Gå til innhold

Barnet mitt blir mobbet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten har gått tre uker på ungdomsskolen og vil ikke på skolen mer. Han har vært 3 dager hjemme allerede og i dag er 4 dag.

Han er umoden, noe han har vært helt siden første skoledag på barneskolen.

Han synes alt er vanskelig, han blir mobbet når han sier noe feil i timen og lærerne bryr seg ikke. De sier aldri noe imot. Han har vondt.

 

I dag begynte dagen med at han ikke ønsket å stå opp, jeg måtte ta av dyna før han rørte seg, og småkjefte. (har flere barn, så stress nok om morgenen)

Jeg ordnet en av hans plikter(lage skolemat) mens han skulle ordne seg selv(vaske, pusse, huske mobil, nøkler til skolen osv.)

 

Jeg har laget et skjema med plikter både for kvelden før skole og om morgenen for å prøve å hjelpe han å huske alt som må huskes. Jeg fant ham hengende over lappen, uten å ha gjort noe av det jeg sa.

Han nektet å dra. Jeg blir kjempestressa, klokken går og det nærmer seg skolestart. Jeg ser vi ikke rekker det. Nå vil han ikke fordi han får anmerkning, og detter ned i ordenskarakter. (her glemt/kommet for sent 4 gang før) Han er livredd for dette.

 

Jeg gråter og forteller at dette ikke går lengre, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han gråter og tør ikke gå på skolen. Han sier han ikke har gjort leksene til i dag, og dette spurte jeg han om i går kveld - jo de var gjort. Han forteller gråtende i dag at det er umotiverende og tungt. Jeg sier han må si ifra, jeg hjelper til. Men den negative settingen har gjort at han ikke ønsker å gjøre noe. Helst bare spille pc-spill(snille sådan), besøke venner og dra på trening.

 

Jeg klarer å sette han i bilen kl 08.30 og vi kjører mot skolen. Jeg prøver å fortelle at han har få valg, dette har alle barn måttet gjøre og han gråter hele veien.

Når vi kommer frem gråter vi begge, da han forteller at han ikke klarer å lære på skolen, dette er for hardt for ham. Han sier også at han ikke klarer å gå inn nå når klokken er 08.45.

 

Jeg må ta han med hjem. Så her sitter vi, og jeg vet ikke hvordan jeg skal ta tak i dette. Jeg vet jeg må snakke med rektor, men hvordan ta opp dette?

 

Jeg snakket med rådgiver både i vår og etter skolestart der jeg snakket om at gutten hadde blitt mobbet på barneskolen(byttet skole) og spurte hvordan mobbingen var på denne ungdomsskolen. De hadde kjempegode resultat, veldig lite mobbing.

 

Han ønsker ikke å gjøre noen av pliktene jeg setter, og dette har laget forholdet vårt lite varmt i det siste. Jeg har flere jeg må tenke på, og mener han må ta mer ansvar. Dette er tungt for ham, - han som alltid har vært en slik flott gutt!

 

Jeg prøver å være streng når han ikke hører etter, og han mister goder som pc/tv/mobil resten av dagen eller 1 døgn når jeg mener han ikke gjør det jeg sier. Så jeg er ingen hønemor som bare dikker. Jeg har som sagt flere barn, og mener jeg må han noe kontroll over alle barna.

 

Jeg vet ikke...jeg har bare lyst å gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk helt vondt inni meg nå:( stakkars gutten din. Jeg ville nok tatt kontakt med skolen, ingen barn skal bli mobbet og skolen bør gjøre alt for at dette ikke skal skje( selv om jeg vet det altfor ofte ikke hjelper )

Tror du han kan trenge psykolog hjelp? Har ikke så mange råd, men sender dere en god klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ha sa gråtende: " - mamma, du vet ikke hvordan det er i dag du, det kommer ut på facebook med en gang."

 

HI

Hva kommer ut på Facebook? At han ikke var på skolen? Hvis de mobber han på Facebook så anmeld det til politiet med engang, kontakt rekor ska gjør det du kan. Er ikke sikkert politet gjør noe, men er verdt ett forsøk.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Stakkars stakkars gutt! :( Huff, får helt vondt av han! Her må du bare ta kontakt med lærer, rektor og inspektør (om det er slikt på deres skole) avtal ett møte og si "Hva har dere tenkt å gjøre for at min sønn skal ha en fin skolehverdag?"

Og ikke gi deg, du må ALDRI gi deg når det gjelder og kjempe for dine barn! Jeg vet så godt hvordan det er å bli mobbet, så vondt at det smerter og tenke på det enda. Han roper om hjelp, du må se han!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ha sa gråtende: " - mamma, du vet ikke hvordan det er i dag du, det kommer ut på facebook med en gang." HI

 

 

Huff, nå fikk jeg frysninger... Kan ikke være lett nå for tida.. Stakkars gutten din...har ikke noen gode råd. Men håper inderlig det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, fikk helt vondt av å lese dette! :(

Jeg ville gjort som Pepper, ta kontakt med skolen, forklar alvoret. Spør gutten din om det er en lærer han stoler/liker spesielt, og gå til ham/henne i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer ut på Facebook? At han ikke var på skolen? Hvis de mobber han på Facebook så anmeld det til politiet med engang, kontakt rekor ska gjør det du kan. Er ikke sikkert politet gjør noe, men er verdt ett forsøk.!

 

Alt mulig havner på facebook... Dessverre er unger utspekulerte, og temmelig kjappe med å fjerne ting hvis de får vite at noen har "sladra"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars stakkars gutt! :( Huff, får helt vondt av han! Her må du bare ta kontakt med lærer, rektor og inspektør (om det er slikt på deres skole) avtal ett møte og si "Hva har dere tenkt å gjøre for at min sønn skal ha en fin skolehverdag?" Og ikke gi deg, du må ALDRI gi deg når det gjelder og kjempe for dine barn! Jeg vet så godt hvordan det er å bli mobbet, så vondt at det smerter og tenke på det enda. Han roper om hjelp, du må se han! Lykke til!

 

Takk til dere begge, jeg sitter å tørker tårer nå. Facebook blir brukt til å spre sleivete kommentarer om skolehverdagen og han takler ikke dette.

Jeg må gjøre noe, ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg har selv en datter som går på ungdomsskolen, og som ble (blir) mobbet.

Tok det regelmessig opp med lærere på barneskolen. men det ble verre på ungdomsskolen. Er en gutt og han mobber på flere. Men, har nå sett seg ut datteren min. Syntes det var vanskelig i begynnelsen da jeg ikke helt viste hvor alvorlig dette var. Hun er i tillegg ganske tøff, og prøver å stå imot.

Her kontaktet vi først lærerne, og krevde møte med rektor og foreldre. Skolen her har sviktet totalt. For reglene her sier at foreldre skal kontaktes når det er mobbing. Her hadde tilogmed lærere/rektor møte med datteren min uten at vi ble informert..

Uansett; ting ble ikke bedre etter møtet vi hadde. Vi fikk fattet et vedtak at han ble holdt vekke fra datteren min i friminuttene for en periode. Så kontaktet vi politiet. De hadde møte med alle parter.

Ting er litt bedre. Han er iallfall blitt flinkere å skjule det... Nå er mobberen fylt 15 år, og vi har gitt beskjed om at vi politianmelder om det skjer mer. Lærerene prøvde faktisk legge skyld på datteren min, men det kom de ikke langt med... Politiet var utrolig støttende!

Lykke til! Kanskje ppt kan hjelpe gutten deres også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg ungdomsskolebarn, men jeg har yngre barn, derav et med diagnoser og mye oppfølging, og ut i fra innlegget ditt, synes jeg det første du bør gjøre, er å be om et møte med kontaktlærer, eventuelt snakke med kontaktlærer om det i telefonen, dersom det ikke er mulig med et møte raskt.

 

Du kan også skrive et brev til skolen (rektor) der du klager på det psykososiale miljøet ved skolen. Mer informasjon om rettigheter dere har og plikter skolen har, finner du her: http://www.udir.no/Regelverk/artikler_regelverk/Elevane-sitt-skulemiljo/ Merk at det ikke er skolens opplevelse av det psykososiale miljøet som teller, men elevens, og det plikter skolen å ta på alvor. Skriver du en klage, plikter de å gi deg et skriftlig svar.

 

Siden han alltid har vært umoden og sliter med skolefag og det sosiale på skolen, kan du også vurdere om du skal be skolen kontakte PPT for en vurdering og du kan også kontakte fastlegen for henvisning til bup, dersom du mener at problemene er så store at han trenger hjelp (dvs. samtale med psykolog/behandling eller utredning for om det kan være diagnoser som ligger bak vanskene hans.)

 

Jeg skjønner at du har det vanskelig nå! Sender en stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer ut på Facebook? At han ikke var på skolen? Hvis de mobber han på Facebook så anmeld det til politiet med engang, kontakt rekor ska gjør det du kan. Er ikke sikkert politet gjør noe, men er verdt ett forsøk.!

 

Alt mulig havner på facebook... Dessverre er unger utspekulerte, og temmelig kjappe med å fjerne ting hvis de får vite at noen har "sladra"...

Kjenner jeg koker nå. Mobbing er noe av det verste jeg vet.. Hi hvis du har iPad eller iPhone så kan du ta bilde av det du ser på skjermen, altså når du leser dette så kan du ta bilde av dette ved å trykke på den runde knappen og knappen oppå ipad'en/ iphonen. Da har du bevis til skolen eller politi, så selv om de sletter det har dere bildet av det. Håper du skjønner hva jeg mener?

Uansett hva dere gjør ønsker jeg dere lykke til. Stå på og ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som skjer legges ut på Facebook umiddelbart. Om han dummer seg ut på skolen, i timen, snubler i skolegården så kommer det ut umiddelbart. Jeg er ikke HI, men mobbet barn selv. Står litt i mellom to generasjoner på en måte når det gjelder Facebook så jeg ser jo hvordan ungdom skriver på Face. De er ikke snille.

 

Jeg synes virkelig synd på gutten din, men han Må bare ta seg sammen og prøve å komme seg gjennom det. Det blir bedre!! Ta det fra en som ble mobbet helt til videregående.

 

Det blir bedre!!! Snakk med skolen, snakk med lærerne, snakke med andre foreldre på skolen om at de må snakke med ungdommene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort, er å kutte kravet om plikter han har hjemme - for ei stund. Nå trenger han den energien han har til å fungere på skolen!

 

Som de andre sier: Kontakt skolen, snakk med kontaktlærer - prat med rektor. Han skal ikke ha det på denne måten, stakkars gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg har selv en datter som går på ungdomsskolen, og som ble (blir) mobbet. Tok det regelmessig opp med lærere på barneskolen. men det ble verre på ungdomsskolen. Er en gutt og han mobber på flere. Men, har nå sett seg ut datteren min. Syntes det var vanskelig i begynnelsen da jeg ikke helt viste hvor alvorlig dette var. Hun er i tillegg ganske tøff, og prøver å stå imot. Her kontaktet vi først lærerne, og krevde møte med rektor og foreldre. Skolen her har sviktet totalt. For reglene her sier at foreldre skal kontaktes når det er mobbing. Her hadde tilogmed lærere/rektor møte med datteren min uten at vi ble informert.. Uansett; ting ble ikke bedre etter møtet vi hadde. Vi fikk fattet et vedtak at han ble holdt vekke fra datteren min i friminuttene for en periode. Så kontaktet vi politiet. De hadde møte med alle parter. Ting er litt bedre. Han er iallfall blitt flinkere å skjule det... Nå er mobberen fylt 15 år, og vi har gitt beskjed om at vi politianmelder om det skjer mer. Lærerene prøvde faktisk legge skyld på datteren min, men det kom de ikke langt med... Politiet var utrolig støttende! Lykke til! Kanskje ppt kan hjelpe gutten deres også?

 

åh, nå fikk jeg vondt av datteren din også! Grusomt at det skal være slik. Jeg husker det var ubehagelige år på ungdomsskolen selv, og ble lite mobbet.

Problemet her er at min er svak, eller ikke svak kanskje med følsom, og dette passer ikke i ungdomsskolen, da skal man være tøff og kul.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må gjøre noe, i første omgang kan du ikke forvente at han skal klare det. Tørk tårene dine, ikke bra for gutten å se at du ikke har kontroll.

Gå rett til rektor og forklar alvoret. Det er ikke noe som rektorene bør (og skal) ta mer alvorlig enn når foreldre sier at barnet deres blir mobbet eller utestengt! Slå i bordet og si at du tar kontakt med FAU og skolesjef hvis ikke noen blir gjort.

Når det gjelder det faglige må du finne ut hvor svakt barnet ditt er. Bruk nasjonale prøver og be om feks. Carlstens lese- og skrivetest for å avdekke mer. (Den brukes i 8.klasse på ungdomsskoler over hele landet.)

Snakk med kontaklærer. Si at klassen må gjøre noe for at gutten din skal få venner. Det er flere ting som kontaklærer kan styre for å hjelpe til så man kan få venner... (sosiale ting på kvelden for alle barna i klassen, styre hvem som jobber sammen på skolen, osv. )

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg har selv en datter som går på ungdomsskolen, og som ble (blir) mobbet. Tok det regelmessig opp med lærere på barneskolen. men det ble verre på ungdomsskolen. Er en gutt og han mobber på flere. Men, har nå sett seg ut datteren min. Syntes det var vanskelig i begynnelsen da jeg ikke helt viste hvor alvorlig dette var. Hun er i tillegg ganske tøff, og prøver å stå imot. Her kontaktet vi først lærerne, og krevde møte med rektor og foreldre. Skolen her har sviktet totalt. For reglene her sier at foreldre skal kontaktes når det er mobbing. Her hadde tilogmed lærere/rektor møte med datteren min uten at vi ble informert.. Uansett; ting ble ikke bedre etter møtet vi hadde. Vi fikk fattet et vedtak at han ble holdt vekke fra datteren min i friminuttene for en periode. Så kontaktet vi politiet. De hadde møte med alle parter. Ting er litt bedre. Han er iallfall blitt flinkere å skjule det... Nå er mobberen fylt 15 år, og vi har gitt beskjed om at vi politianmelder om det skjer mer. Lærerene prøvde faktisk legge skyld på datteren min, men det kom de ikke langt med... Politiet var utrolig støttende! Lykke til! Kanskje ppt kan hjelpe gutten deres også?
åh, nå fikk jeg vondt av datteren din også! Grusomt at det skal være slik. Jeg husker det var ubehagelige år på ungdomsskolen selv, og ble lite mobbet. Problemet her er at min er svak, eller ikke svak kanskje med følsom, og dette passer ikke i ungdomsskolen, da skal man være tøff og kul. HI

 

Skjønner du er lei deg. Slik følte jeg det også i begynnelsen! Så ble jeg fly forbannet. Fikk virkelig "tømt" meg på møtene for å si det slik ;)

Både rektor, lærere og mobber fikk passet sitt påskrevet. Gutten som mobber er et uromoment, og han er gammel nok til å skjønne.

Ring rektor Nå! Eventuelt tropp opp på kontoret hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg ungdomsskolebarn, men jeg har yngre barn, derav et med diagnoser og mye oppfølging, og ut i fra innlegget ditt, synes jeg det første du bør gjøre, er å be om et møte med kontaktlærer, eventuelt snakke med kontaktlærer om det i telefonen, dersom det ikke er mulig med et møte raskt. Du kan også skrive et brev til skolen (rektor) der du klager på det psykososiale miljøet ved skolen. Mer informasjon om rettigheter dere har og plikter skolen har, finner du her: http://www.udir.no/R...itt-skulemiljo/ Merk at det ikke er skolens opplevelse av det psykososiale miljøet som teller, men elevens, og det plikter skolen å ta på alvor. Skriver du en klage, plikter de å gi deg et skriftlig svar. Siden han alltid har vært umoden og sliter med skolefag og det sosiale på skolen, kan du også vurdere om du skal be skolen kontakte PPT for en vurdering og du kan også kontakte fastlegen for henvisning til bup, dersom du mener at problemene er så store at han trenger hjelp (dvs. samtale med psykolog/behandling eller utredning for om det kan være diagnoser som ligger bak vanskene hans.) Jeg skjønner at du har det vanskelig nå! Sender en stor klem!

 

Takk for klemmen, kjenner jeg trenger det!

Takk for linken :)

Vi har aldri hatt ekstralærer, vært i kontakt med barnevern/bup eller ppt, da han er en normal gutt slik vi ser det. Ingen har påpekt at det er noe galt heller, selv om jeg har nevnt det på skolen i flere år. Jeg har prøvd å ytre ønske om ekstra hjelp til lekser fra 4 trinn, da jeg gjerne kunne sitte 3 timer hver dag for å få han til å gjøre noe. Han liker ikke å lære!

Lærerne har sagt han er umoden i alle år, så jeg betviler ikke det.

Jeg kan ta screenshot på pcen, du som nevnte det, eller kanskje skrive det ut?

 

HI

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte foreldrene til den som mobbet min sønn og truet med anmeldelse, det hjalp. Evnt kan du bytte skole på sønnen din,selv om det er dypt urettferdig at sønnen din må bytte og ikke mobberen. Gå rett på de det gjelder. Jeg tok selv kontakt med en på facebook som hadde skrevet om min sønn og truet han med anmeldelse om han ikke fjernet innlegget, det ble fort fjernet da skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Så grusomt!!!! Dere har min dypeste medfølelse. Selv har jeg lite erfaring med mobbing på skolen, men du skriver at gutten er umoden, og kanskje han føler seg annerledes? Ville absolutt vurdert skolebytte. Hva med en skole med alternativ pedagogikk som steinerskolen, montesorry eller lignende?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må gjøre noe, i første omgang kan du ikke forvente at han skal klare det. Tørk tårene dine, ikke bra for gutten å se at du ikke har kontroll. Gå rett til rektor og forklar alvoret. Det er ikke noe som rektorene bør (og skal) ta mer alvorlig enn når foreldre sier at barnet deres blir mobbet eller utestengt! Slå i bordet og si at du tar kontakt med FAU og skolesjef hvis ikke noen blir gjort. Når det gjelder det faglige må du finne ut hvor svakt barnet ditt er. Bruk nasjonale prøver og be om feks. Carlstens lese- og skrivetest for å avdekke mer. (Den brukes i 8.klasse på ungdomsskoler over hele landet.) Snakk med kontaklærer. Si at klassen må gjøre noe for at gutten din skal få venner. Det er flere ting som kontaklærer kan styre for å hjelpe til så man kan få venner... (sosiale ting på kvelden for alle barna i klassen, styre hvem som jobber sammen på skolen, osv. ) Lykke til!

 

Hei, vi har god kontroll over nasjonale prøver ol. Dette har vi fått info om, og han ligger normalt, ikke høyt, men ikke faretruende lavt heller. Som en lærer sa, han er i grenseland, men skulle prøve å se hva han kunne gjøre, da jeg ønsket å puffe han opp. Det skjedde ingenting.

 

Jeg synes det er så vondt når han gråter at jeg klarer ikke stoppe skrive selv, jeg regner med flere har hatt det slik. Grusomt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan

Snakk med rådgiver, be om at politiet kommer og holder foredrag Om mobbing. Det er ganske vanlig. Gunstig om det er etter skolen så foreldre også hører på. Ta bilder av Facebook og anmeldt vedkommende, da vil trolig personen bli så skremt å slutte. Spør om gutten din kan få et "pause rom" altså når det blir litt mens

Forholde seg til kan han gå inn til rådgiver å prate litt, eller helsesøster uten å få anmerkning for fravær - dette er fullt mulig og lovlig, og brukes hyppigere enn man tror. Du sier han har venner går de på samme skole? Om de er på samme skole men ikke klasse er det mulig å bytte klasse?

 

Reduser plikter, kanskje meld han på en form for leksehjelp? Om an synges det er mye. Eller be om redusert for en periode, dette skal også

Gå an!

 

Jeg følte det som gutten din en periode på ungdomsskolen i 10 klasse, jeg nektet å få på skolen, men så fikk jeg pusterom, jeg fikk bli med

I årbok komiteen - noe som gjorde jeg hadde noe

Å se frem til på skolen.

 

Og når jeg begynte på VGs ble jeg elevrådsformann og med i elevorganisajonen i Oslo og fant ut at alle elever sine enkelte behov skal sees. Vanskelig i praksis, men det har

Gutten din faktisk krav på! Så jeg lærte om

Mine rettigheter stilte krav og fikk en fin hverdag.

 

Dette var neppe mye hjelp, mest rot ser jeg, men får så vondt av sønnen din og kjenner meg godt igjen!! Men

Jeg har det veldig godt i dag! Og bærer ikle preg av dette annet enn at jeg er sterk og rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Så grusomt!!!! Dere har min dypeste medfølelse. Selv har jeg lite erfaring med mobbing på skolen, men du skriver at gutten er umoden, og kanskje han føler seg annerledes? Ville absolutt vurdert skolebytte. Hva med en skole med alternativ pedagogikk som steinerskolen, montesorry eller lignende? Lykke til :)

 

Hei han går på den "beste" skolen i byen, og vi har ikke mange å velge i, og ingen spesialskoler.

Han takler ikke at klassen er ny. De er 4 fra hans gamle klasse - ingen av hans venner, og resten er fra forskjellige skoler fra andre bydeler. Da ble han ekstra sensitiv til mobbing. Han har mange venner, og har noen hundre på facebook, men de går ikke i klassen.

 

Jeg prøvde å få byttet til en annen klasse før skolestart men skolen har en policy som sier at absolutt ingen kan bytte klasse. Jeg har prøvd å være i forkant, men blir stoppet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...