Gå til innhold

Hvor viktig er det at søsken navn passer sammen?


peggy08

Anbefalte innlegg

Venter nr. 3 om ikke så veldig mange mnd. Vår eldste har ett fransk navn (fant det ut nå) og yngste ett såkalt nylaget navn. Mannen i huset har navnet klart hvis det blir jente og det er ett norsk navn. Jeg tenker at kanskje vi burde holde oss til eks. ett fransk navn eller ett navn i samme stil som vår yngste datter har. Synes eks. Mathilde, Tilda - / e og Pauline er flotte navn og de er franske. Tenker dere på slike ting når dere velger navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har på en måte funnet en formel på navna, for jeg liker at de passer sammen. Det gir dem en samhørighet, siden de ikke har samme etternavn (jegv har en datter fra tidligere forhold, som, har mitt etternavn, mens våre felles barn har fars navn). Siden vi er fra ulike land, og min datter har et dobbelnavn, har vi på våre felles barn satt sammen et norskt og et engelsk/keltisk navn. Men er litt spent på hva vi finner på til nummer fire... her står vi litt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Her i familien har vi alle det jeg vil kalle klassiske navn, men det spenner fra norrønt til bibelsk. Jeg syns det er kleint med for matchende navn, som mormor og de åtte ungene, men også underlig med totalt forskjellige navn. Vet om søsken som heter Bettina, Tabitha og Hallstein, og det skurrer i hvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønns navn er av Dansk opprinelse - Lyder

Tvilingene mine sine navn er Gotisk og Gresk opprinelse - Otilie og Anton

 

Selv om opprinelsen er forskjellig, synes jeg at navnene står godt sammen.

 

Men det kan jo være andre ting som gjør at de står sammen. Navna til mine barn er jo alle mere brukt i Norge fra gamelt av, og ingen av navnene er kjempe mye brukt i dag.

 

En tin som sviger mor hengte seg opp i var at guttenavnene hadde 2 stavelser og jentenavnet hadde 4 stavelser, så folk har vel forskjellige meninger om hva som gjør at søsken navn står til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skal matche til en viss grad,men ikke være for likt heller. for eksempel Sindre og Viljar er fine sammen,mens Tone og Tove blir for likt. og Andreas og Saga blir altfor forskjellig etter min mening. Mathilde er jo et nydelig navn da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at de tilhører samme genre ja! F.eks. Tora, Jessica og Emil klinger dårlig som søskennavn! Men om et navn er langt, som Isabell, og det andre kort, som Leah, så synes jeg ikke det har noe å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så opptatt av om navn har samme sjanger eller ikke. Hvis jeg syns det klinger noenlunde bra sammen. Nå skal jo ikke søsken presenteres sammen hele livet, så greit at navnet gir de en egen identitet.

Det eneste som blir litt rart for meg er å ha et barn med dobbeltnavn og ett uten. Da må isåfall det enkle navnet være like langt som de doble tilsammen.

 

Men det er klart at å kalle en evt datter for Michelle også kalle en evt sønn for Knut, blir kanskje rart, men alikevel noe man kan vende seg til, og som sannsynligvis klinger bedre sammen jo mer man sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syntes at navna kan vere heilt ulike, fra forskjellige sjangrar, med ulike lengder, nokre kan ha dobbelt navn andre lange navn og andre korte navn.

 

Mia, Elvida, Kristine, Eira, Siri, Kornelius, Andreas, Kurt, Karen kunne godt vert sosken. Men eg syntes ikkje at tre navn kan vere i samme stil og eit navn skiller seg ut. Mia, Eir, Siri, Ylva og Isabella Syntes eg blir litt feil. Eller Aleksander, Sebastian, Benjamin og Tor blir litt feil. Men Aleksander, Brage, Timian og Andreas passer fint og Isabella, Ylva, Elvida, Benita passer sammen.

Eg syntes at to navn kan ha samme forbokstav dersom to andre i soskenflokken har andre forbokstavar. Dersom tre navn har fellestrekk boer fjerdemann ogsaa faa navn som passer. Dersom dei forste navna blir ulike stiller ein seg fritt naar det gjelder resten av soskenflokken. Eg syntes at det er viktigare at ein oppdrar barna til aa vere seg sjolv og at ein oppmuntrer dei til aa vere individer ikkje berre ein del av ein soskenflokk. Det syntes eg navna boer reflektere... Enda viktigare syntes eg det blir med tvillingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Kommer an på hva du mener med "passer sammen". At de må rime på samme bokstav syns jeg er krampaktig. Min skrekkhistorie er hun som går rundt og heter Phøbe fordi broren het Philip, og det "måtte" jo begynne på samme bokstaver...

 

Kjenner også en familie der de ble skikkelig i beit med barn nr 4, fordi alle de andre hadde dobbeltnavn med 3 bokstaver først og 5 bokstaver etterpå, da kunne jo ikke den siste ha bare ett navn!

 

Jeg syns ikke det å "passe sammen" trenger å være helt nede på bokstavnivå. Men jeg syns Charlene og Gunnbjørn er merkelige søskennavn, for å si det slik. Da ville jeg ha valgt enten Charlene og Freddy, eller Ingeborg og Gunnbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig at de passer sammen, med noenlunde samme opphav. Men ikke så steilt at alle må være latinske f.eks. latinske, greske og hebraiske kan fint matches. Jeg grøsser når jeg hører kombo'er som Felix Oddbjørn, Sunniva Chanett etc. Det hjelper på ingen måte at klangen kan godkjennes... At navnene rimer synes jeg ikke er noe særlig, så når det kommer til det bør de være "selvstendige".

 

Vet flere trekker frem at de ikke skal henge sammen fore resten av livet, men det gjør de jo! De er foreldrenes barn del av en familie. For meg hadde det vært utenkelig å ikke matche navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg fletta om navn har samme opprinnelse, og jeg syns mismatch kan være kult (eksempelvis ett dobbeltnavn og et enkelt). MEN superstaute norrøne navn av typen Oddbjørn og Hallgeir bør liksom ikke blandes med Mio Leander og Leah Emilia, det blir litt useriøst. Det kommer helt an på navnet, men jeg mener et norsk navn helt fint kan stå med franske eller nyskapte navn. Veldig vanskelig å svare når vi ikke aner hva navnene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig temmelig likeglad med om navnet opprindelig er fransk, tysk, keltisk, gresk eller hvor det stammer fra.

For meg er det viktig at det klinger bra sammen. Ikke for at deres navn til evig tid skal stå på samme dørskilt men det er litt greit når man skal rope dem inn til middag f eks.

Og så skal det helst ikke være en ufrivillig komisk kombinasjon eller så likt at man altid sier feil.

Jeg synes det bliver litt krampaktig når folk f eks synes Ida er så fint men ikke kan bruke det fordi storebror heter Jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handla d om å finne noe likt i navna..

D har mye med interesse og hva man syns er fint. Og siden nr1 har topplistenavn(ble d året han er født-og han er født tidlig på året)så ville eg unngå d med nr 2.

Første heter Markus,tenkte aldri eg skulle ha et bibelsk navn når nr2 kom. Så ho heter Tiril Sofie. Når nr3 er på vei tenkte eg at da måtte ho få TO navn..men ho skal heite Hermine.

Så d som er felles hos mine er: 2 el flere stavelser og at alle har R i navnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg at hvert barn er et individ, og at det bare er i et visst antall av livet at man hyppig omtales ilag som søsken. Derfor er å velge navn som er fine for seg selv og ikke ilag viktigst. Samtidig er jeg enig i at det er litt corny med helt ulike navn. Kjenner et søskepar som heter Sondre og Bianca og synes det er merkelig kombinasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke egentlig om hvor navnet er i fra, men er opptatt av at de skal passe litt sammen:)

Men det er egentlig litt tilfeldig at både gutten og jenta vår fikk like kort navn, men vi syns de to navnene passa sammen.

Eira og Aron:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje problemet med Sondre og Bianca eg, dei er ca like lange, begge er norsk uttale. Greit nok at dei er fra forskjellige tider men har det noko aa sei da?

 

Eira og Aron er jo nesten laga for kvarandre, hoyrest ut som sosken i ein forteljing, syntes begge navna er nydelige. Stort sett faar sosken navn som passer sammen med det til felles at dei begge gaar under foreldrenes smak og stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...