Hvorfor har du dårlig samvittighet? Fordi du kjenner stikket i hjertet når hun viser smerte? Man skal kjenne det, men som voksen skal du klare å vurdere behovet for å reagere, og tenke lenger enn her og nå.
Du skal vite det at i den alderen kommer smeller og blåmerker i fleng

Det hører med.
Ikke syns så synd på ungen, og ikke løp til med trøst før ungen virkelig viser smerte. Sjokk i liten skala er noe barn lærer av, og trenger ikke bety store smerter. De kvepper, og derfor gråter de. Men de trenger ikke at mor syns synd på dem i alle sammenhenger

De trenger å høre "oppsann... jaja... det går så bra. Bare reis deg opp igjen

" med smil i stemmen
Du skulle sett min eldste da han begynte å gå 10 måneder gammel. Leggene så ut som om de var slått med stokk, for der var blåmerker fra ankel til kne. Og så var det konstant Donald-kuler i panna

Du kan tenke deg mine tanker da vi var til helsesøster med ungen....... hehehe... men der var det ingen reaksjon på alle blåmerkene. Så det er heeeeeelt normalt når de begynner å reise seg og å gå.
Og tenk over dette: De fleste mennesker har arr i pannen eller rundt øynene, som kom den gangen de startet å gå

Dette er fakta, selv om jeg ikke har noen link til det. Bare min erfaring med alle mennesker jeg kjenner
Ikke lag en sutreunge av barnet ditt, selv om du kjenner det du gjør. Overse dine følelser der du vet de er malplassert, og heller oppmuntre barnet til å prøve igjen

Vær klar over at om du løper til med "stakkars ungen min" hver gang ungen har slått seg bittelitt, så lærer ungen bare at å gråte gir meg mamma hele tiden. Ikke at det var så vondt, men mamma kommer til min tjeneste, tenker ungen ubevisst

Og er det det du vil ha? Eller vil du ha et litt tøffere barn, som tør å utforske verden litt på egenhånd, med deg som en stødig klippe i bakkant? Et barn som stoler mer på seg selv, og opplever at det faktisk ikke er så farlig å slå seg litt?