Gå til innhold

Jeg skal ned i vekt men er blank på hva som er lurt g ikke og spise...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et sunt kosthold. Her er et eks på h a jeg kan spise på en dag:

Frokost: 1-1 1/2 brødskive, grønn te

Lunsj: salat me litt fetaost og kanskje kylling

Middag: salat/grønnsaker + kjøtt/fisk/kylling. Spiser lite potet/pasta

Kvelds: brødskive, men vurderer å kutte ut kvelds.

 

Jeg går ikke ned i vekt. Trener 2-3 ganger i uka. Tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig greit å følge med over tid på feks.vektklubb.no. Jeg fikk iallefall i meg flere kcal.enn jeg trodde, før jeg begynte og legge inn alt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også sørge for å øke treningsmengden og -intensiteten. Prøv ellers å gå mer i hverdagen. La blen stå og bussen gå iyen deg - bruk føttene.

Det med vektklubb kan også være greit. Jge ble overrasket over hvor mye kalorier det er i selv små porsjoner av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk de såkalte skjulte kaloriene. (kaffe, te ol)

Man får ofte i seg mye mer enn man tror.

Samtidig så har jo mengden noe å si om du går ned i vekt, og evnt saus/dressing/majones osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du er helt blank så ville jeg gått på et kurs. Du har så bra utgangspunkt iom at du trener regelmessig. Går du på kurs så lærer du å balansere maten med treninga. KJempegod læring. Syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj du spiser jo ingenting... hmmm kanskje du ikke har noe vekt å miste?

 

Ellers så kan du jo henge deg på lavkarbotrenden og bytte ut brødet ditt med lavkarboknekkebrød eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sunt kosthold. Her er et eks på h a jeg kan spise på en dag:

Frokost: 1-1 1/2 brødskive, grønn te

Lunsj: salat me litt fetaost og kanskje kylling

Middag: salat/grønnsaker + kjøtt/fisk/kylling. Spiser lite potet/pasta

Kvelds: brødskive, men vurderer å kutte ut kvelds.

 

Jeg går ikke ned i vekt. Trener 2-3 ganger i uka. Tips?

 

Det er vanskelig å gi råd når man ikke vet noe mer enn dette. Men jeg syns også du spiser lite og tviler litt på at du vil gå ned i vekt (om du trenger det - hva veier du, hvor høy er du og har du mye muskler?) ved å spise så lite!

Mange tror at jo mindre de spiser jo mer vil de gå ned i vekt - dette er jo ikke sant. Ved ett lite kaloriunderskudd vil kroppen slippe taket etterhvert, men ved ett for høyt kaloriunderskudd vil kroppen holde på alt den har i frykt for dårlige tider.

 

Les deg opp om forskjellige kostholdsfilosofier og finn en som passer deg. Men, og dette er viktig(!), ikke bland filosofier!! ;)

Det viktigste er at kroppen får de næringsstoffene den trenger, vitaminer, mineraler, fett, sunne karbohydrater og mye proteiner :)

 

Min kropp trives veldig godt på moderat lavkarbo. Det har ført til økt treningslyst, mer overskudd i hverdagen, aldri migrene, null luft i magen, færre betennelser i kroppen - legen var ved ett tidspunkt redd for leddgikt (kult i en alder av 25år!!), mindre stiv og støl etter trening og flere positive effekter. Jeg spiser mer variert og mer grønnsaker enn noen gang før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du spiser både sunt og variert. Fortsett slil Hvorfor du ikke går ned i vekt vet jeg ikke. Om du kun spiser det du har listet opp og ikke godteri så har du en sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa har du på brødskiva? masse kvitost, brunost, nygatti, sytetøy, smør???

 

Her skjuler dt seg enorme mengder kcalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sunt kosthold. Her er et eks på h a jeg kan spise på en dag: Frokost: 1-1 1/2 brødskive, grønn te Lunsj: salat me litt fetaost og kanskje kylling Middag: salat/grønnsaker + kjøtt/fisk/kylling. Spiser lite potet/pasta Kvelds: brødskive, men vurderer å kutte ut kvelds. Jeg går ikke ned i vekt. Trener 2-3 ganger i uka. Tips?

Forsøk å veie og skrive ned alt du putter i munnen i for eksempel 2 uker, også om det er en enkelt drue eller en melkeskvett i teen. Mange får seg en overaskelse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med flere over her om at uti fra det du har skrevet, så virker det som du spiser lite, dersom det ikke er slik at du har masse smør og kaloririkt pålegg på brødskiva, masse dressing med loff og smør til salaten, eller du spiser enorme porsjoner osv, ;)

 

Det er ikke slik at man kan spise så store mengder man vil, selv om maten er sunn! Kalorier er kalorier uansett om det er sunn eller usunn mat, det er summen av kaloriene som til slutt betyr noe....

 

Det er en temmelig enkel sak å telle kalorier, da det står på de fleste matvarer hva de inneholder av kalorier, og hvordan disse er fordelt i produktet!

 

Så spiller det jo en rolle hvor lange økter du trener og hva du trener, er det utelukkende styrke, cardio eller variert?

 

Hvor mye kalorier du skal ha for å holde en stabil vekt, finner du programmer for å regne ut på nettet, det regnes ut fra alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå osv. Da er det bare å legge seg litt i kaloriunderskudd i forhold til den summen du får, og se hvordan det går :)

 

Det er også et fint tips å skrive ned alt du spiser, da mange putter ting i munnen de ikke er klar over. Eller at de skeier ut noe voldsomt når de først setter i gang! ;)

 

Lykke til!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du veldig sulten til neste måltid?

Da kan du prøve å ha et lite mellommåltid, f.eks et eple, yoghurt, appelsin, et knekkeprød med proteinrikt pålegg.

Da holder du forbrenningen oppe hele tiden, og er ikke skrubbsulten når neste måltid skal inntas.

Det hjalp på meg, jeg spiste for lite og sjeldent, da jeg startet å spise mer gjekk jeg ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble med i Vektklubb og fikk meg et lite sjokk. Trodde jeg var forholdsvis sunn, men det var jeg tydligvis ikke. Bare i et glass juice er det så mange kalorier. Det som er gøy med vektklubb er at du registrerer treningen din også, så du "får" ekstra kalorier hver gang du trener... men de vil du jo ikke bruke. Har endt med at jeg nesten ikke spiser sukker, men fortsatt så er jeg aldri sulten. Har lært meg å velge god, mettende mat, med lite kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

 

Jeg registrerte på diett.no og ligger ca500 kalorier for lite. Jeg er ikke sulten mellom måltidene. Hvordan burde en dag se ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut det du har skrevet. Men legg på et knekkebrød som mellommåltid, eller en frukt. Det virker litt lite det du spiser. Spis magert og sunt pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...