Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

HCG-nivå etter SA bør sjekkes?

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Ønsker3gull

Ønsker3gull

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 022 Innlegg:

Skrevet 08 september 2012 - 10:10

Hei jordmødre:)

I april da jeg var 10 dpo testet jeg positivt på vanlig ClearBlue. 12dpo testet jeg på ClearBlue Digital og fikk " Gravid 1-2", 14 dpo fikk jeg mensen som vanlig men blødningen var noe kortere og noe mindre i styrke. Onsdagen uken etter (jeg fikk mensen fredagen som "forventet" i forhold til 14 dager etter eggløsning)testet jeg negativt. Jeg tok ingen eggløsingstest to uker etter mens, fordi jeg stort sett kjenner det litt på kroppen/magen når det er.

Etter det som dere benevnte som en svært tidlig SA( eller om det var kjemisk ?)siden jeg testet så tidlig og fikk positivt og så fikk mens til vanlig tid), har mine mens de siste to gangene vært myye mindre enn vanlig. Altså mindre blødning, samt kortere. Eggløsningen har det også vært litt "tull" med.. da den pleier å komme ganske så eksakt 14 dager etter mens, men nå kommer den noen dager etter forventet.

Mitt spørsmål er som følger:
Alle graviditets-tester er negative, men jeg har for noen år siden( etter exu-operasjon) opplevd at mitt HCG-nivå ikke var helt på 0 etter operasjon. Kan dette skje nå etter denne enten SA eller kjemisk? ville jeg fått blødning/mens i det hele tatt dersom HCG-nivået var på mer enn 0?
Dersom jeg skulle evt. ha noe forhøyet HCG.. vil det da hindre mannen min og meg til å kunne unnfange igjen siden det ikke er på 0 ?

Jeg lurer da på om en blodprøve burde være på sin plass, så jeg kan avdekke det eventuelt?

Hilsen en litt frustrert og begynner å bli utålmodig vil-bli-mamma-til 3 snart:)

Lillegull nr.3 kom i juni 2013. Nå er familien komplett  :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 09 september 2012 - 16:00

Hei, på deg!
Dette er jeg faktisk litt usikker på. Normale ikke-gravide hCG -verdier skal ligge på <5 IE/l. Det er derfor ikke et krav at man skal være nede på 0.

Ved en SA/MA kan det ta tid før hCG er tilbake på førgravid nivå, og siden det ikke er uvanlig å bli raskt gravid igjen etter en abort høres det ikke utenkelig eller urimelig ut at man da blir gravid mens man fremdeles har et visst nivå av hCG i kroppen.
Dette er jeg imidlertid ikke helt sikker på.

Dersom du opplever at det tar tid før du blir gravid, bør du evt få sjekket dette hos legen din. Samtidig skal du huske på at det ikke er uvanlig å bruke litt tid før det klaffer.
Sekundær infertilitet, iallefall dersom det er samme barnefar er også sjelden. Stress, derimot, er ikke gunstig ift denne prosessen nå, så kanskje du skal redusere på dette først og fremst.
Jeg ønsker deg lykke til og håper det blir din tur snart :)