Gå til innhold

Desember-barn og barnehagen


Mango86

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere tenkt å ordne med barnehage når barna er født i desember?

 

Jeg er så fryktelig usikker, har ikke noe lyst å sende mitt barn på 8 mnd i barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min plan er å søke barnehageplass til han. Stor sjanse for at vi ikke får plass i denne kommunen.. Og får vi det kommer jeg til å gå ned i stilling for at han skal ha korte dager i barnehagen. Samboer ønsker også å ha gradert pappaperm, så den kan også kombineres med dette.

 

Det jeg har mest lyst til er å få plass til han fra og med januar 2014. Hvis det er mulig selvfølgelig. Skal høre rundt med noen familiebarnehager her også og sjekke litt muligheter.

 

Og hvis ikke det går må jeg nok være hjemme i ulønna perm lenge, hvis ikke vi kan få tak i dagmamma. Mange muligheter.. Men blir nok ikke en lett kabal å legge ;)

 

Hva slags planer har du tenkt?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble født 1 januar 2011, å jeg søkte barnehageplass fra 1 januar 2012. Fikk brev i september at det var ledig plass fra 1 oktober. Måtte bare ta den ettersom jeg skulle starte på jobb igtjen 1 november å bare pappaperm sto igjen. Tok ikke sjansen på at det var ledig plass igjen på januar. Så han startet da han var 9 måneder.

 

Men du trenger ikke å benytte plassen de første månedene, men den må betales for om du ikke skal miste den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo tenkt at jeg skal ta permisjon i 35 uker (vi tar 47 uker med 100% totalt), og når min permisjon er over tar jeg ulønnet frem til januar 2014. Vi "overlever" på kun hans inntekt, men så er det dette med barnehage selvsagt. Vi kunne sikkert søkt så vi begynner august 2013 for å ha plassen, og holde den lille hjemme til januar 2014. MEN; Da må en betale ca 12.000 kroner på en plass vi ikke bruker da... Hmm... Så er usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror her begynte i barnehagen dagen han fyllte 9 mnd, han er født i november. Vi ordna oss sånn at han fikk mye korte dager i begynnelsen, og det gikk helt fint for ham. For meg var det godt å få hvilt litt og tatt meg inn så jeg kunne være sammen med ham når han først var hjemme. (Jeg er på AAP.)

 

Jeg er usikker på hva vi gjør når vi nå får to jenter med termin i desember. I utgangspunktet snakka vi om å søke plass fra januar av, men nå som det blir to er dette helt opp i lufta. Jeg klarer ikke ha dem hjemme alene, men kanskje vi finne en løsning med hjelp i noen timer eller deltid i barnehage - og holder oss under grensa så vi får kontantstøtte. Det er nok en avgjørelse som ikke blir tent mye på før vi faktisk ser at vi får to nurk, for mye er skummelt enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt om formen min er såpass at jeg kan gå tilbake i full jobb når permisjon er over. Var sykmeldt da jeg ble gravid....

 

Håper å jobbe i allefall noe, og mannen skal ta gradert permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har og tenkt litt på dette. Forrigemann var jo født i januar, så vi hadde samme "problemet" da. Det løste seg veldig greit da vi til slutt hadde et valg av tre dagmammaer. så han gikk til dagmamma fram til august når han begynte i barnehagen. Begynte hos dagmamma når han var et år og to uker gammel.

 

Nå kommer vi til å forsøke å strekke permisjonen til februar. Jeg kommer til å jobbe deltid når jeg går tilbake, slik at sambo tar ut pappapermisjon på tidskonto. Jeg er hjemme to eller tre dager i uka, og han de dagene jeg ikke er hjemme. Så vil tiden vise hva som skjer etter det. Vi kommer til å søke barnehage fra januar, men har ikke noen forhåpninger om at vi får det. så vi får nok jakte på en dagmamma igjen. Kan ikke bruke samme dagmamma som sist da hun nå er i jobb, så det er litt synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal gjøre som naboen som hadde samme problem i år.

Søke barnehageplass fra august i samme barnehage som jr med søskenprioritering( har en på 3)

Betale for plassen selv om barnet ikke går der før nov/des.

Pris pr mnd med søskenrabatt blir ca 1950 og da må jeg ut med ca 8000,- til ingen nytte, men det koster sabla mye mer å gå hjemme uten lønn på ubestemt tid.

Privat barnehage, alt kan avtales, men hvis man ikke søker plass fra august er sjansen for å få plass liten, selv med søskenpri som de setter høyest på rankingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...