Er det veldig vondt, eller går det greit? Hvordan er formen etterpå? Og når det gjelder den tømmingen i forveien...blir man låst til toalettet i mange timer, eller går det fort?
Skal på sykehuset om litt over en uke...
Noen som vært på koloskopi?
Opprettet av
Anonym bruker
, aug. 11 2012 08:41
9 svar til dette emnet
Skrevet 11 august 2012 - 08:41
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 11 august 2012 - 09:01
Dette lurer jeg også på, da jeg også skal inn til dette i løpet av den kommende uke...
Kan jeg spørre deg HI, hvorfor skal du?
Kan jeg spørre deg HI, hvorfor skal du?
Skrevet 11 august 2012 - 09:07
Jeg har tatt det, og det var ikke noe å grue seg til.. Litt vondt når slangen skal inn, men slapp av i musklene der bak, så går det bra. Ingenting å grueseg til!
Skrevet 11 august 2012 - 09:16
Man blir gjerne låst til toalettet noen timer..
Skrevet 11 august 2012 - 09:20
Jeg bruker laxabon og toillax når jeg tømmer tarmen. Det tar mange timer og jeg er låst til hjemmet gjennom hele tømmingen. Etter den er jeg uansett hjemme og i ro siden man ikke kan spise.
Jeg syns det er vondt gjennom hele undersøkelsen, men har nå lært å holde ut. Jeg har etter det legene sier en veldig kronglete tarm.
Etter undersøkelsen er over og jeg har fått ut all luften er jeg helt fin. Litt oppstartproblemer med spisingen og litt urolig mave noen timer, men ingen problem.
Slapp av i musklene så godt som mulig og ha god dialog med legen din så går det greit.
Jeg syns det er vondt gjennom hele undersøkelsen, men har nå lært å holde ut. Jeg har etter det legene sier en veldig kronglete tarm.
Etter undersøkelsen er over og jeg har fått ut all luften er jeg helt fin. Litt oppstartproblemer med spisingen og litt urolig mave noen timer, men ingen problem.
Slapp av i musklene så godt som mulig og ha god dialog med legen din så går det greit.
Skrevet 11 august 2012 - 09:24
#2: I over 8 måneder har jeg hatt plager med magen (alltid løst, og perioder blankt slim sammen med og magesmerter). Magen var verre i vår, hadde konstant magesmerter i sidene på magen, men smertene har gitt seg nå (varte i 3 mnd). Har ventet lenge på time...
Skrevet 11 august 2012 - 09:28
#6: takk for svar
Skrevet 11 august 2012 - 09:58
Det kan være litt vondt når de skal " rundt svingen" be på forhånd om smertestillende og beroligende:) angående tømming så be om den med 2x 45 ml tror jeg det var som du kam bland ut i saft el lignende. IKKE den saltgreia som du må drikke mye av hele dagen:/ den er pyton! Ved Coloskopi må hele tarmen være tømt så hjelper ikke kun med faste og klyster.
Skrevet 11 august 2012 - 10:04
Rds skrev 11 august 2012 - 09:58:
Det kan være litt vondt når de skal " rundt svingen" be på forhånd om smertestillende og beroligende:) angående tømming så be om den med 2x 45 ml tror jeg det var som du kam bland ut i saft el lignende. IKKE den saltgreia som du må drikke mye av hele dagen:/ den er pyton! Ved Coloskopi må hele tarmen være tømt så hjelper ikke kun med faste og klyster.
Hvilket tømmemiddel hun kan bruke kommer an på hvilken sykdom hun har/de tror hun kan ha.
Jeg har Ulcerøs kolitt og kan ikke bruke den du nevner.
Skrevet 11 august 2012 - 10:21
Jeg har ikke vært selv, men var med eks'en. Han grua seg noe fælt på forhånd, så han var overrasket over hvor greit det gikk. Han sa det var litt ubehagelig med luft som de sprøytet inn(?) men ellers gikk det bra. Og undersøkelsen gikk relativt fort og greit.
Men du må holde deg hjemme mens du tømmer tarmen ja, han satt ganske lenge på do. Til slutt kom det bare gjennomsiktig væske og slim ut.
Lykke til med undersøkelsen, det går så fint så!
Men du må holde deg hjemme mens du tømmer tarmen ja, han satt ganske lenge på do. Til slutt kom det bare gjennomsiktig væske og slim ut.
Lykke til med undersøkelsen, det går så fint så!