Noen som vet? 3 gang fødende+vektnedgang og amming.
Opprettet av
LoveYToo
, aug. 07 2012 20:58
8 svar til dette emnet
Skrevet 07 august 2012 - 20:58
har begynt å bekrymre meg for at jeg ikke går ned i vekt denne gangen her siden det er mitt 3 barn=( med mine 2 andre har jeg gått ned i vekt og mere enn enn starvekten min... Noen sier at d er hormonelt at noen gpr ned mens andre ikke gpr ned og sliter men å få av seg de siste kg noen som vet?? er bekymra
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 07 august 2012 - 21:41
Huff har ikke lyst å svare deg.
Med 1 og 2 gikk jeg opp 10-12 kg de var så og si borte da jeg kom fra barsel.
Med nr. 3 gikk jeg opp 12 kg og var bare kvitt 4 da jeg kom fra barsel. Aldri mistet noe særlig av amming. Å selv om jeg fullammet barnet i 10 mnd!!! Så gikk jeg ikke ned de siste kg. Gikk ett par år før jeg tok meg selv i ræva og trimmet bort de kg.
Det skal ikke skje denne gangen. Skal trene de bort lenge før. Men er psykisk forberedt på at kg sitter når jeg kommer fra barsel, det var jeg ikke forje gang. Fikk et sjokk da jeg gikk på vekta.
Med 1 og 2 gikk jeg opp 10-12 kg de var så og si borte da jeg kom fra barsel.
Med nr. 3 gikk jeg opp 12 kg og var bare kvitt 4 da jeg kom fra barsel. Aldri mistet noe særlig av amming. Å selv om jeg fullammet barnet i 10 mnd!!! Så gikk jeg ikke ned de siste kg. Gikk ett par år før jeg tok meg selv i ræva og trimmet bort de kg.
Det skal ikke skje denne gangen. Skal trene de bort lenge før. Men er psykisk forberedt på at kg sitter når jeg kommer fra barsel, det var jeg ikke forje gang. Fikk et sjokk da jeg gikk på vekta.
Skrevet 08 august 2012 - 08:37
Netti*** skrev 07 august 2012 - 21:41:
Huff har ikke lyst å svare deg. Med 1 og 2 gikk jeg opp 10-12 kg de var så og si borte da jeg kom fra barsel. Med nr. 3 gikk jeg opp 12 kg og var bare kvitt 4 da jeg kom fra barsel. Aldri mistet noe særlig av amming. å selv om jeg fullammet barnet i 10 mnd!!! Så gikk jeg ikke ned de siste kg. Gikk ett par år før jeg tok meg selv i ræva og trimmet bort de kg. Det skal ikke skje denne gangen. Skal trene de bort lenge før. Men er psykisk forberedt på at kg sitter når jeg kommer fra barsel, det var jeg ikke forje gang. Fikk et sjokk da jeg gikk på vekta.
rart??? hvorfor????? tror du man ikke mister vekt etter 3 man oxo hvis man gjorde d med de 2 andre??
Skrevet 08 august 2012 - 09:57
Hm, det håper jeg ikke stemmer. Har lagt på meg ca 3-4 kg mer denne gang enn med de to andre. Da mistet jeg alt ekstra pluss litt til i løpet av ammeperioden.
Men synes heller ikke nå at det virker som om jeg har lagt på meg så voldsomt mye "selv", om dere skjønner. Det er mest mage og pupper! Likevel forberedt på at det kommer til å ta tid, og at man ikke er seg selv de første 3 månedene uansett.
Tror ikke man skal blande inn hormoner, "lav forbrenning" og annet slikt tull. Vektoppgang eller vektnedgang skyldes balansen mellom energi INN og energi man BRUKER, og mange som sliter med vekta har nok en del vaner som gjør at man får i seg mye mere raske/tomme kalorier enn man er klar over. F.eks. gjennom sukkerholdig drikke. Eller man overdriver betydningen av hvor aktiv man er (og det blir vanskeligere rent praktisk å få trent for hvert barn man får).
Man skal trene lenge og hardt bare for å bli kvitt en stor sjokolade hver dag, hvis den kommer i tillegg til at du allerede spiser nok. Synd, men sant, og jeg vet utmerket godt at jeg sliter med dette selv :-)
Men synes heller ikke nå at det virker som om jeg har lagt på meg så voldsomt mye "selv", om dere skjønner. Det er mest mage og pupper! Likevel forberedt på at det kommer til å ta tid, og at man ikke er seg selv de første 3 månedene uansett.
Tror ikke man skal blande inn hormoner, "lav forbrenning" og annet slikt tull. Vektoppgang eller vektnedgang skyldes balansen mellom energi INN og energi man BRUKER, og mange som sliter med vekta har nok en del vaner som gjør at man får i seg mye mere raske/tomme kalorier enn man er klar over. F.eks. gjennom sukkerholdig drikke. Eller man overdriver betydningen av hvor aktiv man er (og det blir vanskeligere rent praktisk å få trent for hvert barn man får).
Man skal trene lenge og hardt bare for å bli kvitt en stor sjokolade hver dag, hvis den kommer i tillegg til at du allerede spiser nok. Synd, men sant, og jeg vet utmerket godt at jeg sliter med dette selv :-)
Skrevet 08 august 2012 - 10:34
Også har det noe med mors alder også. En yngre kropp går lettere tilbake enn en eldre kropp. En eldre kropp vil noen ganger aldri gå tilbake til utgangspunktet. Leste en artikkel om akkurat dette og lurer på om de da sa yngre kropp var til 26 eller 28.... Husker ikke helt.... Men jeg har akkurat fått 5.barnet for 1,5 uke siden og er helt tilbake der jeg var. Er bare 29 år,men var litt bekymret for om det skulle bli værre nå... Gikk opp 14kilo.
Skrevet 08 august 2012 - 10:43
Hvis det er noen trøst, har jeg hatt det helt motsatt. Med første barnet i 20-åra gikk jeg opp 18 kg, og hadde gått ned 11 når jeg kom fra sykehuset. Resten gikk jeg ned over flere år.
Med nr. 2 gikk jeg opp totalt 12 kg, og hadde gått ned 11 etter fødselen, gikk ned enda 5-6 til de neste månedene og var slankere enn før fødselen.
Nå med nr 3 har jeg gått opp 10 kg, og føler meg "slank" og høygravid i uke 38. Jeg er nå førti, og fødte sist når jeg var 36, så det at alderen alene skulle gi overvekt har ikke stemt hos meg. Har sett samme med venninner, de har gått opp mindre og kommet raskere tilbake i form i de senere svangerskapene. Kan hende har det hatt med mer fokus på helse/vekt og trening å gjøre, nettopp fordi vi er eldre. Lykke til!
Med nr. 2 gikk jeg opp totalt 12 kg, og hadde gått ned 11 etter fødselen, gikk ned enda 5-6 til de neste månedene og var slankere enn før fødselen.
Nå med nr 3 har jeg gått opp 10 kg, og føler meg "slank" og høygravid i uke 38. Jeg er nå førti, og fødte sist når jeg var 36, så det at alderen alene skulle gi overvekt har ikke stemt hos meg. Har sett samme med venninner, de har gått opp mindre og kommet raskere tilbake i form i de senere svangerskapene. Kan hende har det hatt med mer fokus på helse/vekt og trening å gjøre, nettopp fordi vi er eldre. Lykke til!
Skrevet 08 august 2012 - 10:52
eaglebeagle skrev 08 august 2012 - 10:43:
Hvis det er noen trøst, har jeg hatt det helt motsatt. Med første barnet i 20-åra gikk jeg opp 18 kg, og hadde gått ned 11 når jeg kom fra sykehuset. Resten gikk jeg ned over flere år.
Skrevet 08 august 2012 - 11:26
LoveYToo skrev 08 august 2012 - 08:37:
Netti*** skrev 07 august 2012 - 21:41:
Huff har ikke lyst å svare deg. Med 1 og 2 gikk jeg opp 10-12 kg de var så og si borte da jeg kom fra barsel. Med nr. 3 gikk jeg opp 12 kg og var bare kvitt 4 da jeg kom fra barsel. Aldri mistet noe særlig av amming. å selv om jeg fullammet barnet i 10 mnd!!! Så gikk jeg ikke ned de siste kg. Gikk ett par år før jeg tok meg selv i ræva og trimmet bort de kg. Det skal ikke skje denne gangen. Skal trene de bort lenge før. Men er psykisk forberedt på at kg sitter når jeg kommer fra barsel, det var jeg ikke forje gang. Fikk et sjokk da jeg gikk på vekta.
rart??? hvorfor????? tror du man ikke mister vekt etter 3 man oxo hvis man gjorde d med de 2 andre??
Skjønte virkelig ikke hva du mente med alle ????
Bor i et nabolag der de er mange 3 barnsmødre. De fleste her mener at nr. 3 var vanskeligst å miste vekta etter.
Jeg har iallfall ikke slitt med alder var 25 da jeg fikk nr. 3 bare litt over ett år etter at jeg fikk nr. 2.
Det kan være grunnen til at det tok lengre tid, fordi barna var så tette.
Men er forberedt denne gangen på at de 12 kg jeg har gått opp ikke vil være borte etter barsel., så nå stresser jeg ikke med det :-)
Vet jeg er ei flott 4 barns mor uansett :-)
Skrevet 08 august 2012 - 12:30
MilaMila skrev 08 august 2012 - 10:52:
eaglebeagle skrev 08 august 2012 - 10:43:
Hvis det er noen trøst, har jeg hatt det helt motsatt. Med første barnet i 20-åra gikk jeg opp 18 kg, og hadde gått ned 11 når jeg kom fra sykehuset. Resten gikk jeg ned over flere år. Med nr. 2 gikk jeg opp totalt 12 kg, og hadde gått ned 11 etter fødselen, gikk ned enda 5-6 til de neste månedene og var slankere enn før fødselen. Nå med nr 3 har jeg gått opp 10 kg, og føler meg "slank" og høygravid i uke 38. Jeg er nå førti, og fødte sist når jeg var 36, så det at alderen alene skulle gi overvekt har ikke stemt hos meg. Har sett samme med venninner, de har gått opp mindre og kommet raskere tilbake i form i de senere svangerskapene. Kan hende har det hatt med mer fokus på helse/vekt og trening å gjøre, nettopp fordi vi er eldre. Lykke til!