Gå til innhold

Jeg kommer til å invitere 11 av 13 gutter i klassen i bursdag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir bare trist av hele holdningen til dere "voksne" kvinner som faktisk mener at det hjelper å innføre konsekvens, straff og utestengning til 8-ÅRINGER!! Halo??? De er ÅTTE ÅR! Ikke 12-13-14, nei, men åtte!!! Kjenner jeg blir litt kvalm av dere... Skjerpings damer!! Hvilken holdning lærer du sønnen din når dere ikke inviterer disse to guttene? At INGEN fortjener en ny sjanse til å bevise at de faktisk kan være greie viss de blir behandlet som alle andre? Og hva tror du egentlig at disse to 8-åringene vil tenke når de sitter på rommet sitt og vet at resten av guttene koser seg i bursdag? Tenker de "Ånei, så kjedlig at jeg ikke ble invitert. Jaja, men det fortjente jo jeg siden jeg har vært så mye slem mot han. Tror jeg skal skifte perosnlighet jeg, og heller være snill mot han fra og med i morgen."

 

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Dette er jo ikke i utgangspunktet for å lære de to en lekse, men for å skjerme min egen sønn. Dette problemet har blitt tatt opp gang på gang og jeg føler jeg har gjort det jeg kan for å løse dette, noe barna selv og deres foreldre tydeligvis gir blanke i. Så jeg beklager om jeg ikke klarer å være politisk korrekt mer, men nå er det nok.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare trist av hele holdningen til dere "voksne" kvinner som faktisk mener at det hjelper å innføre konsekvens, straff og utestengning til 8-ÅRINGER!! Halo??? De er ÅTTE ÅR! Ikke 12-13-14, nei, men åtte!!! Kjenner jeg blir litt kvalm av dere... Skjerpings damer!! Hvilken holdning lærer du sønnen din når dere ikke inviterer disse to guttene? At INGEN fortjener en ny sjanse til å bevise at de faktisk kan være greie viss de blir behandlet som alle andre? Og hva tror du egentlig at disse to 8-åringene vil tenke når de sitter på rommet sitt og vet at resten av guttene koser seg i bursdag? Tenker de "Ånei, så kjedlig at jeg ikke ble invitert. Jaja, men det fortjente jo jeg siden jeg har vært så mye slem mot han. Tror jeg skal skifte perosnlighet jeg, og heller være snill mot han fra og med i morgen."

 

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Dette er jo ikke i utgangspunktet for å lære de to en lekse, men for å skjerme min egen sønn. Dette problemet har blitt tatt opp gang på gang og jeg føler jeg har gjort det jeg kan for å løse dette, noe barna selv og deres foreldre tydeligvis gir blanke i. Så jeg beklager om jeg ikke klarer å være politisk korrekt mer, men nå er det nok.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

 

Det er kanskje det mest behagelige for deg akkurat i øyeblikket, men på lang sikt er nok dette veldig uklokt.

Og umodent.

 

Anonym poster: 9d3fcf55ebb5fc4daea711f74c56e55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har postet linken, får ikke sitert deg av en eller annen grunn.

 

Uansett, det står at om det er snakk om alvorlig plaging eller mobbing, så stiller det seg annerledes. Å utelate er greit. Så den artikkelen støtter egentlig bare det jeg har tenkt å gjøre.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, siden du er så glad i straff og konsekvenser, HI, så kan det være at det er nettopp det din sønn også må gjennomgå i enda større grad fremover.. Ja, nettopp, straff og konsekvenser av disse to mobberne.. Fordi han ikke inviterte de i sin bursdag... Tror du virkelig at 8-åringer er så reflekterte at de ser ting i perspektiv?? Eller tenker de kanskje bare "Jeg ble ikke invitert, så nå skal jeg være enda mer slem mot han!"

 

Dere snakker om at dere ikke legger dere på 8-åringes nivå, men det er jo akkurat det dere gjør!!! "Du er ikke snill, så du får ikke komme i bursdagen til sønnen min...." Jaja, god bedring alle sammen, og ha en fin dag i deres lille boble....

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som har postet linken, får ikke sitert deg av en eller annen grunn.

 

Uansett, det står at om det er snakk om alvorlig plaging eller mobbing, så stiller det seg annerledes. Å utelate er greit. Så den artikkelen støtter egentlig bare det jeg har tenkt å gjøre.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

 

Bortsett fra at du tenke rå invitere alle unntatt akkurat de to. Artikkelen sier at man i såfall kun nskal invitere noen få.

 

 

 

Anonym poster: 9d3fcf55ebb5fc4daea711f74c56e55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av guttene i klassen (3.klasse) er rett og slett bøller. De mobber gutten min daglig, dytter han og slenger dritt. Dette har vært tatt opp flere ganger, både med foreldre, lærere og ungene selv, men til ingen nytte.

 

Nå har gutten min snart bursdag og han har bedt pent om å få slippe å invitere de to plageåndene og det ønsket har jeg tenkt å etterkomme. Det er hans dag og jeg vil at han skal få slappe av og leke med kompisene sine, uten å ha de to guttene hengende rundt seg.

 

Invitasjonene vil ikke bli levert ut på skolen, men de to gutta kommer jo selvsagt til å finne ut at de er utelatt. Hva synes dere? Er jeg slem, eller er det forståelig at jeg gjør som jeg gjør?

 

 

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

 

Ikke slemt i det hele tatt. Du skriver at mobbesituasjonen allerede er tatt opp med lærer og foreldre uten at det har nyttet. Vel, da må du gjøre det du selv kan for å skjerme gutten din, noe jeg synes du gjør her.

 

Det er sønnen din som skal feire bursdagen sin, og han skal ha en flott dag. Det er HANS velvære som er viktigst! Du prioriterer absolutt rett, synes jeg! You go girl!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har postet linken, får ikke sitert deg av en eller annen grunn.

 

Uansett, det står at om det er snakk om alvorlig plaging eller mobbing, så stiller det seg annerledes. Å utelate er greit. Så den artikkelen støtter egentlig bare det jeg har tenkt å gjøre.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

 

Bortsett fra at du tenke rå invitere alle unntatt akkurat de to. Artikkelen sier at man i såfall kun nskal invitere noen få.

 

 

 

Anonym poster: 9d3fcf55ebb5fc4daea711f74c56e55f

 

Ja, ja. Som mor må jeg få lov til å skjerme barnet mitt. Det synes jeg virkelig bare skulle mangle.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym sommerbris

Jeg forstår deg veldig godt,men samtidlig tror jeg det vil bli veldig dumt og tror de 2 guttene bare kommer til og bli enda ekklere mot sønnen din,så hadde ikke gjort det,men kan forstå at det er vanskelig når de ikke behandler han bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, siden du er så glad i straff og konsekvenser, HI, så kan det være at det er nettopp det din sønn også må gjennomgå i enda større grad fremover.. Ja, nettopp, straff og konsekvenser av disse to mobberne.. Fordi han ikke inviterte de i sin bursdag... Tror du virkelig at 8-åringer er så reflekterte at de ser ting i perspektiv?? Eller tenker de kanskje bare "Jeg ble ikke invitert, så nå skal jeg være enda mer slem mot han!"

 

Dere snakker om at dere ikke legger dere på 8-åringes nivå, men det er jo akkurat det dere gjør!!! "Du er ikke snill, så du får ikke komme i bursdagen til sønnen min...." Jaja, god bedring alle sammen, og ha en fin dag i deres lille boble....

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Så jeg skal måtte invitere mobberne i ren frykt for at de skal mobbe sønnen min enda mer?! Hvem er det som bestemmer da, egentlig? Skal de to få lov til å skremme meg som voksen også?

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av guttene i klassen (3.klasse) er rett og slett bøller. De mobber gutten min daglig, dytter han og slenger dritt. Dette har vært tatt opp flere ganger, både med foreldre, lærere og ungene selv, men til ingen nytte.

 

Nå har gutten min snart bursdag og han har bedt pent om å få slippe å invitere de to plageåndene og det ønsket har jeg tenkt å etterkomme. Det er hans dag og jeg vil at han skal få slappe av og leke med kompisene sine, uten å ha de to guttene hengende rundt seg.

 

Invitasjonene vil ikke bli levert ut på skolen, men de to gutta kommer jo selvsagt til å finne ut at de er utelatt. Hva synes dere? Er jeg slem, eller er det forståelig at jeg gjør som jeg gjør?

 

 

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

 

Vanskelig akkurat det der. Er mobbingen noe som er blitt tatt opp med skole og foreldrer? Har dere hatt møte?

Tenker at det er lurt å prøve å ordne opp når de er såpass små. Å holde noen utenfor kan hende slår tilbake på sønnen din. Hva med å ta en telefon til foreldrene? Be de være med, eller si a du kommer til å ringe om det blir noe tull.

Samtidig er det sønnen sin dag. Om de konstant plager han, skjønner jeg at han ikke vil ha de der. Og en 3.klassing bør skjønne at man ikke mobber slik. Lykke til!

 

Anonym poster: 38504aee998e8348e9f327568d071bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Dere hyler om at mobberne ikke kommer til å tenke "Jeg ble ikke invitert, derfor skal jeg være snill" - men tror dere virkelig at de kommer til å tenke "Jeg ble invitert, derfor skal jeg være snill"?

 

HI, selvfølgelig skal du ikke invitere disse drittungene. De må lære at når de er slemme vil ingen være sammen med dem. Og gutten din må få slippe å forholde seg til dem på sin store dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke sønnen din skal tvinges til å ha mobberne i sitt selskap. Det er jo ikke du som ikke inviterer dem, men sønnen din. Helt forståelig er det også. Om noen av oss ble mobbet av noen på arbeidsplassen så hadde vi da ikke bedt dem.

 

Men har du tenkt på følgene? Hva kommer guttene til å gjøre mot sønnen din etter dette? Blir så irritert på at mobbere gang på gang slipper unna med det mens ofrene må både skifte klasse og skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt barn, ditt hjem og du ber med de du/dere vil ha tilstede. Det kan bli konsekvenser hvor mobberne kan bli verre, tror ikke de blir mer ydmyke, men dette er bare å finne ut av når den tid kommer. Jeg vil personlig ikke råde deg til verken det ene eller det andre for jeg ser hvor du kommer ifra, men også hvor ting kan gå hen hvis dere ber dem eller ei. Håper det blir en kjempefin dag for sønnen din :)

 

Anonym poster: caabfd07537bba5551b93be377849568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville invitert alle guttene i klassen, til og med de som mobber. Også ville jeg samlet alle barna rett i forkant av når de skal spise og sagt med en vennlig stemme: "Velkommen til bursdagen til ****. Så kjekt å se dere alle her! ***** har gledet seg veldig til å se dere alle igjen, og han håper at både han og alle dere får en kjempemorsom bursdagsfeiring. Men vet dere hva som må til for at alle skal ha det morsomt? Det er at dere alle er snille og greie med hverandre, og det vet jeg at dere alle klarer. Så flott at dere er enig, da starter vi festen!" Jeg erfarer ofte at det er mer taktisk å faktisk inkludere alle og på en måte "dra alle over en kam", selv om alle vet hvem det gjelder, men da får også disse to bøllene mulighet til å føle seg som en del av gjengen. De vil jo uansett bli fort gjennomskuet viss de fortsetter å være bøllete under bursdagen.. Da gir du de en rolig advarsel, før du sender de hjem viss de fortsetter... Men det som er faren med at du ikke inviterer de er jo at det blir veldig selvoppfyllende profetier, det er jo ingen som gir de sjansen til å "få oppføre seg pent" heller.... Uansett: lykke til! smile.png

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Gjesp. Naiv much?

 

Anonym poster: 1bd46005eb4b9c184d83a12f5b202b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg ikke skjønner HI, og som du heller ikke svarer på : Hvorfor kan ikke du bare invitere alle guttene, også i plenum når alle har kommet si "Vi vil ikke ha noe erting/mobbing/slåssing her i bursdagen til ****', i så tilfelle må den som gjør noe sånt, dra hjem med en gang.." Da vil jo mobberne føle at det blir mer personling, og jeg kunne faktisk veddet penger på at de kom til å oppføre seg!

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare trist av hele holdningen til dere "voksne" kvinner som faktisk mener at det hjelper å innføre konsekvens, straff og utestengning til 8-ÅRINGER!! Halo??? De er ÅTTE ÅR! Ikke 12-13-14, nei, men åtte!!! Kjenner jeg blir litt kvalm av dere... Skjerpings damer!! Hvilken holdning lærer du sønnen din når dere ikke inviterer disse to guttene? At INGEN fortjener en ny sjanse til å bevise at de faktisk kan være greie viss de blir behandlet som alle andre? Og hva tror du egentlig at disse to 8-åringene vil tenke når de sitter på rommet sitt og vet at resten av guttene koser seg i bursdag? Tenker de "Ånei, så kjedlig at jeg ikke ble invitert. Jaja, men det fortjente jo jeg siden jeg har vært så mye slem mot han. Tror jeg skal skifte perosnlighet jeg, og heller være snill mot han fra og med i morgen."

 

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Så du synes mobbeofferet på 8 bør invitere dem fordi mobberne hans kan bli lei seg hvis ikke de får komme? De har jo tydeligvis fått sjanse på sjanse til å forandre seg, uten at det har lykkes. En åtteåring er faktisk klar over sin egen oppførsel, og er fullstendig klar over hva mobbing er. Det er ikke synd på plageåndene.

 

Du fikk foressten med deg at mobbeofferet heller ikke ble invitert til mobbernes bursdager?

 

Hvor er logikken her egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk sammen med en gutt som slet veldig. Mange var redd ham. Det kan jeg forstå. Han var ekkel mot mange .

Ganske raskt etter skolestart fikk han stempelet "bølle". Klassemiljøet ellers var elendig med mange foreldre som tenkte bare på sine egne barn og holdt de som ikke passet inn utenfor. Jeg var selv i den gruppen, bare av andre årsaker så jeg merket det godt.

Denne gutten ble ikke invitert i bursdager, de andre guttene fikk ikke ha ham med hjem eller besøke ham. Foreldrene gjorde sitt beste for å holde sine barn unna "bølla". Slik gikk hele barneskolen.

 

Da vi begynte på ungdomskolen begynte han og jeg på samme trening og jeg ble kjent med en helt annen gutt. I det miljøet ble han godtatt. Der var det ikke noen andre enn jeg som viste om bøllestatusen. Desverre ble det ikke bedre på skolen. I 9. klasse orket han ikke mer. Da hang han seg.

 

Anonym poster: 2e1548ed98152fc82bb35e2cf0ed8a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sønnen din sin dag, han skal ikke behøve å være engstelig for hva som kan skje når de to guttene er der.

 

Jeg er selv pedagog, og jobber med slike problemer daglig.

Og så lenge det er ren mobbing og at gutten din sliter så mye med dette må han få lov å velge akkurat dette.

Jeg syns akkurat denne problemstillingen er ganske lett å svare på. Din sønns beste er viktigst.

 

Det er noe annet dersom han bare ikke ønsket de der. Da hadde jeg sagt at det er din oppgave å si at vi ber alle.

 

Men jeg ville informert skolen om valget ditt, og sagt at på bakgrunn av mobbing så står du for valget ditt.

Og hvis foreldrene til de andre guttene henvender seg til skolen så ber du de ringe deg.

 

Anonym poster: 7f7d0af2b7ae6f4d1a33136a9936829a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg ikke skjønner HI, og som du heller ikke svarer på : Hvorfor kan ikke du bare invitere alle guttene, også i plenum når alle har kommet si "Vi vil ikke ha noe erting/mobbing/slåssing her i bursdagen til ****', i så tilfelle må den som gjør noe sånt, dra hjem med en gang.." Da vil jo mobberne føle at det blir mer personling, og jeg kunne faktisk veddet penger på at de kom til å oppføre seg!

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Fordi dette har pågått så lenge og vi har prøvd alt, men til ingen nytte. For meg handler dette ikke lenger om hvorvidt de KAN oppføre seg, det handler om at de for sønnen min er hans overgripere, hans mishandlere. Jeg bryr meg ikke om de kan oppføre seg i to timer fordi jeg står og følger dem med argusøyne. De har gjort sønnen min så mye vondt at jeg vil la han få slippe å ha dem der i utgangspunktet.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville invitert alle guttene i klassen, til og med de som mobber. Også ville jeg samlet alle barna rett i forkant av når de skal spise og sagt med en vennlig stemme: "Velkommen til bursdagen til ****. Så kjekt å se dere alle her! ***** har gledet seg veldig til å se dere alle igjen, og han håper at både han og alle dere får en kjempemorsom bursdagsfeiring. Men vet dere hva som må til for at alle skal ha det morsomt? Det er at dere alle er snille og greie med hverandre, og det vet jeg at dere alle klarer. Så flott at dere er enig, da starter vi festen!" Jeg erfarer ofte at det er mer taktisk å faktisk inkludere alle og på en måte "dra alle over en kam", selv om alle vet hvem det gjelder, men da får også disse to bøllene mulighet til å føle seg som en del av gjengen. De vil jo uansett bli fort gjennomskuet viss de fortsetter å være bøllete under bursdagen.. Da gir du de en rolig advarsel, før du sender de hjem viss de fortsetter... Men det som er faren med at du ikke inviterer de er jo at det blir veldig selvoppfyllende profetier, det er jo ingen som gir de sjansen til å "få oppføre seg pent" heller.... Uansett: lykke til! :)

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Gjesp. Naiv much?

 

Anonym poster: 1bd46005eb4b9c184d83a12f5b202b8f

 

 

Ja, jeg er kanskje det. Men da har jeg ivertfall gjort ett forsøk på å BEDRE situasjonen i stedenfor å gjøre den tusen ganger verre...

 

Jeg blir veldig engasjert i denne saken, for jeg er nesten helt sikker på at denne løsningen er den verste å velge HI... Og dessuten; er det ikke bedre at disse to mobberne heller blir invitert hjem til dere så du da faktisk kan se med dine egne øyne hva din sønn gjennomgår hver dag?? Nei, du lukker heller øynene dine og synes at det er greit at sønnen din skånes denne ene dagen, men du vet faktisk ikke hvordan han vil komme til å ha det de resterende dagene han er på skolen, og blir mobbet, og da er faktisk ikke en gang du der for å se hva som skjer eller for å gripe inn....

 

Men samme det for meg egentlig.. Din sønn, ditt liv, ditt hus osv.... Jeg melder meg ut av denne diskusjonen.

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg ikke skjønner HI, og som du heller ikke svarer på : Hvorfor kan ikke du bare invitere alle guttene, også i plenum når alle har kommet si "Vi vil ikke ha noe erting/mobbing/slåssing her i bursdagen til ****', i så tilfelle må den som gjør noe sånt, dra hjem med en gang.." Da vil jo mobberne føle at det blir mer personling, og jeg kunne faktisk veddet penger på at de kom til å oppføre seg!

 

Anonym poster: b8b58396273e167dcb94eb61d118c25c

 

Når det har vært et problem i alle år tror du oppriktig at dette er løsningen?

 

Og hva med han som blir mobbet? Er det greit for deg å omgås folk som normalt sett er slemme med deg? En X som har psykisk mishandlet deg? Skal huske på det neste gang noen her skriver at de ikke vil møte en slik X, selv ikke i en konfirmasjon når "alle" her inne anbefaler å feire 2 ganger istedet. Da skal jeg foreslå: det er bare å si før festen begynner at nå skal alle være grei med hverandre.

 

JA, jeg vet det er forskjell på vosken og barn i det tilfellet, men den som plages sitter nok med ganske like følelser. I sitt eget hjem- i sin egen bursdag skal en ikke måtte gå på tå fordi en er redd for å si/gjøre noe galt, slik at "monsteret" vekkes.

 

Anonym poster: 487d3c111d5e122672b18a92d36298af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk sammen med en gutt som slet veldig. Mange var redd ham. Det kan jeg forstå. Han var ekkel mot mange .

Ganske raskt etter skolestart fikk han stempelet "bølle". Klassemiljøet ellers var elendig med mange foreldre som tenkte bare på sine egne barn og holdt de som ikke passet inn utenfor. Jeg var selv i den gruppen, bare av andre årsaker så jeg merket det godt.

Denne gutten ble ikke invitert i bursdager, de andre guttene fikk ikke ha ham med hjem eller besøke ham. Foreldrene gjorde sitt beste for å holde sine barn unna "bølla". Slik gikk hele barneskolen.

 

Da vi begynte på ungdomskolen begynte han og jeg på samme trening og jeg ble kjent med en helt annen gutt. I det miljøet ble han godtatt. Der var det ikke noen andre enn jeg som viste om bøllestatusen. Desverre ble det ikke bedre på skolen. I 9. klasse orket han ikke mer. Da hang han seg.

 

Anonym poster: 2e1548ed98152fc82bb35e2cf0ed8a68

 

Vel, i dette tilfellet er jeg mer opptatt av at min egen sønn ikke skal henge seg i 9. klasse pga mobbingen.

 

HI

 

Anonym poster: 6583943c4e432d0355ca5ee1ebd3c863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI: Jeg kan ikke se at du har svart konkret på spørsmålet om du har vurdert å kontakte foreldrene og si at du ikke ber barna deres i bursdagen med mindre foreldrene blir med følger med enda? Det kunne jo vært en veldig "oppdragende" konsekvens for både barna selv og deres foreldre? Sannsynligvis vil det ende med at de ikke kommer, men da har du i hvert fall fått foreldrene til å forstå at barna deres har et problem!

 

Jeg er også en av dem som mener at på sikt så skader slike holdninger både klassemiljøet (som barna skal være del av i minst 5 ÅR til!) og kanskje også sønnen din på sikt. Det å være "bøllen" og den slemme i klassen har en tendens til å være en selvforsterkende vond sirkel. "ALLE er enige om at Jon er slem, altså! Og mamma og pappa sier at vi ikke trenger å være sammen med han fordi han ikke kan oppføre seg. Og det har han sikkert lært av de håpløse foreldrene sine, for det sa mamma til pappa!" Så dermed blir Jon holdt enda mer utenfor, og lærer ikke å leke med andre. Han tar igjen med å være enda tøffere og mer bøllete, og så blir det enda verre, osv osv.

 

Men nå virker det som om dere allerede har et problem i klassen da, ettersom disse barna heller ikke ber din sønn i bursdager. Hvorfor har dere ikke innført felles kjøreregler for dette i foreldremøter allerede fra første klasse?

 

Er du forresten sikker på at det ER så ille som sønnen din sier? Noen foreldre stoler alt for mye på barna sine, og mister helt evnen til rasjonell tenkning. Blir "løvemamma" og "curlingforeldre" straks noe går barnet i mot. Og noen barn liker å blåse opp drama og få medlidenhet... Jeg har selv et barn som liker å leke drama queen og kommer gråtende hjem fra skolen i blant, med store dramatiske historier om erting, knuffing, urettferdighet og skumle klassekamerater som ALLTID er slemme. Når jeg har nøstet litt i saken, snakket med andre barn som var vitner, stilt mitt EGET barn kritiske spørsmål, og gjerne også snakket med læreren, så viser det seg å være bare småting. Og mitt barn var like delaktig i at det ble krangling og uvennskap som de "slemme". For nei, barnet mitt er heller ingen uskyldig engel. De færreste er det. Og jeg har også lært at disse barna stort sett leker flott sammen til vanlig. Det har selv barnet mitt måtte innrømme.

 

Hadde jeg vært en mamma som liker å "skjerme barnet mitt best mulig" (som du) ville jeg vel blåst meg opp og kalt inn til møter angående mobbingen, ringt og klaget til de andre barnas foreldre, osv osv. Og etterpå vært mektig irritert over at ingen ser ut til å forstå problemet. Jeg skjermer ikke. Jeg oppfordrer til å løse konfliktene selv. Å lære å omgås selv om de er forskjellige eller uenige om ting. Ikke fly til voksne og sladre hele tida. Det fungerer for oss!

 

Anonym poster: d69b154acc642b26904125b3493e4b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...