig . Så fort kan det snu. Vi må over på prøverør !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå vært hos gynekolog og fått vite at alle prøver er fine hos oss. Sædkvalitet er super og min AMH var på 17, altså alt skulle ligge til rette for å bli gravid…….

 

Men det er visst ikke så enkelt. Så nå propper jeg i meg vitaminer og Bidronninggele. Har kutta kraftig ned på kaffen og slutta å ta Ibux når jeg har vondter (har lest at det kan nedsette mulighetene for å bli gravid). Kan ikke skjønne hva mer vi kan gjøre enn å fortsette med sengegymnastikken ;-) Mannen er glad til og syns vi må "ofre" oss og ha oss oftere nå. Jeg har nettopp hatt mensen, så nå får vi bare kjøre på for fullt frem til neste eggløsning og over den, så krysser vi fingrene for at spiren sitter denne gangen…….. (selv om jeg ikke akkurat er så optimistisk for tiden).

 

Gynekologen min har sagt at neste mulighet for oss nå er IVF. Det er ingen fysisk grunn til at vi ikke skal få det til, og at IVF vil kunne være et godt alternativ når vi ikke klarer å få det til på egenhånd. Men, siden grensen der (offentlig) er 38 år, så må vi bestemme oss for om vi vil søke da det tar rundt 2-3 måneder å komme inn til behandling, også tar det vel noen måneder under behandlingen. 

Jeg tenker at vi kan søke om IVF, også kan vi jo heller bare la være, om vi skulle være så heldige å bli gravide i mellomtiden. eller at vi ombestemmer oss.

 

Det er kjipt å tenke på at mulighetene er så få for oss som begynner å nærme oss 40, selv om man er friske og raske og har gode muligheter for å bli gravide med hjelp. Siden vi også har barn fra før, så vil vi neppe prioriteres om vi skulle ønkse IVF etter jeg har fylt 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet. Har to fra før som satt på 1. pp, men har nå prøvd i over 2 år på nr tre. Alt ser bra ut hos begge, og har gode eggreserver (AMH på 35).

Trener og spiser veldig sunt, og er slank. Problemet er vel at mannen ikke gikk med på å prøve igjen før jeg var 39, og nå er jeg altså 41... Men som sagt, alt ser bra ut. Har nok stresset en del de siste årene, men prøver nå å roe litt ned på jobbfronten i alle fall. Har prøvd akupunktur, kanskje vi prøver det igjen snart. Går også på Dong Quai nå (2. pp).

Håper det ordner seg for oss alle! :)

 

 

Har samme problemet. Har to fra før som satt på 1. pp, men har nå prøvd i over 2 år på nr tre. Alt ser bra ut hos begge, og har gode eggreserver (AMH på 35).

Trener og spiser veldig sunt, og er slank. Problemet er vel at mannen ikke gikk med på å prøve igjen før jeg var 39, og nå er jeg altså 41... Men som sagt, alt ser bra ut. Har nok stresset en del de siste årene, men prøver nå å roe litt ned på jobbfronten i alle fall. Har prøvd akupunktur, kanskje vi prøver det igjen snart. Går også på Dong Quai nå (2. pp).

Håper det ordner seg for oss alle! :)

Lykke til. Din AMH er jo kjempebra da.  Håper at Dong Quai hjelper. Gi beskjed om du blir gravid, så kanskje jeg også prøver :-)

Endret av Mor til en stor og en liten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har samme problemet. Har to fra før som satt på 1. pp, men har nå prøvd i over 2 år på nr tre. Alt ser bra ut hos begge, og har gode eggreserver (AMH på 35).

Trener og spiser veldig sunt, og er slank. Problemet er vel at mannen ikke gikk med på å prøve igjen før jeg var 39, og nå er jeg altså 41... Men som sagt, alt ser bra ut. Har nok stresset en del de siste årene, men prøver nå å roe litt ned på jobbfronten i alle fall. Har prøvd akupunktur, kanskje vi prøver det igjen snart. Går også på Dong Quai nå (2. pp).

Håper det ordner seg for oss alle! :)

Har samme problemet. Har to fra før som satt på 1. pp, men har nå prøvd i over 2 år på nr tre. Alt ser bra ut hos begge, og har gode eggreserver (AMH på 35).

Trener og spiser veldig sunt, og er slank. Problemet er vel at mannen ikke gikk med på å prøve igjen før jeg var 39, og nå er jeg altså 41... Men som sagt, alt ser bra ut. Har nok stresset en del de siste årene, men prøver nå å roe litt ned på jobbfronten i alle fall. Har prøvd akupunktur, kanskje vi prøver det igjen snart. Går også på Dong Quai nå (2. pp).

Håper det ordner seg for oss alle! :)

Lykke til. Din AMH er jo kjempebra da. Håper at Dong Quai hjelper. Gi beskjed om du blir gravid, så kanskje jeg også prøver :-)

Skal holde deg oppdatert :) I forrige uke begynte jeg på akupunktur igjen, og hun synes alt ser bra ut (noen ting i kroppen kan bli bedre) og at jeg responderer bra på behandlingen. Vi får se...

 

Men tror ikke dere får ivf i offentlig regi når du har to barn fra før. Har du sjekket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hvordan har det gått med dere?

Jeg har blitt sekundær infertil. Blir ikke gravid med tredjemann.

 

Har lav amh. 1,1 tror jeg den var😞

 

 

Vi er nå midt i prøverørforsøk.

Fikk ut bare 2 egg, og bare ett tilbake.

 

Anonymous poster hash: e6414...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hadde helt glemt denne tråden :)

Vi har hatt et prøverørsforsøk i fjor sommer. Det ble ikke noe baby av det, også har det hanglet i forholdet etter det, så vi har ikke gjort noe nytt forsøk. Ser ikke ut til at denne kroppen vil ha flere barn 😳 Jeg har ikke brukt prevensjon siden vi begynte prøvingen, blir noen år nå. Nå nærmer jeg meg 40 og vet ikke helt hva det blir til lengre. Må vel uansett få forholdet på fote før det kommer flere barn 😉

Men det er kjipt å ikke klare å bli gravid, når man har fått det til to ganger før. Har en lillesøster som har 3 barn, og vi er tre søsken, hvorav den tredje var et uhell, så dette er iallefall ikke normalt for min familie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan har det gått med dere?

Jeg har blitt sekundær infertil. Blir ikke gravid med tredjemann.

 

Har lav amh. 1,1 tror jeg den var😞

 

 

Vi er nå midt i prøverørforsøk.

Fikk ut bare 2 egg, og bare ett tilbake.

 

Anonymous poster hash: e6414...ba3

Her klaffet det på andre ivf. Er nå 15 uker på vei. Så det er håp😀

 

Anonymous poster hash: e6414...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...