Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Graviditet og Locoid

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Lilja77

Lilja77

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 439 Innlegg:

Skrevet 09 august 2012 - 18:50

Hei!

Jeg prøver å bli gravid, og bruker Locoid i underlivet iblant mot kløe. Er denne kremen skadelig, hvis jeg er/blir gravid? Eller kan jeg fortsatt bruke den?

Hilsen "Bolla"

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 10 august 2012 - 20:08

Hei, på deg!
Topikal bruk (kremer, salver o.l)  av hydrokortisonpreparater utgjør antakelig minimal risiko for graviditeten. Likevel anbefales bruk av de mildeste preparatene.
Jeg har klippet ut følgende fra relis.no, og håper dette gir deg den informasjonen du trenger:
Hydrokortisonbutyrat (Locoid Crelo)
Hydrokortisonbutyrat er et kortikosteroid i gruppe II, altså av de middels sterke kortikosteroidene. Bruk av topikal hydrokortisonbutyrat under tidlig graviditet er rapportert hos mødre til 323 barn i det svenske medisinske fødselsregisteret. Fem av barna hadde en misdannelsesdiagnose, hvilket svarer til en lavere frekvens enn forventet. Preparater i gruppe II kan brukes til gravide dersom det er indikasjon for det. Men smøring på større hudområder over lengre tid bør unngås. Hydrokortisonbutyrat finnes formulert som en bufret olje-i-vann emulsjon, velegnet til behandling av hårbevokste områder (Locoid Crelo) (4, 7).
Konklusjon
Ved topikal kortikosteroidbehandling av store flater og spesielt under okklusjon kan systemisk absorpsjon skje, men det er likevel ikke sannsynlig at disse mengder skulle kunne utøve noen misdannelsesfremkallende effekt og trolig heller ingen effekt på fosterets tilvekst eller binyrebarksfunksjon. Det foreligger ingen grunn til å fraråde nødvendig topikal bruk av hydrokortison og andre glukokortikoider til gravide, men lavpotente kortikosteroider bør foretrekkes. Topikal hydrokortison kan trygt brukes av gravide, men finnes imidlertid bare som krem- og salveformuleringer som er kosmetisk dårligere egnet til behandling av hodebunnen enn oppløsninger og linimenter. Hydrokortisonbutyrat kan brukes til gravide dersom det er indikasjon for det, men smøring på større hudområder over lengre tid bør unngås. Hydrokortisonbutyrat finnes formulert som en bufret olje-i-vann emulsjon, velegnet til behandling av hårbevokste områder.

Lykke til videre :)