Gå til innhold

Smokk er utrolig lite sjarmerende!!


Liljekonvall<3

Anbefalte innlegg

Smokk er sikkert praktisk og godt for barna, og jeg skjønner jo hvorfor mange bruker det. Men, jeg har ei på facebook som har lagt ut bilder fra hele ferien. Sydentur, dyreparken og hyttetur. Barna er 2 og 3 år gamle. På HVERT ENESTE bilde har barna smokk i munnen! Utrolig usjarmerende! Er det virkelig noen barn som har behov for smokk så lenge(utenom leggetid), eller er det foreldre som ikke orker å ta opp kampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns smokk er søtt jeg. :)

 

Bare som en kommentar til overskriften altså, lar selvfølgelig ikke det virke inn på mitt barns smokkbruk. ;) Her brukes den kun til soving nettopp fordi jeg har hørt at den kampen kan være ganske vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg nesten aldri lagt ut bilde av barnet med sutt i munnen. Pleier å poppe den ut før jeg skal ta bilde, og egentlig er den mest til trøst, kos og nattebruk osv (og hun er bare 7 mnd gammel)..

 

Helt enig.. 2-3 år gamle bør de begynne å klare seg uten. Lite sjarmerende er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi orka ikke ta kampen, for å være helt ærlig med deg ;) Mange grunner til det da. Og at smokk er usjarmerende var noe som rett og slett spilte ganske liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, da vi dro på sydenferie (barna var 2,5 år og 4 mnd da, men likevel..) hadde vi smokk med smokkesnor! Det er noe vi aldri har brukt ellers, for her har smokk vært primært til søvn.

 

MEN; jeg ville heller ha en ren smokk i munnen på dem hele tiden, enn at de skulle spise på fingre eller andre ting som de ikke tåler, og få magesjau,, (vi var i et område der matforgiftning ol. er svært vanlig..)

 

Det samme da minstemann begynte i barnehagen, han spiste på ALT, og da valgte vi å la han ha smokk en periode.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi orka ikke ta kampen, for å være helt ærlig med deg ;) Mange grunner til det da. Og at smokk er usjarmerende var noe som rett og slett spilte ganske liten rolle.

 

Her er det også vesentlige grunner til at barnet har brukt smokk lenge. Helsemessige grunner der en usjarmerende smokk faktisk er en av de tingene som spiller lite eller ingen rolle. Og smokken er en trygghet og en kjær ting som barnet fikk lov å beholde midt oppe i andre, mindre trivelige ting. Jeg legger sjeldent ut bilder av barnet med den da, men det har hendt. Det finnes nok foreldre som er for late til å ta kampen også altså, men det hender også at det er en grunn for at den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smokken er gull verdt for noen, men jeg er helt enig i at det blir feil når ALLE bildene viser unger med smokk. Det blir jo som med solbriller? Altså, praktisk og gjerne fint, men veldig lite sjarmerende og litt "kaldt" på bilder.

 

Smokk og solbriller skal av på bilder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en liten tass med smokk i munnen ved leggetid er søtt, det er jeg enig med! Dette er snakk om friske og store barn som kjører traktor, rir på hest og bader i bassenget - med smokk! Men, nå har jeg aldri hatt smokkebarn selv, så jeg vet jo virkelig ikke hvor vanskelig den kampen er.. :P

Helt enig, smokk og solbriller skal vekk på bilder! ;) Samme gjelder mobiltelefoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med HI. Veldig lite sjarmerende.

 

Men jeg må være helt ærlig nå, jeg er en mor som ikke har orket å ta opp kampen med å slutte med sutten. Jeg har en datter på 2 som fremdeles bruker den (utenom leggetid og dagsoving også).

 

I barnehagen brukes den kun til soving, men hjemme er jeg veldig sløv. Hun går rundt med sutta mye. Jeg er dødssliten, og føler virkelig ikke for ¨å ta opp den kampen nå, mine krefter går til det absolutt nødvendigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor smokken i senga. Og eldste ville pluselig ikke ha smokken en kveld han skulle legge seg da han var rundt 2 år. Så den kampen slapp vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, da vi dro på sydenferie (barna var 2,5 år og 4 mnd da, men likevel..) hadde vi smokk med smokkesnor! Det er noe vi aldri har brukt ellers, for her har smokk vært primært til søvn. MEN; jeg ville heller ha en ren smokk i munnen på dem hele tiden, enn at de skulle spise på fingre eller andre ting som de ikke tåler, og få magesjau,, (vi var i et område der matforgiftning ol. er svært vanlig..) Det samme da minstemann begynte i barnehagen, han spiste på ALT, og da valgte vi å la han ha smokk en periode.
OMG det er det værste jeg har hørt. Litt av en unnskyldning til at barn skal bruke smokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smokk er sikkert praktisk og godt for barna, og jeg skjønner jo hvorfor mange bruker det. Men, jeg har ei på facebook som har lagt ut bilder fra hele ferien. Sydentur, dyreparken og hyttetur. Barna er 2 og 3 år gamle. På HVERT ENESTE bilde har barna smokk i munnen! Utrolig usjarmerende! Er det virkelig noen barn som har behov for smokk så lenge(utenom leggetid), eller er det foreldre som ikke orker å ta opp kampen?

 

Jeg er faktisk enig. Reagerer faktisk når jeg ser 3-åringer i barnehagen fremdeles skrike etter smokken midt på dagen fordi de ser en baby som har en. Da er de litt sent ute med avvenninga synes jeg. Ved leggetid er det ok, men at de skal gå å sutte på den hele dagen, tror jeg i mange tilfeller er på grunn av at foreldrene bare vil utsette kampen litt til. Ikke at det blir enklere med tiden. Men større barn har faktisk ikke noe sugebehov, så det er vel sjelden noe praktisk nytte med smokken. (Ser den med 1-1,5 åringer som stapper alt mulig i munnen - da er det ok med smokk, og i andre spesielle tilfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk du virker lite sjarmerende som gidder å bry deg nok til å lage et innlegg på DIB om andres Facebook bilder...på grunn av en, nei to smokker!

 

Når det er sagt er suttebehovet over rundt 1 års alder. At mange bruker det mye lengre er ganske vanlig. Ulike årsaker. Sikkert like mange svar som foreldre og barn. Men du er kanskje en av de heldige som har fasitsvar på alt?

 

Kanskje hele ferien var dritkjip. Unga gråt stort sett hele dagen, likte ikke maten, fikk ikke sove fordi det var for varmt... Og for å bevare forstanden lar disse svake foreldrene(som ikke gidder å ta kampen- og sikkert kranglet hele tiden selv)ungene fly rundt med smokken på tur. For å bevare familiefreden. TILOGMED på bildene...Herregud...Verdens undergang(!), egentlig burde du ringt VGs tipstelefon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns faktisk du virker lite sjarmerende som gidder å bry deg nok til å lage et innlegg på DIB om andres Facebook bilder...på grunn av en, nei to smokker!

 

Når det er sagt er suttebehovet over rundt 1 års alder. At mange bruker det mye lengre er ganske vanlig. Ulike årsaker. Sikkert like mange svar som foreldre og barn. Men du er kanskje en av de heldige som har fasitsvar på alt?

 

Kanskje hele ferien var dritkjip. Unga gråt stort sett hele dagen, likte ikke maten, fikk ikke sove fordi det var for varmt... Og for å bevare forstanden lar disse svake foreldrene(som ikke gidder å ta kampen- og sikkert kranglet hele tiden selv)ungene fly rundt med smokken på tur. For å bevare familiefreden. TILOGMED på bildene...Herregud...Verdens undergang(!), egentlig burde du ringt VGs tipstelefon...

Men i alle dager! Stått opp med feil ben i dag kanskje? Eller på tide å legge seg? Jeg har da ikke påstått at jeg har fasitsvar på alt, jeg lufter bare min mening på et forum hvor ALT blir diskutert. Å kontakte VG hadde vært en idé, da har jeg noe å gjøre i morgen også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Smokk er en uting hos store unger! I senga og som trøst når verden går på tverke, ja, det er helt greit i mine øyne, men unger som har smokk i munnen nær sagt hele dagen? Hvorfor i all verden har de det?

 

Var i Hellas i sommer og selvfølgelig var vi ikke akkurat alene turister og det var mange småbarnsfamilier i området. Det var mange unger i 3-4-5årsalder med smokken "limt fast" i munnen og jeg tror en del av ungene jeg observerte med smokk var helt opp i 6-årsalder. Hvorfor i all verden bruker så store unger smokk?

 

Nå skal det sies at mine unger kun har brukt smokk i korte perioder i sitt liv og begge slutta helt frivillig med smokk før de fylte 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig.

Det er totaølt usjarmerende, og viker fordummende på et vis.

jenta mi er 3 år, og bruker smokk enda, men IKKE ute blant folk.

Hun har en kosesmokk i bilen (på langtur) og ørten i senga.

men hun er innefrostått med at smokken KUN er til kos om natta, og vi legger dem i en boks på hylla på dagtid.

jeg gruer meg til å avvenne henne helt, det blir ikke lett tror jeg...

Og jeg må vel snart i gang med det...

Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, da vi dro på sydenferie (barna var 2,5 år og 4 mnd da, men likevel..) hadde vi smokk med smokkesnor! Det er noe vi aldri har brukt ellers, for her har smokk vært primært til søvn. MEN; jeg ville heller ha en ren smokk i munnen på dem hele tiden, enn at de skulle spise på fingre eller andre ting som de ikke tåler, og få magesjau,, (vi var i et område der matforgiftning ol. er svært vanlig..) Det samme da minstemann begynte i barnehagen, han spiste på ALT, og da valgte vi å la han ha smokk en periode.
OMG det er det værste jeg har hørt. Litt av en unnskyldning til at barn skal bruke smokk

 

Det verste du har hørt? Heheheh, glad på dine vegne, da har du det jammen godt!

 

Har du blitt ordentlig ordentlig syk fordi du har fått indeg noe du ikke har tålt noengang? Det har jeg. Det var ikke noe moro.

Og vi fulgte reiseselskapets anbefalninger.

 

Forøvrig var det snakk om en uke i barnas liv. Jeg tror ikke hverken de eller vi har tatt skade av det på noe vis :P

Og som jeg understreket er det ikke sånn hjemme. Men når du har unger som putter ALT i munnen hvis den er ledig, bør man ta visse forhåndsregler.

 

Det jeg prøver å si, er at folk har ulike grunner for å bruke eller ikke bruke smokk. At venner og bekjente anser facebookbildene av ungene mine som sjarmerende eller usjarmerende, er liksom ikke et av hovedkriteriene :P

 

 

Hilsen hun som tenkte at smokk var skikkelig unødvendig, usjarmerende og bare generelt teit, helt til hun fikk egnebarn.

 

 

(barn som for the record beholdt sugerefleksen og suttebehovet langt over ett år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TA OPP KAMPEN? Hvem i huleste er du som dømmer andre!!!!

 

Det kan være mange ulike grunner til smokke bruk.

 

Og jeg lurer på hvor gammel du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Mine er utrolig glad i smokken sin, og jeg jobber hardt for å unngå smokkebruk på dagtid. Er ikke nazi, men prøver huske ta den ut når de leker og har det fint, altså når de ikke "trenger" den. Der har jo også noe med snakking å gjøre. De babler jo mye mer når de ikke går å sutter på smokken hele tiden. Men vi bruker den i bilen, ved soving og når vi er slitne og lei oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TA OPP KAMPEN? Hvem i huleste er du som dømmer andre!!!!

 

Det kan være mange ulike grunner til smokke bruk.

 

Og jeg lurer på hvor gammel du er?

Om du leser innlegget mitt en_gang_til, så ser du at jeg stiller et par spørsmål nederst. Jeg lurer på hvorfor så store barn bruker smokk, men jeg dømmer overhode ingen! Jeg personlig syntes det er sjarmerende med smokk, og JEG SYNTES ikke det passer seg på alle bilder! Ta deg en bolle og sett deg i solen, så skal du se at dagen blir bedre;) Hvor gammel jeg er, er vel ikke relevant i denne saken vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2 åring bruker smokk som hun vil, bare ikke i barnehagen. der skal den ligge i hylla.

Jeg smokkavvenner når de er 3. da sender vi smokken til sabeltann og ferdig med det. 2 åringen snakker allerede om det.

 

Skjønner virkelig ikke problemet med at små barn bruker smokk! Det er vel ytterst sjeldent de bruker den til de er komfirmanter så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er to år. Han bruker kun smokk når han skal sove. Sånn har det vært lenge, nesten helt siden an var ett år. I tillegg får han lov til å bruke dn i fem-ti minutter i barnehagen etter at jeg har gått. Han har nettopp begynnt i barnehagen og synes fremdeles at det noen ganger er veldig sårt at jeg drar fra han. Men, på ferien vår i sommer brukte han den mye. Vi foreldre syntes ihvertfall det, selv om tanten hans ikke hadde lagt merke til det. I alt det nye og til dels uforutsigbare var smokken en trygghet for han. Vi måtte mange ganger la smokken være med på bilder også, hvis ikke ble det bare protester. Skulle vi få et bilde av han måtte smokken få være med. Det kan være en forklaring på alle feriebildene med smokk.

Endret av Vicky 83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til dere med barn som ikke vil gi fra seg sutten, og dere ikke orker å krangle med dem:

 

Når barnet våkner knytter du sutten fast til senga med litt garn e.l. og så forklarer du barnet at "du kan for all del ha sutten så mye du vil, men da får du vær så god sitte alene foran senga di" :) Funket kjempe bra her, hun løp inn på rommet noen ganger den første dagen, men bare veldig kort, og neste dag var det nesten ingen ting. Så etterhvert kan man bare la sutten ligge i sengen på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...