Gå til innhold

Slutte med smokk - har du TIPS?


KatrineA

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er frilansjournalist for klikk.no og har planer om å skrive en sak med tips til dem som skal få de små til å slutte med smokk. Det kan jo ofte være en kneik å komme seg over...

 

Jeg lurte derfor på om det er noen som har kreative og kule metoder å dele med meg og leserne. Noen som gjorde noe litt spesielt som fungerte med en gang :-) Sabeltann og julenissen er jo kjente varianter, men hvilke andre muligheter finnes?

 

Har du erfaringer du kunne tenke deg å dele?

 

Håper jeg hører fra deg!

 

Hilsen Katrine Andreassen

Endret av KatrineA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen selv, men vet søsteren min sluttet med smokk når hun var 2,5 år. Måten foreldrene min løste det var i forbindelse med en tur med Danskebåten på vei til ferie. Hun hadde blitt forklart at i Danmark er det ikke lov å bruke smokk (vet ikke hvor pedagogisk korrekt dette er, det var tidlig på 80 tallet). Før hun kom til Danmark måtte hun slutte med smokk, og enden på visa var at hun dro de ned i do på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg "glemte"min igjen på hytta når eg va 2 år neste gang vi var der var det glemt ;) ble spurt etter di første 2 nettene men så gikk det greit å sov gjennom natta.

 

Minste min glemte tytten hos besteforeldrene å han spurte etter den var det heilt greit at den va der han kom ikke på at vi bare kunne kjøre å hente den :) 10 min å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne og hennes sambo festet smokken i en vegg. Så måtte ungen stille seg foran veggen og sutte hvis han skulle ha smokk. Vet ikke om det er helt bra, men det funka hvertfall. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sønnen min skulle slutte med smokk så snakket vi om det litt på forhånd at nå var han stor blitt stor gutt og at nå måtte noen små få smokken hans. så vi gikk ned til en bro og kastet smokkene i elven så fiskemammaen kunne gi smokkene til babyfiskene sine :-) Han var lei seg en lten stund men legging samme dag gikk kjempe fint og han var kjempe stolt som hadde gitt fra seg smokkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sommer vi var på ferie og ikke kunne finne sutten da hun eldste skulle legge seg måtte hun sovne uten. Det gikk så greit at selv om vi fant den senere fortalte vi henne ikke om den og den var heller ikke savnet mer enn et par dager. Tror hun var nesten tre og hun brukte den uansett bare til soving.

 

Kusinene hennes var den sommeren på ferie i Oslo og hadde snakket om å gi sutten til Kongen. De kastet dem i søpla utenfor slottet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde smokken min på et fast sted. Plutselig en dag lå det en diger sukkertøysmokk der i stedet, en slik fra tivoli. Det var gamleonkelen min som hadde byttet den ut, tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke et tips, men vi syntes det var lurt likevel. Jenta vår begynte i barnehage da hun var 11 måneder. Da bestemte vi at det var slutt på smokk på dagtid. Det gikk knirkefritt, og hun var for liten til å ta noen diskusjon på akkurat det. Da hun var 13 måneder slutta vi på natta også. Hun gråt litt sårt i 10 minutter den første natta hun skulle sove, og etter det gikk det fint. Tror det er lurt å avvenne de tidlig, de har ikke suttebehov når de ikke er babyer lenger! Skjønner at mange liker den, men vi har spart oss for den kampen senere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min brukte flaske som smukk, vi putta di i en pose å hang di på utsiden på døra så tingeling kunne komme å hente di ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så morsomme tips, men tips allikevel;

Vent til barnet er klar for å slutte, særlig hvis han/hun er veldig glad i smokken.

Her blir man kalt inn til tannlegen i 3- års alder, og vi fant ut at jenta skulle gi smokkene sine til tannlegen. Vi snakket om dette leeenge i forveien, så hun var godt forberedt. Samlet alle smokkene i en liten pose, og hun var så stolt da tannlegen fikk dem! (Og en fornøyd tannlege...)

 

Andremann var ikke like avhengig. Han fikk noen lekebiler til jul året han var 2 1/2, og ville så gjerne ha dem med i sengen. Da sa vi at greit, men da er det ikke plass til smokken... Og så hadde han sluttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset var det tannlegen som sa til gutten at han burde slutte med tutten snart :) Og vips den dagen var han sluttet for han ville ha fine tenner og vi kunne jo sende de i posten til kaptein sabeltann :) Da nestemann skulle til tannlegen hintet jeg frempå hva hun hadde sagt til første mann så hun sa jaggu det samme og den dagen sluttet hun også med tutt :) Men hun nekter og gi de i fra seg til noen mamma skal passe på de i pose og det har eg no gjort i over ett år. Ingen av de er sinte på tannlegen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min overtalte ungene sine til å gi smokkene til julenissen fordi da kunne han ta de med til babyene som trengte de. Funket veldig bra :) Evt påskeharen, tannfeen osv, alt etter...

 

En venninne sa til datteren sin at store jenter kan ikke bruke smokk, så jenta kastet smokkene i spøla. Hun gråt samme natta fordi hun savnet sutten, men mammaen minnet henne på at hun selv hadde kastet de fordi hun hadde blitt stor jente, og jenta ble sååå stolt :P

 

Ei venninne hadde bittelitt (!!) go'negl på smokken til sønnen i ren frustrasjon, han sluttet samme dagen. Slemt, men det fungerte etter X antall mislykkede forsøk med andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kameraten min til å slutte med smokk... Jeg var 3,5 og han var 3... Jeg kasta smokken hans i utedoen på hytta og det var dessverre den eneste de hadde med ;-)

 

Når jeg skulle få sønnen min til å slutte startet vi med å si at smokken var bare når man skulle sove og de skulle ligge i senga. Hvis han hentet en i løpet av dagen sa vi: "Hvis du skal ha den så må du inn i senga", så bar vi han i i senga. Gikk ikke mange gangene før han fant ut at det ikke var noe gøy ;-) Når han var helt sluttet på dagtid fjernet jeg enkelt og greit smokkene fra senga en kveld før han skulle legge seg. Han kom inn i senga, la seg ned og sovnet.... Ikke et spørsmål engang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et annet tips: Dypp smokken i Eddik eller send den til Kaptein sabeltann. De har en egen smokkeavdeling, noe barna syns er stas.. Ihvertfall hvis de er såpass store at de skjønner noe av det.

 

Datteren min sluttet på juleaften, hun skulle gi den til julenissen i bytte med gaver. Hun var VELDIG glad i smokken sin, men vi hadde snakket om det i noen måneder før juleaften, så når nissen kom så ga hun den til han før han rakk å spørre:)

Aldri har hun bedt om å få smokk etter det, hun var 2 år og 10 måneder for å være nøyaktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat et tips, men min lille søster sluttet me sutt når hun fikk vannkopper! Hun var så uheldig å få en inni munnen, og da fortalte mamman vår at det var sutten som gjorde det! Og hun spurte ikke etter den noe mer ;)

 

Mi jente var utrolig glad i sin sutt, og vi prøvde så å si det meste.. til og me å klippe i den, men uansett så skulle hun ha den! Nytta ikke med sabeltann heller, hehe.. Så her kom julenissen på julaften å henten den, han hadde lagt igjen en lapp, hvor det sto at ho nå har blitt så stor og det var på tiden å gi sutten videre og en stor julesokk.. Hun var litt lei seg de to-tre første nettene, men nå er det som sutten aldri har vært til stede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på knappe 3 år leverte smokken til butikkdama i bytte til en trampoline! ;) Angret seg på kvelden ja, men det var såvidt tre kvelder med litt sutter, så var det glemt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...