Gå til innhold

Skal man ikke rense ørene med q-tips??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og hvorfor ikke det? Jeg gjør det flere ganger i uka på meg selv, og ofte på sønnen min også. Hva har man q-tips til ellers da?

 

Anonym poster: 4ee3181d0b18f2e4f9b5801f00fc3e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere grunner..

 

Blant annet dytter man voksen lenger inn i øret med de komplikasjoner det kan føre til.

 

Og stikker man for langt inn kan man sprekke tromhinna og div, eller i verste fall bli døv..

 

Anonym poster: 6d778efae146841cd50166ff073e4907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke det fordi den dytter ørevoksen lenger inn i øret.

 

Anonym poster: 8cc2d2b09a9da426224f9e43cfa6fe25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ikke det? Jeg gjør det flere ganger i uka på meg selv, og ofte på sønnen min også. Hva har man q-tips til ellers da?

 

Anonym poster: 4ee3181d0b18f2e4f9b5801f00fc3e35

 

Hva har man q-tips til ellers? Vel, til å gjøre produsentene rike på oss dumme forbrukere.....

 

Anonym poster: fe5f2154c0d3f0e166c7f75b409d4fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin og har øre-nese-hals-termin nå. Legene på Rikshositalet har som mantra at man ikke skal bruke Q-tips, fordi: med Q-tips dytter man bare voksen lenger inn, og man risikerer å få en propp med kompakt voks som man må gå til spesialist og få plukket ut. Når det blir så hardt er det ikke lenger mulig å skylle. Nedsatt hørsel, infeksjonsfare, osv.

 

Det er mange ting som er å få kjøpt som ikke nødvendigvis er bra for deg ;-)

 

... når det er sagt, jeg (og flere av mine medstudenter) bruker Q-tips, og det er ikke slik at vi alle har digre, steinharde vokspropper i ørene. Resultatet av rensing med Q-tips avhenger vel av flere ting, som konsistens på voksen, anatomi i øregangen og din renseteknikk. Jeg snurrer i stedet for å dytte, hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Anonym poster: d1a81b2fd3c7ff9f643f3956d9c23428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggene inne i øregangen er også smurt med naturlige fettstoffer og om vi skraper det vekk kan huden inne i øret bli tørr, irritert og du kan få eksem inni der.

 

Anonym poster: 6290ebfc2b1d1a1a71b84dd4a9527e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står t.o.m på q-tips esken at man ikke skal ha den inn i øret.

Hilsen HI i andre q-tips tråden!

 

Anonym poster: 2886ed614d234daf416affa40ba836e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin og har øre-nese-hals-termin nå. Legene på Rikshositalet har som mantra at man ikke skal bruke Q-tips, fordi: med Q-tips dytter man bare voksen lenger inn, og man risikerer å få en propp med kompakt voks som man må gå til spesialist og få plukket ut. Når det blir så hardt er det ikke lenger mulig å skylle. Nedsatt hørsel, infeksjonsfare, osv.

 

Det er mange ting som er å få kjøpt som ikke nødvendigvis er bra for deg ;-)

 

... når det er sagt, jeg (og flere av mine medstudenter) bruker Q-tips, og det er ikke slik at vi alle har digre, steinharde vokspropper i ørene. Resultatet av rensing med Q-tips avhenger vel av flere ting, som konsistens på voksen, anatomi i øregangen og din renseteknikk. Jeg snurrer i stedet for å dytte, hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Anonym poster: d1a81b2fd3c7ff9f643f3956d9c23428

 

he he, så du er altså ikke blitt overbevisst om q-tips etter praksis på Riksen :D

det er nok ikke så ille med voksne generelt, selv om det er STORE sjanser at man skaper seg problemer i øregangen med q-tips. Lit verre når foreldrene gjør det på små barn uten å vite hva det betyr

 

Anonym poster: fe5f2154c0d3f0e166c7f75b409d4fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggene inne i øregangen er også smurt med naturlige fettstoffer og om vi skraper det vekk kan huden inne i øret bli tørr, irritert og du kan få eksem inni der.

 

Anonym poster: 6290ebfc2b1d1a1a71b84dd4a9527e18

 

Jeg fikk stadig øregangsbetennelse av å gjøre øret irritert på den måten, og har nå tinnitus =/

 

Anonym poster: f356196fa2f7eb5c44b87bf2dc70e488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Jeg har helt rene og pene øreganger, og bruker qtip hver gang jeg har dusjet.

Eldste ungen er svart i øre etter 2 dager, og det er ikke særlig pent, så hun og må vaskes skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man ellers skal bruke q-tips til? Mange bruker det feks når de sminker seg.

 

Anonym poster: 94c0c880d5bf74a1fcbcd30caca379ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyqtips er bra. De er så store at de ikke går inn i øret og du får tatt det utvendige.

 

Anonym poster: 325335b866d3ba7b85a1f5cbd5f18254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av qtips og bruker det hver eneste dag.. Er over 30 og tror da ikke det er en stor klump inni der enda.. Pappa er lik som meg og sluttet nettopp etter en lang behandling med å få ut forsteinet ørevoks.. Var ikke godt sa han, men jeg klarer likevel ikke slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...