Gå til innhold

Avslag på permisjon fra b.hage, kan man...


Knerten's mamma <3

Anbefalte innlegg

da heller gå ned i størrelse istedet?

Lille knert skulle egentlig begynt i 100% plass 1 aug, men pga mye sykdom (og lillebror på vei) ønsker vi å ha han hjemme litt til. Han har fått dren i ørene for snart 2 mnd siden, så vi håper han kan få bygget opp litt immunforsvar, og ikke minst få litt ro før han skal i barnehage.

 

Vi tør ikke si opp plassen, da det er mange på venteliste, men å betale for en 100 % plass vi ikke vil bruke er jo ikke aktuelt det heller.

 

Kan de nekte oss å gå ned til feks 20-40% de neste 6 mnd? Mindre å betale, og det kan tenkes at han synes det er greit å få litt avbrekk fra meg og lillebror. Han kan jo bare være der noen timer et par dager i uka, resten vil jeg ha han hjemme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan reglementet er, anbefaler deg å ta en telefon.

 

Når du sier han skal være i bhg noen timer et par dager i uka, så må jeg bare si at det er ikke anbefalt. Her jeg bor sier de minimum 4 timer 3 dager i uken. Dette for at barnet skal føle seg trygg der og ha tilknytning til barn/voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur desverre ikke at det er muligt å nedgradere og få beholde den 100 % stiliingen etterpå.. jeg gikk ned til 50 % stilling på hun eldste da jeg skulle ha minsten.. men det skulle jeg aldri ha gjort for slet meg villt i hel for å få henne inn til 100 igjen, da noen andre automatisk fikk hennes andre plass... men du kan jo self prøve =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller bare betalt for heile plassen og heller brukt av den etter eget ønske. Er bare 2300,- i mnd og veldig verdt det i forhold til å stå uten seinare når ein treng det.

Vi har hatt dren på eine jenta tidvis i begge ører. Når du har fått drenet på plass, så er det jo ikkje lenger noke problem med ørebetennelse. Er jo ein svakhet som er retta opp i. Treng ikkje noke meir immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kommunal eller privat barnehage?

I private er det vanligvis ikke noe problem. Vi har gjort det selv for et halvår av gangen. Det var bhg som fortalte oss om muligheten for vi hadde fått full plass, men hadde ikke behov for den.

Da kan noen andre få de dagene imens.

Og vi betaler bare for de prosentene vi har. Samt får man jo kontantstøtte for den tiden man ikke er der, om barnet er under 2 år da.

 

Da mister vi ikke plassen, men som sagt gjelder det for et halvår av gangen siden noen andre bruker restplassen imens.

Tror ikke det er mulig, er ihvertfall ikke lett å få til i kommunale barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er offentlig, og jeg søkte for 6 mnd. Men det gikk ikke at andre brukte hans plass uten å bli tilbudt fast etterpå. :(

 

Vurderer å si opp hele greia, og bruke åpen barnehage til han. Men jeg aner jo ikke hvordan lille i magen blir,så det hadde vært så greit å ha plassen i tilfelle kolikk feks.

Noen sier det går bra med bare 2 dager, og andre sier de bør ha mer. Blir så forvirret.

 

Grunnen til at jeg vil ha han hjemme er fordi han har nedsatt immunforsvar, og så synes jeg jo at det hadde vært fint å ha han sammen med meg.

Han har ikke behov for b.hage før rundt 2-3 års alder uansett, men jeg ser jo at det kan bli kjedelig for han kanskje.. Vi har utelekeapparater hjemme , dyr, lekeland i nærheten og bondegårder vi kan besøke.

 

Trodde det var mye mer penger for plassen enn som så, så da kan vi nok beholde den likevel. Men synd om vi ikke skal bruke den da..mister jo tilsvarende i kontantstøtte, så slik sett er det jo dumt å oppta en plass uten å bruke den. Men lurt ift å ikke miste den helt når han på senere tidspunkt skal begynne fullt. Hvis det er så mange på venteliste nå, så blir det sikkert ikke enklere senere :-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det privat bhg så pleier de av og til å være greie på det. Man kan alltids gå ned i plass, men det er aldri sikkert at du får en 100% plass tilbake hvis det er mulighet for at andre kan fylle resten av tomrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør uansett vær obs på at de fleste har 3 mnd oppsigelses tid. det gjelder både om du sier opp plassen eller reduserer plassen. eg måtte bettale 100 % 3 mnd etter er søkte om og redusere til 80%. mulig det er ulikt fra plass til plass men vil tro du må bettale uansett så ville valgt og beholdt plassen og heller brukt den mindre en 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok økonomien som styrer her! Barnehagen/ kommunen evt bydelen har ikke råd til å miste full foreldrebetaling eller statsstøtte for en plass som ikke skal benyttes og betales for 100%. I Oslo kan det også være vanskelig å beholde en plass selv om man betaler fullt for den og ikke bruker den/ holder den åpen. Presset er så stort i forhold til full barnehagedekning har ført til dette!

 

Vanskelig å råde deg til hva du bør gjøre, jeg ville nok ha sagt opp plassen for å motta kontantstøtten og spare 2330,- pr måned og så om behovet for sosialisering etc melder seg undersøke om det er en flink dagmamma/ privat familiebarnehage i nærheten. Venter en liten her i november, når frøkna vår er 18 måneder, begynte i barnehage nå men hun er veldig robust og klar for nye utfordringer, så barn er så forskjellige. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går ned til f.eks. 50% plass, så mister du de andre 50% dessverre. Det er helt vanlig.

Problemet med å beholde plassen uten å bruke den, er at du muligens mister den allikevel. Spesielt hvis du bor på et sted der presset på bhg-plasser er stort.

Så du har et lite dillemma der... Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...