Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Uforsvarlig å bruke Baby Bjørn bæresele?

• Logg inn for å svare
19 svar til dette emnet

#1 Lisse_01

Lisse_01

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 045 Innlegg:
  • StedKristiansand

Skrevet 31 juli 2012 - 08:56

Jeg har fått låne en av ei venninne.
Men ei annen venninne sier at hun aldri ville brukt den fordi de har funnet ut at babyen ligger feil i selen?
At den kan vokse feil ved å sitte i den?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Celcius73

Celcius73

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 819 Innlegg:
  • StedVestlandet

Skrevet 31 juli 2012 - 09:02

Det er mange meninger om babybjørn selen. Jeg kjøpte den til gutten vår, men vi fikk den rett og slett ikke til å fungere for oss.

Synes kanskje det verste med babybjørnen er at de oppfordrer ungen til å sitte fremovervendt før ungen er sterk nok i hodet til det. Det kan bli mange inntrykk også.

Men veldig mange er jo kjempefornøyde med den.

Selv angrer jeg ikke en dag på at jeg heller kjøpte manduca sele, den har vært gull for oss :)

I tillegg har jeg kjøpt elastisk sjal og lommeslynge som jeg skal bruke den første tiden med ny babyen :)
Moden mamma til Englegutt d.f 06 og Trassetrollet 08. Veslejenta er født august 12.

#3 VinterSol+2

VinterSol+2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 328 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 31 juli 2012 - 09:08

Problemet med babybjørnselen er sittestillingen. Dersom barnet er disponert for hofteleddsdysplasi, vil bruk av babybjørn eller lignende seler kunne forverre skaden!

Et ergonomisk riktig børetøy, vil derimot kunne bidra til å hele skaden. Da blir valget enkelt for min del. Vi har en babybjørn, den har bare blitt brukt  to ganger tror jeg. Den er jo ikke noe god for hverken barn eller bærer, og det er en grunn til at bb sier at barnet kun skal bæres 15 min i slengen, -belastningen på barnets rygg og hofter blir for stor!

I en ergo eller manduca, derimot, (eller sjal og slynge for den saks skyld) er det ingen tidsbegrensning, fordi barnets vekt blir fordelt jevnt og riktig.

Prinsessa 07,engleprinsen 08, Prinsen 09 og vesle kylling -12. Kos&kaos!

#4 Lisse_01

Lisse_01

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 045 Innlegg:
  • StedKristiansand

Skrevet 31 juli 2012 - 09:16

Ok. Så det stemmer altså.
Vil ikke at den skal være vond for barnet å bruke.
Tror jeg skal sjekke ut litt andre alternativer da.

#5 Lisse_01

Lisse_01

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 045 Innlegg:
  • StedKristiansand

Skrevet 31 juli 2012 - 09:26

Er ikke noen som tilfeldigvis selger en manduca bæresele brukt?

#6 live09

live09

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 127 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2012 - 09:54

Jeg syntes babybjørnen var fin når jenta ble litt eldre, rundt 6 mnd. Da brukte jeg den mye på tur som en avveksling til vogna og hjemme når jeg drev med ting. Hadde alltid med meg vogna, men den var fin når hun ble utålmodig og ville opp litt. Den vi har er også med ekstra støtte i ryggen, og det er stor forskjell på den som har det og den som ikke har det. Bæresjal er nok finest i begynnelsen, da er babybjørnen håpløs...

#7 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 354 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2012 - 10:04

Å si at det er "uforsvarlig" er vel Å dra det litt langt, men i BB skal barna kun sitte en kort stund av gangen (mener det er 30 minutter?). Det er en grunn til det, nemlig at sittestilingen ikke er ergonomisk riktig. I tillegg er det visst veldig tungt for den som bærer (uten at jeg har prøvd BB selv). Barnet skal sitte med knærne høyere enn rumpa, og skal ha støtte under rumpe/lÅr helt ut til knehasene. I tillegg bør det ikke sitte framover, men sitte mage-mot-mage, og etterhvert pÅ ryggen. BB kan heller ikke brukes pÅ ryggen, og nÅr barnet blir litt tyngre, da ønsker du Å bære pÅ ryggen - tro du meg!!

Manduca, Concerti carrier og Ergo er tre gode alternativer til BB som kan brukes pÅ mage og rygg og er ergonomisk riktige. Ikke alle kan brukes helt fra nyfødt, men det er uansett ofte enklere Å bruke andre bæretøy enn formsydde (som BB og Manduca etc er) helt i starten.

#8 Hippiopp

Hippiopp

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 70 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 31 juli 2012 - 10:11

Min jente ble undersøkt for hoftedysplasi etter fødselen, det viste seg at hun ikke hadde det. Alikevel var vi på grundige undersøkelser hos ganske mange fysioterapeuter og ortopeder som hatet babybjørn verre enn pesten. De anbefalte oss å aldri bruke den på et spedbarn pga at barnet henger med all vekt i og rundt hoftene. Ser mange bruker den da, så det kan vel ikke være så farlig...

Jeg brukte manduca fra 4 mnds alder,  jenta mi er nå tre år og digger forsatt å sitte på ryggen i den når turene blir litt vel lange.

#9 Celcius73

Celcius73

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 819 Innlegg:
  • StedVestlandet

Skrevet 31 juli 2012 - 11:50

Lisse: Sjekk nettsiden Tettinntil :) Der får du gode råd, og mulighet til å handle brukt. Evt se på FINN.
Moden mamma til Englegutt d.f 06 og Trassetrollet 08. Veslejenta er født august 12.

#10 Lisse_01

Lisse_01

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 045 Innlegg:
  • StedKristiansand

Skrevet 31 juli 2012 - 13:40

Vis innleggCelcius73 skrev 31 juli 2012 - 11:50:

Lisse: Sjekk nettsiden Tettinntil :) Der får du gode råd, og mulighet til å handle brukt. Evt se på FINN.
Takker :) skal sjekke det ut :)

#11 VinterSol+2

VinterSol+2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 328 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 31 juli 2012 - 17:40

Vis innlegglive09 skrev 31 juli 2012 - 09:54:

Jeg syntes babybjørnen var fin når jenta ble litt eldre, rundt 6 mnd. Da brukte jeg den mye på tur som en avveksling til vogna og hjemme når jeg drev med ting. Hadde alltid med meg vogna, men den var fin når hun ble utålmodig og ville opp litt. Den vi har er også med ekstra støtte i ryggen, og det er stor forskjell på den som har det og den som ikke har det. Bæresjal er nok finest i begynnelsen, da er babybjørnen håpløs...

Hcor har du det fra at bæresjal er best i starten?
Jeg bruker aller helst sjal til mine store barn... Fem år og tre år, og 18 kg... Det hadde aldri gått med en babybjørn, det kan jeg love deg!

Det kommer jo an på knytingen du bruker. En ergo eller manduca kan jo brukes både på mage og rygg, og et sjal kan knytes foran, bak, på hodta, høyt, lavt, bakover og fremovervendt!

Barna mine elsker å sitte høyt på ryggen der de har full oversikt, men samtidig kan gjemme nesa nedi nakken min <3

#12 live09

live09

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 127 Innlegg:

Skrevet 31 juli 2012 - 18:30

Vis innleggVinterSol+2 skrev 31 juli 2012 - 17:40:

Vis innlegglive09 skrev 31 juli 2012 - 09:54:

Hcor har du det fra at bæresjal er best i starten? Jeg bruker aller helst sjal til mine store barn... Fem år og tre år, og 18 kg... Det hadde aldri gått med en babybjørn, det kan jeg love deg! Det kommer jo an på knytingen du bruker. En ergo eller manduca kan jo brukes både på mage og rygg, og et sjal kan knytes foran, bak, på hodta, høyt, lavt, bakover og fremovervendt! Barna mine elsker å sitte høyt på ryggen der de har full oversikt, men samtidig kan gjemme nesa nedi nakken min <3

Det jeg mente var at det ikke er å anbefale å bruke babybjørn på de minste barna. Ikke at man skal slutte å bruke bæresjal når de blir større.

#13 Aima

Aima

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 55 Innlegg:

Skrevet 02 august 2012 - 17:12

Jeg brukte ringslynge (MayaWrap) de to første månedene etter fødsel. Har sjal også, men det ble bare brukt et par ganger siden jeg syns det tok for lang tid å få det på plass -sikkert en vanesak. Babyen satt veldig godt støttet i både ringslynge og sjal. Etter det brukte jeg mei-tai med sjalstropper. Sjalstroppene er veldig greie for å gi sidestøtte til baby + spre vekta utover stort område av rygg/skuldre. (Kjøpte den av privat syersken på Tettinntil).

Ringslynga fikk forøvrig en renessanse da barnet var 2-3 år. Kjapt å ta barnet opp og ned med ringslynga. Praktisk når ungen veksler mellom "sliten!" og "vil gå selv" hele tida.

#14 ÅNA

ÅNA

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 202 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 03 august 2012 - 20:44

Har både semielastisk bæresjal (Mam Eco), Mei-Tai og Manduca...har brukt alle masse til 1.mann....mannen min har prøvd sjalet og mei-tai, men i grunnen berre brukt Manduca...og det masse!
Kjenner fleire som var veldig fornøyde med ringslynge også...
Sjekk ut om det er bæretreff i nærheten, så får du prøvd ut ulike bæretøy og kan finne ut kva som passer deg...enkelte plasser kan ein også låne bæretøy mot betaling...f.eks. på www.bereglede.no
Manduca er dyrt, men verdt kvar ei krone for vår del....brukt kjempemasse, både magebæring og ryggbæring, både heime og ute, og spesielt til turer i skog og mark, samt reise. Turer på butikk, buss, bane, m.m. har også vore fint med Manduca (men klønete å prøve klær sjølv med ungen i mei-tai og sjal - særlig vinterstid).
Fort å ta ungen inn/ut av Manduca - kun eit par "ryggsekk"-klemmer som skal åpnes/lukkes.

#15 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 354 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 18:59

Det er ganske lett å få tak i Manduca brukt på f.eks. Finn hvis man følger med litt. Prisen på Ergo var faktisk satt ned nå, så jeg, tror det koster 900kr for den billigste modellen? Det er ikke verst!

#16 ÅNA

ÅNA

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 202 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 04 august 2012 - 19:12

På finn fant eg for øyeblikket 11 annonser i heile norge ved å søke "manduca". Masse muligheter der...ny på www.bereglede.no koster frå 1099,-
Uansett verdt prisen i mine auge....vår er brukt kjempemasse - også av pappaen...

#17 VinterSol+2

VinterSol+2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 328 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 04 august 2012 - 19:24

Tror de har salg på manduca eller ergo på vidunderbarn.no nå... Lan det stemme?

#18 ÅNA

ÅNA

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 202 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 04 august 2012 - 19:30

Stemmer nok dessverre ikkje - Ergo bæresele koster fra 899,- så litt billigere enn Manduca. Ser at begge deler er masse brukt. Trur det er smak og behag kva ein liker best - kva som passer best til den enkelte.

#19 me_87

me_87

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 305 Innlegg:

Skrevet 04 august 2012 - 19:32

ergo bæreselen er veldig bra! Den har jeg selv og er veldig fornøyd med den. Den er mye mer behagelig å bruke enn babybjørn sin også. Av babybjørn fikk jeg veldig i vondt i skuldrene etter veldig kort tid,men ikke med ergo bæreselen :) Beco butterfly er også bra alternativ! Da kan du ta barnet oppi før du tar den på ryggen. Det er veldig praktisk når barnet blir større å du vil ha han på ryggen.

Dette innlegget har blitt redigert av me_87: 04 august 2012 - 19:33

#20 Squirrel79

Squirrel79

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 002 Innlegg:
  • StedOsloområdet

Skrevet 04 august 2012 - 19:44

Signerer de aller fleste her angående Manduca. Fantastisk bæresele! Vi har hatt vår siden mini var 4 mnd, og nå er han 3,5 og 15 kilo, og sitter fortsatt i den om han blir sliten på turer, da vi stort sett ikke har med vogna. Det de andre sier om at den er verdt ver krone, stemmer! Vi kommer til å bruke vår til nestemann og. Mannen i huset elsker også Manducaen, og har brutk den masse.

Vi har også brukt en Meitai Concerti en del, og den er like bra, fornyd med begge deler. Hadd en BB inspirert bæresele til å begynne med (fra Vaude), og mini hata den! Brukte ellers bæresjal fram til ca. 4 mnd, men siden det var elastisk ble han litt for tung for sjalet etter en stund.

Var på BabyShop på Ski storsenter forrige lørdag, og da så jeg at de har Ergo til 699,- der. Vet ikke om tilbudet gjelder ennå, men det er verdt å ta en titt :)