Idag snakket jeg med ei førstegangsfødende som hadde fått estimert babyen til å være 4.5 kg til termin og hun hadde da blitt spurt om hun ville ha ks. Hun er normal benbyggning og normal høyde... de hadde ikke tatt bilde av bekkenet så det virker ikke som det var det som var årsaken men rett og slett bare fordi babyen var estimert til 4.5 kg. Hun hadde takket ja til ks 11 dager før terminen . Dette sier imot alt mine jordmødre har sagt til meg gjennom mine svangerskap at en ikke får ks før baby er langt over 5 kg .Selv om siste gutten var 4.2 på terminen ville de heller ikke sette meg igang og lot meg gå over og når han kom 9 dager over var han 4.4 kg og 54 cm og magen helt sprekt. Er bare 168 cm. Denne gang har de estimert han til 4.2 på termin men større blir han garantert for det er 10 uker igjen og magen er stor..
Hvorfor får noen tilbud om ks fordi babyen er stor?
Opprettet av
Nostalgia
, sep. 04 2012 19:49
1 svar til dette emnet
Skrevet 04 september 2012 - 19:49
Felix kom til verden 15.november :))
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 06 september 2012 - 19:50
Hei du!
Det er mange forhold som spiller inn når det innvilges et keisersnitt, og legene/gynekologene har også noe ulike formeninger.
Normal fødselsvekt regnes for vekt opptil 4500 gr, og det er ikke vanlig å innvilge et keisersnitt for barn med estimert normal vekt - om det ikke er andre indikasjoner for at et keisersnitt vil være det beste alternativet.
Om du og jordmor/lege er engstelig ift barnets størrelse/vekst, kan du henvises til vekstestimering tettere opptil termindato.
Masse lykke til og fin gravid kveld!
Det er mange forhold som spiller inn når det innvilges et keisersnitt, og legene/gynekologene har også noe ulike formeninger.
Normal fødselsvekt regnes for vekt opptil 4500 gr, og det er ikke vanlig å innvilge et keisersnitt for barn med estimert normal vekt - om det ikke er andre indikasjoner for at et keisersnitt vil være det beste alternativet.
Om du og jordmor/lege er engstelig ift barnets størrelse/vekst, kan du henvises til vekstestimering tettere opptil termindato.
Masse lykke til og fin gravid kveld!