Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Mistanke om stort foster i uke 29.

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 799 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 13:42

Pga alvorlig sykdom og død hos baby født i 2011 blir jeg nå fulgt nøye opp i dette svangerskapet.

Det er utelukket at denne babyen har samme sykdom som lille som døde, men ved ul i uke 26 ble det konstantert at babyen var større enn snittet (ca 1200 g i uke 26+2, om jeg husker rett).

Jeg ble oppfordret til å ta glykosebelastning snartest, noe jeg gjorde, og den var veldig fin, 5,5. Da trodde jeg alt var bra, men i dag fikk jeg tlf fra overlegen på gyn.pol på lokalsykehuset mitt med beskjed om at de vil ha meg inn til kontroll neste uke "for å følge med på barnet" siden de hadde fått resultatene fra ultralydlaboratoriet på Haukland, samt resultatet av glykosen.

Jeg ble så paff at jeg ikke fikk spurt om noe, og nå kjenner jeg angsten komme. Hva kan stort foster tyde på? Er det noen spesielle sykdommer hvor høy fødselsvekt er et symptom?

Jeg skjønner jo at de vil vite ca str på babyen når det nærmer seg fødsel, men siden et er så lenge til, lurer jeg på hvorfor de vil ha meg inn alt nå?

Det skal sies at lille døde av en sykdom som burde vært oppdaget ved sv.skapskontrollene, så de er vel ekstra på vakt at det ikke skal være noe uoppdaget denne gangen, men likevel så er jeg veldig engstelig for at noe er galt. Det kan også nevnes at jeg er overvektig, og derfor også i fare for å få stort barn, selv om mine tre barn har vært normalvektige og født til termin (ca 3,5 kg alle tre).

Dette ble langt og rotete, men jeg håper at jeg får frem poenget mitt, og at dere kanskje har et svar til meg.

På forhånd takk.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 02 august 2012 - 00:12

Hei, kjære deg!
Det finnes sjeldne sykdomstilstander hos fosteret som kan gi høy fødselsvekt hos nyfødte.
Likevel er de vanligste årsaken gener, overtidighet, diabetes eller at mor har lagt på seg mye i graviditeten.

Hva som gjør at du nå skal inn til ekstra sjekk, kan jeg dessverre ikke si noe om, men med tett oppfølging er du i de tryggeste hender.
ønsker deg masse lykke til videre.
Ta vare på deg selv :)