Gå til innhold

Barn med lærevansker. Kjenner jeg klikker snart...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som også harslitt med lesingen. En øvelse hun har likt godt og som har fungert både på innlæring av bokstaver og staving er "trappepugging". Da står vi i bunnen av trappen og jeg gir henne en oppgave, for eksempel ber henne skrive en B. Hvis hun ikke klarer det må hun løpe opp trappen for å se på en lapp der jeg har skrevet svarene. (skriv bokstavene i ulike farger). Så løper hun ned igjen og skriver svaret. Hvis hun gjør feil løper hun opp en gang til.

hvis hun derimot svarer eller skriver riktig på første forsøk er det jeg som må løpe. Det er poppulært.

 

Akkurat denne puggemetoden har vi hatt stor glede av. Det pleier å bli morsomt for oss begge to og i tillegg får vi mosjon.

 

Anonym poster: 4a0754d3c05a30a560d9bd0fc9e9565a

 

hehe, det høres jo morsomt ut. Får teste det ut.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke lest alle svar.

 

Det er veldig sjeldent at ei jente blir utredet for ADHD når hun er fire, så jenta di må nok slite ganske mye.

Det er ikke vits at hun skal lære seg alt med èn gang, så ikke legg for stort press.

 

Ta det opp med skolen gang på gang. De skal ha assistent på henne, og de skal følge opp muntlig, og etter hennes tålmodighet og tempo.

 

Anonym poster: 40d9a62a54a610348ac77ecc36740968

 

Sliter med konsentrasjon og lærevansker. Ikke noe mer. Pratet ikke før hun var 4-5 år så ja hun henger etter.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har IOP skal det også være skrevet en sakkyndighetvurdering av PPT med veldig grundige beskrivelser av vanskene hennes, og konkrete tiltak som kan være gode for akkurat henne i forhold til de vanskene hun strever med. Om skolen synes det er vanskelig å tilrettelegge kan de rådføre seg med PPT. Om du synes det er vanskelig å få til gode avtaler med skolen så kan du be om råd fra PPT. Barn med IOP har så store vansker at de må ha egen plan og mål, og det er da helt håpløst om de skal følge det opplpegget de andre elevene har. Da følges jo ikke den individuelle planen som jenta di har. Håper det bedrer seg nå som du har snakket med assistenten og at dere finner gode løsninger.

 

Anonym poster: b086b3af3c2b5387a3dc2f1da235c49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har IOP skal det også være skrevet en sakkyndighetvurdering av PPT med veldig grundige beskrivelser av vanskene hennes, og konkrete tiltak som kan være gode for akkurat henne i forhold til de vanskene hun strever med. Om skolen synes det er vanskelig å tilrettelegge kan de rådføre seg med PPT. Om du synes det er vanskelig å få til gode avtaler med skolen så kan du be om råd fra PPT. Barn med IOP har så store vansker at de må ha egen plan og mål, og det er da helt håpløst om de skal følge det opplpegget de andre elevene har. Da følges jo ikke den individuelle planen som jenta di har. Håper det bedrer seg nå som du har snakket med assistenten og at dere finner gode løsninger.

 

Anonym poster: b086b3af3c2b5387a3dc2f1da235c49e

 

 

Ja håper det bedrer seg nå! Assistenten var glad vi reagerte også. Har pratet med mannen også nå, endelig fikk han tid så da har vi lagt en plan!!! Kommer til å innkalle til nytt møter med rektor også, er bare 1.5 mnd siden vi hadde møte og de dro så fint frem den IOP, men de følger den IKKE nei, hun følger klassen hun-.....................

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se filmen: sånn er jeg sånn er det, mathilde!

Hvorfor blir du sur, forde hun ikke har interessen av lesing? Og det er faan mmeg lenge å sitte 2 timer og lese for en unge som ikke er interessert.

Hva m å la barnet spille da 1/2 time før sengetid, min har adhd og jeg kan ikke la min frustrasjon og irritasjon gå utover barnet mitt, hvordan vil hun da føle det, hun gjør så godt hun kan.se de positive sidene av barnet, og ros det for det. Og ett kosthold uten mat m tilsatt sukker, og melkefritt kosthold kan ha god effekt på adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morn du

Se filmen: sånn er jeg sånn er det, mathilde!

Hvorfor blir du sur, forde hun ikke har interessen av lesing? Og det er faan mmeg lenge å sitte 2 timer og lese for en unge som ikke er interessert.

Hva m å la barnet spille da 1/2 time før sengetid, min har adhd og jeg kan ikke la min frustrasjon og irritasjon gå utover barnet mitt, hvordan vil hun da føle det, hun gjør så godt hun kan.se de positive sidene av barnet, og ros det for det. Og ett kosthold uten mat m tilsatt sukker, og melkefritt kosthold kan ha god effekt på adhd.

 

Nå har HI snakket med både assistent og mann og vil innkalle til nytt møte med skolen. Synes ikke du skal "slakte" henne mer. Hun har fått masse råd og oppmuntring her, noe hun tydeligvis trengte. Alle kan trenge det når man føler at man stanger hodet mot veggen og ingen som støtter.

 

Mest sannsynlig vil barnet hennes få en bedre hverdag nå når HI har fått med seg mannen og assistenten.

 

HI- har du forresten prøvd eye-q? Det er noe man får kjøpt på helsekostbutikker og skal hjelpe på konsentrasjonen.

 

Er det kun i skolesammenheng jenta sliter, eller er det ellers og?

Kurset "De utrolige årene" er et fantastisk grep for å komme seg ut av problematiske ting som grensesetting o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt at du får tynnslitte nerver av å dra lasset alene, men sånn som jeg ser det rundt meg i familier der barn har spesielle behov er det nesten alltid lvemammaer som må kjempe for barna sine. Kjempe for at far forstår hva en diagnose betyr, kjempe for at lærere og PPt stiller opp etc etc.

 

Selvfolgelig hjelper det ikke noe at du blir utålmodig, men det vet du jo selv :-)

 

Nå så jeg jo at du har fått igang, samtale med mann, assistent og nytt møte med rektor! Klapp på skulderen fra meg :-) Du er en bra løvemamma :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...