Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hva er/var dine beste studieteknikker?

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 174 Innlegg:

Skrevet 03 august 2012 - 23:20

Skal begynne på skole til høsten, og trenger gode tips til teknikker til å lære seg stoffet. Jeg har aldri vært spesielt motivert og generelt gjort det dårlig på skolen.
Hva ble dere motiverte av?
Hvordan lærte dere best?

Skal stå på fra dag en, men må innrømme at jeg ikke aner selv hvordan jeg lærer best. Utrolig at jeg besto på vgs, for jeg har aldri gjort leksene mine :( Ser allerede at jeg har tapt en del på det.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 174 Innlegg:

Skrevet 03 august 2012 - 23:23

Jeg liker å jobbe med oppgaver. å lese boken fra perm til perm fungerer dårlig for meg.

#3 Gullguttene

Gullguttene

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 042 Innlegg:
  • StedTortuga

Skrevet 03 august 2012 - 23:32

Lage detaljerte planer over hva som skal gjøres og sette deg mål. Kan eventuelt ha små belønninger til deg selv etterhvert som du når målene. Personlig liker jeg når jeg kan gule ut det jeg har lest på leselista. Føler at jeg ser fremgangen da :P

#4 Kriminiminiminell

Kriminiminiminell

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 455 Innlegg:

Skrevet 03 august 2012 - 23:33

Kommer litt an på hva jeg skal lære meg, og hva det forventes av meg.

Fra et typisk lesestoff skriver jeg stikkord for hvert underkapittel. Fire stikkord, mellomrom, fire stikkord osv - leste i Studieteknikk-boken jeg har at man husker best med fire linjer stikkord om gangen. Det funker for meg! :)

Er det typisk puggestoff lager jeg rare huskeregler, historier eller skriver ord på post-it-lapper og klistrer de rundt i hele huset, i vesken osv. Men etter et år med anatomi gikk post-it-lapp-forbruket litt bananas, men det var uansett en stor hjelp!

... Må visst leite frem Studieteknikk-boken min, siden jeg plutselig blir student jeg også! :)
Trust me, I'm from the Internet!

#5 lowe+spire

lowe+spire

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 386 Innlegg:

Skrevet 03 august 2012 - 23:37

Jeg går på alle forelesninger og seminarer, og jeg følger godt med når jeg er der - tar notater o.l. Ser det er mange som sitter på facebook ol når di er på forelesninger, men da er jo hele vitsen med å møte opp borte synes nå jeg.. Jeg har ALDRI vært noe flink til å lese pensum-bøkene, bruker de til å løse eventuelle oppgaver som vi får, ellers leser jeg gjennom dem en gang når jeg skal forberede meg til eksamenene. Dette har funket fint for meg, har karakter B som gjennomsnittskarakter, aldri fått dårligere enn C.. :)
Så mitt beste tips er altså å møte opp og være aktiv på di forelesninger og seminarer som blir gitt i faget/fagene.. :)

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 174 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 09:26

Vis innleggKriminiminiminell skrev 03 august 2012 - 23:33:

Kommer litt an på hva jeg skal lære meg, og hva det forventes av meg. Fra et typisk lesestoff skriver jeg stikkord for hvert underkapittel. Fire stikkord, mellomrom, fire stikkord osv - leste i Studieteknikk-boken jeg har at man husker best med fire linjer stikkord om gangen. Det funker for meg! :) Er det typisk puggestoff lager jeg rare huskeregler, historier eller skriver ord på post-it-lapper og klistrer de rundt i hele huset, i vesken osv. Men etter et år med anatomi gikk post-it-lapp-forbruket litt bananas, men det var uansett en stor hjelp! ... Må visst leite frem Studieteknikk-boken min, siden jeg plutselig blir student jeg også! :)
Hva heter den studieteknikk-boken din? Er du fornøyd?
Kanskje jeg skal vurdere å kjøpe meg en slik :)

HI

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 174 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 09:33

Jeg måtte lage regler for meg sev ifht lesing og pauser:) Når jeg satt på lesesalen så var det 10 min pause pr time også 45 min lunsj...
Støtter den med å gå på forelesninger og være 100 % tilstede, sånn lærte jeg best også.

#8 Gjest_uni kum_*

Gjest_uni kum_*
  • Gjest

Skrevet 04 august 2012 - 09:38

Tankekart liker jeg. Store ark, gjerne A3, flere farger og litt god plass. Lese gjennom først, og lese grundig etterpå, med notater og gjerne forsøke å illustrere bilder i teksten. Ikke avansert, men med strekmenn o.l.

#9 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 04 august 2012 - 09:49

Hei, mitt beste tips er å møte forberedt på alle forelesninger. Les igjennom pensum før forelesningene - da kommer du fint gjennom pensum før eksamensperioden og du får mye mer ut av undervisningen. Delta også i forelesningene ved å stille spørsmål om ting du ikke forstår/ting som er uklare - du er helt sikkert ikke den eneste som lurer :-) En annen god ide er å titte litt på læringsmålene for kurset samt gamle eksamensoppgaver for å se hva det fokuseres på - men ikke løs dem før du har lest og forstått pensum.

Og husk; det er kjempeviktig at du ikke leser fortere enn at du forstår hva du leser!!

Når det gjelder eksamensperioen har jeg pleid å lese igjennom bøkene perm til perm (fremheving og notater i margen gjør du i løpet av semesteret, så dette går ganske kjapt og greit). Da får du bedre oversikt over helheten i fagene du leser og kan reflektere underveis siden du har lest tingene en gang før . ca som å se oppbyggingen av en krimbok når du leser den for andre gang - da ser man alle ledetrådene. Løs også tidligere eksamensoppgaver så du blir sikker på metoden.

Ellers bør du nøye overveie hvordan du jobber og lærer best. Bør du finne en studiegruppe? Lese selv? Sitte på skolen? Sitte hjemme? Når på dagen er du mest frisk i hodet? Vær ærlig på disse tingene også overfor dine studiekamerater - da slipper du å kaste bort tid på å jobbe ineffektivt. I gruppearbeid er det kjempeviktig å avklare slikt (forventninger, målsetninger og arbeidsmetoder) FøR man bestemmer om man skal jobbe sammen og gjerne underveis om man føler det ikke fungerer optimalt.

Og husk: Semesteret starter i august, ikke november (så start med å lese med en gang!).

Det var litt tips fra en nå masterstudent som ble best i klassen på BIs største bachelorstudium.

Lykke til!!

#10 mamma_bergen

mamma_bergen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 599 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 10:06

Min måte å gjøre det på er kanskje litt tungvint,men jeg må bare gjøre det på den måten :)

Jeg har aldri vært flink på skolen,bla pga ADHDen har jeg hatt problemer med å følge med og å huske osv.Men nå går jeg på sykepleien og dette er noe jeg virkelig vil og siden jeg har jobbet som hjelpepleier i mange år,har jeg fått endel "gratis".

Så min måte er feks med anatomien,så velger jeg en del,feks skjelett og skriver fra læreboken og underveis skriver jeg det om med egne ord,for da vet jeg at har forstått det som står(mye er nemlig tørt og kjedelig) Når jeg har gjort dette,er gamle eksamensoppgaver gull,for de dekker det som er viktig for oss :)
Greien er at jeg må gjøre det flere ganger,lese og skrive,men det funker for meg,selvom det tar tid :)

På forelesinger skriver jeg bare stikkord,og prøver å følge med og leser meg opp på det senere for meg selv.Men da er det viktig å ha lest om emnet før forelesingen,gjerne ta med forelesingen om den er lagt ut på forhånd :)

Denne måten funker veldig bra for meg,jeg har prøvd å lese om studieteknikker og hjelpemidler,men da blir det bare kaos i hodet mitt :)

#11 lille sprelle

lille sprelle

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 481 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 10:28

Lese ett kap om gangen. Noter stikkord i margen. Når du har lest en side - se over stikkordene og se om du husker hva som står der.  Ev. bruk merkepenn på viktige ting i teksten i tillegg.

Når du så skal repetere - bruk stikkordene som repitisjon. Dersom du ikke husker hva stikkordet betydde, er det jo bare å se i teksten.

Les i 50 min, ta 10 min pause (tusle en liten tur) - fortsett med det i den tiden du har "avtalt" med deg selv at du skal studere den dagen. Min erfaring er at det er mye bedre å sitte på en lesesal/bibliotek. Da er det ikke så mye annet som kan distrahere.

Lykke til!

#12 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 04 august 2012 - 10:39

Delta på alle forelesninger, ta notater, delta aktivt på forelesning dersom det legges opp til det og om det legges ut notater på nett (Fronter el.) så print det ut og les gjennom dem før forelesning.

Jeg skumleser alltid først. Så går jeg tilbake, leser mer nøye og tar notater. Det kan høres tungvindt ut å lese alt to ganger, men for meg fungerer det bra og ved å skumlese vet jeg hva det handler om og får med meg essensen i stoffet. Så går jeg tilbake og leser mer nøye.

Oppgaver. øv deg på å løse oppgaver, å formidle stoffet med egne ord og å reflektere over pensum. Løser man skrivekoden så har man løst mye.

Pugg det du må pugge. Lag huskelapper på badet, på kjøleskapet, i gangen, over komfyren osv. Steder der du står i ro noen minutter og som gir deg tid, hver dag, til å lese over det og repetere det.

Tenkekart med farger er noe jeg også liker. Jeg husker ofte farger godt og når jeg husker fargen så husker jeg også ofte ordene inni fargen.

Kan også tipse om denne: http://www.studentto...v4Mn4c.facebook

Lykke til :)

#13 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 10:44

Her var det mange gode tips som jeg også skal bruke :)

#14 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 113 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 11:43

Jeg pleier å pløye gjennom pensum så fort jeg kan, og markere med tusj det jeg syns er viktigst underveis. Hvis jeg har kommet gjennom pensumet fort, så lærer jeg mer av forelesningene. Når jeg har lest gjennom alt, lager jeg sammendrag, enten for hånd eller på pc, av alt stoffet. I sammendraget legger jeg også til det jeg evt har fått med meg fra forelesningene, gruppearbeid og alt det andre som foregår. Jeg prøver å formulere meg med egne ord, slik at jeg får det bedre med meg og "gjør det til mitt eget". Sammendragene er gull verdt i eksamenstider, da jeg har et lite hefte fra hver bok, i stedet for hundre bøker å lete gjennom.

Når jeg leste til ped-eksamen nå i vår var det en god del retninger og teoretikere som jeg måtte skille fra hverandre og lære meg, og da brukte jeg fargekoder. Jeg lagde notater i forskjellige farger, hvor de som tilhørte samme retning hadde samme farge. Det fungerte bra :)

Ellers må jeg bare si at du bør bruke tida godt. Ikke vær en av de som skal hjem fortest mulig etter forelesning og aldri deltar på mer enn det som er obligatorisk. Legg tid i studiene, så vil du se at det går ganske så mye lettere for deg enn for de som bruker studietida til å drikke øl hver dag og sove lenge om morgenen ;)

Lykke til med studiestart! Det er ikke noe som er morsommere enn å mestre det :)

#15 Kriminiminiminell

Kriminiminiminell

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 455 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 14:24

Vis innleggAnonym bruker skrev 04 august 2012 - 09:26:

Vis innleggKriminiminiminell skrev 03 august 2012 - 23:33:

Kommer litt an på hva jeg skal lære meg, og hva det forventes av meg. Fra et typisk lesestoff skriver jeg stikkord for hvert underkapittel. Fire stikkord, mellomrom, fire stikkord osv - leste i Studieteknikk-boken jeg har at man husker best med fire linjer stikkord om gangen. Det funker for meg! :) Er det typisk puggestoff lager jeg rare huskeregler, historier eller skriver ord på post-it-lapper og klistrer de rundt i hele huset, i vesken osv. Men etter et år med anatomi gikk post-it-lapp-forbruket litt bananas, men det var uansett en stor hjelp! ... Må visst leite frem Studieteknikk-boken min, siden jeg plutselig blir student jeg også! :)
Hva heter den studieteknikk-boken din? Er du fornøyd? Kanskje jeg skal vurdere å kjøpe meg en slik :) HI

Den heter bare "Studieteknikk", av Axel Dahl:)
Trust me, I'm from the Internet!