Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Fly i første trimester

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 frøkenmeg

frøkenmeg

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Skrevet 17 august 2012 - 09:02

Hei jordmødre!

Jeg har akkurat vært gjennom IVF fryseforsøk - og der viste det to fiiiine streker på testen for ei uke siden :)

I september har vi planer om å reise til Italia, og det jeg sitter her og lurer på er hvorvidt en 4 timers flytur på noen måte kan være negativt i fht svangerskapet? Jeg kjenner jeg har begynt å tenkte og bekymre meg litt for mye allerede, og finner så mange ulike svar ved å surfe litt på nettet.
Jeg kan jo i tillegg nevne at jeg har et medium snev av flyskrekk, så hver eneste gang jeg flyr så klarer jeg ikke bevege meg rundt i flyet, og jeg spenner alt jeg har av muskler fra vi letter til vi lander og det i seg selv pleier ofte ta litt på kroppen..

Jeg vil være inne i uke 7/8 på det aktuelle tidspunktet. Vi har satt inn to egg, så for alt jeg vet så kan det jo være to små der inne. Vi har gjennom hele IVF prosessen hatt problemer med at eggene skulle feste seg - og dette er første gang jeg har fått positiv graviditetsprøve- og jeg vil så unødig gjøre noe som kan "ødelegge". I tillegg har jeg også vært gjennom konisering av livmortappen hvis det skulle ha noe å si.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 18 august 2012 - 08:50

Hei, på deg!
I utgangspunktet vil ikke en flytur virke negativt inn på et normalt svangerskap.
Gravide har noe økt risiko for blodpropp, så av den grunn bør man ta visse forholdsregler når man skal sitte stille lenge av gangen.
I tillegg kan dårlig form, som kvalme og tretthet gjøre at det kan oppleves ekstra slitsomt å skulle reise så langt.
Jeg syns det er litt vanskelig å svare på dette siden du er såpass tidlig i forløpet.
Rent instinktivt vil jeg si at du kanskje ikke velger det aller beste tidspunktet for en slik reise mtp det som er nevnt over.
Uke 20 og fremover noen uker er nok en mer stabil periode mtp subjektive plager.
Hvorvidt du bør være ekstra forsiktig i disse første ukene fordi det er et IVF-svangerskap, vet jeg dessverre ikke.
Jeg ville snakket med noen på klinikken om dette, så får du iallefall et skikkelig svar.
Ha en god lørdag :)