Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Ang. at pappaen får en uke fri i forbindelse med fødselen!

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 <3Miinsiin<3

<3Miinsiin<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 11:30

Jobben til mannen min har begynt å slå seg litt vrang på dette, men jeg trodde dette var noe man hadde krav på?? Vet at de noen plasser får to uker og at de noen plasser får en uke fri i forbindelse med fødsel, men hvor kan jeg finne mer info om dette?? har prøvd å leite litt på NAV sine sider, men finner ikkje noe om det ?? noen som vet??

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 tyr82

tyr82

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 992 Innlegg:
  • StedDrammen

Skrevet 07 august 2012 - 11:35

Arbeidsmiljøloven regulerer dette. Alle fedre har rett på to ukers ulønnet perm ifm fødsel.

§ 12-3. Omsorgspermisjon
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

#3 sigrid78

sigrid78

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 11:41

Her er link til arbeidsmiljøloven:

http://www.regjering....html?id=275210

#4 Squirrel79

Squirrel79

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 002 Innlegg:
  • StedOsloområdet

Skrevet 07 august 2012 - 11:42

http://www.regjering....html?id=396838

#5 <3Miinsiin<3

<3Miinsiin<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 11:42

TUSEN, TUSEN TAKK :) :)

#6 LØVEN1

LØVEN1

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 216 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 17:33

Noen bedrifter (stat og gjerne større bedrifter med grei økonomi) gir 2 uker lønnet pappapermisjon når poden kommer. Det er altså ikke NAV som betaler pengene. Min man arbeider som mekaniker i en bedrift som under lønnsforhandlingene i mai 2012 ble pålagt å lønne permisjonen, arbeidstagere i industrien vant samme rettighet ved sitt oppgjør i år. Er han fagorganisert? - i så fall kan han høre med dem om han har rett på lønn.

Dette burde selvfølgelig være en lik rettighet for ALLE fedre.

#7 Tuppen&lillemor

Tuppen&lillemor

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 66 Innlegg:
  • StedTromsø

Skrevet 07 august 2012 - 18:59

Er det noen som vet hvordan det er for fedre som er under omskolering og skal starte på skole nå i august.. Har de krav på pappa perm på lik linje med de som er i arbeide? Har termin den 12 aug. Men har jo ikke peiling på nårtid lillegullet har tengt å melde sin ankomst.

#8 Neriad

Neriad

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 132 Innlegg:

Skrevet 07 august 2012 - 23:33

Han har altså krav på inntil 2 uker ulønnet permisjon.

Men hos enkelte firma, spesielt i litt mer tradisjonelle mannsyrker, så ser gjerne ikke sjefen "vitsen" med dette og kan surne eller protestere ganske heftig! Har selv opplevd dette på den forrige arbeidsplassen til mannen min. Tåpelig!

Men faktisk er det et økonomisk spørsmål. Når man bare så vidt får "lov" til å ta fri, og i hvert fall kan glemme å få noe lønn, og i tillegg har barn fra før og massevis av faste utgifter, så er to uker uten lønn ganske mye!

I hvert fall for oss nå, som har termin kort tid etter ferie (i mitt tilfelle med lite feriepenger pga jobbskifte i fjor, og for han som jobber på timebasis betyr det augustlønn omtrent lik null) og like etter skolestart for eldre barn og massevis av store regninger som venter for en del praktiske ting vi har vært nødt til å få på plass.

Er rett og slett ikke sikker på om vi har råd til at han blir hjemme i to uker uten lønn. Klarte ikke å finne ut om det var permisjon MED lønn faren hadde krav på ut i fra lovteksten. Noen som vet?

#9 AnneEileen

AnneEileen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 86 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 11:29

Jeg er SÅ glad for at lønnsforhandlingene for industri i År endte med fastsatt to uker lønnet fødselspermisjon for fedre!

I bunn og grunn har ikke far krav pÅ lønnet fri de to ukene, men han har krav pÅ Å ta to uker fri dersom han ønsker det. Det er frivillig for arbeidsgiver om de ønsker Å lønne ansatte som gÅr ut i slik permisjon - hvis ikke man som ansatt er organisert og organisasjonen har forhandlet frem lønnet fødselsperm, da har ikke arbeidsgiver lov Å nekte lønn.
Benedicte blir storesøster i september <3