Gå til innhold

Hvordan foregår parterapi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber ved familievernkontor og kan fortelle litt om hvordan jeg legger opp timene.

 

Dere kommer inn, jeg sjekker at navn, adresse og telefonnummer er riktig. Tilbyr kaffe og så åpner jeg med: "Dere har valgt å kontakte oss. Hva er det dere ønsker å ta opp?" og så spiller jeg ballen over til paret for det er paret som skal fortelle og definere sine problemer, det er de som skal finne veien og de som skal jobbe mot målet, helst sammen.

Min jobb er å stille de rette spørsmålene, lytte, hjelpe til, heie på sidelinja, gi dere vetktøy så dere kan jobbe sammen utenom timene og motivere dere til å klare å jobbe gjennom problemene.

 

Jeg lar paret selv i størst mulig grad selv styre timene. Det er deres time. Ikke min.

 

Ble du noe klokere nå? Eller? Bare spør mer om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vet jo ikke om det er det som er det rette for oss heller. Men vi vokser bare fra hverandre nå. Blir meg venner og romkamerater enn kjærester og samboere.

Har ikke snakket med han om det heller, bare kikket litt på nett.

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vet jo ikke om det er det som er det rette for oss heller. Men vi vokser bare fra hverandre nå. Blir meg venner og romkamerater enn kjærester og samboere. Har ikke snakket med han om det heller, bare kikket litt på nett. :(

 

Da bør dere sette dere ned og snakke om dette. Vil dere forsøke å redde forholdet og å styrke parrelasjonen? Eller vil dere gå fra hverandre?

 

Dersom dere blir enige om å gi forholdet et forsøk så er det ikke så dumt å gå til parterapi. Det er mange som kommer styrket ut av at noen nye, og objektive, øyne ser på forholdet, kanskje stiller spørsmål som paret ikke har tenkt over, som kan skape nye refleksjoner og tanker, som kan gi motivasjon til å fortsette og til å klare det.

 

#2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Hadde det vært bare oss to så hadde det vært enkelt å bare ta en pause, men når det er barn inni bildet så blir det straks litt verre. Jeg vil jo at de skal vokse opp med en mamma og pappa som bor sammen.

 

Nå er vi bare to stk som bor sammen og er irriterte hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Hadde det vært bare oss to så hadde det vært enkelt å bare ta en pause, men når det er barn inni bildet så blir det straks litt verre. Jeg vil jo at de skal vokse opp med en mamma og pappa som bor sammen. Nå er vi bare to stk som bor sammen og er irriterte hele tiden.

 

Da synes jeg at dere kan gi parterapi en sjangse. Bestill en time sammen og se hvordan det er. Etter første time sammen så kan dere velge å ta noen timer hver for dere, om dere ønsker det. Jeg bruker å tilby det til par som står veldig langt fra hverandre og som har mye å sortere. Da kan de gå hver for seg noen timer og så komme sammen igjen som par til samtale sammen. For mange er det en god løsning.

 

Håper dere finner ut av det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar! :) Koster det mye forresten?
Det er gratis hos familievernkontoret :)

 

Så bra! Penger er blandt annet en av tingene vi alltid krangler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne som oss? Mannen min og jeg har time i morgen. Mannen min har bestemt seg for å flytte, han er veldig sta og jeg er overbevist om at an ikke skjønner knsekvensene av det han gjør.

 

Han tror at alt skal være som før, bare at han skal bo et annet sted. Han skal få bedre økonomi av dette, han skal få mer tid til å studere ved siden av jobbe, han skal jobbe masse ekstra. Samtidig som han skal hente barna i hverdagen hverdag han slutter tidlig.

 

Forholdet til barne mener han ikke kommer til å påvirkes i det hele tatt. Dette er hans ord. Jeg er redd han kommer til å våkne en dag å skjønne at han tok veldig feil, men da kommer det til å være for sent.

 

Hvis jeg prøver å snakke med an om dette, så sier han at jeg prøver å true han eller at jeg bare sier slikt for å gi han dårlig samvittighet.

 

Tror du det er noe håp for oss? Vil psykologen vi skal snakke med hjele meg med å bekrefte de mange logiske bristene i tankegangen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne som oss? Mannen min og jeg har time i morgen. Mannen min har bestemt seg for å flytte, han er veldig sta og jeg er overbevist om at an ikke skjønner knsekvensene av det han gjør. Han tror at alt skal være som før, bare at han skal bo et annet sted. Han skal få bedre økonomi av dette, han skal få mer tid til å studere ved siden av jobbe, han skal jobbe masse ekstra. Samtidig som han skal hente barna i hverdagen hverdag han slutter tidlig. Forholdet til barne mener han ikke kommer til å påvirkes i det hele tatt. Dette er hans ord. Jeg er redd han kommer til å våkne en dag å skjønne at han tok veldig feil, men da kommer det til å være for sent. Hvis jeg prøver å snakke med an om dette, så sier han at jeg prøver å true han eller at jeg bare sier slikt for å gi han dårlig samvittighet. Tror du det er noe håp for oss? Vil psykologen vi skal snakke med hjele meg med å bekrefte de mange logiske bristene i tankegangen hans?

 

Om dere hadde kommet til meg så ville jeg spurt ham om hvordan han praktisk tenker at denne samværsordningen skal fungere for barna og om han kjenner til dette med at barn trenger forutsigbarhet i hverdagen? Så tenker jeg at jeg ville spurt om det er greit at jeg sier noe som barn, barn i samlivsbrudd, barn og forutsigbarhet og om hvordan andre i samme situasjon har løst slike "problemer".

 

Jeg forstår det slik at dere skal til mekling og i mekling så kan man tillate seg, som terapeut, å styre mer av samtalen og å være både mer klar og litt streng. Jeg plikter også å fortelle dere noe om barns rettigheter, retten til å bli hørt og i mange tilfeller så ber jeg også om å få snakke med barna.

 

Jeg påpeker alltid at det er deres barn og at dere som foreldre kjenner barna deres best, men jeg ser også at i mange tilfeller så er foreldrenes beste ikke alltid det samme som barnas beste.

 

I mekling så skal dere skrive en samværsavtale. Den kan være løs og ledig, og den kan være såpass fast og stram helt ned til klokkeslettet. Meningen med avtalen er at alle de innvolverte, både foreldre og barn, skal ha en avtale som sier noe om hvordan hverdagen vil bli fremover, hvordan feriene skal fordeles og hvordan dette skal foregå.

 

Jeg snakker aldri noen fra separasjon eller brudd når de kommer til mekling. Det har ingenting i meklingen å gjøre, det er parsamtaler slike ting må tas opp, for en meklingstime dreier seg i all hovedsak om barna, omsorg, hovedsomsorg, samvær og hvor, og hvordan, dette skal løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne som oss? Mannen min og jeg har time i morgen. Mannen min har bestemt seg for å flytte, han er veldig sta og jeg er overbevist om at an ikke skjønner knsekvensene av det han gjør. Han tror at alt skal være som før, bare at han skal bo et annet sted. Han skal få bedre økonomi av dette, han skal få mer tid til å studere ved siden av jobbe, han skal jobbe masse ekstra. Samtidig som han skal hente barna i hverdagen hverdag han slutter tidlig. Forholdet til barne mener han ikke kommer til å påvirkes i det hele tatt. Dette er hans ord. Jeg er redd han kommer til å våkne en dag å skjønne at han tok veldig feil, men da kommer det til å være for sent. Hvis jeg prøver å snakke med an om dette, så sier han at jeg prøver å true han eller at jeg bare sier slikt for å gi han dårlig samvittighet. Tror du det er noe håp for oss? Vil psykologen vi skal snakke med hjele meg med å bekrefte de mange logiske bristene i tankegangen hans?

 

Om dere hadde kommet til meg så ville jeg spurt ham om hvordan han praktisk tenker at denne samværsordningen skal fungere for barna og om han kjenner til dette med at barn trenger forutsigbarhet i hverdagen? Så tenker jeg at jeg ville spurt om det er greit at jeg sier noe som barn, barn i samlivsbrudd, barn og forutsigbarhet og om hvordan andre i samme situasjon har løst slike "problemer".

 

Jeg forstår det slik at dere skal til mekling og i mekling så kan man tillate seg, som terapeut, å styre mer av samtalen og å være både mer klar og litt streng. Jeg plikter også å fortelle dere noe om barns rettigheter, retten til å bli hørt og i mange tilfeller så ber jeg også om å få snakke med barna.

 

Jeg påpeker alltid at det er deres barn og at dere som foreldre kjenner barna deres best, men jeg ser også at i mange tilfeller så er foreldrenes beste ikke alltid det samme som barnas beste.

 

I mekling så skal dere skrive en samværsavtale. Den kan være løs og ledig, og den kan være såpass fast og stram helt ned til klokkeslettet. Meningen med avtalen er at alle de innvolverte, både foreldre og barn, skal ha en avtale som sier noe om hvordan hverdagen vil bli fremover, hvordan feriene skal fordeles og hvordan dette skal foregå.

 

Jeg snakker aldri noen fra separasjon eller brudd når de kommer til mekling. Det har ingenting i meklingen å gjøre, det er parsamtaler slike ting må tas opp, for en meklingstime dreier seg i all hovedsak om barna, omsorg, hovedsomsorg, samvær og hvor, og hvordan, dette skal løses.

 

Vi har ikke avtalt time til mekling, men patterapi eller hva det heter.

 

Det som skremmer meg er at det ikke er realistisk det han sier. Og det at han blir sur på meg når jeg prøver å forklare han eller eller stiller krav tilbake.

 

Barna våre er små. De er ca to og tre år. Han er helt enig i at de skal bo hos meg fast, og per i dag har ikke han et sted å bo der han kan ha barna på samvær. Så han vil, og jeg er til dels enig, at han har samvær med de hjemme her hos meg på dager da jeg velger å være borte.

 

Men jeg kan ikke ha det slik at jeg ikke kan komme hjem til mitt eget hjem fordi han er der. Da er det jeg som er vanskelig, i følge han.

 

I det store å det hele virker det ikke som om han forstår hvorfor denne situasjonen er vanskelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne som oss? Mannen min og jeg har time i morgen. Mannen min har bestemt seg for å flytte, han er veldig sta og jeg er overbevist om at an ikke skjønner knsekvensene av det han gjør. Han tror at alt skal være som før, bare at han skal bo et annet sted. Han skal få bedre økonomi av dette, han skal få mer tid til å studere ved siden av jobbe, han skal jobbe masse ekstra. Samtidig som han skal hente barna i hverdagen hverdag han slutter tidlig. Forholdet til barne mener han ikke kommer til å påvirkes i det hele tatt. Dette er hans ord. Jeg er redd han kommer til å våkne en dag å skjønne at han tok veldig feil, men da kommer det til å være for sent. Hvis jeg prøver å snakke med an om dette, så sier han at jeg prøver å true han eller at jeg bare sier slikt for å gi han dårlig samvittighet. Tror du det er noe håp for oss? Vil psykologen vi skal snakke med hjele meg med å bekrefte de mange logiske bristene i tankegangen hans?
Om dere hadde kommet til meg så ville jeg spurt ham om hvordan han praktisk tenker at denne samværsordningen skal fungere for barna og om han kjenner til dette med at barn trenger forutsigbarhet i hverdagen? Så tenker jeg at jeg ville spurt om det er greit at jeg sier noe som barn, barn i samlivsbrudd, barn og forutsigbarhet og om hvordan andre i samme situasjon har løst slike "problemer". Jeg forstår det slik at dere skal til mekling og i mekling så kan man tillate seg, som terapeut, å styre mer av samtalen og å være både mer klar og litt streng. Jeg plikter også å fortelle dere noe om barns rettigheter, retten til å bli hørt og i mange tilfeller så ber jeg også om å få snakke med barna. Jeg påpeker alltid at det er deres barn og at dere som foreldre kjenner barna deres best, men jeg ser også at i mange tilfeller så er foreldrenes beste ikke alltid det samme som barnas beste. I mekling så skal dere skrive en samværsavtale. Den kan være løs og ledig, og den kan være såpass fast og stram helt ned til klokkeslettet. Meningen med avtalen er at alle de innvolverte, både foreldre og barn, skal ha en avtale som sier noe om hvordan hverdagen vil bli fremover, hvordan feriene skal fordeles og hvordan dette skal foregå. Jeg snakker aldri noen fra separasjon eller brudd når de kommer til mekling. Det har ingenting i meklingen å gjøre, det er parsamtaler slike ting må tas opp, for en meklingstime dreier seg i all hovedsak om barna, omsorg, hovedsomsorg, samvær og hvor, og hvordan, dette skal løses.
Vi har ikke avtalt time til mekling, men patterapi eller hva det heter. Det som skremmer meg er at det ikke er realistisk det han sier. Og det at han blir sur på meg når jeg prøver å forklare han eller eller stiller krav tilbake. Barna våre er små. De er ca to og tre år. Han er helt enig i at de skal bo hos meg fast, og per i dag har ikke han et sted å bo der han kan ha barna på samvær. Så han vil, og jeg er til dels enig, at han har samvær med de hjemme her hos meg på dager da jeg velger å være borte. Men jeg kan ikke ha det slik at jeg ikke kan komme hjem til mitt eget hjem fordi han er der. Da er det jeg som er vanskelig, i følge han. I det store å det hele virker det ikke som om han forstår hvorfor denne situasjonen er vanskelig for meg.

 

Om dere skal til parterapi så er det naturlig å ta opp ting som kan hjelpe dere og styrke dere som par. Brudd og samværsproblemer er ikke naturlig å ta opp der, for å ta opp slike ting er verken med på å føre dere sammen eller til å hjelpe dere som par.

 

Vet dere hvorfor dere skal dit og hva som er formålet med samtalen? å gi forholdet et nytt forsøk (partetapi), å styrke parforholder (parterapi), brudd og samvær (mekling), foreldresamtale (par som allerede har brutt opp eller par som har problemer med barna sine - type adferdsvansker, mobbing, selvmordstanker etc.)

 

Kanskje best at du tenker litt igjennom hva du vil med samtalen, med forholdet og for barna til i morgen. Og kanskje at dere snakker litt sammen om dette før samtalen?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen min har vært til en time med parterapi. Det var en koselig dame, og det var ikke ubehagelig å snakke om det som var vanskelig med henne. Vi fryktet litt at det skulle bli graving i problemene, det følte vi at ikke hadde noe for seg.

 

Hun hadde fått litt bakgrunnsinfo av meg, og hun spurte om jeg fremdeles stod for den versjonen, eller om oppfatningen min hadde endret seg med tiden. Hun kastet helst ballen til oss, spurte hva vi tenkte, og hva vi mente. Hun bekreftet at forslagene våre var konstruktive.

 

Så egentlig følte jeg at hun hjalp oss to å snakke sammen, og ga oss en bekreftelse på at vi var på riktig spor.

 

Kaffe fikk vi ikke da, men vi fleipa med det etterpå at hun sikkert var redd vi skulle hive den på hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tar deg tid til å svare meg. Setter veldig pris på det!

 

Formålet med timen var det at mannen min ønsket å flytte, jeg ønsker vi skal prøve og han har gått med på at vi skal gå til parterapi.

 

Men i mellomtiden er jeg usikker på om han virkelig er interessert i å prøve eller om han har gått med på det for å få meg til å slutte å forsøke å overtale han til å bli.

 

Jeg mener fortsatt at det beste for oss er at vi prøver, men mannen min har gått på en smell psykisk og ser ingen annen utvei enn å flytte.

 

Derfor er jeg redd hans problemer ikke kommer til å bli borte ved å flytte fra den eneste familien han har, som er veldig glade i han. Og jeg vet at mange av grunnene han at for å ønske å flytte er problemer vi kan komme oss igjennom hvis vi prøver. Jeg vet også at argumentene han har for å flytte ikke holder mål.

 

Jeg håper psykologen kan hjele han, for jeg kan ikke hjelpe han tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tar deg tid til å svare meg. Setter veldig pris på det! Formålet med timen var det at mannen min ønsket å flytte, jeg ønsker vi skal prøve og han har gått med på at vi skal gå til parterapi. Men i mellomtiden er jeg usikker på om han virkelig er interessert i å prøve eller om han har gått med på det for å få meg til å slutte å forsøke å overtale han til å bli. Jeg mener fortsatt at det beste for oss er at vi prøver, men mannen min har gått på en smell psykisk og ser ingen annen utvei enn å flytte. Derfor er jeg redd hans problemer ikke kommer til å bli borte ved å flytte fra den eneste familien han har, som er veldig glade i han. Og jeg vet at mange av grunnene han at for å ønske å flytte er problemer vi kan komme oss igjennom hvis vi prøver. Jeg vet også at argumentene han har for å flytte ikke holder mål. Jeg håper psykologen kan hjele han, for jeg kan ikke hjelpe han tydeligvis.

 

Da skjønner jeg litt mer og jeg håper dere får hjelp, at han får hjelp kanskje også på siden av dette til å kunne få snakke om, sortere ut og hjelp til å takle det han personlig sliter med alene slik at dere sammen igjen kan finne veien tilbake.

 

Håper det løser seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Reklame og annonsering for varer og tjenester, også når disse er gratis.

 

Kira

Brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Reklame og annonsering for varer og tjenester, også når disse er gratis.

 

Kira

Brukermoderator

Jeg lure på om mitt innslag er blitt fjernet uten at jeg er blitt informert? Jeg ved ikke om mitt innslag ble betraktet som reklame, det vil jeg da beklage hvis det var tilfelle. Og omvendt gjeren vite. 

 

 

Er du seriøst en parterapaut? heheh ;)

 

Anonymous poster hash: f5fd6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Reklame og annonsering for varer og tjenester, også når disse er gratis.

Kira

Brukermoderator

 

Jeg lure på om mitt innslag er blitt fjernet uten at jeg er blitt informert? Jeg ved ikke om mitt innslag ble betraktet som reklame, det vil jeg da beklage hvis det var tilfelle. Og omvendt gjeren vite.

Vi har ikke for vane å informere den enkelte bruker hver gang vi sletter et innlegg, både fordi det er tidskrevende og fordi det ofte er anonyme innlegg. Vi legger igjen en kommentar i tråden slik jeg har gjort ovenfor, og der ser du også begrunnelsen for hvorfor innlegget ditt ble slettet.

 

Kira

Brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Reklame og annonsering for varer og tjenester, også når disse er gratis.

 

Kira

Brukermoderator

Jeg lure på om mitt innslag er blitt fjernet uten at jeg er blitt informert? Jeg ved ikke om mitt innslag ble betraktet som reklame, det vil jeg da beklage hvis det var tilfelle. Og omvendt gjeren vite. 

 

 

Er du seriøst en parterapaut? heheh ;)

 

Anonymous poster hash: f5fd6...e07

 

Jo, er et seriøst parterapeut, og hjælper par i vest-agder. Jeg er en dansk mann som har laget en privat praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...