Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvor stor kjangs er det for at jeg får svangerskapsforgiftning denne gang også?

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 SnartMammaTil2:)

SnartMammaTil2:)

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 406 Innlegg:

Skrevet 05 august 2012 - 12:00

Fikk med min første graviditet alvorlig svangerskapsforgiftning og ble satt igang. Dette oppdaget de veldig sent/ tok ikke tak i det, før jeg var til legesjekk og alt ble skikkelig alvorlig og fortløpende...skremmende ja :(

Lurer derfor på om jeg har større mulighet for å få det denne gangen også? Har hørt at det sies at hvis du har samme partner under hvert svangerskap, så pleier du bare som oftest få det første gang. Stemmer dette?

Legen jeg var hoss i uke 13 sa også at hvis jeg fikk det så var det pga at mannen smittet meg, hva menes med dette? Er jeg allergisk mot kombinasjonen av mine egg og hans sædceller da?

Beklager innviklet spørsmål, men håper på svar :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 05 august 2012 - 20:40

Hei, på deg!
Kvinner som har utviklet svangerskapsforgiftning (PE) i første svangerskap har økt risiko for å få dette i neste svangerskap.
De fleste får det likevel kun i første svangerskap, gitt at det er samme barnefar. Ved ny barnefar har man samme risiko som en førstegangsfødende.

Man vet ikke helt hvorfor noen utvikler svangerskapsforgifting.
Den norske Mor-Barn undersøkelsen har analysert blodprøver som ble tatt av de gravide der resultatene tyder på at det kan være en økt risiko for å utvikle PE dersom mor har forhøyet verdi av en type syre som dannes ved nedbryting av aminosyre. Det trengs likevel mer forskning før man kan si noe mer om dette. Dersom det viser seg at man kan stole på denne antakelsen gir det nye muligheter for forebygging sammenlignet med det man har hatt fra før.
Det vi vet er at dette dreier seg om en tilstand som har med morkaken å gjøre, slik at symptomene gradvis bedres etter fødselen.

Svangerskapsforgiftning er ikke noe man blir smittet med, derfor er ikke dette mannens feil.
Det som kan ha blitt misforstått litt her er at dersom man har blitt gravid etter kortvarig forhold med en og samme mann, har man økt risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning sammenlignet med de som har vært sammen med barnefar over lengre periode.
Håoer dette var litt oppklarende.
Fortsatt god kveld :)