Melkeeliminasjon innebærer en risiko for feilernæring
Melk er en viktig kilde til en lang rekke næringsstoffer. Fjerner man melk, fjerner man samtidig en matvaregruppe som bidrar med ca 70 % av kalsiuminntaket, 70 % av jodinntaket, 25 % av proteininntaket samt en stor del av B-vitamin og sporstoffinntaket.
Det er derfor viktig at melka erstattes med matvarer som bidrar med de samme næringsstoffene. Ettersom de fleste utvikler toleranse for melk allerede innen 3-årsalder er det viktig med regelmessig oppfølging fra lege for å vurdere tidspunkt for reintroduksjon.
Alternativer til melk
Småbarn (0-3 år) med melkeallergi, som ikke ammes, bør benytte en fullverdig melkeerstatning fra apotek. Disse er beriket med samtlige vitaminer og sporstoffer, slik at barnets næringsbehov blir dekket ved et inntak på 5-6 dl/dag.
Ekstra vitamintilskudd anbefales derfor ikke i kombinasjon med disse melkeerstatningene, så sant volumet er tilfredsstillende. Unntaket er tran, som gjerne kan gis i mindre mengde, 2-3 ml per dag, for å sørge for tilstrekkelig inntak av langkjedede fettsyrer.
Noen av melkeerstatningene fra apotek inneholder også lite kalsium. Behov for ekstra kalsiumtilskudd må derfor vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Daglig anbefalt inntak av kalsium er beskrevet under:
Aldersgrupper
Kalsiumbehov (1)
6-11 mnd
540 mg/d
1-5 år
600 mg/d
6-9 år
700 mg/d
10-17 år
900 mg/d
> 18 år
800 mg/d
Hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt med legen min

finnes kalsium tab på resept for småttiser od typer havremelk ol som er tilsatt kalsium og andre vit