Tar dere hensyn til navnets opprinnelse
Skrevet 08 september 2012 - 10:53
Jeg har ikke egentlig tenkt så nøye over det med mine barn, men kom til å tenke på det da jeg så på lokaltv i dag: Et ungt prestepar som har kalt sønnen sin Brage. Brage var en norrøn gud i den norrøne mytologien, for å presisere det.
Jeg synes det virket veldig rart å bruke et navn fra en hedensk religion, når man er prestekristen. Nesten litt uvitende - jeg tenkte at de kanskje ikke vet at Brage har opphav i den norrøne mytologien...
Så, hva synes dere? Bør man ta hensyn til navnets opprinnelse når man velger navn til barna sine?
Snarvei til forumene
Skrevet 08 september 2012 - 10:56
- Silverpants liker dette
Skrevet 08 september 2012 - 10:57
- FruHottentott liker dette
Skrevet 08 september 2012 - 10:59
HI
Skrevet 08 september 2012 - 11:03
Skrevet 08 september 2012 - 11:05
kjenner ei som har betydning -søye med lam-..
Skrevet 08 september 2012 - 11:06
Når man velger religiøse navn, som gudenavn, synes jeg det stiller seg anderledes enn om man velger fra et annet kulturområde (som å velge et hebraisk navn, f.eks.). Men det er meg, da.
HI
Enn hvis en ikke er religiøs selv da, som oss? Skulle ikke vi kunne kalt ungen vår for f.eks Kristian?
Skrevet 08 september 2012 - 11:16
Syns det er litt morsomt her da, for her passer faktisk beskrivelsen av navnet til barnet.
Skrevet 08 september 2012 - 11:17
Enn hvis en ikke er religiøs selv da, som oss? Skulle ikke vi kunne kalt ungen vår for f.eks Kristian?Når man velger religiøse navn, som gudenavn, synes jeg det stiller seg anderledes enn om man velger fra et annet kulturområde (som å velge et hebraisk navn, f.eks.). Men det er meg, da.
HI
Dersom man ikke er religiøs, virker det litt rart å velge veldig kristne navn også.
Jeg vet ikke om jeg anser Kristian som et veldig kristent navn lenger - selv om det helt klart har et religiøst opphav. Det har blitt sekularisert på et vis, ved hyppig bruk over en veldig lang periode (1000 år). Kanskje er det det som er i ferd med å skje med Brage, Odin og Frøya også, men føreløpig har de sterke bånd til sitt opphav. Det er først de siste tiårene disse navnene er tatt i allmenn bruk.
Dersom dere hadde kalt barnet deres for Sakkarias eller Maria Magdalena, eller Mohammed for den del, uten å ha overbevisninger innen den religionen de kommer fra, hadde jeg personlig syntes det også var litt rart.
HI
Skrevet 08 september 2012 - 11:30
Skrevet 08 september 2012 - 16:23
Å velge Å kalle barnet sitt det samme som en hedensk gud, virket bare litt rart pÅ meg - tatt i betraktning at foreldrene var kristne. Jeg undret meg over om de selv vet at dette er navnet pÅ en hedensk gud.
Skrevet 08 september 2012 - 16:29
Prester har vel fullført grunnskolen, så man må gå ut fra at de visste at Brage var navnet på en norrøn gud (bortsett fra at man ikke brukte begrepet gud i de dager). Videre må man gå ut fra at presten ikke tror denne guden eksisterer, altså er ikke dette et uttrykk for avgudsdyrkelse. De har bare funnet et navn de liker, evt har de valgt oppkalling..Å hjelpe meg! Det er vel ikke snakk om "Å ha rett til"! Alle kan kalle barna sine akkurat hva de vil. Snakk om Å spore av i diskusjonen.
Å velge Å kalle barnet sitt det samme som en hedensk gud, virket bare litt rart pÅ meg - tatt i betraktning at foreldrene var kristne. Jeg undret meg over om de selv vet at dette er navnet pÅ en hedensk gud.
Skrevet 08 september 2012 - 16:48
Prester har vel fullført grunnskolen, sÅ man mÅ gÅ ut fra at de visste at Brage var navnet pÅ en norrøn gud (bortsett fra at man ikke brukte begrepet gud i de dager). Videre mÅ man gÅ ut fra at presten ikke tror denne guden eksisterer, altsÅ er ikke dette et uttrykk for avgudsdyrkelse. De har bare funnet et navn de liker, evt har de valgt oppkalling..Å hjelpe meg! Det er vel ikke snakk om "Å ha rett til"! Alle kan kalle barna sine akkurat hva de vil. Snakk om Å spore av i diskusjonen. Å velge Å kalle barnet sitt det samme som en hedensk gud, virket bare litt rart pÅ meg - tatt i betraktning at foreldrene var kristne. Jeg undret meg over om de selv vet at dette er navnet pÅ en hedensk gud.
Æse, da! Uansett, det var en tanke som slo meg - at de ikke visste dette. Det er da ikke alle som vet at Brage var en norrøn Æse. Tror heller ikke at dette er et uttrykk for avgudsdyrkelse. Og by all means, Brage er fint det!
Skrevet 08 september 2012 - 16:53
HI
Skrevet 08 september 2012 - 17:04
Skrevet 08 september 2012 - 17:09
Skrevet 08 september 2012 - 17:28
Ellers er vel Brage et stødig og gammelt norsk navn. Synes ikke foreldrene skal måtte ha noen flere føringer på barnets navn enn noen andre, selv om de er prester!
Skrevet 08 september 2012 - 18:14
Nei, Synes da det heller er viktigere med betydningen...
kjenner ei som har betydning -søye med lam-..
Rakel ?!!!
Gjest_overlord_*
Skrevet 08 september 2012 - 18:32
Skrevet 08 september 2012 - 19:55
- magpie og Valiana liker dette