Gå til innhold

Prednisolon


uhhuhher

Anbefalte innlegg

Dere som går på Prednisolon under forsøket, hva er grunnen? Er det kun for at egget skal feste seg lettere og ikke støtes bort, eller er det også for at det skal bli værende og bidra til å unngå spontanabort? Eller noe annet?

 

Jeg vet hva Prednisolon brukes til vanligvis, da jeg har gått på det i perioder pga mild psoriasisleddgikt. Gikk tilfeldigvis på det under forrige forsøk og gjennom hele det vellykkede svangerskapet, men da altså fordi revmatolog hadde satt meg på det, hadde ingenting med forsøket å gjøre som sådan.

 

Denne gangen går jeg ikke på det, da revmatologen anbefalte meg å slutte for et års tid siden. Nå er jeg gravid og går på Progynova og Crinone, og det lille hodet mitt har selvfølgelig begynt å tenke at den eneste grunnen til alt gikk bra sist gang, var at jeg gikk på 5 mg Pred om dagen ;-) Jeg har jo fortsatt den autoimmune sykdommen i kroppen, selv om jeg ikke har symptomer for øyeblikket. Burde jeg be om å bli satt på Prednisolon igjen? Hjelper det å begynne på det i uke 5? Kjenner litt på en totalt irrasjonell frykt for at jeg kommer til å miste med én gang jeg slutter på Prog og Crinone...

 

Takker for innspill!

Endret av uhhuhher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne ha ringt klinikken og hørt med dem. Det er godt å få lufte tankene og få svar fra dem som har peiling.

Jeg går på 20 mg prednisolon på grunn av endometriose. Men dei sier jo at det foreligger for lite forskning for å gi til mange under IVF/ICSI. Det vil si dei tror ikke at det hjelper så mye. Men så er jo det en ting - dei private klinikker gir dette mye oftere som standart behandling mens vi i det offentlige må ofte mase oss til dette.

Prednisolon gis til dem under IVF som har autoimune sykdommer i kroppen.

Jeg begynte på den 2 uker før uttaket. Så gikk jeg på 20 mg i 1 mån og holder på å trappe ned over 1 mån med mindre og mindre doser. Jeg liker ikke i det hele tatt prednisolon. Får helt rare bivirkninger - sove problemer og uro i kroppen. Bråvåkner uten å klare å sovna igjen.

Masse vi må tenke på og så mye å frykte for. Men kan jo hende at det er bedre å satse på at det skal gå bra?! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg tror at hvis egget har festet seg så er det ikke prednisolonen som skal gjøre noe bedre der. Det er i den fetsningsfasen den blir gitt for og ikke for å unngå aborter. Man har jo en SA på grunn av egget ikke var bra nok til å leve eller om blodsirkulasjon ikke var bra nok. Da tror jeg ikke imunforsvaret spiller så stort rolle lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på prednisolon under forsøket mitt fordi jeg har en autoimun sykdom. Jeg fikk forklart at når man har det så støter kroppen oftere fra seg embryoet som blir satt inn fordi den tror det er ett fremmedlegme.

Jeg fikk også forklart at prednisolon kun har noe for seg for å få egget til å feste seg, ikke så mye for om det blir værende.

 

Jeg fikk beskjed om å slutte med prednisolon når jeg testet positivt, da har den gjort det den skal :) Ville nok sjekket med klinikken din for sikkerhets skyld da, siden vi alle er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Nå har jeg kontaktet både den ene og den andre her. :-) Riksen har selvfølgelig mangel på leger og kunne ikke gi meg time til samtale før mandag førstkommende. Dårlige greier. Har vært i kontakt med poliklinikken jeg har gått til for leddgikten, og der skulle sykepleieren snakke med lege og komme tilbake til meg. Ble også anbefalt å kontakte en avdeling på St. Olav som spesialiserer seg på graviditet og leddgikt.

 

Det at begge dere har fått beskjed om at prednisolonen skal bidra til at egget fester seg, ikke for å redusere sjansen for abort, er jo lovende. Egget (eller eggene, satt inn to) har festet seg, så forhåpentligvis utgjør det ingen forskjell nå at jeg ikke har gått på prednisolon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avslutte, i tilfellet det interesserer andre: Jeg fikk bekreftet fra både revmatolog og kompetansesenteret fra svangerskap og revmatiske sykdommer på St. Olav at prednisolon kun bidrar til at egget fester seg, og etterpå har den ingen funksjon. Reduserer feks ikke risikoen for abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...