Gå til innhold

Sparing til barna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sparing til barna, lønner det seg å lage en sparekonto i mitt navn eller i barnas navn?

 

Anonym poster: 0cc937905e6a89caf5fbb69d72eb6e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen forskjell i lønnsomhet.

 

Aberet med å spare i barnas navn er at overformynderiet kan ta kontroll over kontoen dersom beløpet stiger over en viss grense, mener den er rundt 75,000. Samt at barnet vil få full kontroll over kontoen ved fylte atten år.

 

Anonym poster: b7bb003541921dc5f87693f67547df66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja både og..

Vi sparer i mitt og farens navn. Om det står på barnet og det blir mye penger vil a) overformynderiet ta kontroll slik at du ikke kan styre pengene spm du ønsker og b ) kan sørge for at barnet ikke får stipend fra lånekassen

 

Om det står i foreldres navn : ikke bare bare å overføre til barnet senere.

Det er begrenset hva man kan overføre, blir som å gi som gave, i forhold til skatt og evt forskudd på arv.

Endret av B.Galactica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har gjeld og ikke må skatte formue av sparingen, hadde jeg spart i eget navn. Dette for å unngå det som nevnt ovenfor. Pengene kan du jo bruke som egenkapital til huslån, sertifikat, studieår i utlandet osv. Ikke nødvendigvis overføring av store pengebeløp. Så lenge det formelt er dine penger kan du bruke dem som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er penger dere selv sparer opp over tid vil aldri overformynderiet blande seg (det gjør de om mindreåringe arver, vinner, får en erstatning e.l.).

 

Men jeg sparer ikke i barnas navn og det er det flere grunner til.

 

For det første vil ungen da få tilgang til pengene på 18-års dagen sin, og uansett hvor god oppdragelse barnet har fått vil det føle seg rik og nesten garantert svi av penger på alt fra russebuss til sydentur og det er ikke det jeg sparer til.

 

Står det for mye der mister de retten på stipend fra lånekassen.

 

Jeg sparer for å kunne gi barna en god start den dagen de skal ut på boligmarkedet, og de pengene skal de ikke vite noe som helst om før den dagen det er aktuelt å kjøpe seg noe. Da skal de få denne egenkapitalen i gave.

 

De har selvfølgelig hver sin sparebøssekonto også da, i eget navn. Der tømmer vi sparebøssen, setter inn litt bursdagspenger osv. Det er deres egen sparekonto og de pengene har de til en viss grad råderett over selv, f.eks kjøpte eldstemann seg en litt ekstra dyr sparkesykkel i fjor med disse pengene.

 

Anonym poster: a769cb3544819121c4b9a217436ea416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...