Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dere med ørebarn...

• Logg inn for å svare
27 svar til dette emnet

#21 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i går, 23:57

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 23:52:

Hva er vitsen med å spørre her inne når du ikke liker svarene du får? Hvis legen anbefaler dren, så er det noe du burde gjøre for barnet ditt sin skyld. Selv måtte jeg krangle meg til å få time på ØNH, og da vi endelig fikk det var gutten 4 år, null hørsel på det ene øret og kjempe dårlig språk. Gutten fikk virkelig et nytt liv etter drenet. Tenker på hvor mye bedre de første årene i livet hans hadde vært hvis han fikk dren tidligere. I dag legger dem ikke dren, opererer barn hvis det ikke virkelig er behov for det. Så så lenge legen mener dren er det beste for barnet ditt så burde du gå for det.

Anonym poster: 4d0506c4eb78413523082115dd1c0b59

Ikke liker svarene jeg får? Hvor tar du det fra? Jeg spør jo for jeg er usikker. Å når folk stiller spørsmål ved min usikkerhet så må jeg jo begrunne det! Har ikke noe med om jeg liker eller ikke liker svarene jeg får det vel? Snakk om å lage sine egne teorier her..

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:00

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 23:57:

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 23:20:

Vis innleggAnonym bruker skrev i går, 23:14:

Det er virkelig 0 stress å sette inn dren! Vi var hjemme igjen en time etter operasjonen. Vet ikke helt hvor du har det fra at de ikke må få trekk på ørene.. Har ØNH aldri nevnt noe om for oss. Kun som andre sier, de bør ikke ha hodet under vann eller få vann sprutet inn i ørene. Disse barna får jo dren fordi ørene ikke klarer å drenere ordentlig selv, og får derfor væske i mellomøret. Det har jo lite med trekk å gjøre. Forstår ikke at du tviler... Kanskje ungen din har mye vondt, hører dårlig Osv... I tillegg får de arr på trommehinnen om den sprekker..

Anonym poster: ea190fb61c2eef1191099ebbaf6878e2
Når det gjelder trekk på ørene er det jo selvfølgelig et spørsmål før dren blir satt inn. Altså om dren ikke blir satt inn hvordan er det med trekk på ørene??

Jeg ville aldri lagt ungen min midt i trekken, ørebarn eller ikke. Men det er helg ufarlig å ha vinduet oppe hele natta, bare trekk senga litt bort så den ikke står under vinduet liksom

Anonym poster: ea190fb61c2eef1191099ebbaf6878e2

Takk:) men har trekk noe å si for barn med øreproblemer sånn egentlig? Eller har jeg missforstått? Innbiller meg at trekk gjør øreproblemer verre?

#23 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:05

Det finnes ikke noe entydig svar i forskning. Men min personlige, mine barn og andre jeg kjenner med ørebarn er det entydige svaret at ja trekk påvirker.
Vi bruker mye pannebånd når det er "varmt" ute med kald trekk. Jenta husker godt hvor j***** vondt hun hadde de to siste gangene så hun kommer springende inn selv for å få på med en gang det er trekk. Det er ikke farlig og sjokklufte før man legger barnet, og det er ikke farlig å sove med vindu åpent så lenge trekken ikke når barnet.

Anonym poster: ba65ac8941298be21f9c3d2f4d96d98e

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:06

FOR TUSENDE GANG, TREKK HAR INGEN TING Å SI!!!!! Leser du ikke svarene du få? Din usikkerhet som mor er virkelig skremmende!

#25 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:09

Hi her....

Å en ting til... Bare for å forklare vår situasjon... Da mini var 4 uker hadde hun en kraftig ørebetennelse. Det er denne som har "hengt igjen" altså- ingen ørebetennelse etter dette, men legen har sagt hun ikke er 100 % i ørene. Inni øret skal man ha en matt hudfarge, lille har en svak rødfarge, men ikke slik at det er betrenelse. Vi går til kontroll hver 8 uke. Hun har kun hatt den ene betennelsen da hun var 4 uker og er nå 15 mnd. Fastlege anbefalte ikke dren. Øre nese hals anbefalte etter at han fikk vite at hun har litt problemer med oppvåkning om natten (alt fra1 til 6 hver natt).
Fastlege mener hun ikke har vondt, ønh mener hun KAN utvikle språkproblemer.

Mitt ståsted ang drenoperasjon er derfor usikker. Ettersom jeg ikke vil ta en operasjon "bare for å ta den", men ønsker heller å vente å se om det kan bli bedre eller verre. Men er stadig usikker. Derfor spurte jeg!

#26 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:15

Vis innleggAnonym bruker skrev i dag, 00:06:

FOR TUSENDE GANG, TREKK HAR INGEN TING Å SI!!!!! Leser du ikke svarene du få? Din usikkerhet som mor er virkelig skremmende!

Hahahah! Du er da virkelig patetisk lille venn. Det at du må kritisere min evne som mor pga et spørsmål sier kanskje litt om din evne som mor! Og kan du ikke telle? Tusende gang? Jeg har fått to!!! svar ang trekk! De første svarene var svar om barn som allerede HAR dren, da jeg muligens formulerte meg feil i hovedinnlegget! Og som du kanskje kan lese ( vist du klarer) så har personen som svarte før deg svart noe annet når det gjelder trekk!!! Surmaga kjerring!!!

#27 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 00:40

Vis innleggAnonym bruker skrev i dag, 00:15:

Vis innleggAnonym bruker skrev i dag, 00:06:

Hahahah! Du er da virkelig patetisk lille venn. Det at du må kritisere min evne som mor pga et spørsmål sier kanskje litt om din evne som mor! Og kan du ikke telle? Tusende gang? Jeg har fått to!!! svar ang trekk! De første svarene var svar om barn som allerede HAR dren, da jeg muligens formulerte meg feil i hovedinnlegget! Og som du kanskje kan lese ( vist du klarer) så har personen som svarte før deg svart noe annet når det gjelder trekk!!! Surmaga kjerring!!!

Greit å vite at trekk/gå uten lue IKKE gir ørebetennelse (selv om man trodde dette i gamle dager...) Arvelige faktorer spiller inn og anatomiske forhold i øret.  Barnehagebarn er mere utsatt for hyppig virussmitte og barn med dårlig motstandskraft. MEN, generell nedkjøling (spesielt kalde føtter) gjør at blodsirkulasjonen går litt ned og immunsystemet dempes noe, slik at man lettere blir forkjølet og dermed kan risikere ørebetennelse. Har lest flere steder at nedkjøling i ørene kan føre til at smerten ved ørebetennelsen kan bli verre, og det er jo ikke hyggelig.

Ut ifra situasjonen du beskriver ville jeg også vært usikker på å operere inn dren... Hva med å få en "second opinion" hos en annen spesialist?

Anonym poster: 30fc63dff1ef221da333b663d492d45d

#28 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 710 Innlegg:

Skrevet i dag, 04:16

Riktig. Man får ikke ørebetennelse av trekk/nedkjøling, men om det er en liten betennelse på gang, så bryter den lettere ut ved trekk/nedkjøling. Vi ble advart av ønh mot å la vår datter sove ute i vogn i bhg. Spesielt ved minusgrader. (Bergen)

Anonym poster: f3fcd4babb5d0597cc0bcf1a71904919