Gå til innhold

Melkegivere


mumitrollet

Anbefalte innlegg

Jeg oppfordrer alle som får til ammingen når de har født og har litt til overs å bli melkegivere. Sykehusene trenger sårt dette. Jeg fødte sist uke og er nå giver for 3 gang. Jeg gir i stavanger og her trenger de sårt melk men det gjelder nok stort sett hele landet. Alt av utstyr fås av sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig fin oppfordring! Hadde en plan om å bli melkgiver selv, men så klart ble da kroppen grådig, og nå produseres det akkurat så snuppa er fornøyd.

 

Det jeg savner er litt info omkring melkgiveri, så om du har noen tips om hvor man kan få det, så del gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjerne bli melkegiver forje gang. Husker de på sykehuset mobbet meg litt for de lurte på om jeg ville amme flere, da melka bare strømte på og ammeinnlegg ikke klarte holde unna engang.

 

Ringte 3-4 ganger, la igjen beskjed men hørte aldri noe.... Så tenkte de ikke hadde behov da. Var veldig skuffa for hadde godt med melk i fryseren allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man komme å pumpe på sykehuset?

Eller kan man pumpe hjemme og levere?

Vet ikke hvordan det funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke att man kunne være det enn gang jeg,men må jo være kjempe fint tiltak for dem som trenger og di som har for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pumper hjemme og fryser bare ned. I stavanger hentes det på døra. En får utlevert skikkelig pumpe og alt av utstyr en har behov for. I stavanger betaler de ikke noe for melka men enkelte plasser, feks tromsø får en betalt pr liter en leverer. For mitt vedkommende er det lønn nok at jeg vet at min melk kan gjøre starten for små barn litt mindre komplisert. Og til dere som tenker at dere bare har litt eksta.... Alle monner drar. En baby som er 500 g når den kommer til verden trenger små mengder. Jeg er litt skuffet selv over hvor lite info det er rundt melkegiving. Var derfor jeg fant ut at det kunne være lurt å poste her inne. Men... Spør evt på føden, eller ta kontant med nyfødt intensiv. De bør vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips...vurderte det sist, men var så usikker på korleis det fungerte...dersom produksjonen er like stor som sist, og dersom lillebror heller ikkje vil ha melka anna enn rett frå kilden (som storebror ville), så burde eg få dette til utan store vansker....

Storebror ville hverken ha smokk eller flaske (heller ikkje med morsmelk, så det vart kasta/tømt ut masse morsmelk som var i frysen for lenge)....virkelig noko å sjekke ut for min del....skal prøve huske på å spørre jordmor på kontroll om 1 veke (dersom eg rekk kontrollen - ellers får eg ta det etter fødselen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se på hjemmesiden til hvert enkelt sykehus om det er info der. Unn i Tromsø har iallfall god informasjon om melkegivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullevål sine heimesider er framleis håplause...umulig å finna noko der...har leita lenge....skal høre med jordmor på neste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen herinne har nevnt at man er nødt til å avgi blodprøver før man kan bli kvalifisert som blodgiver.

 

Jeg hadde veldig lyst til å gi morsmelk sist gang, men husker det ble for tungvindt for meg. Det skulle være veldig mye hygiene rundt det å pumpe melk, Lillebroren til sambo bodde til oss da, så det var ikke bare bare å være hygienisk og diskre.

Skal prøve å få det til denne gangen.

 

Vil helst forberede meg på å bli melkedonor på forhånd av fødsel. Husker det var mye stress rundt det når man hadde en nyfødt i armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en må ta blodprøve. Jeg tok det samtidig med føllings til mini. De må finne ut om du kan gi til alle barn, altså de minste eller bare til de over 1500 g. Dette avhenger av om du har hatt et virus i kroppen. Skåret i gleden for meg denne gang er st jeg i mellom mitt 2 og 3 barn har hatt dette viruset slik at jeg kun kan gi melk til barn over 1500 g. De fleste har hatt det. Mindre enn 30 % av befolkningen har ikke hatt viruset så ved de 2 første barn følte jeg meg litt ekstra spesiell. Men uansett melkebanken trenger hver dråpe en kan få. Ja. Hygiene er viktig men det er ikke mer arbeid enn å sprite hender og tørke over puppen. Pluss en må koke pumpeutstyret.

Jeg skjønner at noen syns det er litt mye pes selv om jeg kkne syns det er det. Jeg tenker i de baner at jeg ville vært sjeleglad om det var jeg som kunne dra nytte av andres morsmelk dersom jeg hadde født et prematurt barn. Jeg har og gitt melk i tromsø i ferier og da en av de ansatte i melkebanken mente at jeg var en engel sendt fra himlen ja da smelta hjertet mitt. Så behov er det. Med andre ord... Får du komtroll på ammingen og føler du har overskudd Bli Giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var morsmelksdonor sist.

 

Sykehuset i tønsberg betaler litt (100kr/literen) samt gir kjøregodtgjørelse, men ellers besørger du utstyr osv selv, og du leverer melka selv.

 

Du får heller ikke lov å gi melk de første seks ukene, så du må jobbe for å opprettholde produksjon frem til du kan begynne å gi.

 

Gode rutiner er viktig, og det er et steriliserings-og hygieneregime som er ganske strikt, samtidig som melka tåler noe bakterier, den blir jo pasteurisert før den blir brukt uansett.

 

 

Jeg gav frem til lille begynte med fast føde, da var ikke melka mi aktuell lenger, men de var veldog fornøyd med det de fikk.

 

Denne gangen er jeg ikke i permisjon, men i 100%studier, og da blir det ikke å donere melk er jeg redd, det krever mye av kroppen. Men alle monner drar, og donormelk blir delt ut på sykehuset som om det var flytende gull, så det blir satt svært stor pris på av mottakere!

 

Så om du kan og vil, ring nærmeste nyfødtintensiv og hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foruten å sprite hendene, vaske puppen skal man bruke tørkepapir på puppen eller lufttørke (håndduk var visstnok ikke bra nok?).

Dessuten må man håndmelke de første dråpene i vasken (var visstnok noen bakterier i de aller ytterste dråpene.

 

Jeg forsto det slik at hvis det er bakterier i melken, så hives melka. De kan jo ikke ta sjanser med de aller minste!

 

Jeg fikk utdelt plastglass til fryser. Er det da godkjent med egne plastglass (da jeg ikke finner de jeg har fått utdelt fra sist gang)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en ting til, så jeg ramser det opp blandt alt det andre :)

 

Sprite hender

Vaske puppene

Lufttørke/tørke puppen med papir

Håndmelke ut de første dråpene

Desinfisere melkeapparatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt sjansen på egne papp glass. Jeg vasker puppene m klut og tørker bort de første dråpene med melk. Jeg får utdelt sprit av sykehuset så hendene sprites. Selve pumpinga tar hel ca 10 min for meg tenker jeg. Jeg har dobbelbpumpe slik at jeg kan pumpe begge pupper samtidig men d gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...