Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Litt inspirert av tråden om alder på mor da hun fikk sitt første barn. Er det så vanlig å få barn i ung alder?

• Logg inn for å svare
48 svar til dette emnet

#21 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:18

Hvor du bor har veldig mye å si her.

Er ikke vanlig å få barn som 19-åring i de store byene, men i distriktene er det mye mer vanlig.

Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er høyest i Oslo og lavest i små bygder i nord. Landsgjennomsnittet blir uansett 28 år for kvinner.

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Light of my life

Light of my life

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 053 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 10 august 2012 - 21:20

Tja, jeg er ihvertfall over 30 ;)

De fleste jeg kjenner har fått barn rundt samme alder. Kun noen få som har vært tidlig ute, type 22-25 år.

#23 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:23

Hvis man skal generalisere, så vil jeg tippe det er sånn:

- fra bygda og/eller uten utdannelse utover vgs = mor tidligere
- fra byen og/eller med utdannelse = mor senere

Og før noen begynner å mase på at jeg ser ned på andre eller noe sånt, så ligger det en viss logikk i det, som ikke har noe med status og de tingene der å gjøre. Det er jo rett og slett mer logisk at er du ferdig med utdannelsen din når du er 19 år og begynner å jobbe, så ligger jo alt til rette for å få barn. Mange som tar høyere utdannelse velger å vente med barn, fordi de vil ha jobben på plass først og dermed økonomien.

På bygda har folk som regel mindre år på skolen enn i byene, rett og slett fordi byene har høyere andel av jobber som krever høyere utdannelse.

Landssnittet ligger på litt over 28 år for førstegangsfødende, men for Oslo, f.eks, ligger det en del år høyere, noe som kan være en naturlig konsekvens av det jeg skriver over.

#24 Gråsonen

Gråsonen

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 071 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:36

Normalt, unormalt? Hvis det finnes et snitt på 28 år sier det seg selv at flerparten er under 30, en over for førstegangsfødende.

Forøvrig, jeg var 32 når jeg fikk min sønn. Hadde prøvd siden jeg var 26.

.
Det finnes en gråsone..

#25 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:44

Normalt, unormalt? Hvis det finnes et snitt på 28 år sier det seg selv at flerparten er under 30, en over for førstegangsfødende.

Forøvrig, jeg var 32 når jeg fikk min sønn. Hadde prøvd siden jeg var 26.

.

Hæ? Kan du vise meg din utregningsmetode som tilsier at når snittet er 28 så er "flerparten" under 30...? Og samtidig definer hva du mener med flerparten er du snill.

#26 Gjest_Kira med en av hver_*

Gjest_Kira med en av hver_*
  • Gjest

Skrevet 10 august 2012 - 21:47

Takk for svar alle sammen :)

Ser at det er noen teorier på hvor i landet man bor og grad av utdanning, og det kan nok stemme i min omgangskrets.

#27 Gråsonen

Gråsonen

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 071 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:47

La oss si vi har 1000 førstegangsfødende. Alder fra 16 - 48år.
Gjenomsnittet lander på 28. Kan du da tenke at 60% er over 30?
Det finnes en gråsone..

#28 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:49

Jeg tror de er endel yngre mødre som frekventerer disse forumene.
Blant mine venninner er det få som har fått barn før 30. Men tror og at dette går litt i bølger.
Nå ser det ut som det er mer vanlig å få barn litt tidligere, dette er vel en reaksjon på trenden med å vente leenge med sitt første barn.

#29 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:52

La oss si vi har 1000 førstegangsfødende. Alder fra 16 - 48år. Gjenomsnittet lander på 28. Kan du da tenke at 60% er over 30?

La oss (for enkelhets skyld) si at man har 10 stk. 6 av disse er 31 år og 4 er 23,5 år. Da blir snittet av disse 28 år, men majoriteten er fortsatt over 30.

#30 Gråsonen

Gråsonen

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 071 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:56

Ja, men så er det langt flere en 10. Det må jo naturligvis tas hensynet til antallet også? Eller er du ikke enig i det?

Det ville være ulogisk for meg å tenke at majoriteten av førstegangsfødene skulle ligge på 33 år om gjennomsnittet er 28, sett i lys av antallet barn født av førstegangsfødende hvert år.
Det finnes en gråsone..

#31 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 21:59

Ja, men så er det langt flere en 10. Det må jo naturligvis tas hensynet til antallet også? Eller er du ikke enig i det? Det ville være ulogisk for meg å tenke at majoriteten av førstegangsfødene skulle ligge på 33 år om gjennomsnittet er 28, sett i lys av antallet barn født av førstegangsfødende hvert år.

Selvsagt, men nå var det ikke det forrige anonym (jeg er ny ;) ) påpekte, bare rett og slett den logiske bristen i påstanden din - selv om den etter all sannsynlighet er korrekt :)

Hilse hobbykverulant ;)

#32 Gråsonen

Gråsonen

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 071 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 22:02

Helt greit. Jeg liker en utfordrende hobbykverulant :-)
Det finnes en gråsone..

#33 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 22:08

I min omgangskrets og de som bor i den lille byen jeg kommer fra, så får de fleste barn mellom 22-28, vil jeg tippe.

#34 L-8

L-8

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 790 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 22:16

Jeg bor i Oslo, fikk barn når jeg bikket 27, nå er det også mulig at jeg ser ung ut for alderen, men jeg har gjennom svangerskapet og i ettertid fått endel henvendelser ang at jeg er ung mor, noe jeg da har stilt meg hoderystende til. Med det sagt, var jeg desidert yngst i faddergruppen bestående av førstegangsmødre. Et par av de var over 40...

#35 Nirgal

Nirgal

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 772 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 22:21

Jeg fikk mitt når jeg var 23. her i bygda jeg bor er jeg seint ute i forhold til mine jevngamle. De fleste her har fått sin første før ferdig på vgs 17-18+-. Syntes ikke man skal drive å kverulere på hva som er mest riktig av ung eller gammel, man får barn når man får barn, uavhengig av om man er gammel eller ung. om man er klar for barn eller ei eller om ting ligger til rette for det. de fleste blir en god mor eller far okkesom!!
Livet handler ikke om hvor mange åndedrett man tar, men om øyeblikkene som tar pusten fra deg..

#36 L-8

L-8

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 790 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 22:35

Jeg fikk mitt når jeg var 23. her i bygda jeg bor er jeg seint ute i forhold til mine jevngamle. De fleste her har fått sin første før ferdig på vgs 17-18+-. Syntes ikke man skal drive å kverulere på hva som er mest riktig av ung eller gammel, man får barn når man får barn, uavhengig av om man er gammel eller ung. om man er klar for barn eller ei eller om ting ligger til rette for det. de fleste blir en god mor eller far okkesom!!

De FLESTE? Det er jo faktisk ganske drøyt...

#37 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 22:51

Jeg bor i en nabokommune til en av landets største byer.
Mange vil nok definere det som bygda, og jeg kan til dels være enig, men samtidig så tar det meg bare 25 minutter før jeg står i sentrum.

Jeg fikk mitt første barn når jeg var 19, riktignok bare måneder før tyveårsdagen. Noen av mine jevnaldrene hadde da barn, mens en del flere fikk det i løpet av noen år.

For meg var dette perfekt. Barnet var nøye planlagt. Far var 23. Jeg hadde yrkesfaglig utdannelse, fast jobb, ordnet økonomi, bolig, 2 biler og vi hadde ingen problemer med å skape en stabil og god hverdag for barnet.

Jeg kunne muligens passet rett inn i generaliseringen deres, hvis ikke det var for at jeg tok høyere utdannelse. Ja, for DET er faktisk mulig, selv om man har barn. Faktisk er det ganske praktisk! Barnet fikk et nydelig første år i barnehagen, med masse fritid. Gikk ut av studiet med hovedvekt av toppkarakterer, et krevende realfagsstudie. Det var hele tiden meningen å studere når barnet ble 1 år.

Har fått flere barn etter dette. Har høyere utdannelse, god jobb, god økonomi, selvbygd enebolig og trygge gode oppvekstvilkår for barna. Jeg er enda ikke 30 på noen år. Og jeg har den samme mannen, som er far til alle barna.

Jeg går ikke rundt og anbefaler folk å bli gravide som nittenåringer altså. Det er noe man må ønske selv, og det har jo stor betydning for hvordan livet blir videre. Livet med barn er annerledes. Men bedre annerledes :-)

#38 fikas

fikas

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 955 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 23:06

Jeg var 21 da jeg fikk førstemann. Ser man på klassen min fra ungdomsskolen så var førstemann ut 19 da hun fikk. Nå er vi 25 år og 12/30 (om jeg ikke har telt feil) har fått ett barn og av de 12 så har 3 to barn. Så kan dere jo gjette hvor jeg bor ;)

#39 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 338 832 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 23:36

Jeg var 44 da jeg fikk første og eneste.

#40 Tauriel

Tauriel

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 891 Innlegg:
  • StedMirkwood

Skrevet 10 august 2012 - 23:49

Ut av de jeg kjenner så har de fleste fått sin første i begynnelsen av 20 årene.

Men i 20 årene er man da ikke så ung :P

"When did we allow evil to become stronger than us?"