Gå til innhold

Når dere har influensa....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor "dårlig" pleier dere å bli?

Jeg har ikke hatt influensa på en evighet, og har veldig angst.

Hatt feber, frysninger, smerte i kroppen i 3 dager.

Også har jeg stygg hoste, jeg hoster til jeg spyr og det gjør vondt i brystet mitt.

Sambo synes jeg er litt hysterisk! Har ikke sovet på 2 netter, er gjennmvåt pga svette..

 

Befinner meg ikke i Norge, så det er ikke svineinfluensa jeg har.

 

Men er jeg hysterisk, eller er det vanlig å bli såå dårlig?

 

Anonym poster: 19df0bb6f548fe4beb6663f40aaa398d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å si det, svineinfluensaen er ikke bare i Norge altså, så du kan godt ha den selv om du er i utlandet...

 

Høres ut som du har fått en kraftig forkjølelse eller en influensa, symptomene er ganske like. Så lenge du ikke har pustevansker og får i deg drikke er det ikke noe å være særlig bekymret for.

 

Men om feberen ikke gir seg etter 3-4 dager og den vonde hosten fortsetter ville jeg tatt en tur til lege for å utelukke bronkitt, lungebetennelse eller noe annet du trenger antibiotika mot.

 

Anonym poster: 6cb9abbdf33234bb4a65f26fc719eb0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men har sjekket her vi bor..Har ikke vært noen tilfeller av svineinfluensa her, men man kan få det likevel?

 

Anonym poster: 19df0bb6f548fe4beb6663f40aaa398d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er veldig typisk både for influensa og en kraftig forkjølelse. Influensa pleier å være 1-2uker, normalt.

 

Anonym poster: d76672f1941253314e60d1559049b1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynner alltid influensa med veldig sår hals. Så får jeg feber, frysninger, "vondter" i hele kroppen og til slutt blir jeg tett i nesen og mister lukte - og smakssansen. Jeg pleier aldri hoste da.

 

Er så dårlig at jeg blir hjemme fra jobb, orker ikke husarbeid og helst vil jeg bare ligge i sengen eller sitte i sofaen og se film. Men det er som regel over etter 3 dager :) Det verste er nok over hos deg også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg begynner alltid influensa med veldig sår hals. Så får jeg feber, frysninger, "vondter" i hele kroppen og til slutt blir jeg tett i nesen og mister lukte - og smakssansen. Jeg pleier aldri hoste da.

 

Er så dårlig at jeg blir hjemme fra jobb, orker ikke husarbeid og helst vil jeg bare ligge i sengen eller sitte i sofaen og se film. Men det er som regel over etter 3 dager :) Det verste er nok over hos deg også nå.

 

Det høres da mer ut som en forkjølelse enn influensa......

 

Anonym poster: 423988a4b0290367250a9e0a98a4592d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynner alltid influensa med veldig sår hals. Så får jeg feber, frysninger, "vondter" i hele kroppen og til slutt blir jeg tett i nesen og mister lukte - og smakssansen. Jeg pleier aldri hoste da.

 

Er så dårlig at jeg blir hjemme fra jobb, orker ikke husarbeid og helst vil jeg bare ligge i sengen eller sitte i sofaen og se film. Men det er som regel over etter 3 dager :) Det verste er nok over hos deg også nå.

 

Om det er over på 3-4 dager er det vel heller en kraftig forkjølelse? Influensa sitter gjerne i 1-2 uker og det er man immun mot i flere år etterpå så i snitt blir man smittet av influensa hvert tiende år, regner ikke med du er så gammel at du har hatt mange runder med influensa?

 

Anonym poster: 6cb9abbdf33234bb4a65f26fc719eb0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt influensa (2), er det mest typiske at jeg har vært frisk kl. 17 og SJUK kl 18. Det kommer som kasta på, feberen stiger fort, verk i hode og muskler, gjerne oppkast en eller to ganger, og veldig dårlig almentilstand. følelsen av å være syk er på en måte større enn summen av symptomene, hvor dumt det enn høres ut. Jeg har på det verste krabbet til do fordi jeg ikke har tort å reise meg opp. Så har det gradvis blitt bedre i forhold til feber og verk, mens hoste og tetthet har tatt seg opp. Etter ca 10 dager har det grøvste vært unnagjort.

 

Selv med en rekke lungebetennelser og annet snask bak meg, er det ingenting som har fått meg til å føle meg så tvers igjennom syk som influensa.

 

Det kan sikkert være influensa du har. Ta febernedsettende, hold deg under dyna og vær flink til å drikke. Om du hoster grønt slim, eller blir tungpusten, så bør du kontakte lege. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Jeg har hatt influensa 2 ganger i mitt liv, og da har jeg blitt syk NÅ! Det har ikke gått over flere dager. Og da er jeg sjuk. Feber, kaldsvetting, null matlyst, null energi. Ligger på sofaen, orker ikke se tv, data, ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynner alltid influensa med veldig sår hals. Så får jeg feber, frysninger, "vondter" i hele kroppen og til slutt blir jeg tett i nesen og mister lukte - og smakssansen. Jeg pleier aldri hoste da.

 

Er så dårlig at jeg blir hjemme fra jobb, orker ikke husarbeid og helst vil jeg bare ligge i sengen eller sitte i sofaen og se film. Men det er som regel over etter 3 dager :) Det verste er nok over hos deg også nå.

 

Det høres da mer ut som en forkjølelse enn influensa......

 

Anonym poster: 423988a4b0290367250a9e0a98a4592d

 

Er ikke en forkjølelse bare rennende / tett nese da? Forkjølelse oppstår jo fra rhinovirus, oversatt til norsk er det nesevirus. jeg har jo hatt forkjølelse av og til, og det har aldri vært noen grunn til å bli hjemme fra jobb....

 

Men ja, jeg har faktisk influensa nesten hvert år. Det er jo slik at influensavirus muterer seg hver gang det er utbrudd, slik at man er ikke nødvendigvis immun mot neste sesongs influensa. Jeg har alltid tenkt at jeg har dårlig immunsystem når det kommer til influensa. Men så har jeg et godt immunsystem på andre områder, omgangssyke har jeg f.eks bare hatt ordentlig en gang.

 

Men rett meg gjerne hvis jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynner alltid influensa med veldig sår hals. Så får jeg feber, frysninger, "vondter" i hele kroppen og til slutt blir jeg tett i nesen og mister lukte - og smakssansen. Jeg pleier aldri hoste da.

 

Er så dårlig at jeg blir hjemme fra jobb, orker ikke husarbeid og helst vil jeg bare ligge i sengen eller sitte i sofaen og se film. Men det er som regel over etter 3 dager :) Det verste er nok over hos deg også nå.

 

Det høres da mer ut som en forkjølelse enn influensa......

 

Anonym poster: 423988a4b0290367250a9e0a98a4592d

 

Er ikke en forkjølelse bare rennende / tett nese da? Forkjølelse oppstår jo fra rhinovirus, oversatt til norsk er det nesevirus. jeg har jo hatt forkjølelse av og til, og det har aldri vært noen grunn til å bli hjemme fra jobb....

 

Men ja, jeg har faktisk influensa nesten hvert år. Det er jo slik at influensavirus muterer seg hver gang det er utbrudd, slik at man er ikke nødvendigvis immun mot neste sesongs influensa. Jeg har alltid tenkt at jeg har dårlig immunsystem når det kommer til influensa. Men så har jeg et godt immunsystem på andre områder, omgangssyke har jeg f.eks bare hatt ordentlig en gang.

 

Men rett meg gjerne hvis jeg tar feil...

 

Jeg tror du aldri har hatt influensa, for influensa går ikke over i løpet av 3 dager, da er det en kraftig forkjølelse. Man kan få feber og bli ordentlig syk av forkjølelse også. Influensa får man ikke hvert år hvis man ikke har ekstremt dårlig imunforsvar, for selv om viruset muterer, muterer det ikke så mye at man får det hvert år.

 

Anonym poster: d76672f1941253314e60d1559049b1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynner alltid influensa med veldig sår hals. Så får jeg feber, frysninger, "vondter" i hele kroppen og til slutt blir jeg tett i nesen og mister lukte - og smakssansen. Jeg pleier aldri hoste da.

 

Er så dårlig at jeg blir hjemme fra jobb, orker ikke husarbeid og helst vil jeg bare ligge i sengen eller sitte i sofaen og se film. Men det er som regel over etter 3 dager :) Det verste er nok over hos deg også nå.

 

Det høres da mer ut som en forkjølelse enn influensa......

 

Anonym poster: 423988a4b0290367250a9e0a98a4592d

 

Er ikke en forkjølelse bare rennende / tett nese da? Forkjølelse oppstår jo fra rhinovirus, oversatt til norsk er det nesevirus. jeg har jo hatt forkjølelse av og til, og det har aldri vært noen grunn til å bli hjemme fra jobb....

 

Men ja, jeg har faktisk influensa nesten hvert år. Det er jo slik at influensavirus muterer seg hver gang det er utbrudd, slik at man er ikke nødvendigvis immun mot neste sesongs influensa. Jeg har alltid tenkt at jeg har dårlig immunsystem når det kommer til influensa. Men så har jeg et godt immunsystem på andre områder, omgangssyke har jeg f.eks bare hatt ordentlig en gang.

 

Men rett meg gjerne hvis jeg tar feil...

 

Du ta feil ;)

 

Forkjølelse er ikke bare rennende nese, det finner mange varianter av forkjølelse og mange har både feber, hoste, sår hals o.l. i flere dager.

 

Forskjellen på en kraftig forkjølelse og en influensa er nesten ikke merkbar i det hele tatt, men en influensa sitter gjerne litt lenger. 8-10 og 14 dager er ikke uvanlig å måtte være hjemme fra jobb ved en influensa, mens ved en kraftig forkjølelse holder det å være hjemme 3-4-5 dager.

 

Om du blir syk hvert år er det garantert ikke influensa, ingen får influensa hvert år. Gjennomsnittet er at man får influensa hver tiende år, noen litt oftere og andre går gjennom livet uten noengang å ha det.

 

Det du snakker om er en kraftig forkjølelse, og den dagen du får influensa for første gang skjønner du forskjellen...

 

Jeg er 38 år og har influensa en eneste gang, det er ingenting som er verre. Selv da jeg hadde såpass kraftig lungebetennelse at jeg måtte legges inn på sykehuset med intravenøs antibiotika og oksygentilførsel var allmenntilstanden bedre enn da jeg hadde influensa...

 

Anonym poster: 6cb9abbdf33234bb4a65f26fc719eb0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall har jeg bare hatt influensa en, kanskje to ganger, og en million grusomme forkjølelser...

 

men helt ærlig så har jeg aldri før hørt om at folk må være hjemme fra jobb pga forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri har hatt influensa faktisk. Eller: det er mulig jeg har det nå, men det er litt vanskelig å si da det er flere ting som spiller inn ift jeg har vært syk i over 5 uker nå. -lei-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har jeg bare hatt influensa en, kanskje to ganger, og en million grusomme forkjølelser...

 

men helt ærlig så har jeg aldri før hørt om at folk må være hjemme fra jobb pga forkjølelse.

 

Det er fordi det har gått 'inflasjon' i begrepet influensa. 'Alle' kaller det influensa når de er syk og hjemme. Og veldig mange har i likhet med flere i denne tråden misforstått hva en influensa faktisk er.

 

Anonym poster: 3e2201cfd9a985a90f981e4aad908234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har jeg bare hatt influensa en, kanskje to ganger, og en million grusomme forkjølelser...

 

men helt ærlig så har jeg aldri før hørt om at folk må være hjemme fra jobb pga forkjølelse.

 

Jeg har vært hjemme fra jobb pga forkjølelse, da har jeg hatt feber, hoste, vondt i halsen og alt som hører med. Men det er ikke en influensa likevel. En forkjølelse kan være kraftig, men feberen er gjerne borte på 2-4 dager, men en influensa sitter det lenger og man blir generelt mye dårligere, kroppen reagerer mye kraftigere på en influensa enn en forkjølelse.

 

Anonym poster: 6cb9abbdf33234bb4a65f26fc719eb0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

I løpet av mitt 44-årige liv har jeg enda ikke hatt influensa.

 

Men du verden så mange ganger jeg har vært sylte, sylte forkjøla og vært kjempedårlig. I et par-tre dager, og så er det verste over. Jeg har med andre ord ikke hatt skikkelig influensa, sånn som sitter i minst ei uke, helst et par. Har ikke ligget med feber og fantasert i senga og knapt vært annet enn fysisk til stede.

 

Nå må vi skille snørr og bart her, folkens, eller altså forkjølelse og influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt influensa siden jula 1995... Da var jeg SJUK!

Lå strak med høy feber og vondt i kroppen i ei uke. Fikk etterhvert hoste og tett nese og endte tilslutt opp med hals-, øre- og bihulebetennelse. Var så dårlig og klarte ikke stå opp aleina. Moren min hentet meg for jeg fikk ikke være alene. (Før unger og mann).

 

Men forkjølelser derimot... Har nå min 3. på to mnd. Fryktelig ubehagelig og dårlig form, men på langt nær som ved influensa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt influensa en gang når jeg var rundt 10 år. Og så påstår fastlegen jeg hadde svineinfluensa første gangen den kom.. Men det tror jeg ikke! Var bare dårlig et par dager.

 

Sånn du er nå ble jeg etter å ha tatt influensavaksinen..

 

Anonym poster: d20dccd9b17a1facc72ab1b21f0d00d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Her var jeg syk i 2 uker rett før jul, feber konstant mellom 38-40, 2 ganger oppe i 41,2 og 41,1.. Ekstreme smerter i muskler og ledd, type "dunkende" smerter.. Lite matlyst, hoste, snørrete, sår hals, hostet til jeg brakk meg.. Det verste var over etterr 10 dager, men tok noen dager til før det hele roet seg, jeg er fortsatt små snørrete.

På den tiden var ungene syke også, så jeg holdt oss alle 3 hjemme ogunna andre mennsker etter beste evne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her skriver så er det forskjell på vanlig forkjølelse og en influensa. Influensa er mye mer sjelden og har du hatt den kraftig, så tar det mange år før du får den tilbake!

Jeg hadde influensa vinteren 2007, var sengeliggende i 9 dager! Har ikke vært i nærheten av så dårlig etter det! Og som noen her skrev, så kommer det ofte kastende på en. Husker jeg kom på jobb og følte meg ganske frisk, en og en halv time senere kjørte jeg hjem med nesten 40 i feber og klarte så vidt konsentrere meg om kjøringen.

Jeg har vært kraftig forkjølet etter det, men er da sengeliggende i rundt 4 dager med høy feber. Forkjølelse og influensa er to veldig forskjellige ting, du merker godt forskjell!

 

Anonym poster: 4921f329534b3d1e17201ef099a0ba8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...