Gå til innhold

Er det egoistisk å ville ha kun ett barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mange i min omgangskrets mener man er slem og egoistisk om man ikke vil ha flere barn. Stakkars enebarnet, som ikke får noen å leke med i oppveksten. Faktisk burde man ikke få barn i det hele tatt om man ikke vil gi dem søsken.

 

Jeg ønsker meg kun ett barn, av diverse grunner. Har søsken selv, og veldig god kontakt, men har flere venninner som er enebarn og som sier de synes de hadde en strålende oppvekst.

 

Hva med om man ikke klarer å få flere barn?

 

Anonym poster: a38925be70cb8a0583821726899a488c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SprøstektLøk

Syns ikke det er egoistisk. Heller værre om man får et barn man ikke vil ha.

 

Men, jeg må si jeg syns litt synd i det barnet som må vokse opp uten søsken og måtte ta alt ansvaret som kommer når foreldrene blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egotistisk synes jeg ikke du er,men blir kanskje trist for barnet ditt og ble enebarn, jeg hadde ikke klart meg uten Halv storebroren min og Lillebroren min,men alle føler forskjellig, og venner og familie bør jo godta at du ønsker kun 1. Jeg skal bare ha ett,men det er Medisiniske grunner,eller hadde jeg i alle fall fått 2 til :),men han får en halvbror på ca 23mnd eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære vene. Selvfølgelig er det ikke dårlig gjort ovenfor noen å bare få ett barn. Du må gjøre det som føles best for deg og dere. Barnet får nok av sosialisering i bhg, hos familie, venner etc. Ikke tenk på det. Barn har det som regel godt med foreldre som setter sine egne grenser. Og er din grense ett barn, så er det det.

 

Så kan det jo også være at livet ombestemmer deg. Men, det vet man aldri. Noen ganger kan man likevel bli overrasket.

 

Lykke til med familien og enebarnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. men du er ikke den første som opplever at det å få (kun) et barn ikke blir akseptert.

Jeg er enebarn selv og har fått to barn. Selvfølgelig fordi jeg unner barnet søsken, men mest av alt fordi jeg ønsket et barn til!

 

Det er kun dere som vet hva dere vil/orker og det bør jo respekteres.

 

Anonym poster: d3198fd86e11573c832ff18e780c7bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

 

Like egoistisk som ønsket om fleire. Ein ønsker seg barn av egoistiske grunnar, eg gjer det i alle fall. Sånn bør det også vere, kan ikkje ha det slik at vi får barn fordi samfunnet treng fleire framtidige skatteytarar eller fordi bygda treng fleire ungar for å få behalde skulen. Det må vere fordi ein verkeleg ønskar seg barnet. Eg unner alle barn å vere svært ønska..

 

Egoisme kan vere svært negativt i enkelte høve, men det er ikkje dermed sagt at det er udelt negativt. Og sjølv om motivasjonen for å få barn er egoistisk er det ikkje dermed sagt at ein er egoistisk i oppdragelsen av og i kjærleiken til barnet (barna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egotistisk synes jeg ikke du er,men blir kanskje trist for barnet ditt og ble enebarn, jeg hadde ikke klart meg uten Halv storebroren min og Lillebroren min,men alle føler forskjellig, og venner og familie bør jo godta at du ønsker kun 1. Jeg skal bare ha ett,men det er Medisiniske grunner,eller hadde jeg i alle fall fått 2 til :),men han får en halvbror på ca 23mnd eldre.

 

Det blir jo like trist for barnet ditt da. Og du har jo selv valgt å få ett enebarn?

 

Anonym poster: 7ae399b9f590c58df8a050c94bb83459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egotistisk synes jeg ikke du er,men blir kanskje trist for barnet ditt og ble enebarn, jeg hadde ikke klart meg uten Halv storebroren min og Lillebroren min,men alle føler forskjellig, og venner og familie bør jo godta at du ønsker kun 1. Jeg skal bare ha ett,men det er Medisiniske grunner,eller hadde jeg i alle fall fått 2 til :),men han får en halvbror på ca 23mnd eldre.

 

Det blir jo like trist for barnet ditt da. Og du har jo selv valgt å få ett enebarn?

 

Anonym poster: 7ae399b9f590c58df8a050c94bb83459

 

 

 

 

Så ikke før nå at det får en storebror.

 

Anonym poster: 7ae399b9f590c58df8a050c94bb83459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva andre gjør og hvilke valg de tar.

 

Men jeg ser på nabogutten hos oss. Han er enebarn. Mye alene, selv om han ofte søker til andre barn i gata.

 

Også ser jeg på mine tre gutter. De har det så utrolig gøy sammen. Tuller, tøyser, ler og har det helt fantastisk! Tror det er en berikelse med søsken! De har alltid hverandre, og slipper å stå alene med ansvaret når jeg og pappaen blir gamle...

 

Jeg hadde i hvert fall hatt evig dårlig samvittighet om vi kun hadde hatt ett barn...

 

Anonym poster: 6078791604a7c4a6453b47ec9b586fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et barn og ønsket ikke fler før etter 8-9 år.

Så jeg tror ikke det er så lurt å være bastant på at man ikke ønsker flere, du endres over år!

 

Ting jeg var fast bestemt på eller hadde sterke meninger om i starten/midten av 20 årene har endret seg når jeg er midt i 30 årene. Det er vel livets gang og erfaringen som gjør at man som person endrer seg vil jeg tro ;)

 

Dessuten, skrekken om å mistet dette ene barnet ble forsterket med årene, iallefall hos meg.

Foreldre som bare har ett barn er veldig sårbare for ulykker, de sitter helt alene tilbake. Meningen med livet er skrellet vekk..

 

Husker flere mediaoppslag der foreldrene bare hadde dette ene barnet, flere eksempler fra Utøya og har lest om trafikk/båtulykker der det eneste barnet døde.

 

Anonym poster: 16ccf59cf593a7cad2f809abf085f968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebarn ønsker seg ofte søsken, men jeg vet også om barn i søskenflokker som ønsker å være enebarn.

 

Det er uansett helt på tryne å få mange barn bare fordi andre synes du skal ha det.

 

Noen får 10 barn fordi man ønsker det, men man har ikke nok tid eller økonomi til å nå over, det er også egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få barn i det hele tatt er jo en egoistisk gjerning. Kanskje folk skulle respektere andres valg litt mer.

 

 

Anonym poster: d3198fd86e11573c832ff18e780c7bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke egoistisk! Det er fint å ha søsken, men det er fint å være enebarn også. Det er vel miljøet rundt som i bunn og grunn betyr noe, og ikke antall søsken. Man må gjøre det man selv føler er riktig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns faktisk du er egoistisk. Er selv enebarn, og søsken er og har alltid vært et savn.

Så lenge man kun bare ønsker et barn, og det ikke er fysiske eller psykiske grunner til at man ikke kan få fler, så syns jeg det er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke egoistisk. Men jeg vil ikke bare ha et barn, av flere årsaker da. Jeg synes min datter er så fantastisk så da er det jo ikke rart jeg ønsker meg flere. Flere søsken betyr jo mere lek. Men også når de blir voksne og de har mistet sine foreldre kan det være greit å ha "noen å ta av" hvis du skjønner hva jeg mener. Må være litt trist å sitte alene når foreldrene har gått bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det barnet som blir enebarn så spiller det liten rolle om foreldrene ikke KAN få flere barn eller om de ikke VIL. Alenebarn er de uansett.

 

Jeg er alene med ett barn og er 40 år. Sannsynligheten for at vesla får søken er derfor forsvinnende liten. Jeg kjenner at jeg blir lei meg over at dere mener at det er synd på henne. Jeg har selv en søster, men vi har aldri hatt spesiell kontakt, så det er ikke gitt at man har glede av søsken....

 

Anonym poster: 24830866513cc0863027a5514de943ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv enebarn og har hele livet savnet å ha søsken. Spesielt nå når jeg har blitt voksen, jeg har ingen familie på min egen alder. Bare gamle foreldre.

 

Så ja, jeg syns det er egoistiskt å velge bare å få ett barn. (det blir selfølgelig noe annet viss man ikke har helse til det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har flere barn, for det ønsket jeg meg. Syns det var fint å ha mange søsken selv.

 

Men man kan miste to barn i samme ulykke. Et av de kan bli alvorlig syk. Eller som for mannen min, han har kun en søsken og vedkommende er psykisk syk og da står mannen min igjen med alt ansvaret etter at foreldrene døde. Han ønsker ofte han var enebarn. Syns derfor det er unødvendig å få flere barn enn man vil ha. Ikke sikkert ting ender som forventet uansett.

 

Anonym poster: 495b8d24cbd0bf41709980eb932d7ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er egoistisk.

 

Har selv en storebror. Og vi har aldri lekt sammen. Så hadde med andre ord ikke "behov" for en bror for å ha noen å leke med. Det er ingen selvfølge at søsken blir venner.

 

Men syns kanskje man har et litt større ansvar for å ta med ungen på ting og sosialisere barnet om man velger å "bare" få ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fire barn og mistet ett av dem. Angrer nå på at jeg ikke fikk enda flere men men. Ikke fordi jeg tror jeg kommer til å miste flere men mest fordi jeg tenker på at det kan være godt å være flere, spesielt når man blir voksne.

 

Anonym poster: f5390e1db6ec90778ba2b940aa8ea14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det egentlig egoistisk å få barn. Når det å få barn er det som skal til for at verden går videre?

 

Når det handler om å få barn, så har antallet betydning for foreldrene, og ingen andre. De skal ha kapasitet og overskudd til å ta seg av dem også. Ikke alle har ønske om en stor familie.

 

Når det er sagt så ville jeg ikke valgt å få et barn selv, min begrunnelse er at jeg ikke ønsker at barnet skal sitte igjen i en situasjon å føle på lasten en foreldre kan være alene. Men ha mulighet for å dele den, om den skulle oppstå.

 

Men med fri vilje har vi valget å velge hvordan livet våres skal være. Om barnet ditt blir ensomt i oppveksten? Tvilsomt.

Om barnet ditt blir ensomt som ung voksen? Tvilsomt. Som voksen og inn i alderdommen. Tvilsomt.

Men om barnet ditt opplever situasjoner der det er overvekt av, eller bare voksne, ja klart vil det kjenne på ensomheten, tenke tilbake på situasjoner, og kanskje måle seg opp mot de som har søsken. Helt normalt for et enebarn å ha det slik. Samtidig som det er helt normalt å ikke ha slike tanker.

 

Men ingen kan vil leve livene for hverandre ei heller planlegge dem for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...