Gå til innhold

Hvorfor har dere valgt å føde hjemme? :)


Fuglemamma <3

Anbefalte innlegg

Jeg selv er Utdannet Doula ( svangerskap- og fødselsterapaut) så valget mitt var ganske enkelt etter all informasjon fra studiet. Første gangen jeg fødte(7 år siden ), fikk jeg ingen informasjon, og ante ikke at det var "lov" eller noe man gjorde i våre dager.

 

Hvor fikk dere informasjon fra? Opplyste jordmor/ lege om alternativene? Hvorfor velger dere andre å føde hjemme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt tre planlagte hjemmefødsler (den førte endte med overflytting til sykehus, de andre to ble født hjemme.) For å svare deg:

 

- Jeg har aldri fått informasjon om muligheten til å føde hjemme hos legen. Der har de tatt det som 100% selvfølgelig at man skal på sykehuset.

- Jeg har funnet all informasjon selv, hovedsakelig via internett. Fant fram til den eneste hjemmefødseljordmora som jobber i Trondheim via Fødsel i Fokus sine nettsider.

- Jeg valgte hjemmefødsel fordi: ønske om naturlig fødsel, orket ikke tanken på å måtte forlate hjemmet etter at riene var igang, skeptisk til å føde på sykehus....ønsket å ha en kjent jordmor med under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sammensatt årsak, mmen vi har EKSTREMT dårlig erfaring med tønsberg sykehus, som er det nærmeste sykehuset.

Fødslene mine har vært lette og kjappe, men sykehusets behandling av oss har værtlangt under pari, og vi har hatt en stor sak inne med pasientombudet ifbm dødfødselen vi gikk gjennom i 2008. Den "beklagelsen"vi fikk er vi heller ikke fornøyd med.

 

Uansett, forrige fødsel ønsket jeg hjemmefødsel, men jordmor og mann satte seg på bakbeina. Dette ble styrtfødsel, og vi rakk så vidt inn dørene på sykehuset.

 

Derfor foreslo kommunejordmor hjemmefødsel denne gangen, og satte oss i kontakt med hjemmejordmor.

Det føles trygt og godt, samt at følelsen av å få være mer privat, å kunne slappe av i sin egen sofa eller seng etterpå, spise den maten jeg ønsker, at mannen slipper dra hjem rett etter fødsel, jeg slipper firemannsrom sånn som sist.. Alt dette virker positivt på meg.

Da har vi også bedre tid med barna, om vi ønsker at de skal være her eller til barnevakter, -myye mindre kabal som skal opp!

 

Akkurat nå er jeg litt sånn "hjeeeeeeelp, skal jeg ha HJEMMEFØDSEL?" fordi det jo slettes ikke ble hverken prematur eller rask tidlig fødsel, men en stor unge som henger inne fremdeles, bare dager før termin, og jeg har hatt masse slitsomme maserier etc, men jeg håper at roen kommer over meg igjen når det først starter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte nr 1 på Fødeloftet på SUS, og hadde en veldig lett fødsel. Rett etter fødselen utbrøt jordmor: "Jøss! Du er jo som skapt for hjemmefødsler!"

Tanken på hjemmefødsel hadde faktisk streifet meg, men jeg hadde ikke lyst å føde hjemme første gang, siden jeg ikke ante hva jeg gikk til, eller hvor "god" jeg var til å føde.

Siden det gikk så lett med førstemann, og jeg følte meg litt stressa og som en "løve i bur" på sykehuset, var det naturlig å velge hjemmefødsel med nr to. - Og tre... Hvilket jeg glatt hadde gjort flere ganger hvis det hadde vært aktuelt med flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke født hjemme, men hadde planlagt å ha hjemmefødsel med nr 3. desverre kom det ting i veien som gjorde at det ikke ble noe av det.

Grunnen til at jeg ønsket dette var først og fremst at jeg fikk elendig behandling når førstemann kom. Ved min andre fødsel følte jeg meg også veldig overkjørt av sykehuspersonellet. Dersom jeg noen gang skal ha en fjerde, og jeg får jordmor til å gå med på hjemmefødsel, føder jeg gjerne hjemme

 

Har aldri fått noen info av lege eller kommunejordmor, alt fra internett og min egen jordmor som jeg selv kontaktet i fbm hjemmefødsel. Husker at jeg brukte lang tid på å bare finne en hjemmefødseljordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har født hjemme, tenker jeg at jeg nok hadde valgt det igjen, dersom vi skulle hatt flere barn.

 

Men det skal vi ikke, da. Men opplevelsen var overhodet ikke avskrekkende, tvert i mot. Jeg har kommet raskt til hektene igjen, fordi jeg har fått slappet av hjemme og ta ting i mitt eget tempo.

 

Fire dager etter fødsel var vi faktisk full dag på høgskolen baby og jeg, og holdt fremlegg og greier. Det hadde jeg ikke orket etter sykehusopphold, for da har jeg hele tiden vært utslitt av null privatliv og ingen mulighet til å styre mat og denslags selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...