Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvor mange kaker bør jeg lage til et selskap med 20 personer?

• Logg inn for å svare
48 svar til dette emnet

#41 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 344 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:29

Kommer vel an på str?
Vi hadde 5 kaker (1 langpanne, resten runde kaker)
og vi kastet veldig mye.. Vi var 25 stk.

Annonsebilag
Annonsebilag

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 873 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:35

Vis innleggpeacock skrev 18 august 2012 - 10:19:

Ostekage med hindbær og hvid chokolade (på dansk! husblas=gelatin, hindbær=bringebær)
Ingredienser (18 cm)

Bund:
150 g bixitkiks
60 g smør

Gele
250 g hindbær
1,5 spsk. sukker – eller efter smag

2 spsk vand
3 blade husblas

Ostemasse
125 g flødeost
125 g marscarpone
50 g sukker

3 blade husblas
ca 3 spsk citronsaft (knapt 1 dl, men smag på den så den ikke bliver for sur!)
1 vaniljestang
100 g hvid chokolade
2 dl piskefløde

Friske hindbær til pynt

Sådan gør du:

Bræk kiksene i mindre stykker, kom dem i en pose og knus dem med en kagerulle til de er groft malet. Smelt smørret, og bland det med de pulveriserede kiks.
Massen skal være som fugtigt sand, så tilsæt evt. lidt mere smeltet smør. Kom denne dej i en springform, pres den fast mod bunden (ikke for hårdt) og lidt op ad siderne. Sæt den koldt.

Tag frøene ud af vaniljestangen og bland dem med lidt af sukkeret til ostemassen.
Kog hindbærrene med skallerne fra vaniljestangen, vand og lidt sukker (1,5 spsk ca, men smag på massen!) Kør hindbærrene til puré med en håndmikser. Passér massen gennem en sigte, så kernerne sies fra. Udblød 3 blade husblas i koldt vand og smelt dem i den varme hindbærpure. Lad stå til stuetemperatur.
Pisk flødeost og marscarpone igennem med sukkeret. Smelt husblassen i varm citronsaft og rør dette forsigtigt ind i osteblandingen. Pisk fløden til let skum og vend den i ostemassen. Smag til med lidt vaniljesukker. Når bunden har sat sig, kommes cremen i.

Læg derpå store skefulde af hindbærpuré rundt omkring oven på cremen og bland forsigtigt rundt med en kniv eller en lille ske. Der må gerne være striber af ren hindbær og ren creme. Gem lidt af hindbærpuréen og overtræk kagen med den. Sæt kagen koldt i mindst et par timer.
Takk for oppskrifter :)

#43 soleia

soleia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 431 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:36

Vis innlegg★ skrev 18 august 2012 - 08:59:

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 08:47:

Vis innlegg★ skrev 18 august 2012 - 08:25:

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 08:12:

Vis innleggAnonym bruker skrev 17 august 2012 - 23:40:

Vis innleggmamma81 skrev 17 august 2012 - 22:56:

De fleste her er nok veldig uenig med meg. Men jeg synes det er litt dumt når det er så mange kaker på kakebordet at det er noen det ikke blir tatt en bit av. Ihvertfall hvis man har fått andre til å bake. Det kommer til å skje dersom det er 6-8 kaker på 20 personer. Når vi nå skal arrangere dåp med 40 gjester så blir det 4-5 kaker og muffins. Samt masse frukt. Det holder. Ingen går sultne hjem og finner du ikke noe du liker da, ja da er du kresen:) Gjorde det sånn sist og og jaggu var det litt rester igjen, men ikke mer enn at vi var kvitt det etter et kaffebesøk. Det er så mye fokus på både økonomi og matvaner, at vi trenger vel strengt tatt ikke fråtse så ille hver gang det er selskap.
Glad jeg ikke skal til deg i dåp. Sjokkerende lite kake til 40 gjester:-O Om det er noe igjen, så er det fordi ingen tør å ta mer enn en gang, for det er så lite kake. Og at det blir kaker som ikke blir tatt et stykke av når det er 6-8 kaker på 20 personer, så er det bare tull.
Jeg fatter ikke det kakehysteriet jeg. Det skal være så man kan fråtse i kaker!? Ikke rart det er så mange feite mennesker i dette landet.
Det er ikke snakk om fråtsing, man spiser mindre stykker av flere sorter. Fire kaker er det man lager til en bursdag (ikke rund dag), på fest skal man ha å velge i. Restene spises opp av venner og naboer i etterpåselskap eller fryses ned.
Det er fullstendig kakegalskap i min verden. Kunne aldri ramlet meg inn å lage fire kaker til en vanlig bursdag. Ingen andre i familien ville gjort det heller, ei heller vennekretsen. Vi er heldigvis ikke så ekstremt oppotatt av kaker.
Det er nok kulturelt betinget, her på sunnmøre er kaker en vesentlig del av en feiring. På tirsdag bestemte vi (jeg og svigermor) oss for å arrangere litt feiring av svigerinnen min. Tre timer senere var det taco til middag og to typer cupcakes samt vafler, bær og vaniljesaus og is til kaffen. 8 voksne og en fullammet baby til stede. Sånn det skal være hos oss :)

Ha,ha, ha..  Eg skjønte at du måtte vere sunnmøring!!  De er jo kjende for store kakeorigier :D
Er lengre sør på vestlandet, og me er nok meir glad i kaker enn dei austpå, men 4 kaker i vanleg bursdag er jo ekstremt (med mindre de faktisk er over 20 stk til ein vanleg bursdag)

#44 soleia

soleia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 431 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:37

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 11:29:

Kommer vel an på str? Vi hadde 5 kaker (1 langpanne, resten runde kaker) og vi kastet veldig mye.. Vi var 25 stk.

Ein kastar ikkje kaker!!!! :o

#45 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 344 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 11:38

Det kommer jo ann på hvor store kakene er, gjestene, hvor mye dere har spist til middag og ikke minst hvor flink du er til å bake.

I min søsters selskaper holder det fint med en veldig liten skive til hver og helst noe slikt som toromuffins. Hos min svigermor derimot "bør" det være minst 5 storeskiver til hver. Hennes kaker er knallgode!

#46 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 344 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 12:58

Det kommer vel litt an på hva man serverer før og. Er det mye mat så trengs det mindre kaker enn f.eks etter snitter. Hos oss går det lite kaker. Velger heller kaker med omhu. Tradisjonell marsipan trengs ikke hos oss, den blir urørt. Bedre med oreo, iskaker, snickers, muffins og masse frukt. Er det ikke frukt peller ungene av bærene på kakene og det er det de spiser.
Jeg baker Ikke 8 kaker til 20 stykker. Ikke hadde jeg turt å spørre om hjelp til det heller, i vår krets hadde flere kaker ikke blitt spist.
Har en gang vært i en dåp der det var 10 kaker til litt over 20 gjester og flere kaker ble ikke rørt. Var ikke så moro for de som hadde brukt masse tid på en flott kake.

#47 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 344 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 13:48

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 12:58:

Det kommer vel litt an på hva man serverer før og. Er det mye mat så trengs det mindre kaker enn f.eks etter snitter. Hos oss går det lite kaker. Velger heller kaker med omhu. Tradisjonell marsipan trengs ikke hos oss, den blir urørt. Bedre med oreo, iskaker, snickers, muffins og masse frukt. Er det ikke frukt peller ungene av bærene på kakene og det er det de spiser. Jeg baker Ikke 8 kaker til 20 stykker. Ikke hadde jeg turt å spørre om hjelp til det heller, i vår krets hadde flere kaker ikke blitt spist. Har en gang vært i en dåp der det var 10 kaker til litt over 20 gjester og flere kaker ble ikke rørt. Var ikke så moro for de som hadde brukt masse tid på en flott kake.

Jeg har per dags dato aldri vært i et selskap der det ikke har vært tatt et eneste stykke av en kake. Og at det blir rester er jo bare bonus! :) Da blir det resteselskap dagen derpå, eller kakebakeren tar med seg resten hjem og koser seg med. Men på Sunnmøre er vi kjent for bugnende kakebord, er det fest så er det fest! Og det har ikke noe med å være tykk av, det er ikke fest hver dag.

#48 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 344 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 14:23

Vis innleggsoleia skrev 18 august 2012 - 11:37:

Vis innleggAnonym bruker skrev 18 august 2012 - 11:29:

Kommer vel an på str? Vi hadde 5 kaker (1 langpanne, resten runde kaker) og vi kastet veldig mye.. Vi var 25 stk.
Ein kastar ikkje kaker!!!! :o

Ingen ville ha med seg hjem pga "alle" slanket seg/dvs ingen ville ha kake utenom dåpen, og vi ble stående igjen med veeldig mye kake, og ingen plass i kjøleskap o.l...
Kan ikke akkurat kaste kake inn i bilen heller..

#49 Ane Elise

Ane Elise

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 465 Innlegg:

Skrevet 19 august 2012 - 19:15

Vis innlegg★ skrev 17 august 2012 - 20:38:

Vis innleggAne Elise skrev 17 august 2012 - 18:52:

Helt enig med Swan1985, 4 er mer enn nok siden de aller fleste middagsgjester er stappmett etter å ha fortært seg middagen. For ca 1,5 år siden hadde vi dåp i heimen, da hadde vi 18 stk til middag og 24 til kaffe og kaker, 4 kaker ble servert og enda var det mye igjen når kvelden var omme. De 4 kakene vi hadde på den store dagen var marsipankake i rundform 28 cm, verdens beste, 26 cm ostekake og sjokolade festkake. Du får lykke til med planlegginga :)
Hva med å ha mindre kaker, og heller flere sorter?

Et så glissent kakebord indikerer lite gjestfrie verter her jeg kommer fra. Jeg ville hatt minst 6 kaker, og kanskje frukt og vaniljesaus og lefser i tillegg.

Ja, kanskje der du kommer fra ja, men her vi er fra er vi mer for med en bedre middag til dåpen enn å bruke mye tid på kakebaking som alle mer eller mindre i hvert hjem gjør ellers i året. Som jeg skrev lenger opp så er mine gjester stappmett etter å ha fortært 3 rettes middag før kaffe og kaker tid. Sist gang hadde vi servert hjemlaget blomkålsuppe med rundstykker til forrett, lammestek med fløtepoteter med tilbehør til hovedrett, vaniljeis med skogsbær til dessert. Her var det ingen begrensninger, folk fikk forsynt seg så mye de ville, og siden middagen var så godt, ble gjestene så mette at de ikke klarte å spise så mye kaker, og ikke fordi kakene ikke var gode eller for lite utvalg. Vi hadde forøvrig snittet ved siden av