Gå til innhold

Er dette for mye å forvente ? (Barnehage)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bhg har en grovgarderobe der regntøy, støvler og dresser henger. Alt de trenger til en utedag i bhg.

 

I innegarderoben henges klær de bruker til og fra bhg, samt skiftetøy etc.

 

Er det da for mye å forvente at bhg lar være å bruke "penjakken" de bruker til og fra bhg ,til en skikkelig regnværsgjørmedag ? I stedet for regntøy som henger pent på plassen sin og som er egnet til formålet ?

 

I dag hadde minsta en ny regnkåpe, fjong og fin som er genial å bruke til og fra bilen og bhg. Lett å ta på, og passe lang slik at hun ikke blir våt på buksene det stykket vi går.

Men da jeg hentet var hun iført støvler og regnbukse fra grovgarderoben, og fin regnkåpe som var hentet inne på plassen hennes. Den ordentlige regnjakka ble hengende.

 

Resultatet er at :

1. Regnkåpa var dekket av gjørme på utsiden, og også inni hette, ermer og på halve baksiden i det hvite foret. Dette går IKKE bort i vask, det vet jeg fra regnklærne hennes. Men der gjør det ikke noe, unger skal jo bli skitne og har derfor godt arbeidstøy liggende i bhg.

2. Siden ermene ikke har strikk, var ungen gjennomvåt på begge armene og dertil kald.

 

Er det lov å bli irritert ?

Har nå ett stk ødelagt regnkåpe som slett ikke er fin lenger. Greit at de ikke skal ha superdyre klær i bhg, men det spiller ingen rolle hva den kostet. Poenget er at de ikke bruker tøy som er beregnet på utebruk, selv om dette er tilgjengelig.

 

Gidder ikke si noe, for jeg vil ikke være "kjipemammaen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Er lov å reagere når ungen blir gjennomvåt, men ellers, så ville jeg nok tenkt som så: siden jeg selv ikke hadde gitt beskjed om at kåpa ikke skal brukes der...

Det er ikke alltid like lett i hektiske arb dager for de ansatte, det er mange unger pr voksen, og alle skal det samme, samtidig.

Når gutten vår har klær på seg som ikke skal brukes ute i bhg, så sier jeg ifra på morgenen til den voksene som tar imot oss, og hun sier ifra videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å reagere når ungen blir gjennomvåt, men ellers, så ville jeg nok tenkt som så: siden jeg selv ikke hadde gitt beskjed om at kåpa ikke skal brukes der... Det er ikke alltid like lett i hektiske arb dager for de ansatte, det er mange unger pr voksen, og alle skal det samme, samtidig. Når gutten vår har klær på seg som ikke skal brukes ute i bhg, så sier jeg ifra på morgenen til den voksene som tar imot oss, og hun sier ifra videre.

 

Ser den. Men det er to ulike garderober. Og de har flyttet på regnjakka for å finne regnbuksa som hang under.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Skjønner deg HI, men samtidig tror jeg det er litt mye forlangt ja. De har masse unger og flere voksne, og beskjeder når ikke alltid så lett frem har jeg erfart. I stedet har jeg valgt å være på den sikre siden ved at lillen ikke har med seg noen ting i bhg som ikke tåler bhgbruk. Så slipper jeg å bli irritert for sånne ting, for jeg vet at det samme hadde skjedd her ;) Så ei lita søta som satt så fint i våt sand med nydelige lilla semskaskinnsko...vet jo ikke hvem som var mest korttenkt der da, bhg eller foreldre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, gi hellere beskjed til barnehagen fremfor å klage. Hvordan skal de vite at de ikke kan bruke fine regnjakken (som jenta de sikkert gjerne ville ha på seg) om du ikke har sagt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3
Er lov å reagere når ungen blir gjennomvåt, men ellers, så ville jeg nok tenkt som så: siden jeg selv ikke hadde gitt beskjed om at kåpa ikke skal brukes der... Det er ikke alltid like lett i hektiske arb dager for de ansatte, det er mange unger pr voksen, og alle skal det samme, samtidig. Når gutten vår har klær på seg som ikke skal brukes ute i bhg, så sier jeg ifra på morgenen til den voksene som tar imot oss, og hun sier ifra videre.
Ser den. Men det er to ulike garderober. Og de har flyttet på regnjakka for å finne regnbuksa som hang under. HI

 

Slik er det her også, men om man ikke sier ifra at "slik er det", så vil jeg nå tro det er lettere å gi etter for en unge som maser om å få bruke den "nye, fine kåpa", enn om moren har gitt beskjed om at den ikke skal brukes, uansett :)

 

Ser det fra både mors perspektiv, og bhg ansattes synsvinkel, siden jeg har vært begge deler til nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du blir irritert, når regnjakka som hørte til regnbuksa hang på samme plass. Da ser jeg ikke helt poenget med å hente den ANDRE jakka! Kan det hende at jenta har kledd på seg selv, hentet denne jakka, og de voksne ikke helt har fått det med seg?

 

Hos oss gjorde vi det iallfall fort til en regel at de klærne vi var "redde" for og ikke ville at hun skulle bruke ute, ble igjen hjemme. Bruk heller en gammel jakke til og fra barnehagen som det ikke gjør noe at blir ødelagt/skitten. Jeg tenker at det må være det absolutt greieste for barnehagen også, at ALT tøyet som barnet har der kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send med klær eller sko som barnet ikke kan bruke ute i barnehagen. Problem løst :)

 

helt enig. det er ikke vits å ha ting/klær i barnehagen som ikke kan brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klærne med i barnehagen må du nok tåle at de blir brukt.

Skikkelig upassende om du blir sur her....

 

Ha eventuelt med denne jakka i bilen etc, ikke heng den i barnehagen...

 

Se for deg 25 ville unger som skal ut, tøy og barn i alle retninger, samt sko. og alle skal ha på seg tøy og alt. Jeg ville bare tatt på det jeg fant som passet til været og gitt en god f i hvorvidt noe var "pentøy"- det har ingenting å gjøre i en barnehage - men nå er jeg forsåvidt ikke ansatt i barnehage, men travel trebarnsmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes ikke dere det er ok å ha noe tørt og rent å ta på ungen når dere skal hente, fremfor sandete, vått og møkkete ytterklær ?

 

Jeg synes ihvertfall det er greit å kunne ta av møkkete regntøy, og ta på noe rent og tørt før ungen puttes i bilen. Er regntøyet gufent, puttes det i en pose og tas med hjem for vask.

 

 

I dette tilfellet ble jo "til og fra" jakka brukt i gjørma....

 

 

Ikke HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger "til-og fra barnehageklærne" i sekken hennes je, så slipper jeg det problemet. Samme med sko og eventuelt finere luer (om vi skal noe på vei fra barnehagen).

 

Men i og med at barnet ditt hadde fullt regntøy liggende, syns jeg det var rart at de tok kåpa på henne. Du kan jo si det til dem på en fin måte :) At det er kjekt om de ser til at ikke den type klær blir brukt til utelek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må si meg enig med de fleste over her.. Klærne gutten min har med i bhg, tåler også all slags bruk. Han har jo skift tilgjengelig, så hvis han er søkkvåt eller kjempeskitten kan jeg skifte på han før vi drar. Man kan evt ha penjakken i bilen?

 

Surt for deg dette, men tror dessverre ikke du kan forvente alt bhg-ansatte skjønner denne. (dessuten er jo "pent" litt relativt også..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men synes ikke dere det er ok å ha noe tørt og rent å ta på ungen når dere skal hente, fremfor sandete, vått og møkkete ytterklær ? Jeg synes ihvertfall det er greit å kunne ta av møkkete regntøy, og ta på noe rent og tørt før ungen puttes i bilen. Er regntøyet gufent, puttes det i en pose og tas med hjem for vask. I dette tilfellet ble jo "til og fra" jakka brukt i gjørma.... Ikke HI.

 

Er det så nøye? Er viktigere at hun har hatt en fin dag vel?

Tenk om alle foreldre har spesielle hensyn de ansatte må følge?

Det som er naturlig for deg er ikke naturlig for andre.

 

Kanskje jenta di hadde sterkt ønske om å ha den på også.

Du får den nok ren om du spruter flekkfjerner på og litt vanish pulver i tillegg til vaskepulver.

 

Barnet mitt må ofte løpe til bilen uten yttertøy fordi han har hatt en super dag i sand og gjørme, i minusgrader også, men det viktigste er at han har hatt en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har bestemt deg for hvilket svar som er greit - du vill at vi skal si at barnehagen burde ligget unna den fine regnkåpa. Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om det er for mye forlangt.

 

Jeg gir alltid beskjed hvis noe er 'off limit', men prøver stort sett å unngå det. I en travel hverdag regner jeg med at de ansatte har bedre ting å bruke tiden på enn å krangle om at barna ikke skal ta på seg noe som faktisk henger der. Foreslår at du gir barnet ditt beskjed samt sier til barnehagen at hun ikke skal bruke regnkåpa når hun er i barnehagen. Selv om jeg personlig mener at det da er bedre at regnkåpa ikke er der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forlanger barnehagen at klærne som er med skal kunne brukes. At det ikke er klær som ikke tåler en flekk som ikke går bort i vask. Så nå har eg sluttet å f.eks bruke de fine ytterjakkene deres, fordi de gjerne ruller seg i grusen med dem.

 

Men det du kan forlange er at personalet velger de plaggene som er mest funksjonelle til aktiviteten. Tror nok du bør satse på en annen jakke heretter. Jeg gidder i alle fall ikke henge meg opp i detaljer. Det som irriterer meg mest er at de bruker regntøy nesten alltid, mens dressene får henge. Syns ikke noe om regntøy. Dressene både tørker fortere etter vask, holder barna tørrere og er dessuten mye mer behagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...