Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke klippe neglene på baby?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og når kan man begynne å gjøre det?

 

Vet at man ikke skal det, så har aldri gjort det. Bare revet de når jeg bader baby, når de er klare for å rives. Altså når det kommer en rift i neglen/halve neglen er revet av seg selv.

 

Svigermor hadde baby en natt for 2 uker siden, og da kom baby hjem med 10 klipte negler. Så ikke dette før jeg kom hjem og merket jeg kokte litt når jeg så det. For man klipper ikke neglene på baby. Hun sa ikke engang til meg at hun hadde gjort det/spurte på forhånd.

 

Nå vil hun passe baby igjen, og jeg har lyst til å si ifra om dette. Så slår det meg, hvorfor skal man egentlig ikke klippe de? Må liksom ha en god grunn for at denne dama skal respektere det jeg sier.

(Og nei jeg vil i utgangspunktet ikke ha barnefri, eller at hun skal ha baby, men hun har så lyst, sier hun, og siden hun akkurat er frisk fra kreft skjønner jeg egentlig at hun vil ha litt ekstra barnebarnkos for tiden. Baby er 2 mnd forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Aldri hørt noe om at man ikke skal klippe, det vi fikk beskjed om på barselen om den delen av stellet, var å være forsiktig når vi klippet negler, for man kan lett komme til å klippe litt hud på fingeren ol, så det letteste var nok å rive/bite de av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på barsel sa at det var så lett å få neglerotbetennelse for man klipte feil. De sa når babyen var 3 måneder kunne man begynne å klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby har forresten begynt å klore seg mye i ansiktet etter neglene ble klipt, men tviler på at svigermor svelger det at det har aldri skjedd før hun klipte de. Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira bjeffer!

Jeg har også hørt at man skal rive, ikke klippe. Men må innrømme at jeg aldri har visst grunnen.

Må samtidig si at jeg ikke har fått til dette, så begge mine har alltid fått klippet neglene fra de var små.

 

Her er en link om negleklipping hos spedbarn:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/negleklipping-hos-spedbarn-14207.html?page=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var pga infeksjonsfaren til nyfødte om man fikk sår/klipte i huden.

 

Men jeg klipte neglene når han var rundt 2 måneder tror jeg....skal ikke si det helt sikkert men mener å huske at vi ikke ventet så lenge med å klippe... fikk det liksom ikke til....

Endret av T82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har klipt neglene til alle mine tre og ingen ting har skjedd.. Mine klarte seg sånn i ansiktet og det gjør dem når dei får for lange negler uansett om dei er klipt eller ei... Så ser ikkje ekt hvorfor du skal være sur på svigermor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen almenn regel som sier du ikke skal klippe. Jeg har imidlertid aldri turt å klippe neglene på tutta mi. Det verste jeg vet er å klippe negler til andre, for jeg er så redd for å klippe feil.

 

Svigermor mente nok bare godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid klipt på mine. Har også hørt at de anbefaler det, fordi når man river er det fort å rive for mye. Men det er vel kanskje delte meninger om det også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke klippe på nyfødte fordi: Man da også veldig lett kan klippe i fungertuppene. Man skal heller ikke rive fordi: man da lett kan få en infeksjonsport på "enden" av neglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke klippe på nyfødte fordi: Man da også veldig lett kan klippe i fungertuppene. Man skal heller ikke rive fordi: man da lett kan få en infeksjonsport på "enden" av neglen.

Hva skal man gjøre da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid klipt neglene på mine, så lenge man er forsiktig så går det jo bra.

 

Syns heller du kan si det som det er til svigermor, at du ikke har lyst å ha baby på overnatting der nå, istedenfor å krangle om negleklipping. Babyen er etter min mening for liten til å sove borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man helst ikke skal klippe, er at man kan få skarpe kanter på negelen. Om babyen klorer seg i ansiktet, vil den da fort få sår. Rive er bedre. Når negelen er så lang at den knekker, er det trygt. Eller man kan bite. Eller iallfall det jeg har lært, og har gjort med mine 5 barn.

sikkert ikke krise om man klipper, så lenge man er forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster sa til meg at det var best å rive dem, fordi de da holdt seg myke lenger. Klipper man blir de stivere fort, og de kan lett klore seg. Eller no sånt.. Men er vel ingen krise, HI. Holder med Leona: Bare si at du ikke ønsker å ha barnet borte, og ikke skyld på negleklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan hun ikke få låne baby litt på dagtid da istedet? Du trenger da ikke sende fra deg baby hele natten? Er jo sikkert godt for deg med litt alenetid på dagtid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...