Gå til innhold

La gutter være gutter og jenter være jenter.


sugmeiføet!

Anbefalte innlegg

Hvorfor er man så opptatt av at barna i dag ikke skal deles inn i typiske skjønnsroller? Hva er det som er så farlig med at gutter er gutter og jenter er jenter, spesielt her inne?

 

Jeg syns nesten alle jentemammaene her inne hater rosa og alle guttemammaene elsker rosa. Man kan gjerne kle gutten sin i kjole men ikke jenta fordi da er det så upraktisk med tanke på reinbukse ol. Veldig komisk.

 

Jeg har 2 gutter som aldri leker med jenteleker (selv om de har noen dukker ) og om eldste her må ha på seg rosa sokker så er det helt krise for han fordi han hater rosa. Og det er ikke noe vi har fortalt han at han ikke skal like fordi det er en typisk jentefarge.

 

Hvorfor er det så galt at gutter liker blått og jenter rosa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi har rosa rom. Hun elsker rommet sitt og det er så jentete som det kan bli! Det er lys rosa vegger, hello kitty gulv, prinsesselampe og masse leker. Rosa bil og rosa vogn :) Har noen biler i lekekassa også, men de skiller seg ut :P Hun har også mange kjoler som hun elsker å ha på :)

Endret av Plysh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg.

 

Hva med bare innse at vi aldri vil få 100% likestilling og summa summarum - rompa er bak uansett hvor man snur seg.

 



Anonymous poster hash: 562b2...51f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på likestilling og likegjøring :)

En trykkleif som sneik seg inn. Jada, hjernen er ikke med i dag. :)

 

Anonymous poster hash: 562b2...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig ass.. Helt merkelig..

Men man er jo ikke "moderne" nok dersom man henger seg opp i en "regel" som man ikke vet hvem det er som har lagd en gang. Ganske sikkert fordi det ikke er noen som har lagd den, det bare ligger naturlig i oss! Fordi det ER forskjell på gutt og jente. Det skal være forskjell på gutt og jente!

Min sønn har helt av seg selv begynt å lage billyder(6 mnd gammel), han elsker å leke med alt som har med motorer å gjøre. Noen ganger har han også tatt tak i en dukkevogn, eller dukke, eller pekt på den for å se på den , da har jeg gitt han det. Men legger det raskt fra seg igjen..

Jeg gidder ikke oppmuntre han til å leke med dukker osv.

Men dette er et evigvarende tema man kan diskutere, det nytter ikke. Man må bare blir enige om å være uenige.

 

 

Anonymous poster hash: e86aa...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er man så opptatt av at barna i dag ikke skal deles inn i typiske skjønnsroller? Hva er det som er så farlig med at gutter er gutter og jenter er jenter, spesielt her inne?

 

Jeg syns nesten alle jentemammaene her inne hater rosa og alle guttemammaene elsker rosa. Man kan gjerne kle gutten sin i kjole men ikke jenta fordi da er det så upraktisk med tanke på reinbukse ol. Veldig komisk.

 

Jeg har 2 gutter som aldri leker med jenteleker (selv om de har noen dukker ) og om eldste her må ha på seg rosa sokker så er det helt krise for han fordi han hater rosa. Og det er ikke noe vi har fortalt han at han ikke skal like fordi det er en typisk jentefarge.

 

Hvorfor er det så galt at gutter liker blått og jenter rosa?

Jeg har en jente som frem til og med første klasse elsket rosa og alt som var prinsessete og en annen som har hatet det så lenge hun har levd.  Selv om jeg misliker rosa dil selv er jeg opptatt av at ungene skal få være seg selv uten at andre, og da spessielt offentlige organer som skolen, skal pådytte dem steriotype holdninger. Det er ikke genetisk slik at alle jenter liker rosa og alle gutter blått. For 100 år siden var det omvendt. Da var rosa regnet som en guttefarge.  

Både gutter og jenter påvirkes fra de er bitte små av omgivelsene. De lærer hva som er ansett som "riktig" for dem via film, foreldre, barnehage, skole, venner som har fått den samme påvirkningen osv.

 

Hvordan hadde det vært for din gutt som hater rosa å bli påtvunget det i offentlige sammenhenger som på skolen? Han ville sikkert ikke likt det. Hvorfor skal det være annerledes for min datter som også hater rosa? Hvorfor ikke holde det som gaktisk er nøytralt, nøytralt?

 

Anonymous poster hash: d1585...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på det å innse at kjønnene gjerne er forskjellige og det å nekte barn å utfolde seg slik de ønsker og forby dem å være seg selv og leke med det de selv vil.

 

Jeg har ei jente som på mange måter er "typisk jente", hun liker rosa, elsker neglelakk og kjoler- men hun elsker også å leke med gutta, leke kaptein Sabeltann, kjøre traktor, sykle og klatre. Hun ønsker seg gravemaskin og traktor til jul. Skal jeg nekte henne det fordi "jenter er jenter" og "gutter er gutter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det kan være galt?

 

Fordi at hvis man, bevisst eller ubevisst, lærer barna helt fra de er små at noen ting er "bare for gutter" og noen ting er "bare for jenter", så innsnevrer du mulighetene til barnet ditt!

 

Det kan hende at jenta di egentlig er ganske teknisk anlagt, og egentlig ikke bryr seg så mye om pynt, klær og stæsj. Ikke føler hun den helt stooore trangen til å omsorg til alle slags små eller stakkarslige vesener heller. Så hun kunne gjort det skikkelig skarpt i en teknisk utdanning og tjent gode penger som for eksempel ingeniør. Men hun tenkte aldri tanken på at det var mulig engang, pga ei dum mor som hele tida har pushet henne til å leke med "jenteleker" og være "jentete"! Endte i stedet som førskolelærer/ driver av frisørsalong/etc. Og egentlig mistrives hun, er en dårlig sjef for de ansatte og utålmodig ovenfor foreldre/kunder, men hun skjønner ikke hvorfor selv engang.

 

Samme med gutter. Kanskje er gutten din veldig empatisk, tålmodig, flink i kunst og håndtverk og ville blitt en drømme-barnehageonkel. I stedet bilr han en utrolig klossete bilmekaniker som aldri helt finner seg til rette i miljøet. Fordi pappa alltid har ment at det er drømmejobben.

 

Poenget er at vi foreldre er rollemodeller! Og vi bør vise at det finnes MULIGHETER, ikke bare begrensninger og fastlåste roller.

 

En annen sak er at barn som har lært at det er veldig strenge grenser for jente- og gutteroller ofte ender med å plage/mobbe barn som de mener ikke passer inn i disse rollene! Fordi barn som ikke passer inn i kjønnsrollene gjør noe "galt" i deres øyne. Og nok en gang: Slike holdninger har disse barna fra foreldrene sine!



Anonymous poster hash: 435c1...3fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La person være person er min mening. Hvis min gutt vil ha lilla støvler med glitter på så får han det, bare han har på seg støvler når det regner. Om datteren min vil ha på seg kaptein Sabeltann frakk på karneval hvorfor skal jeg nekte henne det?

 

I mitt hjem så er ikke farge og stil noe jeg anser som viktig å prakke på dem. Det jeg anser som viktig er å vise barna mine at det er OK å være nettopp den de er så lenge de er hyggelige,selvstendige og empatiske mennesker. Og det er nettopp det det ser ut til at de blir;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt deprimert når jeg ser hvor ureflekterte HI og mange andre her inne (heldigvis ikke alle!) er.

 

Dere bør sjekke denne:

 



Anonymous poster hash: b3726...61f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikkje akkurat rosa og blått er det største problemet, men at jenter og gutar lærer tidleg korleis jenter skal vere og korleis gutar skal vere, og det lærer dei frå oss vaksne.  Eg synes heller dei skal få moglegheita til å vere den dei er best mogleg, i staden for å bli skubba inn i ei typisk kjønnsrolle.  Dette har faktisk vorte mykje verre dei siste åra.

Vert irritert over at jenter berre skal målast ut frå korleis dei ser ut og ikkje etter kva dei har i hovudet eller kor dyktige dei er i det dei held på med.

 

Eit nyleg eksempel på dette var ein dagbladreportasje (eller vg?) om kva slag klede Angela Merkel kler seg i.  Kva søren har det med valet i Tyskland å gjere at ei drivande dyktig dame, som enkelte omtalar som den beste kansleren Tyskland har hatt, kler seg i jakker med same fasong heile tida?  Det same gjer vel dressgubbane og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk og lov for at det er andre som også mener at det er forskjell. 

Jeg synes ikke det er noe problem med rosa lapper til jenter og blå lapper til gutter. Men jeg mener aldeles ikke at jenter skal nektes å henge i trær å leke krig og gutter skal ikke nektes å leke med dukker. Men jeg blir aldeles svimmel av mennesker som henger seg opp i hvilke farger som blir for jentete eller for guttete. Folk har for lite å henge fingrene sine i etter min mening. Konsentrer dere heller om at barna skal bli inkludert i vennegjengen føle seg sett å hørt og at det er likeverd som er viktig og ikke likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg HI. Gutter og jenter er forskjellige. De vil aldri bli helt like :)

 

Anonymous poster hash: dc243...ecb

Det er ingen som har sakt at de trenger være helt like heller, men hvorfor forsterke ulikhetene og tillegge dem ulikheter som ikke ligger der fra naturen sin side? 

 

Hvorfor skulle kvinnene få stemmerett når det var tradisjon for at det bare var menn som skulle bestemme? Hvorfor skal kvinner ha arverett og rett på utdanning. Det har vært mange samfunn der det har vært ansett som ukvinlig?

 

Menn og kvinner, gutter og jenter, er ikke helt like. Det er sant, men i de fleste sammenhenger er ulikhetene innad i en guttegruppe og innad i en jentegruppe vel så store som forskjellen mellom gruppene.

 

Det er ingen krise, ikke en gang et problem, om ungene en gang opplever at det brukes rosa for jenter og blått for gutter, men det er et problem når de blir møtt med dette hver dag, mange ganger og til og med skolen først definerer barnet inn i en kjønsgruppe før de begynner å se på hva som er spessielt med det barnet.

 

Anonymous poster hash: d1585...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg HI. Gutter og jenter er forskjellige. De vil aldri bli helt like :)

 

Anonymous poster hash: dc243...ecb

Herregud, det er da aldri noen som har krevd at de skal bli helt like.  Det er jo ikke DET som er poenget!!

Det er bare det at vi skaper et usynlig glasstak som holder jenter nede og løfter gutter frem.

Vi vil jo ikke det, vi vil at de skal respekteres like mye for den de er som person, og ha like muligheter. Slik er det ikke i dag.

Sjekket du det filmklippet - ? Nei, det gjorde du nok ikke, siden du kan lire av deg sånne meningsløse repetisjoner av HIs utsagn.

 

 

Anonymous poster hash: b3726...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er enig med deg HI. Gutter og jenter er forskjellige. De vil aldri bli helt like :)

 

Anonymous poster hash: dc243...ecb

Det er ingen som har sakt at de trenger være helt like heller, men hvorfor forsterke ulikhetene og tillegge dem ulikheter som ikke ligger der fra naturen sin side? 

 

Hvorfor skulle kvinnene få stemmerett når det var tradisjon for at det bare var menn som skulle bestemme? Hvorfor skal kvinner ha arverett og rett på utdanning. Det har vært mange samfunn der det har vært ansett som ukvinlig?

 

Menn og kvinner, gutter og jenter, er ikke helt like. Det er sant, men i de fleste sammenhenger er ulikhetene innad i en guttegruppe og innad i en jentegruppe vel så store som forskjellen mellom gruppene.

 

Det er ingen krise, ikke en gang et problem, om ungene en gang opplever at det brukes rosa for jenter og blått for gutter, men det er et problem når de blir møtt med dette hver dag, mange ganger og til og med skolen først definerer barnet inn i en kjønsgruppe før de begynner å se på hva som er spessielt med det barnet.

 

Anonymous poster hash: d1585...0ea

 

Ja!

 

Anonymous poster hash: b3726...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gutter leke med dukker, jenter med biler etc., så er dette helt i orden. En rosa genser kan også gå til gutt, og en blå genser går til jente. 

Men jeg er totalt imot at gutter og jenter skal på død og liv være like! For man er ikke like! Kjønnene er forskjellige. 

Jeg tror Hi tenker på den andre tråden hvor guttungen får kjole til å gå i.... og dette er jeg imot. Gutter skal ikke gå i kjole, om den er rosa eller grønn. Kjole i Norge er et jenteplagg. Punktum ! 



Anonymous poster hash: b2876...7f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at ting ikke skal være kjønns nøytralt. Men samtidig så må jo barna bestemme litt selv. Her leker jenta med dukker og gutten med biler og spiderman. De har mulighet til å leke med hverandres leker, men gjør det sjelden. Interessen er der bare ikke. Men om en jente vil leke med gutte leker og gå i gutte klær eller omvendt så burde det jo også være greit :) Men her er jenta veldig jentete og gutten en skikkelig gutt, og sånn har det vært hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er man så opptatt av at barna i dag ikke skal deles inn i typiske skjønnsroller? Hva er det som er så farlig med at gutter er gutter og jenter er jenter, spesielt her inne?

 

Jeg syns nesten alle jentemammaene her inne hater rosa og alle guttemammaene elsker rosa. Man kan gjerne kle gutten sin i kjole men ikke jenta fordi da er det så upraktisk med tanke på reinbukse ol. Veldig komisk.

 

Jeg har 2 gutter som aldri leker med jenteleker (selv om de har noen dukker ) og om eldste her må ha på seg rosa sokker så er det helt krise for han fordi han hater rosa. Og det er ikke noe vi har fortalt han at han ikke skal like fordi det er en typisk jentefarge.

 

Hvorfor er det så galt at gutter liker blått og jenter rosa?

Poenget er vel : la barn være barn! Ikke noe galt i om gutter liker blått og biler, men ikke sett kunstige stengsler OM han skulle like å danse eller å ha rød genser!

Ikke noe galt i om jenter leker rolleleker med dukker og koppestell, men stans henen ikke om hun vil klatre eller spikre spiker! 

 

Og ofte er det nettopp dette vi gjør, ubevisst, feks hindrer jenter eller lar være å oppfordre dem, til å feks klatre eller bygge ting.

 

Anonymous poster hash: 47c7b...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil gutter leke med dukker, jenter med biler etc., så er dette helt i orden. En rosa genser kan også gå til gutt, og en blå genser går til jente. 

 

Men jeg er totalt imot at gutter og jenter skal på død og liv være like! For man er ikke like! Kjønnene er forskjellige. 

 

Jeg tror Hi tenker på den andre tråden hvor guttungen får kjole til å gå i.... og dette er jeg imot. Gutter skal ikke gå i kjole, om den er rosa eller grønn. Kjole i Norge er et jenteplagg. Punktum ! 

 

Anonymous poster hash: b2876...7f4

 

Hva med kjortel da? Mange menn i Norge som bruker dette. Riktignok ikke helnorske i opprinnelse eller familie alle, men likevel... Og vikingene brukte også dette, de var da vel tøffe og mandige nok, eller hva?

 

Synes det blir tull når man lar et klesplagg bli noe mer enn det egentlig er: Noen stykker tøy. Som barnet synes er fint og har lyst til å prøve. Ikke en identitet, og i hvert fall ikke et tegn på en fastlåst framtidig identitet!

 

Det er ingen av oss som faktisk ser ut til å ha reflektert over saken som noen gang har sagt at gutter og jenter skal være like. Vi sier faktisk at jenter eller gutter ikke er like innad "i gjengen" engang! Mao er vi i mot å lage standardiserte bokser eller glasstak å stenge inne barna våre i.

 

Men for all del: Vil du lage begrensninger for barnet ditt, så vær så god! Det er greit å lage regler for barna angående ting som angår oppførsel i forhold andre mennesker, barnets helse eller trygghet, men begrensende regler bare fordi mamma/pappa synes det er "galt", DET er ikke greit.

 

Anonymous poster hash: 435c1...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at jenter leker med gutteleker og omvendt. Og helt greit at gutter har rosa skjorte og jenter går med gensere med monstertruck på.

 

Om mine gutter blir fotballspillere eller ballettdansere spiller ingen rolle og jeg har selv knall lilla vogn til 2 åringen min.

 

Men, jeg hadde en stemor som var veldig opptatt av at jenter kunne gå med blått, ha kort hår , klatre i trær ol. Så når jeg var liten så hadde jeg kort hår, måtte gå i en knall rosa dress med rosa slips på 17 mai og første klokka jeg hadde var blå. Ikke hadde jeg spesielt mye jenteleker heller.

 

Og alt jeg ønsket meg som 7 åring var å gå med en fin kjole, ha langt hår og leke med dukkene mine, men det fikk jeg sjeldent lov til fordi alt skulle være kjønnsnøytralt. Mens andre leste om prinsesser og bambi måtte jeg lese om Bobsey barna.

 

Mine gutter har overhode ikke noe sans for jenteting og jeg ser ingen grunn til å prøve å forandre på det. Min 6 åring hadde blitt veldig skuffet om han hadde fått en rosa navnelapp og jeg hadde reagert negativ om mine gutter hadde fått rosa teppe og rosa lapp i boksen  når de ble født sin fordi jeg vil at det skal syns at de er gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schrödingers katt Schrödingers katt 12.09.2013Kategori: Dokumentar og fakta

 

Blir små jenter og gutter behandlet likt i barnehagen? Vi overvåker en vanlig dag i en norsk barnehage for å se om de voksne behandler barna så rettferdig som de tror. Er det forskjell på hvor mye tid og oppmerksomhet barna får? Resultatet overrasker de ansatte.

 

Her kan du se noe av problematikken; det er ikke at vi skal skvise gutter og jenter inn i samme mal, men at vi faktisk ofte hindrer feks jenter i å utfolde seg på samme vis som gutter! Se dette klippet fra en barnehage hvor de ansatte selv TROR de gir gutter og jenter like muligheter!

 

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73001513/12-09-2013

 

Anonymous poster hash: 47c7b...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...