Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

et spørsmål til dere som jobber på Nav

• Logg inn for å svare
16 svar til dette emnet

#1 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 09:04

Når jeg som alenemor skal inn på møte hos Nav pga at jeg ikke har oppgitt far. Det er helt uaktuelt å skrive navnet hans i noen papirer da han har gjort det veldig klart at han skal stelle i stand et helvete for meg og barnet dersom jeg gjør det. Jeg ser på han som svært ustabil og potensielt farlig. Jeg må beskytte barnet mitt.

Hvordan foregår dette møtet? Vil Nav gå langt i å presse meg til å fortelle hva han heter?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 babysyk_74

babysyk_74

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 570 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 09:08

Vis innleggsiljeno skrev 18 august 2012 - 09:04:

Når jeg som alenemor skal inn på møte hos Nav pga at jeg ikke har oppgitt far. Det er helt uaktuelt å skrive navnet hans i noen papirer da han har gjort det veldig klart at han skal stelle i stand et helvete for meg og barnet dersom jeg gjør det. Jeg ser på han som svært ustabil og potensielt farlig. Jeg må beskytte barnet mitt. Hvordan foregår dette møtet? Vil Nav gå langt i å presse meg til å fortelle hva han heter?
da hadde jeg sagt at det var en ukjent jeg møtte på byn som jeg ikke vet navnet på...
3 godjenter -97,98 og 2012

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 169 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 09:11

Har ikke hørt om sånne møter. Ingen kan uansett ikke presse deg til noe som helst. Ble du kalt inn til møte ene og alene fordi du ikke har en far på papiret? Du får være åpen og fortelle om disse bekymringene. Men om du ikke oppgir far får du/barnet heller ikke retten på bidrag.

#4 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 09:12

Vis innleggbabysyk_74 skrev 18 august 2012 - 09:08:

Når jeg som alenemor skal inn på møte hos Nav pga at jeg ikke har oppgitt far. Det er helt uaktuelt å skrive navnet hans i noen papirer da han har gjort det veldig klart at han skal stelle i stand et helvete for meg og barnet dersom jeg gjør det. Jeg ser på han som svært ustabil og potensielt farlig. Jeg må beskytte barnet mitt. Hvordan foregår dette møtet? Vil Nav gå langt i å presse meg til å fortelle hva han heter?
da hadde jeg sagt at det var en ukjent jeg møtte på byn som jeg ikke vet navnet på...

Jeg er usikker på hvor lurt d er å lyge til dem.. vil helst ha mitt på det tørre, tenker at det kanskje er best at jeg sier at det er uaktuelt å oppgi han, og så ikke si noe mer on den saken...

#5 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 09:16

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 09:11:

Har ikke hørt om sånne møter. Ingen kan uansett ikke presse deg til noe som helst. Ble du kalt inn til møte ene og alene fordi du ikke har en far på papiret? Du får være åpen og fortelle om disse bekymringene. Men om du ikke oppgir far får du/barnet heller ikke retten på bidrag.

Jo, jeg har faktisk rett på minstebidrag som er 1400 kr uansett. Ja jeg ble innkalt til møte og det sto at det var fordi jeg ikke har oppgitt far, og at Nav har plikt til å prøve å finne ut av det. Tenker å være åpen til et visst punkt men vil samtidig si minst mulig slik at de ikke kan "sette meg fast" ved at jeg for eksempel sier mer enn nødvendig. Gruer meg veldig til dette, lurer på hvilke metoder de bruker i slike situasjoner.

#6 LØVEN1

LØVEN1

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 216 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 09:58

Jobber ikke på Nav, men hadde nok ikke oppgitt far (sagt jeg ikke visste hvem det er) da jeg tror NAV er pålagt å inndrive pengene fra oppgitt far. Dersom han virkelig er farlig er det beste å holde seg langt unna.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 169 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 10:32

Ville bare slått en blank løgn om at jeg møtte en fyr på byen og at  jeg ble gravid, og at dette ikke var en normann så hadde de vel neppe orket og forsøke og finne noe mer ut av det!

#8 babysyk_74

babysyk_74

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 570 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 10:33

Vis innleggsiljeno skrev 18 august 2012 - 09:12:

Vis innleggbabysyk_74 skrev 18 august 2012 - 09:08:

Jeg er usikker på hvor lurt d er å lyge til dem.. vil helst ha mitt på det tørre, tenker at det kanskje er best at jeg sier at det er uaktuelt å oppgi han, og så ikke si noe mer on den saken...
viss nav skjønner du vet hvem han er vil jeg tro du er nødt til å si det.

#9 3gull <3

3gull <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 266 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 10:54

NAV kan ikke tvinge deg til å si hvem far er. Har eller hadde samme dilemma som deg. Da barnet var født oppga jeg ikke barnefaren. Står fortsatt far ukjent. Da BF her var ustabil å ikke kompetent til å være far. Du møter på dette møte, sier at du ikke vet hvem det er. Saken ferdig:) var hvertfall slik hos oss.

#10 babysyk_74

babysyk_74

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 570 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:00

Vis innlegg3gull <3 skrev 18 august 2012 - 10:54:

NAV kan ikke tvinge deg til å si hvem far er. Har eller hadde samme dilemma som deg. Da barnet var født oppga jeg ikke barnefaren. Står fortsatt far ukjent. Da BF her var ustabil å ikke kompetent til å være far. Du møter på dette møte, sier at du ikke vet hvem det er. Saken ferdig:) var hvertfall slik hos oss.
ja de kan ikke tvinge deg til å si deg hvem det er viss du ikke vet det...men viss du sier du ikke vil oppgi det men vet hvem det er ville det vel stille seg annerledes??

#11 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:58

Vis innlegg3gull <3 skrev 18 august 2012 - 10:54:

Sa du rett og slett bare at du ikke vet hvem det er, og de godtok det? Eller måtte du komme med en historie om hvordan det hele gikk seg til i tillegg..? Godt å vite at det er flere. Denne mannen egner seg overhode ikke til å være far så han har ingenting i nav sine papirer å gjøre.

Og dere som sier at jeg blir nødt til å si det hvis de finner ut at jeg vet.. jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt å tvinge meg? Nekter jeg å si det så nekter jeg...

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 169 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 12:15

Jeg kan ikke lovverket på dette, men jeg vil kanskje tro at NAV har mulighet til å holde tilbake bidrag om du innrømmer at du vet hvem far er, men ikke vil si det? NAV er (selvsagt) interessert i å få tilbake pengene de betaler til deg, og de er nok dessverre ikke like interessert i dine grunner til å holde far utenfor. I deres øyne har både far og barnet rett til å vite om hverandre, og dine grunner for å holde det for deg selv blir nok mindre viktige.

Dette er altså bare noe jeg tror, men om jeg var deg hadde jeg sjekket det skikkelig ut og ikke bare satset på at du får riktige svar her inne.

Du finner sikkert ut av det hvis du leser sidene deres skikkelig.

Jeg hadde nok for letthetsskyld sagt at jeg ikke aner hvem han er. Ingen kan tvinge frem et navn du ikke kjenner til, og jeg vil tro at situasjonen løses enklest på den måten.

Skjønner at du syns det blir litt ubehagelig å "innrømme" at du skal ha barn med et menneske du ikke aner noe om, men jeg kan love deg at du er langt fra alene i den situasjonen.

Lykke til :)

#13 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 12:21

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 12:15:

Jeg kan ikke lovverket på dette, men jeg vil kanskje tro at NAV har mulighet til å holde tilbake bidrag om du innrømmer at du vet hvem far er, men ikke vil si det? NAV er (selvsagt) interessert i å få tilbake pengene de betaler til deg, og de er nok dessverre ikke like interessert i dine grunner til å holde far utenfor. I deres øyne har både far og barnet rett til å vite om hverandre, og dine grunner for å holde det for deg selv blir nok mindre viktige.

Dette er altså bare noe jeg tror, men om jeg var deg hadde jeg sjekket det skikkelig ut og ikke bare satset på at du får riktige svar her inne.

Du finner sikkert ut av det hvis du leser sidene deres skikkelig.

Jeg hadde nok for letthetsskyld sagt at jeg ikke aner hvem han er. Ingen kan tvinge frem et navn du ikke kjenner til, og jeg vil tro at situasjonen løses enklest på den måten.

Skjønner at du syns det blir litt ubehagelig å "innrømme" at du skal ha barn med et menneske du ikke aner noe om, men jeg kan love deg at du er langt fra alene i den situasjonen.

Lykke til :)

Barnefaren vet at han er far, og barnet kommer etterhvert til å få vite hvem det er, men d blir ikke enda når ting er så anspent og han er fortsatt aggressiv. Så jeg trenger ikke blande Nav inn i det der, jeg vet at de har krav på å vite om hverandre men foreløpig trenger ikke Nav å være innblandet.

Det er så klart flaut å si at man ikke aner hvem man har fått barn med, men må man så må man..

Det med pengene er ikke så farlig, jeg må velge det som er best for oss, og om jeg mister 1400 kr er det ikke verdens undergang for oss heldigvis :)

Takk for et ordentlig svar :)

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 169 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 12:46

Om det ikke er så farlig med pengene, så er det jo uansett ikke så mye de kan gjøre for å presse det ut av deg. Annet enn å sette opp et morskt fjes kanskje? ;)

Men lykke til i allefall!

#15 3gull <3

3gull <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 266 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 13:23

Jeg sa at jeg vet ikke hvem far er. Ferdig med. De kom så klart med de med bidrag. Men får mere fra NAV enn om far har skullet betalt, da han ikke har jobb å driver stort sett med humbugg...

#16 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 13:27

Vis innlegg3gull <3 skrev 18 august 2012 - 13:23:

Jeg sa at jeg vet ikke hvem far er. Ferdig med. De kom så klart med de med bidrag. Men får mere fra NAV enn om far har skullet betalt, da han ikke har jobb å driver stort sett med humbugg...

Samme her, han har ikke jobb så ikke noe å hente der i gården. Det hørtes jo greit ut da, puster litt ut her.  :)

#17 3gull <3

3gull <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 266 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 14:25

Som flere sier her. Vet du ikke hvem det er så hvordan skal du kunne si et navn da.. Ikke forklar noe videre på det der.. Si det enkelt, aner ikke:) ser at du syns det kan være flaut men noen ganger er det til det beste..:) lykke til:)