Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Mille er allergisk mot melk, hun spiser en del brokkoli, men burde hun ta kalsium tillegg?

• Logg inn for å svare
24 svar til dette emnet

#21 Lettie

Lettie

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 157 Innlegg:

Skrevet 20 august 2012 - 14:24

Vis innleggMambaa skrev 20 august 2012 - 12:53:

Det er egentlig såre enkelt - man må se på innholdet i brokkoli eventuelt andre matvarer man regner som kalsiumrike, og se hvor mye kalsium det er i matvaren og mengden som spises, for deretter å sammenlikne med behovet. Det har jeg gjort: For å få i seg 550 mg kalsium (behovet for barn ligger på 600 mg), må man spise 1,2 kg brokkoli DAGLIG. Lykke til;-)

Men man spiser da mer enn brokkoli (med kalcium).
De fleste melkeerstatninger er jo også kalciumberiket.

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Nerdens'mus

Nerdens'mus

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 506 Innlegg:

Skrevet 20 august 2012 - 14:34

I tilleg så er det lettere for kroppen å nyttegjøre seg kalcium fra vegetabilske kilder. Så du trenger ikke likke mye som fra melk.

#23 mamma_til_2

mamma_til_2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 605 Innlegg:

Skrevet 20 august 2012 - 14:52

Melkeeliminasjon innebærer en risiko for feilernæring

Melk er en viktig kilde til en lang rekke næringsstoffer. Fjerner man melk, fjerner man samtidig en matvaregruppe som bidrar med ca 70 % av kalsiuminntaket, 70 % av jodinntaket, 25 % av proteininntaket samt en stor del av B-vitamin og sporstoffinntaket.
Det er derfor viktig at melka erstattes med matvarer som bidrar med de samme næringsstoffene. Ettersom de fleste utvikler toleranse for melk allerede innen 3-årsalder er det viktig med regelmessig oppfølging fra lege for å vurdere tidspunkt for reintroduksjon.

Alternativer til melk

Småbarn (0-3 år) med melkeallergi, som ikke ammes, bør benytte en fullverdig melkeerstatning fra apotek. Disse er beriket med samtlige vitaminer og sporstoffer, slik at barnets næringsbehov blir dekket ved et inntak på 5-6 dl/dag.
Ekstra vitamintilskudd anbefales derfor ikke i kombinasjon med disse melkeerstatningene, så sant volumet er tilfredsstillende. Unntaket er tran, som gjerne kan gis i mindre mengde, 2-3 ml per dag, for å sørge for tilstrekkelig inntak av langkjedede fettsyrer.
Noen av melkeerstatningene fra apotek inneholder også lite kalsium. Behov for ekstra kalsiumtilskudd må derfor vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Daglig anbefalt inntak av kalsium er beskrevet under:
Aldersgrupper
Kalsiumbehov (1)
6-11 mnd
540 mg/d
1-5 år
600 mg/d
6-9 år
700 mg/d
10-17 år
900 mg/d
> 18 år
800 mg/d

Hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt med legen min :) finnes kalsium tab på resept for småttiser od typer havremelk ol som er tilsatt kalsium og andre vit :)

#24 Mambaa

Mambaa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 72 Innlegg:

Skrevet 20 august 2012 - 15:16

Selvsagt gjør man det - man burde regne på hele kostholdet, men siden det var brokkoli som var nevnt spesielt regnet jeg på det siden det virket som trådstarter tenkte at brokkoli dekket kalsiumbehovet. Er enig med deg, kalsiumberikede melkeerstatninger som havre- eller soyamelk er den beste kalsiumkilden for melkeallergiske barn.

#25 Gjest_Juliea - kukløsklan_*

Gjest_Juliea - kukløsklan_*
  • Gjest

Skrevet 21 august 2012 - 18:14

Jeg lager all mat som skal ha melk med soya eller havre, som d et e rkalsium i. Så om jeg lager hvit saus ol så bruker jeg soya melk. Så trenger knskje ikke bekymre meg da siden hun får i seg sånt, ikke mengder, men noe=)

Hun får også mung bønner det er jo sunt.
Jeg har vokst opp på mer eller mindre melkefritt kosthold og jeg har klart meg bra. Jeg har intoleranse, så kan spise en del. Så kan være Mille aldri blir helt kvitt det, men håper det for hennes del så hun alltid slipper spesial mat i bursdager ol..

takker for alle gode og utfyllende svar!