Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Tar dere hensyn til navnets opprinnelse

• Logg inn for å svare
20 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 10:53

når dere bestemmer hva barna skal hete?

Jeg har ikke egentlig tenkt så nøye over det med mine barn, men kom til å tenke på det da jeg så på lokaltv i dag: Et ungt prestepar som har kalt sønnen sin Brage. Brage var en norrøn gud i den norrøne mytologien, for å presisere det.

Jeg synes det virket veldig rart å bruke et navn fra en hedensk religion, når man er prestekristen. Nesten litt uvitende - jeg tenkte at de kanskje ikke vet at Brage har opphav i den norrøne mytologien...

Så, hva synes dere? Bør man ta hensyn til navnets opprinnelse når man velger navn til barna sine?

Annonsebilag
Annonsebilag

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 480 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 10:56

Synes ikke det er galt å velge norrøne navn når man er kristen, like lite som det er galt å velge hebraiske navn selv om man ikke er jøde. Mange kristne velger også navn fra gresk mytologi, f eks Helene (Helena).
  • Silverpants liker dette

#3 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 026 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 08 september 2012 - 10:57

Nei, tar ikke hensyn til det. Vi har valgt de navnene vi synes er fine, ikke pga opprinnelse eller betydning.
  • FruHottentott liker dette
I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 10:59

Når man velger religiøse navn, som gudenavn, synes jeg det stiller seg anderledes enn om man velger fra et annet kulturområde (som å velge et hebraisk navn, f.eks.). Men det er meg, da. :P

HI

#5 UndrendeUllteppe

UndrendeUllteppe

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 359 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 11:03

Jeg har vært klar over navnets opprinnelse og betydning, men det har ikke være årsaken til valget. En medvirkende faktor ja, men ikke mer. For øvrig er det ikke alltid opprinnelsen stemmer, da flere folkeslag har levd side om side i generasjoner, og brukt samme navn, så det sier seg selv at det er vanskelig å vite om det ble brukt av feks en jøde eller araber først,for flere tusen år siden. For øvrig ser jeg poenget ditt litt da, ang. prester og norrøn mytologi :P Men da synes de nok navnet var veldig fint da :)

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 11:05

Nei, Synes da det heller er viktigere med betydningen...

kjenner ei som har betydning -søye med lam-..

#7 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 026 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 08 september 2012 - 11:06

Når man velger religiøse navn, som gudenavn, synes jeg det stiller seg anderledes enn om man velger fra et annet kulturområde (som å velge et hebraisk navn, f.eks.). Men det er meg, da. :P HI

Enn hvis en ikke er religiøs selv da, som oss? Skulle ikke vi kunne kalt ungen vår for f.eks Kristian?
I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 11:16

Jeg syns betydningen av navn og opprinnelse er intressesant, men tar ikke så hensyn til det når vi skal bestemme navn da.

Syns det er litt morsomt her da, for her passer faktisk beskrivelsen av navnet til barnet. :P Samme med pappaen sitt. Syns sånne små faktating er morsomt, og veldig gøy når det klaffer. Ja, jeg er rar. :P

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 11:17

Når man velger religiøse navn, som gudenavn, synes jeg det stiller seg anderledes enn om man velger fra et annet kulturområde (som å velge et hebraisk navn, f.eks.). Men det er meg, da. :P HI

Enn hvis en ikke er religiøs selv da, som oss? Skulle ikke vi kunne kalt ungen vår for f.eks Kristian?

Dersom man ikke er religiøs, virker det litt rart å velge veldig kristne navn også.

Jeg vet ikke om jeg anser Kristian som et veldig kristent navn lenger - selv om det helt klart har et religiøst opphav. Det har blitt sekularisert på et vis, ved hyppig bruk over en veldig lang periode (1000 år). Kanskje er det det som er i ferd med å skje med Brage, Odin og Frøya også, men føreløpig har de sterke bånd til sitt opphav. Det er først de siste tiårene disse navnene er tatt i allmenn bruk.

Dersom dere hadde kalt barnet deres for Sakkarias eller Maria Magdalena, eller Mohammed for den del, uten å ha overbevisninger innen den religionen de kommer fra, hadde jeg personlig syntes det også var litt rart.

HI

#10 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 880 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Skrevet 08 september 2012 - 11:30

Presten stammer vel fra vikingene han som de fleste andre av oss. Han har like mye rett til å bruke navnet som hun som har valgt navnet Tor Kristian til sin halvt muslimske sønn. Jeg sjekker navnebetydninger, men velger ikke navn ut fra det. Min sønn har et veldig spesielt mellomnavn som han er alene om å ha i norge, og som veldig få i verden har. Det har opprinnelse fra et land ingen av oss har noen tilknyttning til. Det er etter hans oldefar, og vi ville brukt det om det så betydde "han som lukter esel." At det nå faktisk har en fin betydning er en koselig bonus. Hadde det ikke det, ville vi ikke brydd oss. Det er uansett noe man ikke snakker daglig om.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 16:23

Å hjelpe meg! Det er vel ikke snakk om "Å ha rett til"! Alle kan kalle barna sine akkurat hva de vil. Snakk om Å spore av i diskusjonen.

Å velge Å kalle barnet sitt det samme som en hedensk gud, virket bare litt rart pÅ meg - tatt i betraktning at foreldrene var kristne. Jeg undret meg over om de selv vet at dette er navnet pÅ en hedensk gud.

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 480 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 16:29

Å hjelpe meg! Det er vel ikke snakk om "Å ha rett til"! Alle kan kalle barna sine akkurat hva de vil. Snakk om Å spore av i diskusjonen.

Å velge Å kalle barnet sitt det samme som en hedensk gud, virket bare litt rart pÅ meg - tatt i betraktning at foreldrene var kristne. Jeg undret meg over om de selv vet at dette er navnet pÅ en hedensk gud.

Prester har vel fullført grunnskolen, så man må gå ut fra at de visste at Brage var navnet på en norrøn gud (bortsett fra at man ikke brukte begrepet gud i de dager). Videre må man gå ut fra at presten ikke tror denne guden eksisterer, altså er ikke dette et uttrykk for avgudsdyrkelse. De har bare funnet et navn de liker, evt har de valgt oppkalling..

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 16:48

Å hjelpe meg! Det er vel ikke snakk om "Å ha rett til"! Alle kan kalle barna sine akkurat hva de vil. Snakk om Å spore av i diskusjonen. Å velge Å kalle barnet sitt det samme som en hedensk gud, virket bare litt rart pÅ meg - tatt i betraktning at foreldrene var kristne. Jeg undret meg over om de selv vet at dette er navnet pÅ en hedensk gud.

Prester har vel fullført grunnskolen, sÅ man mÅ gÅ ut fra at de visste at Brage var navnet pÅ en norrøn gud (bortsett fra at man ikke brukte begrepet gud i de dager). Videre mÅ man gÅ ut fra at presten ikke tror denne guden eksisterer, altsÅ er ikke dette et uttrykk for avgudsdyrkelse. De har bare funnet et navn de liker, evt har de valgt oppkalling..

Æse, da! Uansett, det var en tanke som slo meg - at de ikke visste dette. Det er da ikke alle som vet at Brage var en norrøn Æse. Tror heller ikke at dette er et uttrykk for avgudsdyrkelse. Og by all means, Brage er fint det!

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 481 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 16:53

Eller en ås - flere æser, er det vel.

HI

#15 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 164 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 17:04

Nå var det jo slik da, at Brage i den norrøne mytologien var klok og veltalende, og det sies at f.eks. Loke foraktet ham for de gode egenskapene han hadde. Så om gutten vokser opp til å ligne den han har fått navnet sitt etter, så kan det vel ikke spille så stor rolle om navnet har kristent eller norrønt opphav. ;-)

#16 LuksusLiv

LuksusLiv

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 404 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 17:09

Nei det gjør vi ikke. Vi velger navn som vi liker, som vi tror passer til barnet og som er et navn ungen faktisk også kan kle som voksen. :P

#17 Valiana

Valiana

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 329 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 08 september 2012 - 17:28

Her betyr navnets barn "nådig Gud". Jeg er ikke religiøs, er utmeldt av statskirken og brukte faktisk litt tid da vi valgte navnet på å finne ut om jeg synes det var greit å bruke et slikt navn. Men, de færreste ville nok forbinde navnet med dets betydning. Og vi legger en helt annen betydning i det, blir vel det som er viktig :-)

Ellers er vel Brage et stødig og gammelt norsk navn. Synes ikke foreldrene skal måtte ha noen flere føringer på barnets navn enn noen andre, selv om de er prester!

#18 beibilykke

beibilykke

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 942 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 18:14

Nei, Synes da det heller er viktigere med betydningen...

kjenner ei som har betydning -søye med lam-..

Rakel ?!!! :) herrefred, betydning av navnet spiller vel ingen rolle....

#19 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 08 september 2012 - 18:32

Ja, det gjør vi.

#20 Alva♡♡♡♡

Alva♡♡♡♡

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 744 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 19:55

Kunne ikke brydd meg mindre ;) Tok navn vi likte vi. Ikke matcher de hverandre heller, og to av barna har bare ett navn mens de andre to har to navn. Vi er fæle!
  • magpie og Valiana liker dette