Gå til innhold

Bør jeg gi febernedsettende eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 16 mnder har 38.9 i feber men virker ikke som det plager han så veldig.

Han leker og virker ikke slapp.

Litt mer sutrete enn til vanlig men det er jo ikke så rart når han har feber.

Bør jeg gi han en stikkpille før han legger seg siden feberen er nesten 39?

 

 

Anonym poster: 70cb6e6faaab4e06e8a7b031e9c4e625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du ikke tatt selv om det var du som hadde høy feber?Spesielt å lure på det syns jeg,hva om det stiger i løpet av natten,eller kanskje du hadde tenkt å sjekke hver time?

 

Altså,mulig jeg er krass,men de har tilogmed gått ut og sagt at barn får for lite smertestillende på legevakt.

 

Ja,man skal ikke være ukritisk ang legemidler,men ærlig talt..

 

Anonym poster: 561efe8bba7e14225a8980552e46015f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å gi paracet til barna mine hvis de har under 39,5 i feber. Barn tåler litt høyere feber enn voksne og jeg er av den oppfattelse av at man gjerne blir fortere frisk uten, om ikke feberen stiger da. Tar heller ikke smertestillende/paracet før jeg føler meg riktig ille heller. Men hvis barnet viser ubehag eller tempen stiger utover kvelden hadde jeg gitt.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å gi paracet til barna mine hvis de har under 39,5 i feber. Barn tåler litt høyere feber enn voksne og jeg er av den oppfattelse av at man gjerne blir fortere frisk uten, om ikke feberen stiger da. Tar heller ikke smertestillende/paracet før jeg føler meg riktig ille heller. Men hvis barnet viser ubehag eller tempen stiger utover kvelden hadde jeg gitt.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

 

 

Hahaha! Jeg ler!

Barnet blir fortere friskt uten paracet!

 

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg litt mer inn i dette før jeg uttalte meg og gir råd som kan være skadelige.

 

Hva hvis barnet får feberkramper når det sover?

 

Anonym poster: bc66aa0f3be58df933543209032340a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har mini vært innlagt et par ganger i vinter på grunn av sykdom med feber og feberkramper.

 

Rådene vi har fått er å gi smertestillende/febernedsettende dersom allmenntilstanden er dårlig. 38,5 er ikke høy feber. Det er feber og man kan/bør gi smertestillende dersom barnet har vondt. Dersom barnet er i fin form, bør faktisk feberen gjøre jobben sin. Den har en funksjon ift å hjelpe barnet/kroppen å bekjempe infeksjon. Rådene fra overlegen som mente det ble gitt for lite smertestillende kommenterte dette i forhold til smerte og ikke feber. Ta utgangspunkt i allmenntilstand. MEN som noen andre også nevner- man bør sjekke barna når de har feber- også dersom de har fått febernedsettende.

 

Anonym poster: 33355d3f5a8153f19da9850f60156754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å gi paracet til barna mine hvis de har under 39,5 i feber. Barn tåler litt høyere feber enn voksne og jeg er av den oppfattelse av at man gjerne blir fortere frisk uten, om ikke feberen stiger da. Tar heller ikke smertestillende/paracet før jeg føler meg riktig ille heller. Men hvis barnet viser ubehag eller tempen stiger utover kvelden hadde jeg gitt.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

 

Jeg er virkelig ikke enig med deg..

 

Anonym poster: 561efe8bba7e14225a8980552e46015f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers faktabladet fra Oslo Legevakt her:

 

Gi febernedsettende om:

- Barnet har smerter

- Barnet har nedsatt allmenntilstand

- Barnet har temp over 39,5

- Barnet har hat feberkramper tidligere

 

Og til deg nr #6:

'Det er grunn til å tro at feber kan ha en gunstig effekt ved infeksjonssykdommer, men det er heller ikke påvist at det har noen uheldig effekt å senke temperaturen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ellers faktabladet fra Oslo Legevakt her:

 

Gi febernedsettende om:

- Barnet har smerter

- Barnet har nedsatt allmenntilstand

- Barnet har temp over 39,5

- Barnet har hat feberkramper tidligere

 

Og til deg nr #6:

'Det er grunn til å tro at feber kan ha en gunstig effekt ved infeksjonssykdommer, men det er heller ikke påvist at det har noen uheldig effekt å senke temperaturen.'

 

Du har hvertfall ikke erfaring med feberkramper. Vi som har det har fått beskjed om at terskelen for å gi febernedsettende er mye lavere. Ut fra det du viser til sier det ingenting om når barnet skal sove, eller du selv. Feberen kan lett stige om natten uten at du har kontroll.

 

Det er hvertfall tull at barn takler feber lettere enn voksne, heller motsatt

 

Anonym poster: 300b00fc1425aab713b3a07885036d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har hvertfall ikke erfaring med feberkramper. Vi som har det har fått beskjed om at terskelen for å gi febernedsettende er mye lavere. Ut fra det du viser til sier det ingenting om når barnet skal sove, eller du selv. Feberen kan lett stige om natten uten at du har kontroll.

 

Det er hvertfall tull at barn takler feber lettere enn voksne, heller motsatt"

 

Anonym poster: 300b00fc1425aab713b3a07885036d3a

 

Jeg har erfaring med feberkramper- mini har vært innlagt flere ganger og vært kjørt med blålys og sirener til sykehus da Stesolid ikke virker og krampene har vart alt for lenge (over en time). Flere av legene på barnesenteret har vist til flere (nyere) undersøkelser som viser at febernedsettende IKKE virker forebyggende på feberkramper. I tillegg risikerer man at feberen stiger raskt når virkestoffet i medikamentene går ut.

 

Men som jeg skrev i stad: gi om barnet har dårlig allmenntilstand (viser at det har smerter ved å sutre og grine eller er urovekkende stille)

 

Anonym poster: 33355d3f5a8153f19da9850f60156754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å gi paracet til barna mine hvis de har under 39,5 i feber. Barn tåler litt høyere feber enn voksne og jeg er av den oppfattelse av at man gjerne blir fortere frisk uten, om ikke feberen stiger da. Tar heller ikke smertestillende/paracet før jeg føler meg riktig ille heller. Men hvis barnet viser ubehag eller tempen stiger utover kvelden hadde jeg gitt.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

 

 

Hahaha! Jeg ler!

Barnet blir fortere friskt uten paracet!

 

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg litt mer inn i dette før jeg uttalte meg og gir råd som kan være skadelige.

 

Hva hvis barnet får feberkramper når det sover?

 

Anonym poster: bc66aa0f3be58df933543209032340a5

 

Du må gjerne le, du kan le hele veien til Oslo legevakt. Dersom barnet tidligere har hatt feberkrampen er saken så klart en annen, men vil gå ut ifra at det ikke er tilfellet her ettersom ts ikke har nevnt det. Når man får feber så er det gjerne en grunn til det. Nå pleier jeg å sjekke temperaturen til barna mine jevnlig, stiger den utover kvelden og mot leggetid (39+) gir jeg selvfølgelig. Gir ikke paracet for moroskyld eller for å lette mitt ansvar som forelder.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å gi paracet til barna mine hvis de har under 39,5 i feber. Barn tåler litt høyere feber enn voksne og jeg er av den oppfattelse av at man gjerne blir fortere frisk uten, om ikke feberen stiger da. Tar heller ikke smertestillende/paracet før jeg føler meg riktig ille heller. Men hvis barnet viser ubehag eller tempen stiger utover kvelden hadde jeg gitt.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

 

Jeg er virkelig ikke enig med deg..

 

Anonym poster: 561efe8bba7e14225a8980552e46015f

 

Det får være din sak. Jeg gir ikke barna mine paracet/febernedsettende ved mindre det er behov for det.

 

Anonym poster: eff7104f16549ab98d1f1616ba7dc135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 18 og 13, jeg gir ikke mitt barn når hun har under 39. Jeg ser på allmentilstanden og støtter meg til det legetidsskriftet sier. Følger med tempen om den stiger eller synker mot kvelden. Om jeg skulle gitt henne hver gang hun passerer 39 hadde vi gitt veldig mye desverre... Men så kan hun være i toppform med 39 i feber...

Skikkelig syk blir hun først når hun har passert 40 stort sett, men vi har aldri hatt feberkramper da... Man må jo se ann hvert barn, og allmentilstanden må jo være mest avgjørende....

 

Anonym poster: 755611e52790cc01e114a7ec9b655d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers faktabladet fra Oslo Legevakt her:

 

Gi febernedsettende om:

- Barnet har smerter

- Barnet har nedsatt allmenntilstand

- Barnet har temp over 39,5

- Barnet har hat feberkramper tidligere

 

Og til deg nr #6:

'Det er grunn til å tro at feber kan ha en gunstig effekt ved infeksjonssykdommer, men det er heller ikke påvist at det har noen uheldig effekt å senke temperaturen.'

 

Du har hvertfall ikke erfaring med feberkramper. Vi som har det har fått beskjed om at terskelen for å gi febernedsettende er mye lavere. Ut fra det du viser til sier det ingenting om når barnet skal sove, eller du selv. Feberen kan lett stige om natten uten at du har kontroll.

 

Det er hvertfall tull at barn takler feber lettere enn voksne, heller motsatt

 

Anonym poster: 300b00fc1425aab713b3a07885036d3a

 

Jeg har aldri påstått at jeg har erfaring med feberkramper. Som du sikkert ser siterer jeg rett fra Oslo legevakts faktaark 'feber hos barn'. Og de mener jo så klart ikke at ALLE fire punktene må være 'sanne' for at du bør gi febernedsettende, det holder med en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...