Gå til innhold

Er det farlig å prøve å blir gravid mens jeg har urinveisinfeksjon og går på antibiotika(selexid)??


Belle <3

Anbefalte innlegg

Vi bestemte oss i sommer at vi ville ha en liten en til. Og vi har prøvd noen ganger allerede, men oppdaget at jeg hadde urinveisinfeksjon etter siste gangen vi prøvde..

 

Fikk antibiotika (selexid) av legen mand 30/7 som jeg skulle gå på i 7 dager. (Ba om å få noe jeg trygt kunne ta, i tilfelle jeg allerede da var blitt gravid).

 

Antibiotikaen har begynt å virke, og ikke så vondt nedentil lenger.. Og nå tror jeg kanskje at jeg har eggløsning nå isteden (har veldig uregelmessig mens), i og med jeg har noen symptomer på det, bl.a eggløsningslim..

 

Så spm mitt er om noen her vet om jeg kan prøve å bli gravid nå selv om jeg er midt i en antibiotika kur, el burde jeg vente til neste syklus??

Hvis det kan på noen som helst måte skade barnet (om jeg så ble gravid), så tør jeg ikke ta sjansen... Håper noen kan svare meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler jeg kan svare deg her. helt i starten av mitt forrige svangerskap så hadde jeg en urinveisinfeksjon, som jeg hadde hatt en stund (2-3 uker før jeg ble gravid). Dum som jeg var, gikk jeg ikke til legen med en gang, men tenkte at dette går over av seg selv. Det gjorde det selvsagt ikke, så når jeg tilslutt gikk til legen for å få medisin, ba jeg også om å ta en grav.test fordi jeg ikke hadde fått mensen, og da sa legen at testen var positiv i tillegg til at jeg hadde en kraftig UVI. Jeg fikk da antibiotika, som jeg skulle gå på i 7 dager. Legen mente dette ikke skulle være farlig for fosteret.

 

Jeg mistet barnet i uke 22... Utrolig trist.... De obduserte han, og fant ingenting, men konkluderte med at morkaka må ha sviktet eller noe annet må ha "angrepet" han innenfra... Da gikk det opp for meg at muligens UVIen eller antibiotikaen hadde vært skadelig for han. Men dette får jeg aldri vite 100 % sikekrt, men vil ivertfall ut i fra min erfaring advare deg mot å bli gravid under en UVI...

 

Uansett hva du gjør; lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist å høre om tapet av barnet ditt!! Føler veldig med deg!

 

Takker for at du delte dette med meg, og gjorde avgjørelsen veldig lett.. Kommer ikke til å prøve å bli gravid nå nei! Tør ikke risikere noe! Nå vet jeg jo ikke om jeg kanskje kan ha blitt gravid allerede (i forhold til at det sies at sædcellene kan leve opptil 5døgn)..

Men vi sluttet prøvingen med en gang jeg skjønte at det var urinveisinfeksjon jeg hadde, fordi det gjorde veldig vondt!

 

Da får jeg satse på neste syklus.. Igjen, takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, det varmer.

 

Ja, var egentlig litt usikekr på om jeg skulle dele det, for ville ikke skremme deg eller bekymre deg, men tenkte at siden du spør så kan jeg ivertfall dele min erfaring.

 

Husk også på at jeg vet ikke om det var grunnen til at jeg mistet, i tilfelle du har blitt gravid, så ikke bekymre deg over det :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk :) Var glad du delte det, selv om det sikkert har vært tungt for deg!

 

Får satse på at jeg ikke har blitt gravid enda.. I tilfelle jeg er gravid, så gikk jeg til legen dagen etter at jeg skjønte jeg hadde fått urinveisinfeksjon (men man kan kanskje ha gått med det lenger uten å merke det).. Skal prøve ikke bekymre meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har eggløsning nå skal det ikke være noe i veien for at du tar antibiotika samtidig som du prøver å bli gravid. Du og fosteret deler ikke blodbane enda, og fosteret vil derfor ikke bli påvirket av antibiotikakuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til info er selexid det preparatet du får hvis du har UVI når du er gravid også, for det er bevist ikke fosterskadelig.

Hvis du har eggløsning nå så vil jo ikke egget feste seg før om ca 6 dager og da er du jo ferdig med kuren.

Tror ikke jeg ville bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant å høre.. Stemmer det at Selexid ikke er påvist skadelig for fosteret (jeg ba om det i tilfelle jeg var gravid allerede).

 

Men selv om antibiotikaen ikke vil påvirke fosteret så var jeg redd selve urinveisinfeksjonen kunne være skadelig (også selv om egget ikke festes innen 6 dager)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det ikke som om det er så farlig om jeg prøver bli gravid nå, i og med at jeg er ferdig med kuren til sønd.. Og urinveisinfeksjonen kjenner jeg ingenting til lenger!

Men nå vet jeg ikke om barnet kan ha blitt unnfanget noen dager før urinveisinfeksjonen brøt ut(var da vi startet prøvingen)..

 

Men om så er så, har jeg i tilfelle nettopp blitt gravid, også fikk jeg behandling rimelig fort! Får ikke akkurat gjort så mye nå uansett, så får satse på at det går bra!! :)

 

Takker for alle svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...